Klíčové aktivity zajišťující průběh projektu:
1) Tvorba věcného obsahu a formální struktury Sociálního fondu regionu Brdy - Vltava
Zástupci pracovní skupiny poskytovatelé sociálních služeb v první fázi vytvoří návrh tematického obsahu fondu
(problematická místa financování soc. služeb v regionu), který bude sloužit jako podklad pro další společná
jednání s aktéry z řad zadavatelů a podnikatelského sektoru. V případě pracovní skupiny zadavatelů (zástupci obcí) proběhne detailnější individuální i skupinové šetření v oblasti financování soc. služeb v území, zjištěny největší překážky ve financování služeb a objasnění potřeb v této oblasti ze strany obcí. Budou vytipováni iniciativní starostové, kteří budou zapojení do následné tvorby fondu. V případě podnikatelského sektoru dojde k oslovení předem vytipovaných (analyzovaných) podnikatelů, kterým bude koncept sociálního fondu představen a budou vybráni aktivní zástupci této skupiny pro jeho tvorbu. Následně se budou společně setkávat zástupci všech 3 skupin a na základě připravených podkladů od skupiny poskytovatelů vytvoří obsah a strukturu fondu, který bude zohledňovat zejména dlouhodobou udržitelnost služeb v území, platný Komunitní plán sociálních služeb regionu Brdy - Vltava a principiálně bude vycházet ze zásad Komunitně vedeného rozvoje (CLLD). Plánujeme minimálně 2 setkání každé skupiny (poskytovatelé, obce, podnikatelé) samostatně a následně min. 4 společná setkání nad tvorbou finálního obsahu fondu. Individuální šetření v případě zástupců zadavatelů (obcí) proběhne formou strukturovaného rozhovoru. Celkem tedy plánujeme min. 10 setkání pracovních skupin. V rámci této fáze budou objasněny vzájemné potřeby zapojených aktérů a výhodnost společného řešení problematiky sociálních služeb v území pro každou ze zapojených stran. Výstupem bude statut sociálního fondu regionu Brdy - Vltava připravený pro vyhlášení pilotní výzvy.
2) Tvorba komunikační strategie Sociálního fondu regionu Brdy - Vltava
Tuto aktivitu vnímáme jako klíčovou pro naplnění fondu finančními prostředky. Pro zajištění informovanosti o fondu a problematice sociálních služeb v území mezi nejširší veřejností bude vytvořeno 7 max. 8 minutových spotů přibližujících jak potřeby cílových skupin, které služby využívají, tak nabídku místních poskytovatelů, která na tyto potřeby reaguje. Bude se jednat o služby týkající se cílových skupin uvedených ve výzvě - osoby se zdravotním postižením, ohrožená mládež 15-26 atd. (viz popsané cílové skupiny). Počet spotů vyplývá z počtu služeb zaměřených na tuto problematiku v území. Spoty budou uveřejněny v regionální internetové televizi, na webových stránkách zapojených poskytovatelů a na webech členských obcí. Dále bude vytvořena celková vizualita fondu pro tištěnou i elektronickou komunikaci a zvoleny klíčové informační kanály, jejichž prostřednictvím bude informovanost zajišťována. Zde bude vycházeno z poznatků pracovní skupiny pro informovanost, která byla ustavena v rámci procesu komunitního plánování soc. služeb a v roce 2012-2013 vytvořila potřebné podklady. Zároveň budou definovány výhody v oblasti PR pro zapojený podnikatelský sektor formou veřejného ocenění. Jeho konkrétní podoba bude společně s aktéry vytvořena. Budou vydávány články o průběhu přípravy fondu, možnosti zapojení se do jeho přípravy (formou pracovních skupin), dále o způsobu přispívání do fondu. Pro zveřejnění článků o fondu bude využita síť lokálních periodik. Tvorbu komunikační strategie bude mít na starosti pracovník PR společně s ved. jednotlivých prac. skupin a odbornými poradci, kteří do tvorby komunikační strategie pomohou zapojit zástupce příjemců služeb z jednotlivých cílových skupin.
Výstupem aktivity bude:
7 spotů publikovaných v rámci výše uvedených kanálů
vizualita fondu - logo, informační materiál pro tištěnou i el. komunikaci
veřejné ocenění významných dárců (mohou to být i individuální dárci)
informační servis prostřednictvím článků v lokálních periodikách (min. 10).
3) Pilotní rozdělení prostředků fondu - příprava a realizace 1. výzvy fondu
Poté, co bude vytvořen statut fondu a budou shromážděny finanční prostředky, dojde k vyhlášení pilotní výzvy a
k rozdělení získaných prostředků. Výzva bude vyhlášena v souladu se statutem fondu, do hodnocení projektu budou v rámci výběrové komise zapojeni zástupci všech zainteresovaných stran (zadavatelé, přispěvatelé do
fondu a odborníci z řad poskytovatelů, výzvu nebude moci hodnotit ten, kdo zde bude mít předložený projekt).
Plnění fondu fin. prostředky předpokládáme v průběhu dubna až srpna 2015 ze strany zapojených podnikatelů,
obcí a veřejnosti. V 1. polovině září 2015 bude vyhlášena výzva a proběhne hodnocení podaných projektů. Aby bylo možné v rámci projektových aktivit ověřit i monitoring projektů (jak byly prostředky utraceny) bude zde pro příjemce podmínka alespoň část poskytnutých prostředků využít do poloviny listopadu 2015 a vytvořit hodnotící zprávu o části využitých prostředků. Získané poznatky z průběhu výzvy a monitoringu budou v rámci evaluace včleněny do finálního znění statutu fondu a jeho organizační struktury. Vyhodnocen bude také celkový dopad komunikační strategie fondu a proběhne její případné doplnění, či úprava (viz. popsaná evaluační fáze).
Zde bude také klíčový milník projektu, zda se podaří nashromáždit dostatek finančních prostředků, aby byl
zamýšlený koncept dostatečně efektivní a prokáže se, zda je inovační řešení dlouhodobě životaschopné a případně přenositelné i do jiných regionů.
4) Evaluace a finální úprava formální struktury Sociálního fondu regionu Brdy - Vltava
Evaluace bude zaměřena na vyhodnocení celkové efektivity předkládaného řešení. Na základě pilotní výzvy bude finálně upraven statut fondu, do kterého budou zapracovány poznatky získané z výzvy. Zajistí věcný manažer společně s vedoucími pracovních skupin.
Bude vyhodnocen dopad komunikační strategie, její efektivita a bude vytvořen finální koncept pro následné
dlouhodobé využití. Zajistí pracovník PR. A zejména bude vyhodnocena celková finanční efektivita fondu v poměru k nákladům na jeho udržení. Koncept bude dle našeho názoru úspěšný pokud se v první fázi podaří shromáždit a rozdělit více než 600 000 Kč. Výstupy z projektu budou prezentovány na setkání Krajské sítě místních akčních skupin Středočeského kraje. Všechny místní akční skupiny fungují na obdobném principu, proto by zde předkládané řešení, pokud se osvědčí, mohlo být snadno šiřitelné. Výstupy z projektu budou prezentovány také v místních periodikách a na setkání zástupců obcí regionu Brdy - Vltava.