Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Hlavním cílem je zefektivnit systém vzdělávání a zlepšit kvalitu řízení a rozvoje lidských zdrojů (LZ) u zaměstnanců, příp. zastupitelů SMO, s využitím znalostí v oblasti práce s moderními metodami řízení LZ. To se projeví na celkovém zkvalitnění služeb SMO, poskytovaných klientům profesionálními úředníky vybavenými jak odbornými znalostmi, tak měkkými dovednostmi. Doprovodným efektem bude vytváření jednotné firemní kultury SMO a zajištění transparentnosti a otevřenosti MMO, která je podporována zaváděným projektem O-linka.

Cíle budou dosaženy realizací na sebe navazující série vzdělávacích akcí, zaměřené na odbornou přípravu a rozvoj, zlepšení kvality řízení a managementu, zavedení firemní kultury. Součástí je nastavení systému interního vzdělávání pro udržitelnost projektu.

Projekt vychází obecně ze strategie Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby (Strategie realizace Smart Administration) v období 2007-2015 schválené usnesením vlády č. 757/2007, a to zejména ve vztahu k následujícím nedostatkům:

- nedostatečně výkonná, efektivní a transparentní veřejná správa;

- nedostatečná znalost manažerů v oblasti řízení lidských zdrojů a jejich nízká dovednost motivovat úředníky k lepším výkonům.

Podkladem pro vznik projektu v SMO byla analýza vzdělávacích potřeb, která vyšla ze zavedeného systému hodnocení zaměstnanců a ze zmapování požadavků vedení SMO na zaměstnance. Dosud SMO řešilo řízení a rozvoj lidských zdrojů dílčím způsobem. Na MMO byl zaveden systém pravidelného hodnocení zaměstnanců, ze kterého vždy vyplynuly požadavky jednotlivých vedoucích a zaměstnanců na jednotlivé oblasti vzdělávání. Tyto však nebyly řešeny z komplexního pohledu a nezahrnovaly požadavky zaměstnavatele, které vyplývají z celkové činnosti úřadu a z návaznosti na již probíhající projekty. (viz přílohy žádosti č. 3 a 4)

Projekt zajistí efektivním způsobem komplexní vzdělávání a odbornou přípravu pracovníků a zastupitelů, kteří získají potřebné znalosti z oblasti práva, ekonomiky a financí tak, aby je mohli ve své každodenní praxi používat. Navíc budou tyto znalosti průběžně aktualizovány a dle nich budou nastaveny další aktivity a dojde tak k vytvoření interního systému vzdělávání. Jako podpora bude sloužit e-lerningová forma vzdělávání, která jednak umožní pružnější možnost vzdělávání zaměstnanců, ale také bude rychlou cestou k aktualizaci informací ve vzdělávacím systému. Komplexní přístup ke vzdělávání přispěje ke zvyšování kultury úřadu, která se odrazí na kvalitě poskytovaných služeb a přístupu ke klientům.

Projekt tedy přispěje nejen k zefektivnění vzdělávání, ale i ke snížení nákladů a zároveň vytvoří podmínky pro trvale udržitelný rozvoj systému řízení lidských zdrojů v MMO.

Projekt představuje zcela nový komplexní systém vzdělávání ve SMO reagující na současné podmínky ve veřejné správě a na rychle se měnící legislativu a na nové principy moderního řízení lidských zdrojů.

Vzhledem k rozsahu a zaměření vzdělávacích programů a jeho dopadu na cílové skupiny bude tento projekt počátkem procesu dlouhodobého celoživotního vzdělávání úředníka. Ten bude nucen, ale i motivován k tomu, aby si své obecné dovednosti neustále prohluboval a doplňoval. Součástí péče o pracovní schopnosti zaměstnance se stane i péče o zvyšování jeho odolnosti ve stresových situacích, zvyšování jeho komunikačních dovedností při jednání s lidmi a učení se asertivnímu jednání. Půjde tedy zároveň i o plánovaný rozvoj psychické připravenosti zaměstnanců zaměřené na prevenci psychosomatických chorob a psychických obtíží, které bývají negativním důsledkem pracovního stresu.

Nicméně z hlediska udržitelnosti budou zásadní požadované znalosti vždy udržovány prostřednictvím e-learningu, který bude zapracován také do systému vstupního vzdělávání nových zaměstnanců. Rozvoj e-learningového systému vzdělávání zajistí průběžné seznamování zaměstnanců s novými informacemi. Inovativnost projektu tedy spočívá v nastavení systémové podpory pro zvyšování kvality a kvalifikace zaměstnanců a práce s nimi. Proškolením zaměstnanců dojde ke zlepšení kvality řízení.

Nastavením transparentního a optimálního řízení lidských zdrojů prostřednictvím pro úřad nových metod a postupů umožní lépe zaměstnat vhodné uchazeče o zaměstnání, zavádět nové služby pro zákazníky úřadu a zavádět nové formy vzdělávání zaměstnanců.

Hlavním cílem je zefektivnit systém vzdělávání a zlepšit kvalitu řízení a rozvoje lidských zdrojů (LZ) u zaměstnanců, příp. zastupitelů SMO, s využitím znalostí v oblasti práce s moderními metodami řízení LZ. To se projeví na celkovém zkvalitnění služeb SMO, poskytovaných klientům profesionálními úředníky vybavenými jak odbornými znalostmi, tak měkkými dovednostmi. Doprovodným efektem bude vytváření jednotné firemní kultury SMO a zajištění transparentnosti a otevřenosti MMO, která je podporována zaváděným projektem O-linka. Cíle budou dosaženy realizací na sebe navazující série vzdělávacích akcí, zaměřené na odbornou přípravu a rozvoj, zlepšení kvality řízení a managementu, zavedení firemní kultury. Součástí je nastavení systému interního vzdělávání pro udržitelnost projektu.
nerelevantní
Realizace projektu bude probíhat prostřednictvím těchto klíčových aktivit: Management, řízení projektu a průběžné hodnocení - Klíčová aktivita probíhá kontinuálně po celou dobu realizace projektu bez významně výrazných intenzivních či naopak pasivních období. Klíčová aktivita zahrnuje také průběžné hodnocení a závěrečnou evaluaci projektu. Za realizaci klíčové aktivity odpovídá projektový manažer. Zajištěna bude realizačním týmem, a rovněž s podporou úřadu. Na zajištění této KA se bude podílet celý realizační tým, tzn. včetně osob zajišťujících primárně vzdělávací aktivity, a to především přípravou těchto vzdělávacích aktivit před zahájením KA 02, a v letních měsících, kdy dochází k útlumu prezenčního vzdělávání. V rámci klíčové aktivity se předpokládá intenzivní spolupráce s externími specialisty v oblastech: právní služby a vypracování závěrečného auditu. Vrcholový management žadatele bude zastoupen prostřednictvím tajemníka MMO, který bude zajišťovat pozici nositele projektu a bude podporovat jeho realizaci v celé organizaci. Bude zejména monitorovat průběh projektových prací, garantovat plnění cílů a očekávání projektu a přispěje k efektivní komunikaci a spolupráci při řešení projektu v rámci organizace. Hlavní náplní této aktivity bude zajištění zázemí pro realizaci projektu včetně organizace vzdělávání, a to již jako přípravné práce pro zahájení KA02 až 04. Nedílnou součástí této aktivity bude také průběžná komunikace s poskytovatelem dotace a zpracování monitorovacích zpráv za projekt včetně sledování průběžného naplňování cílů a výstupů projektu. V rámci této aktivity bude rovněž zajištěna publicita projektu - průběžná aktualizace zpráv o realizaci projektu na webových stránkách SMO a uveřejňování průběžných informací v měsíčníku HLÁSKA, který vydává MMO a je distribuován do všech domácností po celé Opavě. Součástí této aktivity je také organizace a zabezpečení výběrových řízení a nákup potřebného zařízení a vybavení, které je nezbytné pro úspěšnou realizaci dalších aktivit. Prezenční vzdělávání - Klíčová aktivita probíhá plynule po celou dobu projektu v návaznosti na ukončení výběrového řízení 001, s výjimkou letních měsíců, kdy většina zaměstnanců čerpá řádnou dovolenou a vzdělávací akce by nebyly efektivně obsazeny. V době přípravy vzdělávacích aktivit a v letních měsíců přesunou členové realizačního týmu, zajišťující primárně vzdělávací aktivity, své aktivity ve zvýšené míře do oblasti KA 01, 03 a 04. Vzdělávání bude prioritně realizováno prezenčně v prostorách SMO a bude koncipováno jako kurz případně rozšířený o odborně zaměřený workshop. Vzdělávání v oblasti měkkých dovedností budou pro vedoucí zaměstnance realizována jako dvoudenní výjezdní soustředění. Každý úspěšný absolvent kurzu obdrží osvědčení o absolvování kurzu. Pro potřeby účastníků vzdělávání a jejich další rozvoj bude nakoupen odborný výukový materiál. Vzdělávání vedoucích zaměstnanců a řadových zaměstnanců bude realizováno v podobě: - vzdělávání v odborných znalostech pro vedoucí zaměstnance - externí - vzdělávání v odborných znalostech pro řadové zaměstnance - externí - vzdělávání vedoucích zaměstnanců - měkké dovednosti - externí - vzdělávání řadových zaměstnanců - měkké dovednosti - externí - využití interních školitelů pro interní akreditované kurzy Zavedení e-learningového vzdělávání - Klíčová aktivita probíhá plynule po celou dobu projektu v návaznosti na ukončení výběrového řízení 003 a ve spojení s KA 02. SMO pořídí program pro e-learningové vzdělávání, který bude naplňovat vzdělávacími programy v rámci rozvoje lidských zdrojů SMO. Systém e-learningového vzdělávání zaručí i budoucí možnost vzdělávání pro všechny zaměstnance při legislativních a jiných změnách, které budou přicházet, a pro nově nastoupivší zaměstnance. K tomu je potřeba zpracovat jednotlivé kurzy, získat akreditaci a v rámci udržitelnosti projektu je dál provozovat. Předpokladem je, že všichni zaměstnanci by byli vždy jednou za dva roky opětovně proškoleni, přičemž výklad by byl doplněn e-learningovým kurzem na dané téma se závěrečným testem, kterým by se zjistila úroveň požadovaných znalostí zaměstnanců. V případě větších legislativních změn by k proškolení zaměstnanců došlo ihned v návaznosti na tyto změny. Evaluace vzdělávacích aktivit - Kvalita vzdělávacích akcí bude bezprostředně po ukončení vzdělávací akce sledována prostřednictvím evaluačních dotazníků, které budou obsahovat zhodnocení vzdělávací akce, činnosti lektora, možnosti zapojení účastníků, využitelnosti tématu vzdělávání pro vlastní činnost a přínos pro celou organizaci atd. Důraz bude kladen také na objektivní kvalitu vzdělávání. Bude prováděn průběžný monitoring kvality vzdělávání, hodnocení před zahájením a po ukončení vzdělávací akce (např. metodou distance travelled) a opakované hodnocení vzdělávacích akcí s časovým odstupem, což přinese informace o přínosech vzdělávacích akcí, jak ze subjektivního pohledu účastníků vzdělávání, tak jejich spolupracovníků a nadřízených, kteří mohou posoudit přínos objektivně na základě spolupráce s proškolenou osobou. Toto hodnocení bude zaměřeno na skutečnou aplikaci získaných znalostí v práci. V případě navazujících vzdělávacích akcí bude povinností lektora zhodnotit, do jaké míry účastníci udržují a rozvíjí získané znalosti, a jak jsou připraveni na navazující vzdělávací aktivity. Na základě hodnocení vzdělávacích akcí bude jejich náplň a rozsah upravován. Výsledky budou zohledněny při přípravě a realizaci e-learningu. V závěru projektu bude provedena celková analýza výsledků vzdělávání podpořeného projektem s plánem dalšího vzdělávání a udržování znalostí a aktualizace analýzy vzdělávacích potřeb, která tvoří vedle e-learningového programu zásadní výstup této aktivity.
Výsledky projektu budou sledovány prostřednictvím splněných indikátorů. Indikátory projektu: Počet podpořených osob - celkem: 300 (celkový počet osob, které se účastní vzdělávacích akcí, bez ohledu na to, kolik akcí absolvují. Osoby se započítávají jen jednou) Počet podpořených organizací - celkem: 1 (Statutární město Opava jako realizátor projektu) Počet úspěšných absolventů kurzů - celkem: 1 000 (počet podpořených osob, které získaly kvalifikaci/doklad o kvalifikaci. Jedná se o osoby, které ukončily kurz způsobem stanoveným poskytovatelem kurzu - osvědčení, atd. Dále se jedná o osoby, které prokazatelně absolvovaly vzdělávání formou e-learningu. Konkrétní účastník je započten tolikrát, kolik kurzů úspěšně dokončil předepsaným způsobem). Počet nově vytvořených/inovovaných produktů: 1 (zavedení interního e-learningového systému vzdělávání)
v rámci realizace projektu nedojde k mezinárodní spolupráci

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Politici územních samosprávných celků včetně volených zástupců územních samosprávných celků Územní samosprávné celky a úřady samosprávných celků, jejich orgány a jimi zřízené nebo založené organizace a jejich zaměstnanci