Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Předmětem projektu je zpracování kompletních podkladů (vyhodnocení ekonomických, finančních a legislativních dopadů) pro realizaci digitalizace procesů územních, stavebních a dalších vybraných řízení a postupů dle Stavebního zákona (dále jen ÚSaVŘ).

Připravovaná digitalizace ÚSaVŘ umožní prostřednictvím ICT modernizaci a automatizaci všech procesů spojených s pořizováním územně plánovací dokumentace, umisťováním, povolováním, užíváním a odstraňováním staveb. Je předpokladem pro rychlejší a spolehlivější poskytování služeb veřejné správy veřejnosti, výrazně sníží náklady na zajištění těchto procesů a povede k omezení korupčního prostředí. Projekt je prvním krokem k realizaci této koncepce, která přispěje k racionalizaci nadměrně formalizovaných postupů a k sjednocení rozhodovací praxe, zjednoduší komunikaci mezi účastníky, zkvalitní, zrychlí a zpřehlední příslušnou agendu. Pro formulaci cílového konceptu bylo nezbytné tyto procesy podrobně analyzovat v globálním měřítku, zpracovat procesní model současného stavu, navrhnout a analyzovat procesní, ekonomické a další aspekty nového celorepublikového systému.

Projekt má úzkou vazbu na usnesení vlády č.536/2008 (projekt č. 220 "Sjednocení postupů a digitalizace procesů ve struktuře územního plánování a stavebního řádu jednotlivých úřadů a krajů v návaznosti na RÚIAN) a usnesení vlády č.757/2007 "Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby".

Hlavním cílem projektu bylo vytvořit předpoklady pro digitalizaci procesů územních, stavebních a dalších vybraných řízení a postupů dle Stavebního zákona, díky čemuž dojde ke zvýšení efektivity a transparentnosti řízení ve vztahu k jeho účastníkům. Projekt přispěl k racionalizaci a zavedení správné rozhodovací praxe ÚSaVŘ, která je jednou ze stěžejních kompetencí MMR. Cíle vycházejí z dřívějších detailních analýz potřeb MMR. Dílčí cíle: - identifikace rizikových oblastí, eliminace nedostatků, zkvalitnění veřejných služeb - provedení analýzy současného stavu vedoucí ke snížení administrativní zátěže a odstranění nadbytečné regulace prostřednictvím procesních modelů a reengineeringu - zlepšení vertikální a horizontální komunikace mezi účastníky - zavedení projektového a procesního řízení.
Do projektu byli ve formě konzultací zapojeni i pracovníci MV (Odboru efektivní veřejné správy) a MPO (Odboru elektronických komunikací). Dále byli zapojeni zástupci AKČR, SMO, MHMP, ČKAIT a dalších organizací, kteří ovšem nejsou cílovou skupinou projektu.
20 měsíců (od 1.3.2011 do 30.11.2012).
Vytvoření jedné platformy, která umožní efektivní využití ICT v této oblasti působení státu na všech úrovních a umožní zavedení efektivní oboustranné komunikace mezi orgány státní správy navzájem (v horizontální i vertikální rovině) a mezi orgány státní správy a veřejností. Zavedením moderních informačních a komunikačních systémů a sjednocením všech používaných formátů dokumentů má dojít ke snížení administrativních nároků na žadatele - fyzické i právnické osoby - při styku s veřejnou správou v oblasti územního plánování, územního rozhodování a stavebního řádu, ale rovněž ke zjednodušení, zefektivnění a zároveň zkvalitnění výkonu činností orgánů územní veřejné správy a ke zvýšení produktivity práce. Výsledkem nového nastavení procesů by pak měla být výrazná redukce dosavadních nákladů vynakládaných na zajištění procesů v územním plánování, územního rozhodování a stavebním řádu. Zpřístupnění podkladů jednotlivých řízení „on-line“ v rámci metodické nebo kontrolní činnosti prováděné nadřízenými orgány má pak napomoci ke sjednocení rozhodovací praxe. V rámci realizace projektu proběhly tyto klíčové aktivity: - komplexní analýza současného stavu - reengineering stávajících procesů a návrh nových procesních modelů - jednotná metodika ověření nového procesního modelu - návrh technického řešení digitalizace celorepublikového systému územních, stavebních a dalších vybraných řízení a postupů dle Stavebního zákona - ekonomická analýza (Studie proveditelnosti + Analýza nákladů a výnosů) - podpora projektového řízení a oponentura projektu
V projektu nebyla realizována.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Správní úřady, organizační složky státu, zaměstnanci těchto úřadů a organizace a organizační složky zřizované/řízení těmito úřady a jejich zaměstnanci. Popis a způsob zapojení cílové skupiny: Projekt byl hlavně zaměřen na MMR jako ústřední správní úřad, který poskytuje či řídí poskytování významných veřejných služeb v oblasti územního plánování, územního rozhodování a stavebního řádu. Cílovou skupinou projektu byli zaměstnanci MMR, zejména: - Odboru územního plánování, - Odboru stavebního řádu, - Odboru územně a stavebně správního - Odboru analýz a strategie - Odboru informatiky - Odboru legislativně právního - Odboru evropských záležitostí Vedoucí pracovníci a samostatní odborní pracovníci z výše uvedených odborů poskytovali nezbytnou součinnost dodavateli řešení v podobě sdílení potřebných údajů, vstupů, informací a metodické dokumenty, formulovali vyjádření k průběžným výstupům projektu (analýzy, studie, metodiky), připomínkovali a oponovali navrhovaná opatření či návrhy technologického řešení. Do projektu byli ve formě konzultací zapojeni i pracovníci MV (Odboru efektivní veřejné správy) a MPO (Odboru elektronických komunikací). Dále byli zapojeni zástupci AKČR, SMO, MHMP, ČKAIT a dalších organizací, kteří ovšem nebyly cílovou skupinou projektu. Pracovníci MMR jsou finálními uživateli analýz, ekonomického a technického návrhu, studie proveditelnosti, CBA a dalších výstupů projektu a tyto nástroje využijí pro odstranění zjištěných nedostatků, realizaci činností vedoucích k sjednocení postupů a digitalizaci procesů v ÚPÚRaSŘ. Uživatelé výsledné projektové dokumentace (analýzy, studie proveditelnosti, CBA atd.) na základě těchto dokumentů: - rozhodnou o následném postupu realizace záměru digitalizace procesů ÚPÚRaSŘ - rozhodnou o etapizaci řešení v souladu s technologickými požadavky a přínosy - připraví řízení a mechanismy věcné, časové a finanční kontroly realizace projektů - zkoordinují činnosti s ostatními projekty tak, aby nedocházelo k duplicitám, plýtvání kapacitami a prostředky a byl zajištěn soulad s globálně posuzovanými prioritami