| | |
Dobrovolný svazek obcí Mikroregion Valašskomeziříčsko – Kelečsko. Strategický dokument pro oblast SMART city | Schválený | Dobrovolný svazek obcí Mikroregion Valašskomeziříčsko – Kelečsko. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika, Doprava a mobilita, Životní prostředí a vodní hospodářství.
|
Finanční a investiční modely financování SMART řešení. Metodika projektu Realizace SMART Česko v praxi obcí a měst | Schválený | Cílem metodiky je ukázat, že existují i
jiné zdroje a inovativní způsoby financování, než
nejčastěji užívané veřejné a dotační zdroje. Česká
republika a okolní země ekonomicky posilují. |
Institucionální schéma fungování SMART řešení v samosprávě | Schválený | Analýza se věnuje tématu organizačního zajištění konceptu SMART CITY v obcích a městech ČR. V rámci projektu „Realizace SMART Česko v praxi obcí a měst“ byla provedena úvodní analýza toho, jak je na úrovni různě velkých obcí organizačně zabezpečeno zavádění konceptu SMART CITY (VILLAGE) do jejich každodenního života. V rámci analýzy byly provedeny rozhovory s představiteli cca 50 obcí a měst. |
Komunikační strategie pro představitele měst a obcí | Schválený | Cílem komunikační strategie pro oblast SMART řešení určené představitelům měst a
obcí je zajistit, aby orgány municipalit kompetentní k přijetí takových řešení dokázaly
jejich implementaci obhájit před občany obcí, resp. měst, a zapojit co nejširší spektrum
cílových skupin koexistujících v jednotlivých municipalitách do rozhodovacích procesů
o dalším rozvoji SMART agendy v dané lokalitě. Výsledkem aplikace nástrojů a
postupů obsažených ve strategii by mělo být pozitivní přijetí SMART řešení ze strany
decision makerů i běžných občanů municipality a vůle využívat tato řešení
k transformaci obce či města ve zdravý, prosperující, udržitelný a funkční prostor. Strategie se zabývá identifikací úskalí a příležitostí komunikace SMART agendy
municipalitami, jejich analýzou a následnou extrakcí konkrétních komunikačních
postupů a nástrojů vedoucích k pozitivnímu přijetí a aktivní podpoře SMART řešení ze
strany rezidentů obcí a měst i jejich vedoucích představitelů.
|
Mapování potenciálu inovativnosti měst | Schválený | Oblast SMART řešení je v České republice spjata s vývojem na úrovni Evropské
unie. V roce 2007 vznikl „Strategický evropský technologický plán“ a následně
„Iniciativa pro inteligentní města a obce“. Hlavními úkoly těchto počátečních iniciativ
bylo rapidní zrychlení transformace klasického typu měst na SMART města.
Dnes se již jedná o známý koncept a tvůrci městské politiky v posledních letech
plánují a realizují programy zaměřené na SMART city, pomocí nichž je podporován
individuální i kolektivní blahobyt a to prostřednictvím nových forem samosprávy
směrem k větší ekonomické, sociální a enviromentální udržitelnosti.
Přestože je potenciál SMART v ČR již významně využíván, není tento potenciál
SMART konečný a existují snahy o podporu SMART řešení, ať už celkově nebo
v jednotlivých oblastech (smart economy, smart people, smart governance, smart
mobility, smart environment, smart living).
Společně s dalším rozvojem SMART potom přirozeně vzniká také potřeba mapování
výsledku SMART city a to jak z důvodu srovnání jednotlivých municipalit mezi sebou,
tak pro potřeby srovnání rozvoje SMART řešení jedné municipality v delším časovém
horizontu. To vyžaduje návrhy a implementaci metodiky pro mapování inovativnosti
SMART řešení ve městech a obcích a to tak, aby tato opatření dokázala zachytit
složitost konceptu SMART (při porozumění specifičnosti vývoje v ČR, která je daná
zatím nejednotností rozvoje Smart konceptu, kdy nejsou všechny segmenty konceptu
zcela sjednoceny). Příslušnými orgány jsou Ministerstvo pro místní rozvoj jako orgán
pro urbánní politiku Smart city doplněné dalšími ministerstvy, která zastřešují dílčí
složky (Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu,
ministerstvo dopravy, ministerstvo vnitra, ministerstvo zemědělství) společně také
s různými agenturami a úřady).
|
Metodika a schémata uplatnění konceptu SMART Česko a SMART řešení v konkrétních oblastech | Schválený | Metodika je určená pro zájemce z řad municipalit a dobrovolných svazků, které usilují o rozvoj s využitím SMART (chytrých, moudrých) řešení. Pro uplatnění konceptu SMART Česko, resp. pro efektivní uplatnění SMART řešení
v jednotlivých konkrétních oblastech je nezbytné, aby si municipalita, nebo jejich
svazek, nejdříve vypracovali vlastní strategii SMART, a to včetně analytické,
strategické a implementační části. Následně takovou strategii, zejména její
implementační část, je nezbytné pravidelně vyhodnocovat a v závislosti na změně
vnějších podmínek a postupu na její realizaci i aktualizovat. Zavádění jednotlivých
prvků SMART řešení do praxe obcí a měst jistě může částečně zlepšit život v dané
municipalitě (regionu), ale jen jejich provázanost zajišťuje dosažení cíle – kvalitních
podmínek pro život lidí, dobrého životního prostředí a posílení konkurenceschopnosti
obce/města (regionu) využitím potenciálu lidí a potenciálu území, prostřednictvím
nových technologických nástrojů a inovativních přístupů. |
Metodika aktualizace konceptu SMART Česko | Schválený | Metodika představuje základní principy pro aktualizace SMART strategií. Pro potřeby aktualizace SMART strategie obce/města/DSO je nutné vycházet z rytmu volebního cyklu obcí. Volební cyklus je čtyřletý. S ohledem na rychlý rozvoj v oblasti IT , s ohledem na rychlost inovací a s přihlédnutím k délce implementačních plánů je tedy vhodné, kromě každoročního hodnocení procesu implementace, zhodnotit jednou za cca dva roky postup na plnění cílů strategie a provést dílčí úpravy opatření, případně implementačního plánu. Jednou za čtyři roky, zpravidla rok až dva po komunálních volbách je pak vhodné provést zhodnocení celé strategie, a to i s ohledem na změněné vnější podmínky nebo naopak na změnu priorit dané obec/města/DSO. |
Realizace SMART Česko v praxi obcí a měst, město Nový Jičín | Schválený | Město Nový Jičín. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika, Informační a komunikační technologie a (kybernetická) bezpečnost, Doprava a mobilita.
|
Realizace SMART Česko v praxi obcí a měst, město Smržovka | Schválený | Město Smržovka. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika, Informační a komunikační technologie a (kybernetická) bezpečnost, Odpadové/ oběhové hospodářství.
|
Realizace SMART Česko v praxi obcí a měst, město Velké Hamry | Schválený | Město Velké Hamry. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika, Informační a komunikační technologie a (kybernetická) bezpečnost, Doprava a mobilita, Sociální služby a zdravotnictví, Životní prostředí a vodní hospodářství, Odpadové/ oběhové hospodářství.
|
Realizace SMART Česko v praxi obcí a měst, obec Březina | Schválený | Obec Březina. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Informační a komunikační technologie a (kybernetická) bezpečnost, Odpadové/ oběhové hospodářství.
|
SMART City – město Svitavy, 2023-2027 | Schválený | Město Svitavy. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika, Životní prostředí a vodní hospodářství, Odpadové/ oběhové hospodářství.
|
SMART city, město Litomyšl, 2023-2027 | Schválený | Město Litomyšl. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Doprava a mobilita.
|
SMART Česko v praxi obcí a měst, městská část Praha – Libuš | Schválený | Městská část Praha-Libuš. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika.
|
SMART strategie města Bruntál zpracovaná v rámci projektu „SMART Česko v praxi obcí a měst“ | Schválený | Město Bruntál. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika, Informační a komunikační technologie a (kybernetická) bezpečnost, Životní prostředí a vodní hospodářství, Odpadové/ oběhové hospodářství. |
SMART strategie města Rožnov pod Radhoštěm | Schválený | Město Rožnov pod Radhoštěm. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Doprava a mobilita, Sociální služby a zdravotnictví, Odpadové/ oběhové hospodářství.
|
SMART strategie města Votice 2023 – 2027, uplatnění konceptu SMART Česko a SMART řešení | Schválený | Město Votice. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika, Doprava a mobilita, Sociální služby a zdravotnictví, Odpadové/ oběhové hospodářství.
|
SMART strategie pro město Uherský Brod | Schválený | Město Uherský Brod. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Informační a komunikační technologie a (kybernetická) bezpečnost. |
Strategický dokument pro oblast SMART city obce Štarnov na období 2024 – 2028 | Schválený | Obec Štarnov. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika, Životní prostředí a vodní hospodářství, Odpadové/ oběhové hospodářství.
|
Strategický dokument pro oblast SMART city, „Město, které máme rádi“, město Bojkovice, na období let 2024-2028 | Schválený | Město Bojkovice. Strategický dokument rozvoje v oblastech SMART řešení, rozvádí koncept SMART Česko do praktické roviny, zaměřuje se na zajištění udržitelného rozvoje, integrování řešení, využití nových technologických možností v oblastech: Dobré vládnutí/ Good governance a eGovernment/ eGovernance, Financování, Energetika, Životní prostředí a vodní hospodářství, Odpadové/ oběhové hospodářství.
|