V rámci projektu byly realizovány tyto klíčové aktivity:
KA 01 Zahájení, administrace, monitorování a ukončení projektu
Po celou délku trvání projektu realizační tým zajišťoval všechny činnosti související s realizací této klíčové aktivity. Projektový tým se během doby trvání projektu pravidelně scházel a projednával stav projektu, plnění cílů, rozpočtu, monitorovacích indikátorů, harmonogramu, jednotlivých úkolů a řešení nenadálých problémů.
KA 02 Poradenství v oblasti nastavení systémů řízení a rozvoje lidských zdrojů
Ve spolupráci s odborníky na lidské zdroje došlo v naší společnosti ke zhodnocení výchozího stavu práce s lidskými zdroji. V rámci této aktivity se uskutečnilo 7 poradenských dnů. Výsledkem bylo vytvoření nové efektivní strategie práce s lidskými zdroji a vytvoření uceleného systému vzdělávání zaměstnanců. Nová strategie je postavena na těchto základních pilířích: plán přijímání nových zaměstnanců, počet zaměstnanců, jejich vzdělanostní a kvalifikační profil, vedení, motivace, trénink a hodnocení zaměstnanců. Na základě vydefinované strategie pak byl vytvořen systém vzdělávání zaměstnanců, který se zabývá plánem vzdělávání, rozvojem lidských zdrojů a plánem řízení znalostí. Spojením nové strategie a systému vzdělávání vznikl ucelený systém řízení lidských zdrojů v MP Krásno, a. s.
KA 03 Vzdělávání interních podnikových lektorů
Tato klíčová aktivita rovnoměrně navazuje na KA 02 a souvisí s vytvořením systému vzdělávání ve firmě. Společnost využila zkušených odborníků z praxe, kterými disponuje a vytvořila interní lektorský sbor, který dovede předávat své odborné dovednosti a znalosti nově příchozím nebo odborně nedostatečně vybaveným zaměstnancům. Vybraní potenciální lektoři potřebovali doplnit tzv. lektorské dovednosti, proto jsme v rámci projektu uskutečnili tyto kurzy:
1. Zásady andragogiky využitelné v praxi
2. Prezentační dovednosti lektorů
3. Interaktivní metody vedení školení, zpětná vazba účastníků
Délka trvání kurzů: 2-denní kurzy s výjezdem mimo firmu
Počet účastníků celkem: 30
KA 04 Rovné příležitosti žen a mužů
Jelikož ve firmě bylo v minulosti zjištěno nedostatečné uplatňování genderové politiky, vedení společnosti rozhodlo provést opatření vedoucí k pozitivní změně v této oblasti. K tomu nám velice dobře posloužila realizace této klíčové aktivity. V úvodu proběhlo školení pro vedoucí zaměstnance a personalisty firmy, kde se zúčastnění seznámili s problematikou rovných příležitostí a dodržováním a uplatňováním jejich zásad. Dalším krokem bylo určení zodpovědné osoby, která bude prosazovat genderovou politiku v naší společnosti. Zodpovědná osoba se pravidelně schází s vedoucími pracovníky, se kterými společně řeší problematiku rovných příležitostí, mapuje a hodnotí aktuální stav ve firmě a vede genderovou statistiku o zastoupení žen a mužů na jednotlivých úrovních společnosti MP Krásno, a. s.
Délka trvání kurzu: 1-denní školení s výjezdem mimo firmu
Počet účastníků celkem: 16
KA 05 Odborné vzdělávání pro personální útvar
Na základě poskytnutého poradenství v rámci KA 02 bylo nutné vzniklé výstupy implementovat do praxe. Vznikla tedy potřeba proškolit cílovou skupinu zaměstnanců v jejich praktickém používání. Vybraní zaměstnanci se nyní dobře orientují v nově vytvořeném systému práce s lidskými zdroji a jsou schopni efektivně pracovat s tímto systémem a dále ho rozvíjet dle aktuálních potřeb firmy. V této klíčové aktivitě jsme zrealizovali kurzy:
1. Využití nově vytvořené strategie práce s lidmi v praxi
2. Používání nově vytvořeného systému vzdělávání v praxi
Délka trvání kurzů: 2-denní kurz s výjezdem mimo firmu
Počet účastníků celkem: 10
KA 06 Odborné vzdělávání pro střední a nižší management
Cílem této aktivity bylo zvýšit odborné dovednosti nižšího a středního managementu firmy tak, aby dokázali efektivně řídit své podřízené. Tito vedoucí zaměstnanci jsou spojovacím článkem mezi vedením firmy a řadovými zaměstnanci. Mají na starost chod celého úseku, od řízení lidských zdrojů přes dodržování stanovených norem až po finanční analýzu. Je třeba zdůraznit, že práce v masném průmyslu je opravdu náročná a řadoví zaměstnanci mají často pouze základní vzdělání. Ve vazbě na konkrétní pracovní náplň účastníků kurzů došlo k proškolení základních dovedností, které využijí k vykonávání své každodenní činnosti:
1. Personální řízení a motivace zaměstnanců
2. Pracovně-právní minimum
3. Vedení hodnotících pohovorů
Délka trvání kurzů: 2-denní kurzy s výjezdem mimo firmu
Počet účastníků celkem: 165
KA 07 Odborné vzdělávání pro ekono
mický útvar
Zvyšování odbornosti pracovníků ekonomického úseku je pro firmu velice důležité a přínosné. V rámci této klíčové aktivity jsme se zaměřili na jednu z hlavních pracovních činností tohoto útvaru, a to na tvorbu plánů, rozpočty a analýzy plnění plánů, ekonomické rozbory, stanovení odchylek a provedení nápravných opatření. Jelikož se jedná o činnosti, které ovlivňují ekonomické výsledky naší společnosti, je nutné mít na těchto pozicích dostatečně kvalifikované zaměstnance. Pro tuto cílovou skupinu jsme uskutečnili tyto kurzy:
1. Krizový controlling – zásady plánování a tvorba prognóz
2. Analýza a vysvětlení odchylek pomocí reportingu a nastavení nápravných opatření
Délka trvání kurzů: 2-denní kurzy s výjezdem mimo firmu
Počet účastníků celkem: 26
KA 08 Odborné vzdělávání pro útvar nákupu
Vzdělávání zaměstnanců nákupu považujeme za neméně důležité. Tito pracovníci realizují kompletní nákupní strategii firmy, tzn. že jejich dovednosti a znalosti mají přímý vliv na ekonomické výsledky a konkurenceschopnost naší společnosti. Jsme si vědomi, že kvalifikovaný nákup lze realizovat jen na základě promyšlené a správně řízené koncepce, která je založena na dokonalém poznání nákupního trhu. V rámci této klíčové aktivity jsme připravili kurzy, které zvýšily odborné znalosti cílové skupiny v problematice tvorby plánů, výběrových řízení a jiných soutěží, výběru nových dodavatelů či nákupních rizik:
1. Tvorba plánů nákupu a rizika plynoucí z jejich nedodržení
2. Rizika spojená s nákupem, jejich eliminace a metody eliminace
3. Výběrová řízení, aukce, poptávková řízení, systémová interní nebo externí řešení
4. Hodnocení dodavatelů v oblasti nákupu – výběr, definování vztahu, efektivní hodnocení a řízení rizik
Délka trvání kurzů: 2-denní kurzy s výjezdem mimo firmu
Počet účastníků celkem: 19
Protože někteří zaměstnanci útvaru nákupu aktivně komunikují se zahraničím ( komunikují se současnými zahraničními dodavateli a vyhledávají jiné), součástí této klíčové aktivity byly také kurzy anglického jazyka.
Délka trvání kurzu AJ: 84 týdnů x 2 hodiny, v budově MP Krásno, a. s.
Počet účastníků: 2
KA 09 Odborné vzdělávání pro obchodní útvar
Tuto klíčovou aktivitu jsme rozdělili na základní témata, která byla určena pro dvě skupiny: obchodní manažery a obchodní zástupce. Prioritou bylo skloubení znalostí a dovedností zaměstnanců obchodního útvaru tak, aby u nich došlo ke komplexnímu rozvoji. Jednotlivá školení obsahovala reálné modelové situace z praxe a diagnostické testy pro poznání osobnosti. Vzdělávací proces byl koncipován tak, aby klienti získané informace mohli efektivně zavést do praxe a zlepšit tak své výsledky, a tím zároveň zlepšit konkurenceschopnost firmy. Bez zákazníků se žádná firma neobejde ani ta naše, proto jsme zrealizovali kurzy s těmito tématy:
Obchodní manažeři
1. Jak získat nové zákazníky
2. Jednání s náročnými klienty
3. Péče o klíčové zákazníky
Obchodní zástupci
1. Obchodní dovednosti
2. Typologie osobnosti
3. Metody vyjednávání pro obchodníky
4. Prezentační dovednosti
5. Péče o zákazníky
Délka trvání kurzů: 2- denní kurzy s výjezdem mimo firmu
Počet účastníků celkem: 134
I v této klíčové aktivitě jsme pro vybranou skupinu zaměstnanců realizovali kurzy anglického jazyka. Nutnost jazykových dovedností vyplývá z pracovní náplně těch pracovníků obchodního útvaru, kteří každý den komunikují se zahraničními zákazníky a vyhledávají na zahraničních trzích nové.
Jazykové vzdělávání v naší firmě probíhá již několikátým rokem. Projekt „ Komplexní rozvoj lidských zdrojů ve společnosti MP Krásno, a. s. umožnil jeho rozšíření s intenzivnějším průběhem. Díky efektivní formě výuky, která byla založena především na aktivním přístupu účastníků, se zaměstnanci zdokonalili v mluveném slově a osvojili si širší slovní zásobu. Zvýšením jazykových kompetencí došlo ke zlepšení komunikace se zahraničními zákazníky, dodavateli i s nadnárodními řetězci.
Délka trvání kurzu: 84 týdnů x 2 hodiny, v budově MP Krásno, a. s.
Počet účastníků: 11