Veřejný detail projektu

Informace o projektu

 

SYSTEMIZACE je komplex opatření založených na důsledném využívání jednotně koncipovaného souboru systemizovaných míst, který je:

A. procesně jednoznačně a harmonizovaně vytvářen z pozic definovaných v centrálně spravovaném katalogu typových pozic (KTP) a strukturován v rámci jednotně definované organizační struktury;

jednotlivé typové pozice v KTP jsou definovány atributy odpovídajícími příslušným zákonným normám (požadovaná odborná kvalifikace a stupeň vzdělání, specifikace pozice z pohledu Katalogu prací, zatřídění pozice, přiřazení platové třídy a dalších atributů s vazbou na odměňování na dané pozici, odpovědnosti a pravomoci, atd.); 

jednotlivým atributům jsou přiřazeny hodnoty v souladu s těmito zákonnými normami, resp. s číselníky (celostátními, oborovými, resp. specifickými pro daný organizační celek) v nich obsaženými (např. Katalog prací, tabulky platových tříd, atd.);

B. zakomponován do prostředí, které v souladu s požadavky   legislativních norem umožňuje procesně efektivně:

posuzovat, modelovat, řídit a kontrolovat stav souboru systemizovaných míst, katalogu typových pozic, struktury organizačních celků, včetně ošetření překryvů jejich aktivit (odstranění multiplicit při výkonu veřejné správy);

posuzovat, modelovat, řídit a kontrolovat stav sdílení nespecifických činností a nákladů (např. finanční, právní a servisní činnosti) v rámci organizačních celků a napříč organizacemi veřejné správy;

flexibilně a zabezpečeně sdílet informace SYSTEMIZACE na úrovni příslušných kompetentních činitelů;

zpřístupnit zaměstnancům relevantní informace ve smyslu přispění k motivaci zaměstnanců a atraktivity veřejné správy jako zaměstnavatele;

posuzovat kvalitu personálu v časových řezech (míra souladu mezi požadavky na systemizované místo a skutečným splněním požadavků ze strany zaměstnance; hodnocení zaměstnanců),

a to za účelem:

 

  • optimálního uspořádání veřejné správy a zvyšování efektivity její činnosti v rámci jí svěřených pravomocí a odpovědností;  
  • přípravy, schvalování a kontroly plnění státního rozpočtu České republiky (veřejných rozpočtů) a realizace okamžitých a dlouhodobých významných úspor v jeho (jejich) rámci, a to bez negativních vlivů způsobených plošným, nedostatečně přesně cíleným a neoptimalizovaným rozhodováním o úsporných opatřeních v kontextu veřejné správy – tj. řízené snižování objemu veřejných výdajů na výkon veřejné správy;
  • zvyšování motivace zaměstnanců veřejné správy a atraktivity veřejné správy jako zaměstnavatele
  • výrazné redukce prostoru pro korupci a byrokracii - snížení úhrnu činností realizovaných dovnitř veřejné správy a zvýšení důrazu na realizaci zákonem svěřených agend.

 

Projekt bude aplikován na celou organizační strukturu rezortu MPSV v počtu přibližně 19500 zaměstnanců a bude tak zahrnovat Ministerstvo práce a sociálních věcí, Úřad práce, Českou správu sociálního zabezpečení, Státní úřad inspekce práce, Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí a ostatní organizační složky rezortu MPSV ČR.

 

Projekt komplexního řešení Systemizace se zaměřuje na cílené dosahování úspor, s modelováním vlivu jejich širokého dopadu na celý rezort již ve fázi rozhodování o přijetí daného opatření, a soustřeďuje se na odbourání neefektivních činností a struktur.  Jeho výsledkem je vytvoření efektivního úřadu, který především plní jemu svěřené kompetence a nerealizuje další činnosti a agendy, které jsou často zcela nadbytečně vytvářeny.

 

 

Projekt SYSTEMIZACE MPSV ČR je komplexním řešením vybudovaným za účelem - zvýšení efektivity činnosti rezortu MPSV - dosažení okamžitých a dlouhodobých významných úspor výdajů státního rozpočtu - zkvalitnění lidských zdrojů, zvýšení dlouhodobé motivace zaměstnanců a atraktivity rezortu MPSV ČR jako zaměstnavatele
1. Zmapování současného stavu primárně zahrnující zachycení stávající organizační struktury celého rezortu a popisu systemizovaných míst, včetně na ně kladených kvalifikačních požadavků a platových podmínek. Zachycení výše a struktury současných mzdových a režijních nákladů (neinvestičních nákladů) rezortu. 2. Vytvoření Katalogu typových pozic (dále KTP) s důrazem na soulad popisu činnosti jednotlivých systemizovaných míst s činnostmi, které jsou v kompetenci rezortu. 3. Aplikace KTP na současný stav. V tomto kroku dojde k transformaci řady systemizovaných míst dle nového katalogu. Při tvorbě KTP a jeho následné implementaci se bude vycházet z jasného pravidla: za stejnou práci stejná odměna. Tímto způsobem bude odbourán prostor pro neopodstatněné výjimky (neadekvátně vytvořené pozice s nízkými kritérii a vysokým ohodnocením) a zároveň vznikne možnost lepšího odměňování pracovníků splňujících odpovídající kritéria standardně vytvořeného systemizovaného místa. 4. Modifikace organizační struktury - směřování k efektivnímu úřadu. Vizualizace stávající struktury organizačních celků a systemizovaných míst s jejich náplněmi a její postupné modelování při paralelním monitorování nákladových statistik umožní odstranit největší nedostatky již ve fázi nasazení Systemizace, kterými jsou nadbytečné činnosti, duplikace činností, systemizovaných míst a organizačních celků v kontextu rezortu MPSV. 5. Soulad s kompetenčním zákonem. První návrh souladu Systemizace rezortu MPSV s kompetenčním zákonem bude vytvořen již v etapě Nastavení Systemizace. Nicméně důsledná synchronizace běhu rezortu s dodržováním Kompetenčního zákona a podávání podnětů k jeho budoucím reformám je pozvolný, ale cílený a systematicky prováděný dlouhodobý proces, který bude opět postaven na modelování vlivu jednotlivých přijímaných opatření na celý rezort. 6. Podpora při modelování úsporných opatření. V případě přijímání jakéhokoli opatření, které může mít vliv na mzdové nebo režijní náklady celého rezortu nebo více jeho organizačních celků a standardně při přípravě podkladů pro státní rozpočet, bude provedeno modelování dopadu opatření na celý rezort a k realizaci vybráno optimální řešení.
Optimálního organizační uspořádání rezortu MPSV, nastavení optimálních organizačních struktur, nastavení typových pozic a systemizovaných míst, to vše za účelem zvyšování efektivity činnosti rezortu MPSV v rámci svěřených pravomocí a odpovědností; zvyšování motivace zaměstnanců veřejné správy a atraktivity veřejné správy jako zaměstnavatele; výrazné redukce prostoru pro byrokracii - snížení úhrnu činností realizovaných dovnitř veřejné správy a zvýšení důrazu na realizaci zákonem svěřených agend.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílová skupina v počtu 1000 zaměstnanců rezortu MPSV sestává z vrcholového managementu rezortu (cca 10 pracovníků), vedoucích pracovníků rezortu do úrovně vedoucí oddělení (cca 890 pracovníků) a z pracovníků personálních útvarů (cca 100 pracovníků). Projekt bude mít dopad na celou organizační strukturu rezortu MPSV ČR v počtu přibližně 19500 zaměstnanců a bude tak zahrnovat Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (cca 900 zaměstnanců), Úřady práce (cca 8 500 zaměstnanců), Českou správu sociálního zabezpečení (cca 8 800 zaměstnanců), Státní úřad inspekce práce (cca 550 zaměstnanců), Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí (cca 20 zaměstnanců) a ostatní organizační složky rezortu MPSV ČR (cca 730 zaměstnanců). Klíčem pro vymezení cílové skupiny a její velikosti bylo zahrnutí těch skupin zaměstnanců rezortu, které budou komplexní řešení SYSTEMIZACE při své pracovní činnosti aktivně a intenzivně využívat. Ostatní zaměstnanci rezortu budou řešení využívat převážně pasivně, tj. budou z něj čerpat informace pro svou pracovní činnost a pro svůj osobní kariérní rozvoj dle nastavení přístupových práv vedením rezortu.