Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Projekt posiluje finanční stabilitu poskytování sociálních služeb v regionu Brdy - Vltava (29 obcí Dobříšska - Novoknínska a Středního Povltaví).Inovačním řešením je v tomto případě vytvoření sociálního fondu mikroregionu, který bude sdružovat prostředky jednotlivých obcí regionu Brdy - Vltava, místního podnikatelského sektoru a příspěvky veřejnosti. Dojde tak kzefektivnění systému financování, kdy budou do jednoho fondu sdruženy prostředky veřejné i soukromé a poskytovatelé se o ně v rámci toho fondu budou moci ucházet. Dosud jsou prostředky v území roztříštěny aposkytovatelé vynakládají velké úsilí s jejich individuálním získáváním.Hlavním aspektem řešení jsou poznané a ověřené potřeby v oblasti financování soc. služeb v konkrétním území, kde jsou již vytvoř. zákl. vazby mezi poskytovateli, zadavateli a příjemci služeb. Nově bude do systémufinancování zapojen místní podnikatelský sektor, a také nejširší veřejnost (obyvatelé daného území). Projekt vychází z aktivit komunitního plánování sociálních služeb, které v území probíhalo v rámci projektůCZ.04.1.05/3.2.04.4/5332 Cesta ke komunitnímu plánu sociálních služeb na Dobříšsku a Komunitní plán regionu Brdy - Vltava CZ.1.04/3.1.03/65.00017 v letech 2006-2012 (plánování rozšířeno na území celého regionu).Z této fáze poznávání jsme vydefinovali následující potřeby v oblasti finanční stability a udržitelnosti služeb:1) Existence mezer ve financování služeb (v tuto chvíli např. terénní protidrogové služby, dále náklady spojené s dopravou terénních pečovatelských služeb, které je mohou činit pro koncového příjemce nedostupné atd.).2) Velice nízké povědomí ze strany vedení obcí o společné odpovědnosti za systém poskytování sociálních služeb v území, velký prostor pro zlepšení situace v oblasti financování služeb ze stran obcí3) Dosud malé zapojení do systému financování sociálních služeb ze strany místního podnikatelského sektoru.4) Velká časová náročnost při získávání prostředků ze strany poskytovatelů.

Hlavním cílem projektu je vytvoření sociálního fondu regionu Brdy - Vltava jako nového nástroje financování sociálních služeb v regionu, který povede k nižší závislosti poskytovaných služeb na veřejných zdrojích a fondech EU. Fond bude sdružovat jak veřejné, tak soukromé prostředky a zjednoduší a zefektivní stávající způsob získávání finančních prostředků na služby pro jejich poskytovatele. Dílčími cíli jsou: 1) Tvorba obsahové a formální stránky sociálního fondu regionu Brdy - Vltava při zapojení poskytovatelů, zadavatelů a příjemců sociálních služeb v území včetně zástupců podnikatelského sektoru. 2) Tvorba komunikační strategie fondu za účelem maximalizace výběru prostředků do fondu. 3) Vypsání pilotní výzvy fondu a ověření všech nastavených mechanismů fondu.
Klíčové aktivity zajišťující průběh projektu: 1) Tvorba věcného obsahu a formální struktury Sociálního fondu regionu Brdy - Vltava Zástupci pracovní skupiny poskytovatelé sociálních služeb v první fázi vytvoří návrh tematického obsahu fondu (problematická místa financování soc. služeb v regionu), který bude sloužit jako podklad pro další společná jednání s aktéry z řad zadavatelů a podnikatelského sektoru. V případě pracovní skupiny zadavatelů (zástupci obcí) proběhne detailnější individuální i skupinové šetření v oblasti financování soc. služeb v území, zjištěny největší překážky ve financování služeb a objasnění potřeb v této oblasti ze strany obcí. Budou vytipováni iniciativní starostové, kteří budou zapojení do následné tvorby fondu. V případě podnikatelského sektoru dojde k oslovení předem vytipovaných (analyzovaných) podnikatelů, kterým bude koncept sociálního fondu představen a budou vybráni aktivní zástupci této skupiny pro jeho tvorbu. Následně se budou společně setkávat zástupci všech 3 skupin a na základě připravených podkladů od skupiny poskytovatelů vytvoří obsah a strukturu fondu, který bude zohledňovat zejména dlouhodobou udržitelnost služeb v území, platný Komunitní plán sociálních služeb regionu Brdy - Vltava a principiálně bude vycházet ze zásad Komunitně vedeného rozvoje (CLLD). Plánujeme minimálně 2 setkání každé skupiny (poskytovatelé, obce, podnikatelé) samostatně a následně min. 4 společná setkání nad tvorbou finálního obsahu fondu. Individuální šetření v případě zástupců zadavatelů (obcí) proběhne formou strukturovaného rozhovoru. Celkem tedy plánujeme min. 10 setkání pracovních skupin. V rámci této fáze budou objasněny vzájemné potřeby zapojených aktérů a výhodnost společného řešení problematiky sociálních služeb v území pro každou ze zapojených stran. Výstupem bude statut sociálního fondu regionu Brdy - Vltava připravený pro vyhlášení pilotní výzvy. 2) Tvorba komunikační strategie Sociálního fondu regionu Brdy - Vltava Tuto aktivitu vnímáme jako klíčovou pro naplnění fondu finančními prostředky. Pro zajištění informovanosti o fondu a problematice sociálních služeb v území mezi nejširší veřejností bude vytvořeno 7 max. 8 minutových spotů přibližujících jak potřeby cílových skupin, které služby využívají, tak nabídku místních poskytovatelů, která na tyto potřeby reaguje. Bude se jednat o služby týkající se cílových skupin uvedených ve výzvě - osoby se zdravotním postižením, ohrožená mládež 15-26 atd. (viz popsané cílové skupiny). Počet spotů vyplývá z počtu služeb zaměřených na tuto problematiku v území. Spoty budou uveřejněny v regionální internetové televizi, na webových stránkách zapojených poskytovatelů a na webech členských obcí. Dále bude vytvořena celková vizualita fondu pro tištěnou i elektronickou komunikaci a zvoleny klíčové informační kanály, jejichž prostřednictvím bude informovanost zajišťována. Zde bude vycházeno z poznatků pracovní skupiny pro informovanost, která byla ustavena v rámci procesu komunitního plánování soc. služeb a v roce 2012-2013 vytvořila potřebné podklady. Zároveň budou definovány výhody v oblasti PR pro zapojený podnikatelský sektor formou veřejného ocenění. Jeho konkrétní podoba bude společně s aktéry vytvořena. Budou vydávány články o průběhu přípravy fondu, možnosti zapojení se do jeho přípravy (formou pracovních skupin), dále o způsobu přispívání do fondu. Pro zveřejnění článků o fondu bude využita síť lokálních periodik. Tvorbu komunikační strategie bude mít na starosti pracovník PR společně s ved. jednotlivých prac. skupin a odbornými poradci, kteří do tvorby komunikační strategie pomohou zapojit zástupce příjemců služeb z jednotlivých cílových skupin. Výstupem aktivity bude: 7 spotů publikovaných v rámci výše uvedených kanálů vizualita fondu - logo, informační materiál pro tištěnou i el. komunikaci veřejné ocenění významných dárců (mohou to být i individuální dárci) informační servis prostřednictvím článků v lokálních periodikách (min. 10). 3) Pilotní rozdělení prostředků fondu - příprava a realizace 1. výzvy fondu Poté, co bude vytvořen statut fondu a budou shromážděny finanční prostředky, dojde k vyhlášení pilotní výzvy a k rozdělení získaných prostředků. Výzva bude vyhlášena v souladu se statutem fondu, do hodnocení projektu budou v rámci výběrové komise zapojeni zástupci všech zainteresovaných stran (zadavatelé, přispěvatelé do fondu a odborníci z řad poskytovatelů, výzvu nebude moci hodnotit ten, kdo zde bude mít předložený projekt). Plnění fondu fin. prostředky předpokládáme v průběhu dubna až srpna 2015 ze strany zapojených podnikatelů, obcí a veřejnosti. V 1. polovině září 2015 bude vyhlášena výzva a proběhne hodnocení podaných projektů. Aby bylo možné v rámci projektových aktivit ověřit i monitoring projektů (jak byly prostředky utraceny) bude zde pro příjemce podmínka alespoň část poskytnutých prostředků využít do poloviny listopadu 2015 a vytvořit hodnotící zprávu o části využitých prostředků. Získané poznatky z průběhu výzvy a monitoringu budou v rámci evaluace včleněny do finálního znění statutu fondu a jeho organizační struktury. Vyhodnocen bude také celkový dopad komunikační strategie fondu a proběhne její případné doplnění, či úprava (viz. popsaná evaluační fáze). Zde bude také klíčový milník projektu, zda se podaří nashromáždit dostatek finančních prostředků, aby byl zamýšlený koncept dostatečně efektivní a prokáže se, zda je inovační řešení dlouhodobě životaschopné a případně přenositelné i do jiných regionů. 4) Evaluace a finální úprava formální struktury Sociálního fondu regionu Brdy - Vltava Evaluace bude zaměřena na vyhodnocení celkové efektivity předkládaného řešení. Na základě pilotní výzvy bude finálně upraven statut fondu, do kterého budou zapracovány poznatky získané z výzvy. Zajistí věcný manažer společně s vedoucími pracovních skupin. Bude vyhodnocen dopad komunikační strategie, její efektivita a bude vytvořen finální koncept pro následné dlouhodobé využití. Zajistí pracovník PR. A zejména bude vyhodnocena celková finanční efektivita fondu v poměru k nákladům na jeho udržení. Koncept bude dle našeho názoru úspěšný pokud se v první fázi podaří shromáždit a rozdělit více než 600 000 Kč. Výstupy z projektu budou prezentovány na setkání Krajské sítě místních akčních skupin Středočeského kraje. Všechny místní akční skupiny fungují na obdobném principu, proto by zde předkládané řešení, pokud se osvědčí, mohlo být snadno šiřitelné. Výstupy z projektu budou prezentovány také v místních periodikách a na setkání zástupců obcí regionu Brdy - Vltava.
Projekt není zaměřen na oblast mezinárodní spolupráce.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílová skupina: Zaměstnavatelé Popis a způsob zapojení cílové skupiny: Předem vytipovaní zástupci z řad podnikatelů budou osloveni pro účast v pracovní skupině, která se bude podílet na tvorbě obsahu a statutu fondu. Bude se jednat o podnikatele, kteří s námi již mají navázanou spolupráci, případně již individuálně přispěli některému z místních poskytovatelů. Společně s PR pracovníkem budou definovat pro ně nejvhodnější způsob propagace v případě, že budou do fondu přispívat. Vytvořený koncept bude následně připomínkován v širším fóru místních podnikatelů, které bude iniciováno aktivně zapojenými podnikateli. Zástupci podnikatelů budou zapojeni do realizace pilotní výzvy, kdy budou zapojeni do orgánů fondu a budou se podílet i na monitoringu rozdělených prostředků. Ze stany podnikatelů je velká motivace ke kontrole vynaložených prostředků, do celého systému mohou přinést větší efektivitu, protože jsou obecně zvyklí hlídat své peněžní toky. Cílová skupina: Děti, mládež a mladí dospělí Zaměstnavatelé jsou v případě předkládaného projektu ekonomické subjekty v regionu, kteří zde vykonávají podnikatelskou činnost. Jednak se jedná o subjekty, které v území Brdy - Vltava vytvářejí pracovní příležitosti zejména pro místní obyvatele. Tímto přispívají k podpoře lokální ekonomiky, protože prostředky vyplacené místním obyvatelům zůstávají z větší části v regionu. Z pohledu projektu se také jedná o významné potenciální přispěvatele do chystaného fondu. Z šetření realizovaném mezi podnikateli formou rozhovorů vyplynulo, že by jim pomohla určitá forma propagace jejich aktivit, produktů a služeb v rámci území. Jejich potřebou je mít známé a dobré jméno a tohoto lze dosáhnout společensky odpovědnými aktivitami, do kterých se mohou zapojit. Jedna z možných forem může být právě příspěvek do sociálního fondu regionu. Vybraní zástupci cílové skupiny děti a mládež 15 - 26 let budou v rámci tvorby komunikační strategie fondu, pod dohledem odborného poradce, zahrnuti do přípravy a realizace jednoho z informačních spotů. Zde budou představeny jejich potřeby v oblasti nízkoprahových služeb (mít kde přečkat než pojede autobus apod.) a stávající nabídka těchto služeb ze strany poskytovatelů (provozovatelé nízkoprahových center). Cílová skupina bude zapojena do přípravy scénáře spotu a následného natáčení spotu. Budou také informováni o případném úspěchu jejich prezentace v podobě naplnění fondu finančními prostředky. Cílová skupina: Osoby opouštějící zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Popis a způsob zapojení cílové skupiny: Vybraní zástupci cílové skupiny budou pod dohledem odborného poradce zahrnuti do přípravy a realizace jednoho z informačních spotů. Zde budou prezentovány jejich potřeby a také dosud značně omezená nabídka služeb pro ně v regionu Brdy - Vltava.Cílová skupina bude zapojena do přípravy scénáře spotu a následného natáčení. Budou také informováni o případném úspěchu jejich prezentace v podobě naplnění fondu finančními prostředky. Cílová skupina: Osoby se zdravotním postižením Vybraní zástupci cílové skupiny (klienti 4 poskytovatelů zaměřených na osoby se ZP z regionu Brdy - Vltava) budou pod dohledem odborného poradce zahrnuti do přípravy a realizace informačních spotů. Zde budou prezentovány jejich potřeby a také stávající nabídka služeb pro ně v území.Cílová skupina bude zapojena do přípravy scénáře spotu a následného natáčení. Budou také informováni o případném úspěchu jejich prezentace v podobě naplnění fondu finančními prostředky. Cílová skupina: Osoby pečující o osobu blízkou Popis a způsob zapojení cílové skupiny: Zástupci cílové skupiny (členky svépomocné skupiny rodičů pečujících o dítě s hendikepem) budou zapojeny do přípravy a realizace informačního spotu.Cílová skupina bude zapojena do přípravy scénáře spotu a následného natáčení. Budou také informováni o případném úspěchu jejich prezentace v podobě naplnění fondu finančními prostředky a budou se podílet na zajištění informovanosti o fondu. Cílová skupina: Poskytovatelé sociálních služeb a další subjekty poskytující služby napomáhající sociální integraci cílovým skupinám Zástupci cílové skupiny poskytovatelů sociálních služeb z regionu Brdy - Vltava v rámci jedné z pracovních skupin společně vydefinují nejproblematičtější oblasti financování sociálních služeb v území, jako návrh obsahové (věcné) části fondu. Při své práci budou vycházet z platného komunitního plánu sociálních služeb regionu Brdy - Vltava a souvisejících dílčích analýz: Analýza zkušeností poskytovatelů sociálních služeb v regionu Brdy - Vltava, Děti a mládež v ohrožení v regionu Brdy - Vltava - analýza zkušeností odborníků, Děti a mládež v ohrožení v regionu Brdy - Vltava - analýza zkušeností učitelů, Zkušenosti pečujících osob s nabídkou služeb pro handicapované v regionu Brdy - Vltava atd.. Poskytovatelé služeb budou následně zapojeni do definování obsahu a formální struktury fondu při společných setkáních se zástupci obcí a podnikatelů a společně vytvoří statut fondu pro vypsání pilotní výzvy. V rámci ověřovací výzvy budou zástupci poskytovatelů přítomni v orgánech fondu a budou se podílet na pilotním rozdělení prostředků. Prostřednictvím svých komunikačních kanálů budou zajišťovat maximální informovanost o fondu, aby bylo dosaženo maximálního množství finančních prostředků. Zástupci cílové skupiny byli zapojeni v rámci společných diskuzí do přípravy projektového návrhu. Cílová skupina: Zadavatelé sociálních služeb Zástupci cílové skupiny budou individuálně i skupinově oslovováni realizačním týmem, kdy budeme chtít zjistit stávající největší překážky financování sociálních služeb z jejich strany. Bude zde zprostředkována komunikace mezi poskytovateli služeb, zástupci obcí a podnikatelů při tvorbě návrhů řešení problému prostřednictvím fondu v rámci společných setkání. Území Brdy - Vltava přistoupilo k principu tzv. meziobecní spolupráce v rámci, které jsou definována možná společná řešení pro rozvoj území. Toto je jedním z nich. Aktivní zástupci cílové skupiny (iniciativní starostové) budou zapojeni do tvorby formální a obsahové struktury fondu, do zajištění informovanosti o fondu v rámci komunikačních kanálů obcí a následně budou zapojeni do jednotlivých orgánů fondu při realizaci pilotní výzvy a monitoringu.