Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Projekt tvoří celkem 7 klíčových aktivit:

1. Tvorba Studie individuálních schopností starostů v obcích 1.typu2. Zpracování materiálu Koncepční návrh legislativních řešení pro usnadnění a zefektivnění výkonu veřejné správy v prostředí obcí 1.typu3. Vypracování, redakční příprava, tisk a distribuce manuálu Rukověť starosty4. Zavedení inovativní služby a aplikace Online-hlídač termínů a úkolů pro starosty obcí 1.typu5. Vytvoření a správa informačního portálu "Rok v obci" ve formě on-line rádce6. Série vzdělávacích seminářů pro starosty obcí 1.typu - seznámení s vytvořenými funkcionalitami7. Administrace a evaluace projektu

 

Hlavním cílem projektu je podpořit starosty a místostarosty malých obcí, popsat nejčastější úskalí výkonu veřejné správy, identifikovat nejoptimálnější cesty odstranění nevyhovujícího stavu, nalézt nová, doposud neaplikovaná řešení problémů výkonu veřejné správy v území a následně především zvýšit informovanost starostů a místostarostů o rozsahu zákonných pravomocí, povinností, práv a odpovědnosti při výkonu funkce; zvýšit jejich kompetentnost, kvalitu řízení a rozhodování v klíčových agendách; prohloubit vazbu mezi výkonem veřejné správy na obcích 1. typu a veřejností. Cílem je snížit chybovost o min.20%. Toho dosáhneme realizací dílčích cílů: - tvorba 5 nových produktů - podporou 5700 star. a míst. obcí I. typu - proškolením 700 osob na závěrečném semináři - nastavením udržitelnosti
Projekt počítá s 5-ti výstupy: 1. Studie individuální schopnosti starostů v obcích 1.typu Studie se bude skládat z analytické části (monitoring stávajícího stavu), komparativní části (srovnávací část hodnotící pozici starostů obcí 1.typu ve srovnatelném postavení jako "hlavní cílová skupina projektu"), syntetické části (syntetické shrnutí základních rysů výkonu veřejné správy starostou) a návrhové části (bude obsahovat možné varianty dalšího postupu), dále konceptu řešení ve vazbě na předkládaný projekt. Poslední částí studie budou přílohy (v Příloze č. 1 bude rozveden písemný podklad pro manuál Rukověť starosty – viz dále). 2. Koncepční návrh legislativních řešení pro usnadnění a zefektivnění výkonu veřejné správy v prostředí obcí 1.typu. Na základě výstupních dat a šetření mezi starosty (aktivita 1) bude vypracován soubor legislativních návrhů (např. pozměňovací návrhy) a to včetně stručných důvodových zpráv. Výstupem bude Koncepční návrh legislativních řešení pro usnadnění a zefektivnění výkonu veřejné správy v obcích 1.typu. Návrh bude předložen Poslanecké sněmovně ČR k projednání členkou předsednictva sdružení paní poslankyní Ing. Věrou Kovářovou, která projekt podporuje. V případě nepřijetí, bude v udržitelnosti přepracován a opětovně předložen. 3. Online hlídač termínů Aplikace pro chytré telefony a tablety. Hlídač termínů je doposud neexistující a přitom poměrně jednoduchá aplikace, která starostu upozorní na blížící se termín pro splnění určité povinnosti. Konkrétní upozornění bude možné doplňovat o popis události, odkazy na získání dalších informací, přílohy nebo zadat lhůtu (případně počet opakování) pro zaslání zprávy. Možnost vkládání termínů dostanou všechny příslušné správní orgány. Přístup k aplikaci bude možný i v režimu offline a vyžaduje minimální počítačovou gramotnost starostů. 4. brožura Rukověť starosty Publikace bude ve spolupráci s odborníky "ušita" přesně na míru těch, kteří ji budou nejvíce potřebovat. Oproti stávajícím publikacím bude v daleko větší míře odrážet skutečné potřeby starostů. 5. Informační portál Rok v obci Na jednom místě může najít starosta menší obce a další aktéři veřejné správy prakticky vše, co ke své práci potřebuje. Výhodou bude i aktuálnost a vzájemná provázanost celého systému. a) aktuální přehledně členěnou legislativu (13 tématických oblastí, v souladu s Rukovětí) potřebnou pro efektivní výkon veřejné správy, 1. Zákon o obcích 2. Veřejné finance, dotace 3. Evidence obyvatel, ochrana osobních údajů 4. Stavební zákon 5. Občanský zákoník 6. Zákoník práce, zákon č. 106/1992 o poskytování informací 7. Spŕavní řád 8. Kontrolní řád 9. Školství 10. Životní prostředí 11. Sociální oblast 12. Oblast dopravy 13. Krizové řízení b) právní poradnu V rámci aktivity 2 (KA2) bude na základě zpracované koncepce odprezentována a spuštěná služba, která bude sloužit jako odborná právní asistence všem starostům předmětné cílové skupiny. Starostové budou prostřednictvím emailu a později přes specializovaný portál (aktivita 5) zadávat konkrétní dotazy k výkonu veřejné správy na svých obcích, přičemž tato stanoviska budou dále sdílena jak ostatním starostům, tak především řešitelskému kolektivu, manažerům projektu a subdodavatelům aktivit 1 a 3. V závěru projektu budou dotazy zveřejněny v editované podobě na webovém portálu a také poskytnuty dotčeným orgánům státní správy jako zdroj poučení a inspirace pro zvyšování efektivity veřejné správy ve své gesční působnosti. c) online pomocník vydávání správních rozhodnutí "na míru", d) praktický rozcestník směrem k dalším příkladům dobré praxe, e) online hlídač termínů f) kalendář akcí souvisejících s projektem a online přihlašování g) kompletní představení a publicita projektu Ve výsledku očekáváme, že snížíme chybovost ve výkonu státní správy a samosprávy na obcích 1. typu na přijatelné minimum. Zvýšíme spokojenost veřejnosti s rozhodováním v území. Posílíme synergický, promyšlený, harmonický, vyvážený územní rozvoj založený na kompetentním rozhodování na místní úrovni. Zvýšíme povědomí o hodnotě vzdělání v oblasti veřejné správy v rámci cílové skupiny.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílovou skupinou projektu bude 5700 starostů/ek a místostarostů/ek obcí 1.typu ve všech krajích ČR