Stručná nástin realizace KA projektu:
1) Zjišťování potřeb obcí s obecním úřadem v procesu plánování sociálních služeb
- Tato aktivita, zajištěná externím dodavatelem, poskytla obcím s obecním úřadem, které vyslovily zájem o účast v projektu, vymezení jejich potřeb za účelem zahájení plánování sociálních služeb nebo pokračování v něm. Došlo ke zmapování stavu plánování, ve kterém se obec nachází, definování překážek, problémů a obtíží, které je nutno odstranit pro zapojení do procesu plánování či jeho pokračování.
Aktivita byla realizována formou individuálních konzultací s obcemi a tematických seminářů
2) Zajištění odborných seminářů na témata týkající se plánování sociálních služeb
- Jedním z nezbytných předpokladů úspěšnosti procesu plánování sociálních služeb a tudíž i zpracování kvalitního střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb je i vzdělávání pro koordinátory plánování sociálních služeb na obcích, a to formou odborných seminářů.
V rámci projektu proběhly níže uvedené jednodenní, resp. dvoudenní vzdělávací akce na témata
- Funkce koordinátora sociálních služeb.
- Kvalita sociálních služeb v procesu plánování sociálních služeb.
- Proces zjišťování potřeb občanů.
- Propojování sociálních služeb a sociální práce.
- Vymezení hranic a spolupráce mezi sociální službou a lékařskou pomocí v rámci plánování sociálních služeb.
3) Vytvoření nástrojů pro podporu zvyšování informovanosti veřejnosti v sociální oblasti
Cílem aktivity bylo podpořit zvyšování informovanosti veřejnosti o povinnostech poskytovatelů sociálních služeb ve vztahu k dodržování práv osob. Poskytovatelé sociálních služeb dostali do rukou nástroj pro lepší práci se současnými i potenciálními klienty. Zajištění informování formou distribuce letáku mělo přispět k zesílení povědomí o sociálních službách jak ze strany stávajících uživatelů, tak i potenciálních, kteří o započetí využití sociální služby uvažují.
V rámci aktivity byly vytvořeny následující dokumenty:
- Leták "Směrovka pro lidi, kteří pečují o svého blízkého."
- "Brožura Jak vybrat pobytovou sociální službu."
Vedle výše uvedeného probíhaly rovněž semináře ke zlepšování kvality pobytových sociálních služeb pro seniory. Semináře byly organizovány a lektorsky zajištěny pracovníky Krajského úřadu Moravskoslezského kraje a inspektoři Krajské pobočky Úřadu práce v prostorách MSK. Vedle toho proběhlo také meziresortní setkání k problematice informovanosti o povinnostech poskytovatelů sociálních služeb ve vztahu k dodržování práv osob. Setkání se konalo za účasti odborníků z Kanceláře veřejného ochránce práv, Ministerstva sociálních věcí ČR, Ostravské univerzity v Ostravě a pracovníků odboru sociálních věcí krajského úřadu. Zdůrazňována byla především rizika nelegálního poskytování sociálních služeb bez řádné registrace, v ubytovacích zařízeních.
4) Case management
Metodu case managementu (dále jen CM) lze jednoduše definovat jako strategii pro organizování a koordinaci poskytovaných služeb na úrovni jednotlivce. Podstatou je individuální posouzení potřeb, dovedností a schopností klienta a doporučení na míru šité pomoci přednostně formou ambulantní či terénní sociální služby.
Koordinace možností klienta dle jeho zjištěných potřeb je zajištěna stanovením zodpovědné osoby (koordinátor/case manager), která ve spolupráci s dalšími odborníky mapuje sociální situaci klienta a sociální služby v místě bydliště. Cílem této koordinace je zajištění komplexního plánu péče, který je individualizován a je nezbytný pro zjištění potřeb klienta a hledání možností řešení jeho aktuální situace. Tyto alternativní služby nabízí klientům a jejich rodinám možnost zůstat v jejich přirozeném prostředí a předcházet institucionalizaci.
Aktivita byla realizována ve dvou cyklech. Nejprve proběhlo vzdělávání zástupců obcí v metodě case managementu, a to prostřednictvím dvou typů seminářů:
a) Case management v sociální oblasti
Odborný tematický seminář k tématu Case management v sociální oblasti (teoretická část).
b) Case management v praxi
Odborný tématický seminář k tématu Case management v praxi (praktická část).
Poté byla vytvořena pracovní skupina, jejímž úkolem je vytvořit metodiku pro použití case managementu v oblasti práce s odmítnutými zájemci o sociální službu. Tato aktivita ještě probíhá.