Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Projekt má za cíl pomoci mladým lidem bez potřebné kvalifikace, kteří nepokračovali v přípravě na budoucí povolání po ukončení povinné školní docházky nebo tuto odbornou školu neukončili (vyloučeni, dobrovolný odchod). Vůči těmto mladým lidem bez vzdělání nemá MŠMT, kraje ani obce žádnou další povinnost a i když existují různé sociální programy a podpory, neumožňují rozvoj jejich pracovních dovedností, aby se nestali sociálně vyloučenými v důsledku nemožnosti uplatnění na trhu práce. V současné době neexistuje v ČR žádná forma přípravy mladých lidí, která by jim umožnila získat potřebné pracovní návyky a tím větší možnost uplatnění na trhu práce. Projekt "Druhá šance" představuje novou formu získávání pracovních dovedností mladých lidí bez kvalifikace, který vychází ze zkušenostízahraničních partnerů a jehož cílem je přenos inovací do ČR ve snaze vytvořit podmínky pro zavedení přípravy mladých lidí jinou formou než teoretickou výukou ve škole. Získávání praktických zkušeností touto formou nenípouze pro skupinu osob, které opustili školy, ale bude i příležitostí pro mladé imigranty, kteří pro neznalost českého jazyka se nemohou nebo nemohli vzdělávat klasickou formu v ČR a rovněž jim hrozí riziko sociálněvyloučených osob. Projekt je koncipován pro Středočeský kraj (SK) jako tříletý a SK je partnerem projektu. Přínos projektu lze vidět ve snížení nezaměstnanosti mladých lidí ve věku od 16 do 26 let a rovněž i snížení kriminality a jiných sociálně poatologických jenů. V SK žije nejvíce cizinců (mimo hl. m. Praha) a i to je důvod pro realizaci projektu v SK.Zahraniční partneři byli vybráni ze Švédska (2 školy druhé šance a městský úřad, který školu provozuje).

V současné době se problematikou, jak zajistit odborné znalosti jinou formou než studiem ve škole, nikdo v České republice nezabývá. Studenti, kteří neplní své školní povinnosti, jsou mnohdy ze škol vylučováni, nebo sami školy opouštějí. Těmto mladým lidem je nabízena pomoc k získání profesních dovedností pouze výjimečně a žádná organizovaná forma, jak získat odborné znalosti a pracovní návyky, neexistuje. Cílem projektu je vytvořit podmínky pro získání profesních dovedností mladých lidí (mladých mužů i mladých žen), kteří nezískali odborné vzdělání a jejichž postavení na trhu práce je výrazně horší ve srovnání s ostatním mladými lidmi s odbornou kvalifikací. Tyto podmínky by měla přinést tzv.škola druhé šance, která představuje sociální program pro mladé lidi bez vzdělání.
- Naringslivskontoret -Partner je městský úřad v Norrkopingu, který je zřizovatelem školy Hagagymnasiet, která je rovněž partnerem projektu. - Středočeský kraj - Komvux - Komvux je škola druhé šance (Second Chance School) se sídlem v Malmo. Škola poskytuje podporu mladým lidem až do věku 30 let. Cílem této formy přípravy mladých lidí je uplatnění na trhu práce aniž by museli absolvovat klasické vzdělávání ve škole tradiční formou. Tato škola je zaměřena především na přípravu mladých lidí, aby získali potřebné praktické zkušenosti a nebyli zatěžování teoretickou výukou (tento model je z větší části užíván v Dánsku). - Hagagymnasiet - Hagagymnasiet je škola druhé šance, která se liší od druhé partnerské školy druhé šance v tom, že je zřízena jako součást jiné střední školy a přístup k mladým účastníkům školy druhé šance je odlišný. Zde je návštěvníkům dána možnost se připravit na návrat do školy a dosáhnout klasické vzdělání.
Projekt započal 1.7.2012 a končí 30.6.2015. V 1. fázi projektu došlo k ideovému formování školy druhé šance na základě komunikace s partnery projektu, sociálními partnery a odbornou školskou veřejností. Od února 2014 projekt vstoupil do druhé fáze spočívající v ověřování výsledků 1.fáze v praxi. Reálné ověřování proběhlo dle původního plánu v rovině "edukační" (návrat frekventantů zpět do studia) a "pracovní" (integrace frekventantů na trh práce. Celkem prošlo projektem 53 frekventantů. V rámci projektu došlo ke 3 konferencím (úvodní, průběžná a závěrečná), 7 wokshopům, prezentace na výstavě Vzdělání a řemeslo v ČB v roce 2013.
realizátor splnil monitorovací indikátory, vznikla škola druhé šance, byla navázaná spolupráce se zaměstnavateli, odbornou školskou veřejností (VISK, SOU Kladno Vrapice)a dalšími subjekty (úřady práce, EURES, krajské úřady apod.). Navíc byl realizátor jako 1. instituce v ČR přijata do asociace škol druhé šance v Bruselu.
Projekt měl jednoho partnera z ČR (Středočeský kraj) a tři partnery ze Švédska (město Nörköping, Škola druhé šance v Malmö a Nörköpingu). V prámci projektu došlo k realizaci tří monitorovacích návštěv ve Švédsku a 7 v České republice, většinou šlo o konference a workshopy, případně zasedání pracovních skupin projektu. Komunikace s partnery probíhala na denní bázi v rámci projektové pracovní skupiny. Výstupy jsou součástí publicity a MZ.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Děti, mládež a mladí dospělí Fyzické osoby starší 50 let Imigranti a azylanti Osoby se zdravotním postižením Místní partnerství