KA01 - Návrh optimalizace řízení a financování systému péče o ohrožené děti a rodiny
V rámci této aktivity došlo ke zpracování komplexní analýzy systému péče o ohrožené děti včetně detailního zmapování stávající sítě služeb pro ohrožené děti a rodiny (kapacity, cílové skupiny, dostupnost, personální, technické a finanční zajištění) a zhodnocení jejich efektivity pro sociální začleňování ohrožených dětí a rodin. Tato analytická část měla 3 části – externími dodavateli byla zpracována sociodemografická analýza, analýza sítě služeb a analýza systému náhradní rodinné péče. V analýzách byly zmapovány všechny dostupné statistické a jiné informační zdroje i v rámci dalších oblastí (zdravotnictví, školství, financí). Výstupy všech analýz se staly podkladem pro vytvoření návrhu optimalizace systému péče o ohrožené děti včetně návrhu na legislativní změny, kompetenčního vymezení a financování systému na národní úrovni a na úrovni krajů a obcí.
KA02 - Vytvoření a pilotní ověření standardů kvality sociálně-právní ochrany dětí
V rámci aktivity došlo k vytvoření standardů kvality sociálně-právní ochrany dětí, a to pro orgány sociálně-právní ochrany (obecní úřady, krajské úřady, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Úřad práce České republiky, Úřad pro mezinárodně-právní ochranu dětí) a pro fyzické a právnické osoby pověřené k výkonu sociálně-právní ochrany dětí a pro zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (provozované subjekty s pověřením k výkonu SPOD). Právní úprava standardů je obsahem novely zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí a její prováděcí vyhlášky ze dne 17. prosince 2012.
KA03 - Vytvoření a pilotní ověření nástrojů pro práci v systému péče o ohrožené děti a rodiny
Aktivita byla zaměřena na rozvoj a pilotní ověření nástrojů pro práci v systému péče o ohrožené děti a rodiny – nástroje pro vyhodnocování situace dítěte a rodiny, vytváření individuálního plánu ochrany dítěte. K oběma nástrojům byl vytvořen průvodce, který slouží jako manuál pro pracovníky SPOD v přímé práci. Právní úprava vyhodnocování situace dítěte a rodiny a tvorby individuálního plánu ochrany dítěte je obsahem novely zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí a jeho prováděcí vyhlášky ze dne 17. prosince 2012.
Oba nástroje pro přímou práci s ohroženými rodinami byly pilotně ověřeny, a to ve všech 5 pilotních krajích na celkem 30 úřadech obcí s rozšířenou působností. Ověření probíhalo pod metodickým vedením realizačního týmu a speciálně vyškolených metodiků. Celkem se do pilotáže zapojilo 60 pracovníků OSPOD. Výstupy z této pilotáže se poté promítly do finální podoby obou průvodů. S ohledem na úzkou provazbu mezi těmito dvěma nástroji sociální práce jsme se rozhodli spojit průvodce do jednoho materiálu pod názvem Manuál implementace vyhodnocování situace dítěte a rodiny a tvorby individuálního plánu ochrany dítěte.
KA04 - Podpora rozvoje služeb pro ohrožené děti a rodiny
Cílem aktivity byla podpora rozvoje sítě služeb pro práci s dětmi a rodinami, spolupracující s orgány sociálně-právní ochrany, s důrazem na systémovost, provázanost a návaznost služeb a jejich preventivní charakter. Součástí aktivity bylo rovněž vytvoření postupů služeb pro řešení specifických situací (např. služby pro děti se specifickými potřebami, osoby opouštějící zařízení pro výkon ochranné nebo ústavní výchovy). Součástí aktivity bylo i pilotní ověření funkce definovaných služeb a modelové sítě služeb v praxi, a to ve dvou krajích (Pardubickém a Karlovarském). V průběhu 22 měsíců byla funkčnost navržené sítě služeb ověřována v systematické spolupráci s pracovišti OSPOD v pilotních krajích. Dodavatelé služeb byli pro tuto aktivitu vybráni ve výběrovém řízení (rámcová smlouva podle § 89 a násl. zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách). Na základě vyhodnocení tohoto pilotního systému minitendrů a dalších zkušeností ORP i krajů se zajišťováním služeb byl externím dodavatelem definován minimální rámec sítě služeb pro ohrožené děti a rodiny.
KA05 - Podpora vzniku nových typů pracovních pozic na trhu práce ve službách v oblasti náhradní rodinné péče (profesionální pěstounská péče)
Projekt se kromě aktivit směřujících k biologické rodině dítěte zaměřil také na rozvoj náhradní rodinné péče, a to zejména ve formě profesionalizace pěstounské péče. V rámci této klíčové aktivity proběhlo školení lektorů, master lektorů a žadatelů o NRP v programu PRIDE, což je standardizovaný rámec pro odbornou přípravu a následnou podporu náhradních rodin. Našim původním záměrem bylo ověřit tento systém pilotně v Moravskoslezském, Zlínském a Královehradeckém kraji, ale vzhledem k velkému zájmu dalších krajů jsme se rozhodli pilotáž příprav PRIDE rozšířit i za hranice tří původně plánovaných krajů. V průběhu realizace KA bylo v programu vyškoleno celkem 68 lektorů, kteří odvedli celkem bezmála 100 příprav žadatelů o NRP, což představuje více než 800 proškolených žadatelů.
S velkým zájmem se setkaly i aktivity na podporu profesionalizace pěstounské péče, a to jak realizované informační a náborové kampaně, tak podpora rozvoje sítě služeb pro pěstounské rodiny formou minitendrů (obojí Královéhradecký, Zlínský a Moravskoslezský kraj).
Aktivitou, která byla do projektu zařazena až v roce 2014 na základě nepodstatné změny, bylo pilotní ověření systému rodinných konferencí v ČR. Tento systém velmi rychle oslovil jak odbornou, tak laickou veřejnost. Díky velkému zájmu došlo k realizaci informačních seminářů, proškolení administrátorů a koordinátorů rodinných konferencí a pracovníků SPOD. Díky pilotáži se uskutečnilo 70 rodinných konferencí a tento systém se podařilo rozšířit na celé území ČR.
KA06 - Vytvoření vzdělávacích programů, vzdělávání vybraných cílových skupin
V návaznosti na realizaci klíčových aktivit 02, 03, 04 a 05 projektu byly vytvořeny vzdělávací moduly, jejichž cílem byl zejména přenos informací o zpracovaných standardech kvality sociálně-právní ochrany dětí, nástrojích pro práci v systému péče o ohrožené děti a rodiny, systému fungování sítě služeb pro práci s rodinami a dětmi a systému výkonu profesionální pěstounské péče mezi další osoby. Vzděláváni byli pracovnice a pracovníci OSPOD, poskytovatelů služeb pro rodiny a děti, osob pověřených k výkonu sociálně právní ochrany. Mezi příjemce vzdělávání se zařadili také soudci, státní zástupci, zástupci policie, školských a zdravotnických zařízení, specialisté Ministerstva práce a sociálních věcí nebo inspektoři kvality sociálních služeb. V každé z předchozích aktivit byl vytvořen tým lektorů, kteří v této aktivitě zajistili kvalitní přenos znalostí a dovedností na cílové skupiny. Vzdělávání se, prostřednictvím externího dodavatele, realizovalo na území celé České republiky s výjimkou hl. m. Prahy. V letech 2014-2015 proběhlo 33 vzdělávacích seminářů pro orgány sociálně-právní ochrany dětí, 10 vzdělávacích seminářů pro pracovníky s pověření k SPOD a poskytovatele služeb pro rodiny a děti, 1 běh vzdělávání pro inspektory sociálně-právní ochrany dětí, 4 vzdělávání pro soudce a státní zástupce, 2 vzdělávací semináře pro specialisty krajských úřadů a MPSV, 13 vzdělávacích seminářů pro pracovníky z řad spolupracujících osob (pedagogů, zdravotníků, policistů) a 1 vzdělávací seminář pro inspektory sociálně-právní ochrany dětí. Celkem tedy proběhlo 63 školení a bylo proškoleno 2340 osob.
KA07 - Doprovodné aktivity zaměřené na implementaci výstupů projektu a přenos dobré praxe
Tato aktivita zahrnovala uspořádání dvou konferencí a série tří seminářů pro odbornou veřejnost. V prosinci 2012 jsme uspořádali mezinárodní konferenci zaměřenou na přenos dobré praxe ze zahraničních systémů péče o ohrožené děti, zejména v oblasti činnosti orgánů sociálně-právní ochrany, výkonu sociální práce, činnosti poskytovatelů služeb, profesionalizace náhradní rodinné péče pod názvem "Veletrh dobré praxe". V květnu 2013 následoval dvoudenní seminář na téma programu PRIDE, v červnu 2015 pak seminář na téma služeb pro ohrožené rodiny a děti a nakonec v září 2015 seminář k optimalizaci řízení a financování systému péče o ohrožené děti. Realizace projektu pak byla zakončena dvoudenní konferencí, na které jsme prezentovali výstupy projektu, dopady jeho realizace do oblasti SPOD, strategické dokumenty, které v rámci projektu vznikli a další vizi rozvoje SPOD v dalších letech.
KA08 – Národní kampaň (iniciativa) Právo na dětství
Publicita projektu byla zajištěna formou národní kampaně (iniciativy) Právo na dětství. Kampaň se realizovala na základě zpracované komunikační strategie, jejímž cílem bylo zapojení co nejširšího okruhu subjektů, odborné i laické veřejnosti do systémových změn. V komunikační strategii byly podrobně popsány cílové skupiny a komunikační nástroje, specifikovány akce, které se staly součástí národní kampaně/iniciativy a specifikován okruh nosičů. Na základě strategie byl v rámci nadlimitního veřejného řízení vybrán dodavatel informační kampaně, který ve spolupráci s realizačním týmem projektu realizoval 10-ti měsíční kampaň Právo na dětství. Tato kampaň byla rozdělena do 4 hlavních oblastí: prevence v biologické rodině, podpora pěstounské péče, dítě jako subjekt práva a systém (SPOD) po transformaci. Do kampaně byly zapojeny všechny kraje ČR vyjma hl. m. Praha. Kampaň byla v průběhu realizace rozšířena formou JŘBU o aktivity, které do ní původně byly zařazeny v omezeném rozsahu, či jejich potřeba vznikla až v průběhu jejich realizace. V návaznosti na realizaci kampaně byla rovněž realizována mediální kampaň na podporu zapojení odborné veřejnosti na straně spolupracujících subjektů (školství, zdravotnictví, policie, justice apod.) do systému sociálně-právní ochrany dětí.
V této KA došlo ke zřízení www stránek, přípravě a tisku informačních materiálů, pravidelných tiskových zpráv, distribuce elektronického bulletinu, byla vytvořena základní pravidla pro grafické zpracování všech tištěných materiálů, které jsou výstupem projektu (metodiky, publikace, manuály). Všechny aktivity se vztahem k projektu byly kromě publicity vyplývající z pravidel vizuální identity ESF v České republice a OP LZZ označeny značkou Právo na dětství (jde o značku registrovanou ze strany MPSV a název Národní strategie ochrany práv dětí schválené vládou ČR dne 4. ledna 2012). Označení Právo na dětství má širší využití v rámci dalších navazujících aktivit reformy systému péče o ohrožené děti.
KA09 - Zajištění procesu transformace na úrovni MPSV a krajů
Tato aktivita zahrnovala celkové řízení a administraci projektu.
V rámci aktivity byly zpracovávány pravidelné monitorovací zprávy o realizaci projektu, probíhala pravidelná setkání jednotlivých aktivit projektu, dále jednání řídícího týmu projektu, kterého se pravidelně účastnili rovněž zástupci pilotních krajů a setkání realizačního týmu vč. krajských pracovníků ze zapojených pilotních krajů. Těmi byly kraje Moravskoslezský, Zlínský, Olomoucký, Pardubický, Královéhradecký a Karlovarský. Průběžně probíhal probíhat monitoring a evaluace projektu.
Tato aktivita dále zahrnovala kompletní přípravu a realizaci veřejných zakázek. Výběrová řízení byla prováděna v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách a respektovala Metodický pokyn pro zadávání zakázek OP LZZ a Metodiku postupu pro zadávání veřejných zakázek financovaných či spolufinancovaných z prostředků Evropské unie.