| | |
Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2019 – 2022 | Schválený | Domácí násilí a další formy genderově podmíněného násilí zůstávají závažným problémem české společnosti. Jedná se o jednu z nejčastějších forem násilí, která má zásadní negativní dopady na životy obětí i celé společnosti. Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2019 – 2022 je v pořadí třetím samostatným strategickým dokumentem vlády ČR v oblasti prevence domácího a genderově podmíněného násilí. Jeho cílem je přispět ke zlepšení postavení obětí a zlepšit systém prevence těchto forem násilí. |
Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2023–2026 | Schválený | Domácí násilí a další formy genderově podmíněného násilí zůstávají závažným problémem české společnosti. Jedná se o jednu z nejčastějších forem násilí, která má zásadní negativní dopady na životy obětí i celé společnosti. Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2023 – 2026 je v pořadí čtvrtým samostatným strategickým dokumentem vlády ČR v oblasti prevence domácího a genderově podmíněného násilí. Jeho cílem je přispět ke zlepšení postavení obětí a zlepšit systém prevence těchto forem násilí. |
Aktualizovaný standard genderového auditu | Schválený | Aktualizovaný standard je určen zejména genderovým auditorům a auditorkám s odpovídající expertní znalostí (blíže viz kap. Auditorský tým), případně širší veřejnosti (např. orgánům státní správy a samosprávy, zaměstnavatelům/zaměstnavatelkám a dalším subjektům). Širší veřejnost seznamuje s nástrojem genderového auditu, je proto vhodný zejména pro subjekty, které zvažují realizaci genderového auditu ve své organizaci. Aktualizovaný standard zavádí základní metodické postupy pro případ, že se organizace rozhodne pro interní realizaci genderového auditu. Genderový audit představuje komplexní nástroj zhodnocení rovnosti žen a mužů na pracovišti, což vyžaduje odbornou kvalifikaci, porozumění dynamiky nerovností na trhu práce a také zkušenosti s genderovým auditem. Je proto žádoucí, aby se na jeho realizaci podíleli externí experti a expertky. |
Analýza a návrh doporučení ke snižování negativních dopadů digitalizace práce ve vztahu k rovnosti žen a mužů | Schválený | Analýza stručně shrnuje klíčové oblastí digitální transformace práce se zaměřením na genderové rozdíly ve vzdělávání a IT kompetence, vztah žen a mužů k technologiím a na zkušenosti během pandemie covid-19 s fenoménem práce na dálku. Krátce také představuje problematiku automatizace práce a platformovou práci. |
Analýza uplatňování Metodiky hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě České republiky | Schválený |
Analýza uplatňování Metodiky hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály
předkládané vládě ČR za rok 2018 hodnotí naplňování Metodiky a posun posuzování
dopadů materiálů předkládaných vládě ČR po jejím zavedení, resp. jejím šíření. Analýza zachycuje počáteční stav a průběžný stav, kdy se soustředí na změny v připomínkovém procesu, a také následný stav pro účely navržení případných opatření a aktualizace Metodiky.
|
II. Analýza uplatňování Metodiky hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě České republiky | Schválený | Analýza uplatňování Metodiky hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě ČR za rok 2021 hodnotí naplňování Metodiky a posun posuzování dopadů materiálů předkládaných vládě ČR po jejím zavedení, resp. jejím šíření. Analýza zachycuje počáteční stav a průběžný stav, kdy se soustředí na změny v připomínkovém procesu, a také následný stav pro účely navržení případných opatření a aktualizace Metodiky. |
III. Analýza uplatňování Metodiky hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě České republiky | Schválený | Analýza uplatňování Metodiky hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě ČR za vybrané období v roce 2022 hodnotí naplňování Metodiky a posun posuzování dopadů materiálů předkládaných vládě ČR po jejím zavedení, resp. jejím šíření. Analýza zachycuje počáteční stav a průběžný stav, kdy se soustředí na změny v připomínkovém procesu, a také následný stav pro účely navržení případných opatření a aktualizace Metodiky. |
Implementační osnova Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021-2030 | Schválený |
Pro účely koordinace implementace Strategie pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014 – 2022 byla připravena Implementační osnova prostřednictvím spolupráce s resorty i dalšími subjekty. Strategie byla implementována díky spolupráci s gender focal points na jednotlivých resortech, mimo jiné díky pravidelným poradám zaměřených na aktuální genderová témata a sdílení praxe resortů. Implementace a implementační osnova byla konzultována s Radou vlády pro rovnost žen a mužů, jejími výbory a pracovními skupinami, které celý proces připomínkovaly. |
Komunikační strategie Odboru rovnosti žen a mužů ÚVČR | Schválený | Komunikační strategie vznikla v návaznosti na přípravu Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030 a dlouhodobou potřebu nastavit efektivní komunikaci o tématech a činnosti Odboru rovnosti žen a mužů ÚVČR směrem navenek. S tím souvisí i nutnost zefektivnění (či nastavení nových) interních postupů při rozhodování o tom, co, komu, kdy a jak komunikovat. |
Návrh opatření k důslednému promítnutí genderového hlediska ve státní službě | Schválený |
Významným procesem ve
státní správě je přechod do státní služby. Ta je z gender hlediska výzvou, jenž
je možné využít ke zlepšení fungování institucí a k posílení rovnosti žen a mužů v nich. V
návaznosti na rozbor, který proběhl na základě aktivní spolupráce s
náměstkem pro státní službu a jednotlivými resorty, vznikl návrh opatření
k důslednému promítnutí gender hlediska ve státní službě.
|
Souhrnná zpráva za rok 2015 o plnění Akčního plánu prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 – 2018 | Schválený | Souhrnná zpráva za rok 2015 o plnění Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 - 2018 obsahuje zhodnocení vývoje v oblasti výskytu domácího a genderově podmíněného násilí za využití dostupných statistických údajů a odborných studií a vyhodnocení naplňování jednotlivých úkolů Akčního plánu, jejichž termín plnění byl stanoven na rok 2015. |
Souhrnná zpráva za rok 2016 o plnění Akčního plánu prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 – 2018 | Schválený | Souhrnná zpráva za rok 2016 o plnění Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 - 2018 obsahuje zhodnocení vývoje v oblasti výskytu domácího a genderově podmíněného násilí za využití dostupných statistických údajů a odborných studií a vyhodnocení naplňování jednotlivých úkolů Akčního plánu, jejichž termín plnění byl stanoven na rok 2016 a vyhodnocení naplňování úkolů nesplněných v roce předchozím. |
Souhrnná zpráva za rok 2017 o plnění Akčního plánu prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 – 2018 | Schválený | Souhrnná zpráva za rok 2017 o plnění Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 - 2018 obsahuje zhodnocení vývoje v oblasti výskytu domácího a genderově podmíněného násilí za využití dostupných statistických údajů a odborných studií a vyhodnocení naplňování jednotlivých úkolů Akčního plánu, jejichž termín plnění byl stanoven na rok 2017 a vyhodnocení naplňování úkolů nesplněných v roce předchozím. |
Souhrnná zpráva za rok 2018 o plnění Akčního plánu prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 – 2018 | Schválený | Souhrnná zpráva za rok 2018 o plnění Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 - 2018 obsahuje zhodnocení vývoje v oblasti výskytu domácího a genderově podmíněného násilí za využití dostupných statistických údajů a odborných studií a vyhodnocení naplňování jednotlivých úkolů Akčního plánu, jejichž termín plnění byl stanoven na rok 2018, vyhodnocení naplňování úkolů nesplněných v letech předchozích a celkové vyhodnocení plnění Akčního plánu za celou dobu jeho implementace. |
Standard pozice rezortních koordinátorek a koordinátorů rovnosti žen a mužů | Schválený | Za účelem sjednocení výkonu pozice koordinátorů a koordinátorek Úřad vlády vypracoval Standard pozice rezortních koordinátorek a koordinátorů rovnosti žen a mužů. Úřad vlády prošetřil aktuální situaci postavení koordinátorů a koordinátorek v rámci rezortů, náplně jejich činností a rozsah, v jakém se agendě rovnosti žen a mužů fakticky věnují. Rolí koordinátorů a koordinátorek je zejména dohlížet nad uplatňováním hlediska rovnosti žen a mužů (principu tzv. genderového mainstreamingu) v rámci činnosti daného rezortu. Přispívají tak k provádění hodnocení dopadů regulace na rovnost žen a mužů (toto hodnocení je součástí materiálů předkládaných vládě ČR dle jednacího řádu vlády a legislativních pravidel vlády) a dodržování mezinárodních závazků vyplývajících pro ČR z mezinárodních úmluv. Směrem dovnitř rezortu koordinují opatření za účelem sladění pracovního, soukromého a rodinného života zaměstnanců a zaměstnankyň, prosazování rovného přístupu bez ohledu na pohlaví a podporu povědomí o rovnosti žen a mužů. |
Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030 | Schválený | Strategie je již druhým rámcovým vládním dokumentem pro uplatňování politiky rovnosti žen a mužů v České republice. Prvním byla Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014 – 2020. Nová strategie obsahuje celkem 8 kapitol, 26 strategických cílů a 434 opatření. Pokrývá osm oblastí společenského života: Práce a péče, Rozhodování, Bezpečí, Zdraví, Poznání, Společnost, Vnější vztahy, Instituce. |
Zpráva o možnostech optimalizace sběru dat k hodnocení naplňování principů rovnosti žen a mužů | Schválený |
V roce 2022 proběhla revize Zprávy o možnostech optimalizace sběru dat k hodnocení naplňování principů rovnosti žen a mužů, která kromě stručné analýzy sběru statistických dat z oblasti rovnosti žen a mužů v České republice definovala i základní oblasti datové optimalizace tak, aby bylo možné naplnit mezinárodně závazné statistické indikátory. V rámci letošní revize Zprávy byly přidány požadavky vycházející ze Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030, poradních orgánů Rady vlády pro rovnost žen a mužů a dalších stakeholderů. Zpráva prošla restrukturalizací a celkovým přepracováním kapitol.
|
Zpráva za rok 2015 o rovnosti žen a mužů a o naplňování Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v ČR na léta 2014 – 2020 | Schválený | Zpráva za rok 2015 o rovnosti žen a mužů a o naplňování Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v ČR na léta 2014 – 2020 je souhrnnou zprávou, navazující na Vládní strategii a zároveň na materiál s názvem Aktualizovaná opatření Priorit a postupů vlády při prosazování rovnosti žen a mužů v České republice. Zpráva je zpracována tak, aby reflektovala nejenom popis nejvýznamnějších událostí uplynulého období a naplňování úkolů, ale aby se také zaměřila na naplňování cílů Strategie, kterých mělo být dosaženo do roku 2020. Součástí Zprávy je proto zhodnocení postupného naplňování Strategie a k tomu se vztahující doporučení Rady vlády pro rovnost žen a mužů, jakožto poradního orgánu vlády ČR pro oblast rovnosti žen a mužů. Rada se ve Zprávě vyjadřuje k naplňování úkolů Aktualizovaných opatření pro rok 2015, a také k plnění Minimálního standardu obsaženého ve Strategii, který je na všech resortech nutné dodržovat průběžně. |
Zpráva za rok 2016 o naplňování Akčního plánu pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích na léta 2016 – 2018 | Schválený |
Tato zpráva za rok 2016 o naplňování Akčního plánu pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích na léta 2016 – 2018 a Doporučení Rady vlády pro rovnost žen a mužů směřující k odstraňování překážek a k vytváření podmínek pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích navazuje na usnesení vlády ČR ze dne 11. července 2016 č. 632, kterým byl schválen Akční plán pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích na léta 2016 – 2018. Zpráva obsahuje část obecnou, která má za cíl stručně shrnout vývoj v jednotlivých oblastech Akčního plánu v roce 2016, a dále část úkolovou, která hodnotí konkrétní plnění jednotlivých úkolů v gesci příslušných resortů či ostatních ústředních orgánů státní správy.
|
Zpráva za rok 2016 o rovnosti žen a mužů a o naplňování Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v ČR na léta 2014 – 2020 | Schválený | Zpráva za rok 2016 o rovnosti žen a mužů a o naplňování Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v ČR na léta 2014 – 2020 je souhrnnou zprávou podávající informace o vývoji v oblasti rovnosti žen a mužů a o plnění Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014 – 2020 a Aktualizovaných opatření Priorit a postupů vlády při prosazování rovnosti žen a mužů v České republice ze strany jednotlivých rezortů. Zpráva je zpracována tak, aby obsahovala vyhodnocení vývoje v oblasti rovnosti žen a mužů, včetně popisu nejzásadnějších změn a událostí na vnitrostátní, evropské i mezinárodní úrovni. Cílem je podat ucelený přehled o vývoji v dané oblasti, zhodnotit plnění jednotlivých úkolů v roce 2016 v návaznosti na Strategii a poskytnout doporučení Rady vlády pro rovnost žen a mužů (jakožto poradního orgánu vlády ČR) za účelem efektivnějšího naplňování Strategie a prosazování rovnosti žen a mužů. Dále je také součástí výstupu materiál s Aktualizovanými opatřeními Priorit a postupů vlády při prosazování rovnosti žen a mužů na rok 2017. |