Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Projekt je zaměřen na realizaci programů získávání základních sociálních a profesních dovedností prodospívající mládež dětských domovů (DD). Cílem projektu je pomoci mladým lidem z dětských domovů naučit seorientovat se ve světě, být samostatný a soběstačný a umožnit jim zapojení se na trh práce poté, co opustídětský domov. Děti z DD jsou znevýhodněné nedostatkem sociálních kontaktů a nedostatečným zapojením do společnosti vsouvislosti s nepochopením důležitosti jednotlivých složek života, jako je např. vzdělávání, trh práce azaměstnání, finance a jejich kontrola, udržování mezilidských vztahů, hodnotový systém. Tato mládež je sociálně znevýhodněna z důvodu vyrůstání v ústavu bez rodinných příslušníků a možnosti předávání sociálních a rodinných principů přirozenou cestou oproti funkčním rodinám. Odchod z DD je zlomovým bodem a zejménaobdobím ohromné zátěže, jelikož se musí zcela postavit na vlastní nohy a vést samostatný život, na což nejsoudostatečným způsobem připraveni. Absolvování 10 víkendových kurzů, na něž navazuje čtyřdenní hodnotící pobyt, usnadní této skupině vstup na trh práce a integraci do většinové společnosti. Zároveň získají účastníci znalosti a dovednosti potřebné pro aktivní zapojení do každodenního života občanské společnosti včetně trhu práce. Kurzy jsou založeny na metodě zážitkové pedagogiky. Jedná se o nový a potřebný způsob práce s takto společensky znevýhodněnými klienty. 

Cílem projektu je pomoci mládeži ohrožené sociálním vyloučením z dětských domovů (DD) ve Středočeském kraji s jejich integrací do společnosti zejména v souvislosti s uplatněním na pracovním trhu. Projekt je cílený -na integraci dospívající mládeže opouštějící ústavní zařízení do většinové společnosti, -na odstranění bariér v přístupu ke vzdělávání a zaměstnání, kterým tyto osoby čelí z důvodu sociální izolace dané pobytem v zařízení; -na osvojování dovedností, které vedou ke zvyšování šancí na úspěšné uplatnění na pracovním trhu a schopnosti udržet si zaměstnání. Kvantifikovatelným cílem je podpora 45 osob z řad mladých dospělých z DD v průběhu třech let.
Projekt je realizován bez partnerů
V průběhu 3 let projde 11. na sebe navazujícími kurzy 45 osob ve věku 15 až 18, resp.19 let z DD ve Středočeském kraji, které se blíží k opuštění těchto ústavních zařízení. Program kurzu je sestavován tak, aby poskytl účastníkům silný zážitek, respektive zážitky. Jsou používány takové typy aktivit, které umožňují, prostřednictvím řízené reflexe i samovolně, rozvíjet a sledovat pedagogické cíle v oblasti výchovy vzdělávání. Budou zařazeny i aktivity relaxační, komunity, diskuze a specializované semináře a dílny. Kurzy a workshopy jsou nastaveny potřebám dětí. Jedním z nejdůležitějších předpokladů prožitkově orientovaných přístupů je skutečnost, že si nejlépe zapamatujeme a vštípíme takové věci, do kterých jsme sami aktivním způsobem zaangažováni. Náplň jednotlivých kurzů je rozdělena do čtyř tématických bloků: - programy zaměřené na komunikaci - programy zaměřené na ekonomické dovednosti - programy tématizující trh práce - programy prevence sociálně patologickách jevů Součástí projektu je zřízení internetové poradny, která bude zaměřena na konkrétní potřeby klientů související se sociálním znevýhodněním a exkluzí.
Během tří let projde 3x 15 osob vždy 11 na sebe navazujícími kurzy zaměřené na vstup na trh práce a sociální intergraci. V rámci projektu bude vytvořena metodika specializovaná na problematiku práce s klienty z DD, která umožní,aby děti byly vhodným způsobem soustavně připravovány na odchod z DD.
V tomto projektu není plánována mezinárodní spolupráce

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Osoby opouštějící zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Jedná se o mladé dospělé, ve věku od 15 let výše, kteří se připravují na opuštění ústavního zařízení po dosažení plnoletosti a jsou potenciálně ohroženi sociálním vyloučením. Tato mládež je sociálně znevýhodněna z důvodu vyrůstání v ústavu bez rodinných příslušníků a možnosti předávání základních sociálních a rodinných principů přirozenou cestou oproti funkčním rodinám. Odchod z dětských domovů je zlomovým bodem a zejména obdobím ohromné zátěže, jelikož se musí zcela postavit na vlastní nohy a vést samostatný život, na což nejsou dostatečným způsobem připraveni. Zdrojem sociálního vyloučení mohou být i další nepříznivé sociální situace, např. konfliktní společenské situace (šikana, vandalismus, útěky z domova), obtížné životní události (rozpad rodiny, zneužívání) a omezující životní podmínky (neschopnost adaptace, neschopnost zájmů, pocit zneschopnění). Dle statistiky v programovém dokumentu OP LZZ je mezi osobami bez přístřeší zhruba 40 % osob, které mají zkušenost s ústavní výchovou.