Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Projekt CRISTAL je zaměřen na prosazování rovných příležitosti žen a mužů a slaďování pracovního a rodinného života v podnicích Plzeňského kraje. Zaměstnavatelé jsou informováni, motivováni a vzděláváni tak, aby změnili obvyklé stereotypy a vytvářeli vhodné podmínky v podnicích zavedením flexibilních forem práce a opatření. Doposud byla problematika vnímána spíše na úrovni deklarativní a povinné. CRISTAL přispěje k uvedení opatření do běžného života podniku.Nejdříve bude vytvořena Infobanka na webu, která bude zahrnovat legislativní rámec, popis a vysvětlení souvislostí rovných příležitostí a work-life balance, stávající zkušenosti s realizací flex. forem práce na českém trhu i v zahraničí atd. Web se stane informační, výukovou a interaktivní komunikační platformou. V druhé fázi se budou zástupci projektu prostřednictvím call centra aktivně obracet k zaměstnavatelům s nabídkou konzultací a kurzů, kt. budou uvádět zkušenosti a informace do praxe. Půjde zejména o aktuální informace a návody, jak zavést moderní flexibilní formy práce - teleworking, práce z domova, pružná pracovní doba, sdílená prac. místa, zkrác. úvazek, zavádění miniškolek atd. Poradenství a vzdělávací kurzy budou poskytovány Informačním a vzdělávacím centrem. Ke každé nové formě práce bude připravena praktická "kuchařka", jak tuto formu zavést, obsahující legislativní výklad, ekonomickou výhodnost, příklady z praxe a praktická řešení.  Kurzy  budou podpořeny motivačním videem. Projekt předpokládá spolupráci s významnými autoritami v oboru - Gender Studies, Národní centrum pro rodinu, Sociologický ústav AV atd., jejichž výsledky a výzkumy byly podkladem pro tento projekt. Informační a vzdělávací centrum svou aktivitou přispěje k zavedení flexibilních metod práce v podnicích a v konečném důsledku přispěje ke zlepšení podmínek a změně povědomí v dané oblasti. Dopady  projektu na cíl. skupinu posílí skutečnost, že  žadatel je vyhledávaným odborníkem v oblasti HR.

Projekt je v souladu s cílem podpory i se spec. cílem výzvy - Motivace zaměstnavatelů v uplatňování rovných příležitostí žen a mužů a slaďování pracovního a rodinného života. Cílem projektu je informovat, vzdělávat a motivovat zaměstnavatele - manažery a personalisty ke zlepšení podmínek pro uplatňování rovných příležitostí žen a mužů na trhu práce a slaďování pracovního a rodinného života. Výstupy projektu zajistí výrazný posun ve vnímání problematiky. Hlavním cílem projektu je změna povědomí zaměstnavatelů o problematice a zlepšení podmínek rovných příležitostí žen a mužů a slaďování rodinného a profesního života v Plzeňském kraji. Dílčím cílem je zvýšení využívání flexibilních forem práce a opatření, která přispějí k vyrovnání šancí žen a mužů a sladění rodinného a profesního života.
Asociace podnikatelek a manažerek západních Čech je občanské sdružení. Cílem jeho činnosti je vykonávat a podporovat aktivity umožňující komunikaci a výměnu zkušeností z oblasti podnikání a vedení lidí. Dále se zaměřuje na vytváření podmínek pro rozvoj osobnosti svých členek i dalších podnikatelek a manažerek při naplňování jejich profesní role. Členky organizace se úspěšně zasazují o rovnost příležitostí pro ženy a muže a podporují slaďování rodinného a pracovního života. Hlavní náplní je především: - vytváření prostoru pro setkávání žen společných zájmů, - zprostředkování vzájemného kontaktu mezi členkami a spolupráce s manažery, podnikateli a podnikatelskými subjekty, - vytváření informačních zdrojů pro potřebu členek asociace, - pomáhání členkám při zařazení se do pracovní činnosti (např. po rodičovské dovolené, sdílení zkušeností při slaďování rodinného a pracovního života), - rozvíjení kontaktu se zahraničím.
Projekt CRISTAL je zaměřen na prosazování rovných příležitosti žen a mužů a slaďování pracovního a rodinného života v podnicích Plzeňského kraje. Zaměstnavatelé jsou informováni, motivováni a vzděláváni tak, aby změnili obvyklé stereotypy a vytvářeli vhodné podmínky v podnicích zavedením flexibilních forem práce a opatření. Doposud byla problematika vnímána spíše na úrovni deklarativní a povinné. CRISTAL přispěje k uvedení opatření do běžného života podniku. Nejdříve bude vytvořena Infobanka na webu, která bude zahrnovat legislativní rámec, popis a vysvětlení souvislostí rovných příležitostí a work-life balance, stávající zkušenosti s realizací flex. forem práce na českém trhu i v zahraničí atd. Web se stane informační, výukovou a interaktivní komunikační platformou. V druhé fázi se budou zástupci projektu prostřednictvím call centra aktivně obracet k zaměstnavatelům s nabídkou konzultací a kurzů, kt. budou uvádět zkušenosti a informace do praxe. Půjde zejména o aktuální informace a návody, jak zavést moderní flexibilní formy práce - teleworking, práce z domova, pružná pracovní doba, sdílená prac. místa, zkrác. úvazek, zavádění miniškolek atd. Poradenství a vzdělávací kurzy budou poskytovány Informačním a vzdělávacím centrem. Ke každé nové formě práce bude připravena praktická "kuchařka", jak tuto formu zavést, obsahující legislativní výklad, ekonomickou výhodnost, příklady z praxe a praktická řešení. Kurzy budou podpořeny motivačním videem. Projekt předpokládá spolupráci s významnými autoritami v oboru - Gender Studies, Národní centrum pro rodinu, Sociologický ústav AV atd., jejichž výsledky a výzkumy byly podkladem pro tento projekt. Informační a vzdělávací centrum svou aktivitou přispěje k zavedení flexibilních metod práce v podnicích a v konečném důsledku přispěje ke zlepšení podmínek a změně povědomí v dané oblasti. Dopady projektu na cíl. skupinu posílí skutečnost, že žadatel je vyhledávaným odborníkem v oblasti HR.
Po ukončení financování z prostředků ESF zůstane zachována Infobanka a web pro volné využití všemi zájemci o danou problematiku. Video bude umístěno také na webové stránce a na vyžádání budou zájemcům poskytnuty konzultace či školení v podniku. Finanční prostředky z ESF tak budou využity jako prvotní a silný impulz pro změnu stereotypů v myšlení zaměstnavatelů a to v podobě vytvoření Infobanky a dalších aktivit projektu. Po téměř třech letech existence informačního a vzdělávacího centra pro rovné příležitosti a slaďování rodinného a pracovního života si podniky navyknou žádat o informace k zavedení nových flexibilních forem práce či žádat o pomoc při realizaci opatření na pracovišti. Infobanka bude po skončení financování dále doplňována, aktualizována a rozvíjena a konzultanti budou podnikům k dispozici.
V rámci projektu budou pro pracovníky pořádána interní školení pod odborným a metodickým vedením odborného supervizora. V těchto kurzech budou přednášet i zahraniční experti. V rámci interních školení jsou plánovány 3 dvoudenní návštěvy 2 zahraničních expertů v ČR (Švédsko, Velká Británie, Německo). V rámci vzdělávání pracovníků projektu budou uspořádány krátkodobé studijní pobyty v zahraničí v celkovém rozsahu cca 15 - 20 dní za účelem výměny praktických zkušeností. Důraz bude kladen na spolupráci s organizacemi zemí s dlouhou tradicí prosazování rovných příležitostí na trhu práce. Zahraničních stáží se účastní pracovníci Informačního a vzdělávacího centra a pracovníci vedení projektu.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílovou skupinou projektu jsou zaměstnavatelé Plzeňského kraje. Podniky nechtějí proklamace a výzvy, že "BY SE MĚLO vycházet vstříc rovným příležitostem, atd.", ale chtějí konkrétní návod, "JAK NA TO". Před zahájením projektu byl zpracován výzkum na náhodném vzorku zaměstnavatelů v kraji, který byl spolu s výstupy jiných podobných výzkumů použit pro plánování klíčových aktivit. Cílová skupina se vyznačuje zejména potřebou mít na jednom místě kumulované informace v ověřené kvalitě, a dále potřebou zřetelných ohraničených návodů pro případ zavádění nové praxe. Také chybí příklady již realizovaných aktivit a ekonomické vyhodnocení, které mohou posloužit motivačně pro rozhodovací procesy managementu podniků. Cílová skupina při dotazování před zahájením projektu velmi často uváděla, že znají uvedenou problematiku a měli by ji řešit, jen není čas pro hledání vlastní cesty a chybí legislativní rešerše, aby se podnik nedostal do rozporu s některými úřady či zákony. Často personalisté odpovídali (např. u formy teleworkingu), že si nedovedou představit, jak konkrétně formu zavést, jak se vyhnout některým rizikům. U flexibilních forem práce management často váhá, jak vést takového pracovníka/ci a jak hodnotit jeho výsledky ve srovnání s ostatními. Pro management často není jasné, jak skloubit v rámci týmu různé formy práce a často podceňují pracovníky/ce pracující z domova. Odpovědí na tuto nejistotu je vytvoření centrální infobanky i Informačního a vzdělávacího střediska, které pomáhá zorientovat se v problému buď formou konzultací nebo nabídkou vzdělávacích kurzů a workshopů pro zaměstnavatele. Tímto způsobem bude poskytnuta legislativní, ekonomická a technická podpora pro vytváření rovných příležitostí žen a mužů a slaďování rodinného a profesního života prostřednictvím flexibilních forem práce. Dle zkušeností žadatele opakované kontaktování podniků, vyplnění informačního vakua a poskytnutí konkrétních návodů překonává nechuť a neochotu řešit daný problém.