Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Cílem projektu je (i) provést analýzu prostředí informačních a komunikačních technologií (IKT) ČSSZ, (ii) vytvořit komplexní systém pro monitoring aplikací i infrastruktury a (iii) vytvořený systém implementovat.

 

ČSSZ v současné době využívá přibližně 172 aplikací pro obsluhu klientů z řad veřejnosti, a to po celém území ČR. Vysloveně kritických aplikací je celkově 25 a jsou z pohledu veřejnosti nejvíce sledované.Pokud dojde k výpadku některé z kritických aplikací, znamená to značné omezení poskytovaných služeb ze strany ČSSZ. Některé aplikace jsou centrálního charakteru a veškerá data se ukládají do centrálních datových úložišť v Praze. Cílem ČSSZ do budoucna je centralizovaný model provozu aplikací, jenž vyžaduje poměrně rozsáhlou a spolehlivou infrastrukturu pro zajištění kvalitních služeb pro veřejnost.

 

Jedním z hlavních důvodů pro realizaci tohoto projektu je především oblast nemocenského a důchodového pojištění, ve kterých existuje poměrně úzká vazba na potřeby veřejnosti. Například pokud dojde k výpadku aplikace "Nemocenská", jsou vážně ohroženy výplatní termíny a občané nedostávají nemocenské dávky v zákonných termínech (a současně dochází ke značným stížnostem na fungování samotné ČSSZ).

 

Na základě realizace projektu bude aplikace a celé IKT dohledováno komplexním systémem monitoringu, takže bude možné odhalit vznikající chybové stavy dříve, než dojde k samotnému

výpadku. Administrátoři mohou reagovat rychleji, cíleně se zaměřit na konkrétní problém a ten začít ihned řešit. Tím se značně zkrátí doby neočekávaných odstávek z důvodů řešení různých poruch a zefektivní se celý administrační proces.

 

Projekt má přímou vazbu na cíle výzvy "Racionalizovat administrativní procedury s cílem zajistit jejich větší efektivitu a transparentnost, minimalizovat byrokratické prvky uvnitř veřejné správy" a "Zlepšit kvalitu řízení a managementu úřadů".

 

Cílem projektu je provést analýzu prostředí informačních a komunikačních technologií (IKT) ČSSZ a vytvořit komplexní systém pro monitoring aplikací i infrastruktury. Cílem je, aby uvedený systém: - poskytoval základní informace pro všechny pracovníky ČSSZ a techniky o stavu a provozu jednotlivých aplikací i infrastruktury, - informoval o vznikajících problémech, které ohrožují provoz, - předcházel nečekaným výpadkům - obsahoval modul pro vyhodnocování smluv o úrovni poskytovaných služeb (SLA), jehož výstup lze použít při reklamaci služeb u externích dodavatelů. Celý systém by měl přispět k větší efektivnosti provozu IKT ČSSZ, snížit náklady provozu při včasném podchycení vznikajících problémů (případně při vypořádání SLA) a poskytovat statistické výstupy o provozu a výpadcích IT.
Projekt je realizován bez partnera.
Předpokládaný termín ukončení realizace projektu je 31.5.2013. Implementace monitorovacího systému je plánována na přelom roku 2011 a 2012.
Vytvořením komplexního systému pro monitoring aplikací i infrastruktury a jeho implementace na ČSSZ zavede potřebné sledování stavu aplikací a detailní vyhodnocování poruchových stavů. Uživatelé si sami budou moci pomocí jednoduchého webového rozhraní prohlédnout stav jednotlivých aplikací vztahující se přímo k jejich pracovišti, případně nahlásit pomocí odkazu chybu aplikace přímo na helpdesk. Přínosem bude značné zefektivnění hlášení poruch ze všech územních organizačních jednotek, a tím i rychlejší řešení ze strany techniků provozu. Technici provozu budou mít detailní přehled o konkrétních chybách v provozu aplikací a v infrastruktuře. O vážných problémech budou s předstihem informováni a budou moci předejít nečekaným odstávkám a pádům systému a infrastruktury. Jednotlivé příslušné složky ČSSZ budou dostávat měsíční zprávy o dostupnosti aplikací a infrastruktury, které by měly sloužit jako podklad pro sledování SLA aplikací a provozní podpory. Tento podklad by měl zároveň sloužit pro vymáhání pokut v případě nedodržení smluvně dohodnutých dostupností. Vedení ČSSZ bude mít nově k dispozici business statistiky provozu aplikací, které mohou být použity k plánování budoucích investic v oblasti IT. Prostřednictvím projektu bude zavedeno také sledování výkonnosti IKT v ČSSZ. Celkově se zefektivní celý proces dohledu aplikací a infrastruktury, což v důsledku přispěje také ke zvýšení kvality řízení ČSSZ (např. zavedením business statistik jako podkladu pro plánování výdajů v oblasti IKT). Celý systém by měl především přinést vyšší kvalitu poskytovaných služeb ČSSZ a v případě komplikací okamžité a cílené identifikovaní problému. Projekt má úzkou vazbu na Usnesení vlády č. 757/2007 "Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby - Strategie realizace Smart Administration v období 2007 - 2015" a pozitivní dopad na většinu vrcholů hexagonu veřejné správy.
Projekt je realizován bez mezinárodní spolupráce.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílovou skupinou jsou všichni zaměstnanci ČSSZ podílející se na provozu celého IT. Tato skupina čítá kolem 150 osob, jedná se především o pracovníky odboru 52 (Odbor Systémové a komunikační podpory - 30 osob), odboru 55 (Odbor provozu centrálních informačních technologií - 30 osob) a administrátory jednotlivých organizačních jednotek a technologií (90 osob), které aktivně využívají či spravují jednotlivé aplikace či zařízení. Cílová skupina bude aktivně do projektu zapojena především v jeho poslední fázi, a to v rámci testovacího provozu. Zaměstnanci se budou aktivně podílet na pilotním provozu celého systému a reportovat případné chyby vzniklé při pilotním provozu. Poskytnou tak užitečnou zpětnou vazbu, která bude jedním ze vstupů pro optimalizaci systému provozního monitoringu. Vybraní pracovníci oddělení monitoringu budou aktivními účastníky všech aktivit projektu, budou se podílet na úvodní analýze, návrhu a designu systému a jeho následné implementaci. Operátoři monitoringu budou aktivními uživateli celého systému a budou se podílet na testování systému. V případě potřeby budou provádět drobné zásahy do konfigurace celého řešení v průběhu jeho aktivního provozu. Technici poskytnou v průběhu realizace projektu potřebná data ke sledování specifických zařízení a služeb a budou se podílet na nastavování celého systému a jeho rozvoji. Nepřímou cílovou skupinou jsou samotní uživatelé aplikací/zaměstnanci ČSSZ a klienti ČSSZ, tj. občané České republiky, kteří vyžadují dostupné a hlavně kvalitní služby. Další nepřímou cílovou skupinou je vedení ČSSZ, které poskytne patřičnou součinnost projektu zejména formou definování požadavků na podobu reportingu o plnění SLA a business statistik. Vedení bude, stejně jako ostatní zaměstnanci ČSSZ, zapojeno do projektu také v rámci testovacího provozu systému.