Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Sociální služby hrají důležitou sociálně soudržnou úlohu v naší společnosti. V souvislosti s jejím vývojem se nároky na kvalitu poskytovaných služeb sociálními zařízeními neustále zvyšují. Nezbytnou součástí procesu zkvalitňování poskytovaných sociálních služeb je kvalifikovaný a proškolený personál a průběžný monitoring správného dodržování sociálních standardů. Potřebnost realizace projektu vychází z objektivní potřeby dle zákona 108/2006 Sb. a subjektivních potřeb, identifikovaných v procesním auditu, který si zřizovatel (Hlavní město Praha) nechal vypracovat. Ve SWOT analýze auditu ("Procesní, organizační a personální audit příspěvkových organizací Hlavního města Prahy"), realizovaného společností NEWTON Solutions Focused, a.s. v roce 2008 a 2009 byly uvedeny některé obligatorní i fakultativní požadavky na zvýšení kvality poskytovaných služeb a plánování sociálních služeb ve vztahu k jednotlivým zařízením. Na základě tohoto šetření bylo doporučeno realizovat aktivity pro potřeby zúčastněných zařízení s cílem:

1) Zvýšit podíl kvalifikovaného personálu.

2) Stabilizovat vedoucí pracovníky sociálních služeb.

3) Zajistit kontrolu a odstranit případné nedostatky v oblasti naplňování standardů kvality poskytovaných sociálních služeb.

V květnu 2010 proběhlo v organizaci žadatele a partnerů interní dotazníkové šetření zaměřené na zjišťování subjektivních vzdělávacích potřeb zaměstnanců. Z výsledků tohoto šetření vyplývají konkrétní individuální potřeby vzdělávání cílové skupiny. Příspěvkové organizace disponují pouze omezenými finančními prostředky. Tyto finanční limity následně způsobují, že není možné proškolit všechny pracovníky v požadovaném rozsahu a kvalitě. Stejně tak nemají poskytovatelé sociálních služeb možnost nakoupit služby kontroly plnění standardů kvality a tvorby rozvojových plánů služeb organizací, které zajišťují zpravidla nezávislí odborníci. Uskutečněním projektu dojde k realizaci bodů doporučených v auditu a naplnění motivace cílových skupin.

Inovativnost a zásadní benefit tohoto projektu je především v postupu "bottom-up", kdy si potenciální objednatel služby definuje předem dané požadavky, na které nenachází standardní tržní nabídku (a to i vzhledem k pozici na trhu a krytí těchto nákladů). V projektu je obsažena řada inovačních prvků. Především se jedná o zpracovaný a ucelený systém vzdělávání zaměstnanců, během něhož se pracovníkovi dostane v nastaveném časovém horizontu odpovídající kvantum znalostí, zkušeností a postupů, jenž pak bude uplatňovat při výkonu svého povolání. Inovativnost také spočívá v plošnosti školení, kdy se kurzů zúčastní všichni odpovídající zaměstnanci (vedoucí pracovníci sociálních služeb a pracovníci v sociálních službách) DZR Krásná Lípa, DOZP Kytlice a IC H.Poustevna. Prováděná školení budou aktivně zohledňovat pracovní zařazení jednotlivých zaměstnanců. Realizace klíčové aktivity č. 3 povede k naplňování standardů kvality sociální péče na všech úrovních řízení daného zařízení a efektivnímu výkonu činností v rámci sociálního zařízení. Na rozdíl od jiných řešení s nižším záběrem či rozpočtem, které by byly realizovány místo tohoto projektu či bez něj, obsahuje tento projekt kombinaci opatření, která cílí na přesně definované potřeby a komplexně je řeší ve vztahu k cílovým skupinám. Projekt proto přesně reaguje na uvedené problémové body (i v rámci územní nabídky) a řeší je v rámci svého obsahu.
a/ Název žadatele: Domov pro osoby se zdravotním postižením Kytlice Sídlo: Kytlice 68, 407 45 Kytlice Právní forma: Příspěvková organizace IČ: 70872708 www.dozpkytlice.cz Partnerská instituce (partner bez finančního příspěvku) se zapojuje jako přímý účastník projektu, tedy jako instituce registrovaného poskytovatele sociálních služeb podle zákona č. 108/2006 Sb.,o sociálních službách. Motivace k zapojení tohoto partnera (instituce) vychází z objektivní potřeby dle zákona 108/2006 Sb. ve smyslu dalšího vzdělávání pracovníků v sociálních službách a sledování kvality poskytovaných služeb a subjektivních potřeb, identifikovaných v procesním auditu (viz zdůvodnění projektu), který si zřizovatel (Hlavní město Praha) nechal vypracovat. Zúčastnění zástupci cílové skupiny se budou účastnit klíčové aktivity č.2. Dále se partner zapojí v klíčové aktivitě č.3. V klíčové aktivitě č.2 - Vzdělávání- dojde k zapojení 5 vedoucích pracovníků a 21 pracovníků v sociálních službách, kteří budou začleněni do celkové cílové podskupiny A (231 osob od žadatele a partnerů). V klíčové aktivitě 3 - Tvorba analýz standardů a plánů rozvoje - dojde k vypracování analýzy písemné a praktické podoby stavu zákonných standardů v sociálních službách. Výstup analýzy a následně vypracovaný plán rozvoje služeb bude sloužit k dalšímu rozvoji organizace. O koordinaci účastníků z DOZP Kytlice ve vztahu k aktivitám projektu se bude starat odborný asistent (člen realizačního týmu) tak, aby vlivem zapojení do projektu nebyl narušen chod organizace. Přínosem zapojení partnera do projektu je především vytvoření diverzifikace účastníků projektu. Každý partner přináší do projektu přes své zástupce originální zkušenosti s poskytováním sociálních služeb v rámci svého zařízení. Tyto jednotlivé zkušenosti s přístupy k péči o klienty a interním vzděláváním zaměstnanců budou důležitým bodem projektu v rámci klíčových aktivit č.2 a č.3. Domov pro osoby se zdravotním postižením Kytlice je určen pro mladistvé a dospělé muže a ženy s mentálním a kombinovaným postižením i s potřebou bezbariérového přístupu a pohybu po budově, kterým vyhovuje umístění zařízení v menší obci, vzdálené cca 10 km od Nového Boru a cca 30 km od Děčína v krásném prostředí CHKO Lužické hory. Vzhledem k minimálnímu společenskému vyžití není určeno pro obyvatele zvyklé na městský způsob života. Služby v domově jsou určeny mužům a ženám s mentálním a kombinovaným postižením, kteří pro snížení soběstačnosti v základních životních úkonech / např. osobní péče, orientace, péče o domácnost /, zdravotnímu stavu a sociální situaci, nemohou či nechtějí žít ve svých domácnostech a rodinách a potřebují, aby jim byla poskytována komplexní celoroční sociálně zdravotní služba. Poskytované služby vycházejí z individuálních schopností klientů zvládat úkony péče o vlastní osobu, úkony soběstačnosti a z aktuálního stavu klientů. Domov pro osoby se zdravotním postižením Kytlice má podle § 78 zákona 108/2006 Sb. platnou registraci pro poskytování následujících druhů služeb: - Domov pro osoby se zdravotním postižením, - Odlehčovací služby. Zařízení disponuje dostatečnými zkušenostmi a znalostmi v oblasti vzdělávání svých zaměstnanců, a to díky jejich aktivnímu postavení ke stálému zkvalitňování své kvalifikace. Prostřednictvím kvalifikované supervizorky, která se zařízením spolupracuje již několik let, pořádá samo zařízení odborné semináře pro své zaměstnance. Přínosem jsou výborné výsledky zaměstnanců. V zařízení není jediný zaměstnanec, který nesplňuje odbornou kvalifikaci dle zákona o sociálních službách. b/ Název žadatele: Integrované centrum pro osoby se zdravotním postižením Horní Poustevna Sídlo: Horní Poustevna 40, 407 47 Dolní Poustevna Právní forma: Příspěvková organizace IČ: 70872686 www.ichp.cz Partnerská instituce (partner bez finančního příspěvku) se zapojuje jako přímý účastník projektu, tedy jako instituce registrovaného poskytovatele sociálních služeb podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Motivace k zapojení tohoto partnera (instituce) vychází z objektivní potřeby dle zákona 108/2006 Sb. ve smyslu dalšího vzdělávání pracovníků v sociálních službách a sledování kvality poskytovaných služeb a subjektivních potřeb, identifikovaných v procesním auditu (viz zdůvodnění projektu), který si zřizovatel (Hlavní město Praha) nechal vypracovat. Zúčastnění zástupci cílové skupiny se budou účastnit klíčové aktivity č.2. Dále se partner zapojí v klíčové aktivitě č.3. V klíčové aktivitě č.2 - Vzdělávání- dojde k zapojení 6 vedoucích pracovníků a 90 pracovníků v sociálních službách, kteří budou začlenění do celkové cílové podskupiny A (231 osob od žadatele a partnerů). V klíčové aktivitě 3 - Tvorba analýz standardů a plánů rozvoje - dojde k vypracování analýzy písemné a praktické podoby stavu zákonných standardů v sociálních službách. Výstup analýzy a následně vypracovaný plán rozvoje služeb bude sloužit k dalšímu rozvoji organizace. O koordinaci účastníků z IC H. Poustevna ve vztahu k aktivitám projektu se bude starat odborný asistent (člen realizačního týmu) tak, aby vlivem zapojení do projektu nebyl narušen chod organizace. Přínosem zapojení partnera do projektu je především vytvoření diverzifikace účastníků projektu. Každý partner přináší do projektu přes své zástupce originální zkušenosti s poskytováním sociálních služeb v rámci svého zařízení. Tyto jednotlivé zkušenosti s přístupy k péči o klienty a interním vzděláváním zaměstnanců budou důležitým bodem projektu v rámci klíčových aktivit č. 2 a č. 3. Integrované centrum pro osoby se zdravotním postižením Horní Poustevna patří mezi průměrně velká zařízení tohoto druhu zřízená hlavním městem Prahou. V současné době je pro 108 klientů zařízeno 21 samostatných domácností ve Šluknovském výběžku. Domácnost je samostatně hospodařící jednotka mimo ústav, soukromý prostor obyvatel, kteří v ní žijí. V jedné domácnosti spolu hospodaří maximálně 8 lidí. Každá domácnost je vybavena základním zařízením, jako je kuchyň nebo prádelna. Prostřednictvím asistentů, pomocníků a dobrovolníků zajišťuje centrum obyvatelům naplnění základních potřeb, základních práv, podporu a seberealizaci. Je místem, kde obyvatel nachází zázemí, přijetí a blízké lidské vazby. Poskytování sociálních, provozních a zdravotních služeb zabezpečuje 105 zaměstnanců. Integrované centrum Horní Poustevna má v současné době podle §78 zákona 108/2006 Sb. platnou registraci pro poskytování následujících druhů služeb: - Domov pro osoby se zdravotním postižením, - Chráněné bydlení, - Denní stacionář, - Podpora samostatného bydlení, - Sociálně terapeutické dílny. Cílem poskytování těchto služeb je podpora klientů v samostatném rozhodování a způsobu života, ve vytváření a upevňování sociálních návyků potřebných k životu, ve využívání vlastních schopností, směřování k podporovanému a samostatnému bydlení a v neposlední řadě v samostatnosti, právu na přiměřené riziko, rozhodování o vlastním životě a zodpovědnosti za vlastní život. Z výše uvedených zkušeností partnera vyplývají bohaté a především dlouhodobé zkušenosti v oblasti poskytovaní sociálních služeb a zkušenost s prací s cílovou skupinou (včetně znalosti jejích potřeb). Svým zaměstnancům umožňuje zúčastňovat se velkého spektra odborných kurzů a navštěvovat všechny dostupné odborné konference. Je dbáno, aby si zaměstnanci rozšiřovali své znalosti a dovednosti dle interního plánu profesního růstu jednotlivých pracovníků.
Projekt byl zahájen 1.5.2011. Proběhlo výběrové řízení na dodavatele vzdělávání i na dodavatele analýz a planů rozvoje. Připravují se časové harmonorgamy vzdělávání pro pracovníky příjemce i partnerů.
Dna 1.5.2011 byla podepsáná partnerská smlouva a dne 17.6. Smlouva o sjednání podpory dalšího vzdělávání zaměstnanců a kontrola naplňování standardů kvality sociálních služeb, téhož dne byla podepsána Smlouva na vypracování analýzy standardů kvality sociálních služeb a plánů rozvoje sociálních služeb
Není

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílová skupina projektu je tvořena dvěma podskupinami (A a B). Cílovou podskupinou A jsou interní zaměstnanci žadatele a partnerů, kteří splňují definici vedoucích pracovníků sociálních služeb a pracovníků v sociálních službách podle zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách. Cílová skupina byla stanovena na základě výstupů z projektu "Procesní, organizační a personální audit příspěvkových organizací Hl. města Prahy", který zpracovala společnost Newton Solutions Focused, a.s. v roce 2008 a 2009. V dílčí SWOT analýze auditu byly uvedeny některé další požadavky na zvýšení kvality poskytovaných služeb a standardů sociálních služeb. Celá podskupina A čítá 177 osob. Konkrétně se jedná o 14 vedoucích pracovníků sociálních služeb a 163 pracovníků v sociálních službách. Všichni tito zaměstnanci se v průběhu května zapojili do dotazníkového šetření, které proběhlo shodně v zařízení žadatele i partnerů. Účelem tohoto šetření bylo zjistit, jakých vzdělávacích kurzů by se zaměstnanci, v případě uspění projektové žádosti, rádi zúčastnili. Vzdělávací kurzy, které jsou předmětem předkládaného projektu, byly vybrány na základě výsledků zmíněného šetření. Zaměstnanci se zapojí do klíčové aktivity 2 Vzdělávání, kdy budou proškoleni v jednotlivých kurzech dle svého profesního zařazení. Kurzy budou probíhat v prostorách žadatele DZR Krásná Lípa, kde je zařízena školící místnost. Vzdělávání bude probíhat podle časového a personálního harmonogramu vytvořeného realizačním týmem v první klíčové aktivitě. Účast na vzdělávání bude doložena certifikáty o absolvování, vydanými vybranou vzdělávací institucí (v rámci výběrového řízení). Po každém bloku vzdělávání vyplní zúčastnění pracovníci hodnotící dotazníky, které budou sloužit k evaluaci vzdělávacích kurzů i samotného dodavatele služeb vzdělávání. Projekt je zaměřen na cílovou skupinu, která vykonává své povolání mimo území Hlavního města Prahy.