Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Posláním Centra Kašpar je podpora lidí, kteří se v důsledku péče o děti či osobu blízkou dostali na okraj zájmu zaměstnavatelů/ek. Posilujeme pracovní integraci osob znevýhodněných v důsledku genderové segregace na trhu práce.

Projekt sestává ze tří propojených dějových linií, jež tvoří: 1. práce s firmami, 2. práce se zaměstnanci/kyněmi, 3. práce s klienty/kami.

Publicitu, jež podpírá všechny linie a je určena všem cílovým skupinám, zaměříme na šíření informací z oblasti slaďování práce a rodiny a gender mainstreamingu, na zvyšování vědomí klientů/ek a zaměstnanců/kyň v oblasti gender problematiky, na podporu síťování a na motivaci firem k zavádění prorodinných opatření. Zrealizujeme setkání pro firmy a veřejnost, vydáme osvětové publikace, zřídíme webové stránky, uspořádáme soutěž. Publicitu posílí také mediální spolupráce s ČRo Sever.

Práce s firmami a jejich zaměstnanými zahrnuje jednak externí benchmarking genderových vztahů v 10 malých firmách Libereckého kraje. Cílem je podpora genderové integrace a rozvoj genderově citlivé personální politiky firem, výměna zkušeností a fungujících prvků prorodinné politiky a zavádění nových flexibilních opatření. Ve firmách dále otestujeme inovativní opatření hlídání dětí v mimořádných situacích, jehož cílem je usnadnit zaměstnaným slaďování a zvyšovat spokojenost a efektivitu týmů. Zaměstnané zapojíme i formou přednášek, diskusních stolů či dotazníků.

Pro klient(k)y jsou připraveny 2 druhy služeb. Pro osoby, které se chtějí uplatnit na trhu práce formou

sebezaměstnání, je připraven kurz SVČ a podnikatelské poradenství. Pro rodiče, kteří se vracejí z rodičovské dovolené, je připraveno odborné individuální poradenství s důrazem na genderovou uvědomělost. Cílem je přispět k pracovní integraci těchto osob.

Aktivity zrealizuje tým sdružení s garancí gender expertky a v součinnosti s partnery SML Liberec a PHG.

Cílem projektu je: 1. Nastartovat či dále rozvíjet proces transformace firem Libereckého kraje z genderovaných na genderově integrované, 2. posilovat pracovní integraci osob, které se z důvodu genderové segregace trhu práce ocitly na okraji zájmu zaměstnavatelů/ek, 3. usnadňovat slaďování pracovní a soukromé sféry zaměstnaným osobám v regionu.
PHG s.r.o. Statutární město Liberec
V průběhu projektu Uchop svou příležitost: Genderová citlivost jako zdroj efektivity a osobního růstu Centrum Kašpar ve spolupráci s partnerem projektu PHG vytipuje 10 malých firem z Libereckého kraje vhodných pro srovnání. Oslovíme je a budeme je motivovat k dlouhodobější spolupráci. Pomocí metody externího benchmarkingu genderových vztahů nastartujeme v těchto firmách proces transformace z genderovaných organizací na genderově integrované, případně budeme dále rozvíjet již fungující prvky genderové integrace a umožníme jejich sdílení s ostatními podniky. Tým sdružení garantovaný gender expertkou provede hodnocení těchto firem, partner projektu PHG poskytne konzultace při zavádění vhodných opatření do praxe. Veškeré návrhy na změny budou zpracovány samotnými zaměstnavateli (za podpory expertky) do podoby individuálního akčního plánu. Závěrečná zpráva hodnotitelského týmu posoudí implementaci gender mainstreamingu do interních směrnic, zavedení flexibilních opatření do personální politiky a míru jejich využívání. Současně bude zapojeným firmám zdarma nabídnuta inovativní služba hlídání dětí zaměstnanců/kyní v jejich domácnostech při nárazových situacích (nemoc či rekonvalescence dítěte apod.), která jim usnadní harmonizaci práce a rodiny. Profesionální chůva zabezpečí kompletní péči o děti/dítě dle požadavků rodičů, čímž jim umožní rychlejší návrat do zaměstnání. Nedílnou součástí realizace tohoto projektu je publicita, jejímž cílem je zvyšovat povědomí o významu a možnostech slaďování práce a rodiny, šířit osvětu v oblasti flexibilizace práce a principů gender mainstramingu a oslabovat genderové stereotypy. Po celou dobu projektu bude také probíhat skupinová a individuální práce s klienty/kami, jejímž cílem je přispět ke slaďování práce a rodiny. Součástí této aktivity bude skupinová intervence v podobě zážitkové pedagogiky, workshopů a fokusních diskusí. Prostor bude věnován i přehrávání reálných situací (přijímací pohovor, jednání s úřady aj.). Během následné individuální intervence bude poskytnuto odborné poradenství zahrnující diagnostiku profesních předpokladů. Zájemcům/kyním o samostatné podnikání nabídneme absolvování tesů profesní diagnostiky, účast v kurzu Začínáme podnikat a podnikatelské poradenství, v jehož průběhu klienti/ky získají nejdůležitější informace k zahájení podnikání, praktickou přípravu a individuální konzultace.
2x ročně uspořádáme workshop pro zaměstnavatele, zaměstnance/kyně a veřejnost, 1x ročně uspořádáme odborný workshop pro personalist(k)y, vytvoříme tematické webové stránky, partner projektu SM Liberec zřídí na svých webových stránkách sekci o rovných příležitostech žen a mužů. Uspořádáme on-line soutěž „Individuální strategie work-life balance“, v rámci které 1x ročně oceníme úspěšné slaďující jednotlivce. 1x ročně uspořádáme Den napůl, osvětovou konferenci pro zaměstnavatele/ky a veřejnost z řad cílových skupin. S partnery zpracujeme 2 osvětové publikace (příběhy dobré praxe, individuální strategie klientů/tek v otázce slaďování). 10 malých firem se zapojí do externího benchmarkingu genderových vztahů, nejméně 8 firem získá osvědčení o absolvování benchmarkingu. Ve spolupráci s partnery vytvoříme metodiku benchmarkingu v malých firmách. Vytvoříme metodiku zavádění inovativní služby v malých firmách. Během těchto aktivit podpoříme 90 osob. 30 klientům/kám poskytneme skupinovou intervenci v rozsahu 3x32 hodin a individuální poradenství v rozsahu 15 hodin. Ve spolupráci s genderovou a kariérní poradkyní vypracují klienti/ky individuální akční plán rozvoje svých profesních předpokladů, schopností a zdrojů. 20 klientů/tek se zúčastní kurzu podnikatelské akademie, jehož součástí bude vypracování testu profesní diagnostiky, intervence v rozsahu 5 hodin bude poskytnuta 20 klientům/kám. Kurz proběhne v rámci projektu 2x v rozsahu 65 hodin, úspěšných absolventů/tek bude nejméně 15. Navazující odborné poradenství v rozsahu 20 hodin bude poskytnuto16 až 20 klientům/kám , jehož výsledkem bude vypracování podnikatelského plánu či marketingové strategie. Doprovodnou aktivitou bude zajištění hlídání dětí v době čerpání vzdělávacích a poradenských služeb.
Ne

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Zaměstnavatelé Zaměstnanci Ženy v předdůchodovém věku Ženy začínající podnikání a vykonávající samostatnou výdělečnou činnost Ženy vracející se po rodičovské dovolené nebo péči o závislého člena rodiny na trh práce Dlouhodobě nezaměstnané ženy (déle než 6 měsíců) Muži v obdobné situaci jako ženy s malými dětmi