Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Hlavním cílem projektu je zvýšit možnost zaměstnatelnosti pracovníků Botanického ústavu formou vytvoření podnikové lesní mateřské školky, která jim poskytne možnost péče o jejich děti předškolního věku. Taková služba měl být původně pro tento účel poskytována v rekonstruované budově bývalé hájovny zvané Welzovna, která je součástí Průhonického parku nedaleko aktuálních pracovišť všech zaměstnanců ústavu v rámci Průhonic. Plánovaná kapacita 12 míst byla předběžně zkoumána v rámci průzkumu mezi celkem 241/179 zaměstnanci s velmi pozitivním ohlasem ve smyslu podpory vytvoření takového institutu i jejího účelu pro jednotlivé zaměstnance (budou) rodiče. Projekt je pro komunitu zaměstnanců i pro celý Průhonický park velmi zajímavý. Nakonec však vzhledem k podmínkám památkového úřadu muselo dojít k realizaci výstavby zázemí v areálu nedaleké Chotonuzi, která je na hranici vědecké části areálu Botanického ústavu a vlastního Průhonického parku, který je mj. zapsán na seznam památek kultruníého dědictví UNESCO.

Záměrem projektu je pomoci zejména mladším zaměstnancům Botanického ústavu AV ČR, v. v. i. k jejich dřívějšímu návratu z mateřských a rodičovských dovolených zpět do práce, což je zejména u mladých maminek - zejména vědeckých ale i administrativních a technických pracovnic - obzvlášť složité. V jejich akademické kariéře je ohrožuje ztráta kontaktu s aktuálním stavem zkoumání i snížení každoročně se měnícího hodnocení např. dle impaktu jejich vědeckých článků apod., na jehož základě jsou v současnosti hodnoceny např. při podávání žádostí o vědecké granty. Vytvořením podnikové mateřské školky pomůžeme k tomu, aby maminky a do určité míry i tatínkové (na rodičovské dovolené) mohli co nejdříve svěřit své děti proškoleným pracovníkům podnikové lesní mateřské školky Průhoníček (PLMŠ) a zároveň se vrátit (nejen) ke své výzkumné činnosti. Projekt zároveň vytvoří 3 nová dlouhodobě udržitelná pracovní místa v rámci instituce pro osoby, které většinou nemusejí mít vysokoškolské vzdělání a mohou je zastávat ženy, jakkoliv jiné kvalitní mužské kandidáty apriori nediskriminujeme.
Partnerem projektu je Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v. v. i., který přímo sousedí s naším ústavem.
V rámci projektu jsme aktuálně ukončili fázi výstavby podnikové lesní mateřské školky a k 1. 4. 2014 jsme zahájili ostrý provoz. Museli jsme v průběhu první fáze změnit umístění školky v rámci areálu Botanického ústavu, tudíž je nyní umístěn v části zvané Chotobuz, kde jsme vystavěli budovu splňující náročná kritéria na vybudované místo pro péči o děti. Z tohoto důvodu se realizace 1. fáze prodloužila o 3 měsíce. Zároveň jsme se změnou podmínek dotace přizvali nového partnera projektu, sousední Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v. v. i.
Aktuálně se nám daří z cca 80% naplnit kapacitu školky, tudíž se daří plnit kritérium skutečné naplněnosti školky. Více budeme moci říci po prvních 6 měsísích provozu, tj. po 30.9.2014.
V rámci tohoto projektu jsem konkrétní zahraniční spolupráci nenavázali ani to nebylo záměrem projektu. Nicméně konzultujeme náš projekt s podobnými projekty v zahraničí, např. s velvyslancem Norského království jsme zjišťovali i stinné stránky takových projektů uvnitř administrativních budov (hlučnost). To však není náš případ, protože školka je relativně izolována od ostatních pracovišť ústavu.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílovou skupinu - zaměstnance našeho ústavu, zejména pak mladé začínající vědce a vědkyně - jsme do projektu zapojili v momentě, kdy jsme provedli základní průzkum potřeb našich zaměstnanců, tj. jejich zájem o využití potenciálně budované mateřské školky. Byli jsem překvapeni poměrně velkým zájmem těchto pracovníků, který odpovídá i očekávané kapacitě místa. V souladu se změnou pravidel dotace jsem zapojili i nového partnera projektu, který taktéž dává školku k dispozici svým zaměstnancům, zejména z řad vědců. Mezi pracovníky tato informace vyvolala i aktivní zájem o spoluúčast na budování tohoto zázemí a i ochotu věnovat svůj volný čas k budování tohoto společného zázemí, respektive k zvelebování tohoto prostředí ve fázi přípravy vybraného místa a dalších potřebných úprav a oprav před zahájením projektu a poté i v prvních 4 měsících projektu. S nimi bude konzultována konečná podoba jednotlivých prvků této školky a budou hledána nejvhodnější řešení, jak vybrané řešení co nejefektivněji realizovat pokud možno vlastními silami. Předpokládáme také, že naši zaměstnanci budou průběžně sledovat, jak je projekt realizován a budou se jako rodiče i jako přátelé školky podílet na zlepšování jejího provozu poté, co bude první klíčová aktivita - budování vlastního provozu - ukončena. Chceme, aby se taková setkání konala v co největší možné frekvenci, přitom ale ne příliš často, abychom neřešili každou maličkost, ale věnovali se případnému dalšímu rozvoji školky a to i ve vztahu k provozu Průhonického parku a ve spolupráci s jinými předškolními provozy, které budou mít pravděpodobně zájem se s fungováním naší školky seznámit, resp. účastnit se našich akcí pro děti.