Veřejný detail projektu

Informace o projektu

 

Projekt má úzkou vazbu na žadatelem realizované projekty, kdy dokonce z části využívá výstupu jednoho z projektů podaných v rámci výzvy č. 48 OPLZZ se zaměřením na optimalizaci procesů SFŽP. Výstupy budou využity při návrhu modernizace a zefektivnění v oblasti bezpečnosti ICT a informací organizace.

 

Cílem projektu je zejména analyzovat aktuální stav bezpečnosti informací a ICT, bezpečnosti procesů a technického nastavení informačních systémů, zmapovat informační a ICT aktiva, identifikovat rizika a nalézt slabá místa v zabezpečení ICT a navrhnout taková optimalizační opatření, která povedou k maximálnímu využití stávajících procesů a technologií.

 

Projekt se skládá z na sebe navazujících klíčových aktivit, které předurčují strukturu výstupu, kterým je zavedený systém bezpečnosti v oblasti ICT a informací.

 

Předmětem projektu bude zajištění služeb v oblasti bezpečnosti informací a ICT, tj. provedení analýzy rizik, implementace opatření a nového systému bezpečnosti informací a ICT, včetně zpracování bezpečnostní dokumentace,

 

Obecná struktura plánovaných činností:

 

  1. Řízení a administrace projektu

  2. Provedení analýzy bezpečnosti v oblasti ICT a bezpečnosti informací

  3. Implementace opatření a nového systému bezpečnosti ICT

 

Realizaci projektu bude mít na starosti projektový tým sestavený z klíčových zaměstnanců zařazených do projektu v souladu s popisem zapojení členů realizačního týmu. Náplní členů realizačního týmu je především zajištění součinnosti a spolupráce s budoucím externím dodavatelem, který řeší podstatnou část realizace projektu definovanou obsahem jednotlivých realizačních aktivit projektu.

 

Projekt má dopad především dovnitř organizace, ale zprostředkovaně zvyšuje nejen kvalitu, ale i přidanou hodnotu z realizovaných služeb směrem k jejich uživatelům. Projekt má tedy pozitivní vazbu na technologie, úředníky, organizace i finance. Na občany a legislativu má vazbu spíše neutrální.

 

Udržitelnost projektu bude zajištěna vlastními kapacitami žadatele, což je dáno i věcným obsahem klíčových aktivit.

 

Cílem projektu je zejména analyzovat aktuální stav bezpečnosti informací a ICT, bezpečnosti procesů a technického nastavení informačních systémů, zmapovat informační a ICT aktiva, identifikovat rizika a nalézt slabá místa v zabezpečení ICT a navrhnout taková optimalizační opatření, která povedou k maximálnímu využití stávajících procesů a technologií. Hlavním cílem projektu je vytvoření koncepce řízení bezpečnosti informací a ICT včetně implementace navržené koncepce řízení bezpečnosti informací a ICT spočívající v opatřeních zaměřených na optimalizaci bezpečnostních procesů, vyškolení zaměstnanců a vypracování bezpečnostní dokumentace. Dalšími cíli projektu je zejména zvýšení kvality, efektivity a komplexnosti v oblasti bezpečnosti ICT a informací v rámci SFŽP. Dílčí cíle projektu: - zvýšení celkové úrovně bezpečnosti ICT a informací, - zavedení jednotného systému řízení bezpečnosti informací, - zvýšení účinnosti v oblasti bezpečnosti ICT a informací, - vytvoření bezpečnostní dokumentace, - zvýšení znalostí zaměstnanců v oblasti bezpečnosti ICT a informací, - zefektivnění vnitřních služeb v oblasti bezpečnosti ICT a informací, - příprava na případnou certifikaci systému řízení bezpečnosti informací, - snížení administrativní zátěže při komunikaci s jinými orgány státní správy.
Přípravné fáze projektu započaly v roce 2011. V březnu 2012 byla vyhlášena nadlimitní veřejná zakázka na zabezpečení všech 4 klíčových aktivit – KA02, 03, 04 a 05, která byla v prosinci 2013 zrušena. Důvodem zrušení byla skutečnost, že na základě posouzení splnění kvalifikačních požadavků zůstala do procesu hodnocení pouze jedna nabídka. Jednalo se o zrušení v souladu s podmínkami OPLZZ a § 84 odst. 3 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. V dubnu 2013 byla provedena dílčí redukce obsahu a rozpočtu projektu. V návaznosti na tuto skutečnost byl zpracován krizový harmonogram, snížen rozpočet projektu, upraven finanční harmonogram a úpraven obsahu klíčových aktivit. V červenci 2013 bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele realizace klíčových aktivit 03 a 04 „Analýza rizik a zavedení systému bezpečnosti informací a ICT“ a do konce roku bylo vybrán vítězný uchazeč BDO IT, a. s., se kterým byla podepsána smlouva 21. 1. 2014. Klíčové aktivity byly realizovány dle smluvního vztahu a projektové žádosti a úspěšně ukončeny v listopadu 2014. V prosinci 2013 bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele KA02 a KA05 „Realizace analýzy stavu v oblasti ICT, tvorba ICT strategie, analýza požadavků pro implementaci ekonomického informačního systému". Výběrové řízení bylo v květnu 2014 zrušeno. Důvodem zrušení byla skutečnost, že na základě posouzení splnění kvalifikačních požadavků zůstala do procesu hodnocení pouze jedna nabídka. Jednalo se o zrušení v souladu s podmínkami OPLZZ a § 84 odst. 1 písm. c) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Vzhledem ke zpoždění realizace výběrových řízení na zabezpečení těchto klíčových aktivit č. 02 a 05 byl poskytovatel dotace v únoru 2015 požádán o zrušení těchto dvou klíčových aktivit, včetně snížení rozpočtu projekt. Této žádosti bylo vyhověno a klíčové aktivity byly zrušeny, byl snížen rozpočet projektu a specifikovány monitorovací indikátory s ohledem na skutečnou realizaci projektu. V lednu 2014 bylo požádáno o prodloužení realizace projektu ze srpna 2014 do dubna 2015. Projekt byl úspěšně ukončen v dubnu 2015.
Výstupy projektu, jsou následující: 1)Koncepce informační bezpečnosti, 2)Bezpečností dokumentace SFŽP ČR, 3)E-learningové školení v oblasti bezpečnosti informací.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Projekt má dopad především dovnitř organizace, ale zprostředkovaně zvyšuje nejen kvalitu, ale i přidanou hodnotu z realizovaných služeb směrem k jejich uživatelům. Projekt má tedy pozitivní vazbu na technologie, úředníky, organizace i finance. Struktura cílové skupiny: - SFŽP ČR - zde je klíčové zajistit zvýšení kvality v oblasti bezpečnosti informací a ICT. SFŽP je zapojen jako nositel projektu, - vedoucí zaměstnanci SFŽP - jejich cílem je získat efektivní nástroje pro potřeby řízení bezpečnosti informací a ICT a sledování výkonnosti a účinnosti realizovaných opatření, - ostatní zaměstnanci SFŽP ČR - jejich cílem je minimalizace administrativní zátěže a jasné vymezení kompetencí a odpovědností. Cílová skupina bude do realizace projektu zapojena přímo především prostřednictvím vzdělávacích kurzů. Cílová skupina je vnímána v maximální možné míře podrobnosti a je definována včetně krajských pracovišť. Je předpoklad, že projekt bude mít dopad na všechny zaměstnance SFŽP, kterých po započítání průměrné míry fluktuace bude celkem 400. Do realizace projektu se zapojí i zaměstnanci SFŽP mající na starosti ICT, Odbor lidských zdrojů, Oddělení interního auditu, Odbor legislativy, Samostatné oddělení kontroly, což je předpoklad zapojení celkem 100 osob.