Veřejný detail projektu

Informace o projektu

 

Charakteristika hlavních cílů projektu:

Hlavním cílem projektu je zvýšení kvality řízení úřadu.

Specifické cíle projektu:

- zpracovat oborovou strategii podpory lázeňství a cestovního ruchu města,

- zlepšit řízení ekonomických procesů na obci včetně zavedení nových prvků finančního řízení do praxe úřadu 

- zpracovat analýzu a zavést následná opatření na zlepšení komunikace s uživateli služeb úřadu,

- zapojení veřejnosti a podnikatelů do rozhodovacích procesů.

Zdůodnění potřebnosti projektu:

Potřebnost realizace projektu vychází především na základě výstupů z vlastního šetření a znalostí místních podmínek, opřené o externí zdroje.

Výstupy z šetření:

 Nejproblematičtější se jeví spolupráce a informovanost občanů, spolupráce s podnikateli, financování obce a hospodaření s majetkem. Mezi dílčí výstupy šetření:

- Zajištění dlouhodobého finančního zdraví města

- Analýza nedostatků v hospodaření s majetkem a analýza neefektivnosti využívání finančních prostředků především v oblasti organizací zřizovaných městem

- Vytvořit ekonomické podmínky pro obnovu a rozvoj města

- Zjištění potřeb podnikatelského sektoru na území města a následně zlepšit podmínky pro podnikání lázeňství a cestovním ruchu

- Zjištění potřeb občanů města a následně zajistit kvalitní služby pro občany města

Pokusíme se v co nejkratší době přehodnotit financování obce, nastavení hospodaření a financování na základě zjištěných nedostatků. Budeme realizovat v souvislosti s projektem jednotlivá navržená opatření s cílem zajistit lepší efektivitu. Dále na základě předpokládaných doporučení vytvoříme podmínky pro spokojenost občanů a věříme, že dojde ke zlepšení spolupráce s podnikatelskou sférou a k následnému vytvoření infocentra sloužícího k prezentaci města a zlepšení informovanosti.

Obec na základě projektu přehodnotí své financování a hospodaření. Předpokládáme nalezení finančních zdrojů a nastavení neschodkového hospodaření. Pro zaměstnance předpokládáme přínos v nalezení efektivního řízení organizací zřizovaných městem, nalezení systému jak efektivně nakládat s majetkem a zajištění odpovídající kontroly. Pro každého z dotčených zaměstnanců v cílové skupině bude zajištěn dostatečný návod jak změnit či zefektivnit svou práci. Předpokládáme na základě uskutečněných analýz a doporučení zřízení infocentra a v souvislosti s tím vytvoření nové pracovní příležitosti.

Popis možných rizik ohrožujících realizaci projektu:

V průběhu celého projektového cyklu objektivně existují tendence k ovlivnění, resp. narušení jeho plánovaného průběhu, proto byl celý projekt pečlivě promyšlen, naplánován a konzultován. Projektový záměr byl prezentován cílové skupině s cílem získat mínění pro jeho realizaci, byl zvolen kvalitní management, který zajistí řízení a administraci projektu. Cílem těchto opatření je upozornit na rizika a poskytnout nástroje k rozhodnutí, zda budou provedena opatření k omezení rizik.

Při našem typu projektového záměru jsme identifikovali tato rizika:

1. Zajištění potřebných finančních prostředků a dostupnost v čase

Opatření: Získání grantu, v opačném případě přehodnotíme ekonomickou situaci projektu a rozhodneme, v jaké komplexnosti bude či nebude projekt realizován. Máme vyčleněny vlastní finanční prostředky ve výši 15 % ke spolufinancování projektu. Zálohové a průběžné financování z ESF.

2. Neúměrné navýšení nákladů nad rámec plánovaného rozpočtu

Opatření: Snažíme se reálně odhadnout způsobilé náklady projektu. Ceny všech položek rozpočtu odpovídají běžným cenám na trhu.

3. Nesplnění časového harmonogramu

Opatření: Podrobně plánujeme projektové aktivity, harmonogram zohledňuje přiměřenou časovou rezervu.

4. Nedostatečný zájem cílových osob o projektové aktivity

Opatření: Plánování aktivit v dostatečném časovém předstihu, určení náhradníků.

Inovativnost projektu:

Projekt je inovativní především v přístupu k poskytovaným službám obyvatelstvu (zajištění úřadu vykonávající dobrou správu), nalezení společné cesty s podnikatelskou sférou v oblasti podpory lázeňství a cestovního ruchu a především nalezení nového způsobu myšlení, jak efektivně nakládat s veřejnými prostředky a s majetkem obce. To vše v souladu s místními podmínkami našeho malého lázeňského města.

Výstupem projektu by mělo být především efektivní hospodaření a následný ekonomický rozvoj obce, získané finanční prostředky by směřovaly do obnovy a zlepšení životních podmínek občanů města, především starší věkové skupiny, na základě probíhajících workshopů by došlo k odhalení nedostatků v činnosti úřadu a nalezení cesty nápravy.

Dalším předpokládaným výstupem by měla být efektivní spolupráce s podnikatelskou sférou a ve spolupráci s ní vytvoření nového funkčního infocentra podporujícího informovanost a návštěvnost města.

V rámci projektu budou vytvořeny následující inovativní produkty:

- Strategie města v oblasti podpory lázeňství a cestovního ruchu

- Metodika nástrojů zjišťování potřeb a spokojenosti obyvatel obce i podnikatelských subjektů působících na území města

Udržitelnost aktivit projektu po skončení podpory z OP LZZ:

Udržitelnost projektu bude zajištění jednotlivými výstupy projektu. Na základě výstupů z analýz a doporučení bude zaveden nový systém financování s organizacemi zřízených městem, systém hospodaření a nakládání s majetkem a následně i systém kontroly efektivně vynaložených finančních prostředků. Předpokládáme, že následně vznikne dlouhodobá spolupráce s podnikatelskou sférou a vytvoření infocentra.

 

Projekt Zvýšení kvality řízení města Františkovy Lázně si klade tyto cíle: - zpracovat oborovou strategii podpory lázeňství a cestovního ruchu města, - zlepšit řízení ekonomických procesů na obci včetně zavedení nových prvků finančního řízení do praxe úřadu, - zpracovat analýzu a zavést následná opatření na zlepšení komunikace s uživateli služeb úřadu, - zapojení veřejnosti a podnikatelů do rozhodovacích procesů.
Projekt byl zahájen 1. 1. 2013. V průběhu prvního pololetí roku 2013 proběhlo dne 22. 4. 2013 v souvislosti s výběrovým řízením na dodavatele otevírání obálek. Na základě hodnocení, které probíhalo ve spolupráci s advokátní kanceláří Janstová, Smetana & Nevečeřal, bylo dne 25. 6. 2013 přijato rozhodnutí starosty o nejvhodnější nabídce. Dodavatelem se stala firma M. C. Triton, spol. s.r.o. se sídlem Evropská 846/17a) Praha 6. V průběhu této části projektu byl řešen problém s anonymem ve spolupráci s výše uvedenou advokátní kanceláří. Dále došlo ke změně projektového týmu u koordinátorů 1 a 2, na základě Ministerstva vnitra nemohli být členy týmu uvolnění zastupitelé. V dalším období byla podepsaná smlouva s dodavatelem. Byl realizován první workshop dne 24. 10. 2013 se skupinou klíčových osob v oblasti cestovního ruchu a lázeňství v rámci klíčové aktivity č. 2. Dále bylo v rámci klíčové aktivity č. 3 uskutečněno jednání s Ing. Tesařem za účelem představení návrhu jak zpracovat finanční analýzu. V rámci této aktivity byly diskutovány okruhy řešení v rámci využití principu PPP. Následně ve spolupráci s finančním odborem a členy projektového týmu byla realizována finanční analýza s predikcemi. Klíčová aktivita 4 byla realizována prostřednictvím SWOT analýzy na základě zjištění potřeb spokojenosti občanů i podnikatelských subjektů na workshopu dne 24. 10. 2013. Ke konci roku 2013 se uskutečnilo jednání s dodavatelem za účelem zřízení infocentra, především představy a potřeby města. Ve sledovaném období 1. pololetí roku 2014 v rámci klíčové aktivity č. 2 se uskutečnilo dotazníkové šetření s občany a návštěvníky města. Dále pak byly realizovány rozhovory s podnikateli z cestovního ruchu a navazujících služeb. V souvislosti s klíčovou aktivitou č. 3 v tomto období byly uskutečněny schůzky s dodavateli za účasti zástupců příspěvkových organizací a organizační složky. Bylo mapováno hospodaření těchto organizací, na základě výstupů byla navržena opatření za účelem snížení finančního příspěvku, dále pak nastavení kontroly a hodnocení hospodárnosti těchto organizací ze strany obce. K obnově majetku byl navržen fond obnovy majetku, jak tento fond naplňovat a spravovat. V rámci PPP projektů bylo zjištěno, že jediný prostor, který PPP realizovat je v oblasti cestovního ruchu. V souvislosti s klíčovou aktivitou č. 4 byly ve spolupráci s dodavatelem vytvořeny dotazníky pro zjištění potřeb a spokojenosti občanů s poskytovanými službami obce. V rámci této aktivity byla vytvořena analýza současného stavu práce s potřebami občanů. Ve druhém pololetí roku 2014 byla v rámci klíčové aktivity č. 2 realizována analýza současné situace v oblasti lázeňství a cestovního ruchu. Dále pak byla rozpracována Strategie města v oblasti podpory lázeňství a cestovního ruchu. V souvislosti se strategií se uskutečnily 2 workshopy 24. 11. 2014 a 16. 12. 2014. S cílem oslovení podnikatelů a dalších subjektů z oblasti cestovního ruchu a lázeňství. Workshopy byly realizovány po skupinách s určitým zaměřením. Bohužel účast na workshopech byla nízká. V rámci klíčové aktivity č. 3 ve sledovaném období bylo odsouhlaseno zjištění možností ve využití Partnerství veřejného a soukromého sektoru, se zaměřením na dobrou praxi v oblasti funkčních infocenter. Byl ukončen Systém řízení příspěvkových organizací. Systém správy řízení správy majetku byl předložen na jednání zastupitelstva a byl odsouhlasen Statut fondu obnovy majetku města Františkovy Lázně usnesením č. 491/2014 s účinností od 6. 10. 2014. V rámci klíčové aktivity 4 probíhalo ve sledovaném období dotazníkové šetření mezi občany a dokončen výstup stanovení relevantních oblastí zjišťování potřeb veřejnosti. Cílem průzkumu byla reflexe současného stavu v oblasti cestovního ruchu z perspektivy obyvatel Františkových Lázní. Dále pak byla předána metodika nástrojů zjišťování potřeb a spokojenosti obyvatel obce i podnikatelských subjektů působících na území města. Dne 16. 12. 2014 byl uskutečněn workshop s cílem mimo jiné zjistit názory a návrhy na ustavení infocentra. Workshop byl cílen na subjekty zajišťující služby ve městě, v oblasti lázeňství a cestovního ruchu.
Projekt byl ukončen 31. 3. 2015. Ve sledovaném období byla dokončena Strategie města Františkovy Lázně v oblasti podpory lázeňství a cestovního ruchu. Dále pak bylo odsouhlaseno a připraveny podklady pro zřízení infocentra. Všechny klíčové aktivity byly realizovány v souladu s rozhodnutím o přidělení dotace na realizaci projektu. Výstupy z projektových aktivit byly předloženy zadavateli a odsouhlaseny týmem. Výsledkem projektu jsou mimo jiné dva výstupy- Strategie města v oblasti podpory lázeňství a cestovního ruchu a Metodika nástrojů zjišťování potřeb a spokojenosti obyvatel obce i podnikatelských subjektů působících na území města, dle žádosti. V rámci klíčové aktivity 2 – Strategické plánování a tvorba zásadních koncepcí rozvoje obce byla provedena analýza současné situace v oblasti lázeňství a cestovního ruchu – dotazníkové šetření, příprava priorit a strategie města, dále pak tvorba opatření na podporu lázeňské turistiky a byl stanoven akční plán. Tato aktivita byla realizována v souladu s projektem. V rámci klíčové aktivity 3 – Implementace metod, postupů a dobré praxe v oblasti finančního řízení obce – byla provedena analýza současného stavu řízení a spolupráce obce s příspěvkovými organizacemi a organizační složkou. Dále pak analýza hospodaření těchto organizací v rámci poskytovaných služeb. Byl nastaven systém řízení na základě předložených analýz s cílem hledání úspor ve zřizovaných organizacích a organizační složce a tvorbou opatření za účelem zefektivnění hospodaření těchto organizací. V rámci nastavení systému řízení správy majetku byl zřízen Statut fondu obnovy majetku, který je již naplňován. Řízení zřizovaných organizací a organizační složky dle výstupu realizovaného ing. Tesařem byl zaveden do praxe a některá z opatření byla realizována. Tato klíčová aktivita byla realizována v souladu s projektem a úspěšně. V rámci klíčové aktivity č. 4 – Projekty „otevřeného úřadu“ Byly realizovány workshopy za účelem zjišťování potřeb obyvatel, podnikatelských subjektů, dále pak dotazníková šetření oslovení občanů, návštěvníků, turistů. Byly stanoveny oblasti veřejných služeb, zpracovány nástroje zjišťování potřeb a spokojenosti obyvatel obce i podnikatelských subjektů. Byla realizována analýza současného stavu a zpracovány nástroje zjišťování potřeb a spokojenosti obyvatel a podnikatelských subjektů, pilotní ověření nástroje průzkumu potřeb a spokojenosti obyvatel a podnikatelských subjektů. Bylo projednáno ustavení infocentra v obci, toto infocentrum bylo i ustaveno. Tato aktivita byla realizována v souladu s projektem a úspěšně dokončena. V rámci výstupu byla zpracována metodika nástrojů zjišťování potřeba a spokojenosti obyvatel obce i podnikatelských subjektů působících na území města. V rámci projektu došlo k podpoření všech uvedených osob, 2 členové vedení města, vedoucí správy majetku a vedoucí finančního odboru MěÚ a následně i 6 vedoucích pracovníků příspěvkových organizací a organizační složky. Na stránkách http://esfdb.esfcr.cz/ byly zveřejněny 2 výstupy a na stránkách esf.cz byl ukončen projekt.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Územní samosprávné celky a úřady územních samosprávných celků, jejich orgány a jejich zaměstnanci.