Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Hlavním cílem projektu Optimalizace je komplexní řešení oblasti poskytování zdravotní a sociální péče, s důrazem na lůžkovou kapacitu zdravotnických a sociálních zařízení, transformaci lůžek akutní péče na lůžka dlouhodobé a následné péče.Vzhledem k tomu, že problematika sociální a zdravotní péče je řešena na několika úrovních, v rámci dvou rezortů a jednotlivě na úrovni krajů a obcí, je snahou projektu sjednotit a koordinovat veškeré aktivity v této oblasti tak, aby systém byl efektivní, dostupný a financovatelný ze stávajících zdrojů.Bude definováno rozhraní zdravotní a sociální péče, posílí se role terénních a zdravotně sociálních služeb.  Bude podpořena koordinace mezi jednotlivými resorty a podpořeny procesy sociální a zdravotní reformy.Na projektu se budou podílet zástupci obou ministerstev, odborné a expertní týmy z oblasti zdravotní a sociální problematiky.  V průběhu projektu přistoupí ke spolupráci další subjekty působící v oblasti zdravotní a sociální péče. Především zřizovatelé zdravotních a sociálních zařízení, zdravotní pojišťovny, komory a jiná profesní sdružení, svazy, unie. Projekt vznikl za účelem naplnění Memoranda o spolupráci při optimalizaci sítě zdravotních a sociálních služeb, které bylo podepsáno ministry obou resortů v dubnu 2011. Tímto byla stvrzena úzká spolupráce obou rezortů v dané problematice.

Projekt Optimalizace sítě zdravotních a sociálních služeb měl za cíl zásadním způsobem navrhnout a podpořit komplexní řešení organizace poskytování, kapacity a financování sítě zdravotních a sociálních služeb. Cílem projektu bylo sjednotit a koordinovat aktivity tak, aby nebyly upřednostňovány zájmy žádného ze zúčastněných subjektů na úkor jiných a dále problematiku zdravotních a sociálních služeb vyřešit koncepčně, dlouhodobě a hlavně proklientsky. Důležitým cílem projektu je také harmonizace strategických dokumentů komunitního plánování na úrovních krajů a obcí. Podstatná část výstupů projektu jsou analýzy, metodiky a poradenská činnost.
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Projekt byl iniciován na základě memoranda o spolupráci mezi ministerstvy MPSV a MZ ze dne 28. 4. 2011. Mezi oběma ministerstvy byla dne 23. 4. 2012 podepsána Smlouva o partnerství. Realizace projektu byla zahájena dne 1. 5. 2012 a k ukončení došlo ke dni 31. 1. 2014. Jednalo se o předčasné ukončení projektu, důvodem bylo přehodnocení zpracovaných výstupů projektu ze strany příjemce dotace MPSV, následně bylo vedením ministerstva rozhodnuto o ukončení tohoto projektu. Důvodem tohoto rozhodnutí byla zejména ta skutečnost, že by projekt musel být zásadně přepracován, aby další plánované výstupy, které měly být prostřednictvím projektu ještě vytvořeny a dále využívány nejen příjemcem, ale také partnerem projektu bez finančního příspěvku Ministerstvem zdravotnictví, byly prakticky využitelné pro oba jmenované resorty. Neaktuálnost a či praktická využitelnost dalších plánovaných výstupů projektu byla zapříčiněna časovými prodlevami v harmonogramu projektu danými zejména personálními změnami v resortu MPSV. Rizikem plynoucím z další realizace projektu by byl možný vznik neuznatelných výdajů a následné zatížení státního rozpočtu. Projekt se ve své realizaci zavázal k naplnění monitorovací indikátoru „počet nově vytvořených produktů“ (07.57.00) s cílovou hodnotou 16. V rámci realizace projektu došlo k naplnění 7 uvedených MI. Konkrétně se jedná o výstupy klíčových aktivit KA 02 Analýza systému zdravotních a sociálních služeb ČR, KA 03 Analýza porovnatelných systémů zdravotních a sociálních služeb v zemích EU, KA 04 Analýza možných dopadů vyšší provázanosti zdravotní a sociální péče, KA 05 Studie proveditelnosti využití systému zdravotního pojištění pro zdravotně sociální pojištění, KA 06 Analýza datových zdrojů a uživatelské zadání IT podpory. Nově vytvořené produkty jsou stejnojmenné jako uvedené klíčové aktivity, skládají se z dílčích výstupů, viz popis jednotlivých KA 02 až KA 06. Výstupy realizované v rámci VŘ 002 Analýzy a systémová příprava (tzn. KA 02 až KA 06) byly podložím nebo teoretickým východiskem pro další, navazující, realizaci projektu. Jejich cílem bylo popsat aktuální stav systému zdravotních a sociálních služeb v ČR se zaměřením na srovnání obou systémů. V rámci klíčové aktivity KA 07 Návrh optimalizace systému zdravotních a sociálních služeb, v rámci této KA byla realizována pouze fáze 1, realizace této KA byla předčasně ukončena k 31. 11. 2013. V případě KA 08 Definice datové základny procesů a parametrů o zdravotních a sociálních službách byla také realizována pouze první fáze, zde došlo k naplnění MI Metodika monitorování zdravotních a sociálních služeb v ČR. Cílem tohoto výstupu bylo vytvoření jednotné metodiky monitoringu zdravotních a sociálních služeb s funkční a technickou specifikací a metodologickou dokumentací daných zdrojových informačních systémů, včetně definice parametrů monitoringu. V rámci KA 09 Tvorba informačních nástrojů o zdravotních a sociálních službách byl ustaven a provozován analytický datový sklad a prezentační nástroj, jedná se o částečné naplnění této KA. K částečnému naplnění cílů klíčové aktivity došlo také v případě KA 10 Metodika tvorby a realizace generelů zdravotních a sociálních služeb, výstupem první části plnění KA 10 je Srovnávací analýza řízení a plánování služeb na regionální úrovni. V případě KA 13 Realizace pilotních projektů sítě zdravotních a sociálních služeb byla dodavatelem zpracována definiční fáze u 6 pilotních projektů, konkrétně se jednalo o tyto: pilotní projekt kraje Vysočina, pilotní projekt Zdravotně sociální péče o pacienty s duševním onemocněním, Koordinovaná rehabilitace, Dlouhodobá zdravotně sociální péče, Terénní a ambulantní zdravotně sociální péče a pilotní projekt v regionu Táborsko. Realizační fáze nebyla z důvodu předčasného ukončení realizace projektu uskutečněna. Klíčová aktivita KA 11 nebyla vzhledem k předčasnému ukončení realizace projektu zrealizována. Klíčová aktivita KA 12 Vzdělávání a školení při zavádění změn v systémech zdravotních a sociálních služeb zahrnovala realizaci Modulového workshopu „Efektivní síť zdravotních a sociálních služeb, rámci této KA došlo k naplnění MI počet podpořených osob (07.41.00) a počet úspěšných absolventů kurzů (07.46.13). Realizací této KA došlo k částečnému naplnění MI počet podpořených osob (07.41.00). Prezentace k uskutečněným workshopům byly nahrány do Databáze produktů ESF ČR jako „Modulový workshop „Efektivní síť zdravotních a sociálních služeb“. V rámci KA 14 Podpora komunikace a publicita projektu byl zajištěn pravidelný měsíční monitoring tisku, vytvořena PR strategie projektu, došlo k odbornému poradenství v oblasti PR a publicity pro pilotní projekty Vysočina a region Táborska, dále byla zajištěna měsíční obsahová správa webových stránek projektu aj. Realizace plnění KA 14 byla ukončena 31. 1. 2014. Další navazující části této klíčové aktivity již nebyly realizovány na základě ukončení celého projektu a výpovědi rámcové smlouvy. Klíčová aktivita KA 15 nebyla vzhledem k předčasnému ukončení realizace projektu zrealizována.
V rámci realizace projektu došlo k naplnění 7 monitorovacích indikátorů (07.57.00 - Nově vytvořené produkty). Konkrétně se jedná o výstupy klíčových aktivit - KA 02 Analýza systému zdravotních a sociálních služeb ČR, - KA 03 Analýza porovnatelných systémů zdravotních a sociálních služeb v zemích EU, - KA 04 Analýza možných dopadů vyšší provázanosti zdravotní a sociální péče, - KA 05 Studie proveditelnosti využití systému zdravotního pojištění pro zdravotně sociální pojištění, - KA 06 Analýza datových zdrojů a uživatelské zadání IT podpory. Nově vytvořené produkty jsou stejnojmenné jako uvedené klíčové aktivity, skládají se z dílčích výstupů, viz popis jednotlivých KA 02 až KA 06. Výstupy realizované v rámci VŘ 002 Analýzy a systémová příprava (tzn. KA 02 až KA 06) byly podložím nebo teoretickým východiskem pro další, navazující, realizaci projektu. Jejich cílem bylo popsat aktuální stav systému zdravotních a sociálních služeb v ČR se zaměřením na srovnání obou systémů. - KA 8, MI Metodika monitorování zdravotních a sociálních služeb v ČR. - KA 10 Srovnávací analýza řízení a plánování služeb na regionální úrovni V rámci projektu dále došlo k částečnému naplnění MI počet podpořených osob (07.41.00) a počet úspěšných absolventů kurzů (07.46.13).
x

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu