Veřejný detail projektu

Informace o projektu

 

Shrnutí situace

 

K 31. 3. 2012 je podle Národní referenční laboratoře pro AIDS, SZÚ Praha, evidováno kumulativně přes 1719 HIV+ osob, přičemž jen za první 3 měsíce roku 2012 přibylo 44 nakažených. Jedná se o osoby, u nichž byl virus prokázán. Od začátku roku 2009 se jedná o bezprecedentní nárůst o více jak 533 osob. Skutečný stav osob infikovaných HIV je odborníky odhadován zhruba na trojnásobek tohoto počtu.Na základě našich zkušeností z poskytování poradenských, asistenčních a azylových služeb můžeme na jednotlivých příkladech dokázat, jak lidé HIV+ mohou rychle ztratit zaměstnání (včetně státních zaměstnanců v silových a záchranných složkách) a nové pracovní uplatnění hledají vzhledem k společenským bariérám velmi obtížně. Tímto se dostávají do špatné ekonomické, sociální a společenské situace a stávají se závislými na podpoře státu, sociálního systému a NNO. Další skupinou jsou osoby ve služebním poměru, kteří svůj skutečný zdravotní stav tají z obavy před ztrátou zaměstnání.Účelem tohoto projektu je vytvoření sítě ve věci sdílení zkušeností v oblasti zaměstnávání osob pozitivních na HIV/AIDS v silových a záchranných složkách státu. Síť bude tvořena neziskovými organizacemi z Česka, Polska, Slovenska a Německa a na její činnosti se budou podílet odborníci nejen z neziskové sféry (např. odbory), ale také nezávislí experti přímo spolupracující s relevantními institucemi veřejné správy. Výběr partnerských organizací vyšel z reálné potřeby a zaznamenané diskriminace osob pozitivních HIV/AIDS v České republice v letech 2011 a 2012 zejména u Policie ČR. Podle právního memoranda není současná praxe a stávající právní úprava v souladu s ústavním pořádkem a může docházet k porušování antidiskriminačního zákona. Proto je vhodné otevřít tuto problematiku odborné diskuzi a navrhnout i na základě zahraničních zkušeností možná doporučení a řešení tak, aby nedocházelo diskriminaci.

 

 

 

Stručný obsah projektu

 

Účelem projektu je vytvoření mezinárodní tématické sítě(dále jen MTS) ve věci sdílení zkušeností v oblasti zaměstnávání osob pozitivních na HIV/AIDS v silových a záchranných složkách státu. Síť bude tvořena neziskovými organizacemi z Česka, Polska, Slovenska a Německa a na její činnosti se budou podílet odborníci nejen z neziskových organizací,. ale také profesních organizací, které přímo spolupracující s relevantními institucemi veřejné správy (ministerstva, policejní prezídium apod.). Cílem sítě bude výměna a sdílení zkušeností v oblasti zamezení diskriminace osob pozitivních na HIV/AIDS, s důrazem na pracující ve služebním poměru (policie / hasiči /armáda / vězeňská služba atd.)Mezi hlavními aktivitami bude:1) vytvoření partnerské sítě a expertních skupin pro jednotlivé složky, 2)zmapování současné situace v zaměstnávání osob pozitivních na HIV/AIDS ve služebním poměru v ČR (policie /hasiči /armáda /vězeňská služba apod.) a záchranných složkách a zjištění názorů 3) zjištění veřejného mínění na tuto problematiku, 4) zmapování příkladů dobré praxe v oblasti zaměstnávání osob pozitivních na HIV/AIDS ve služebním poměru v ČR a porovnání zjištění v jednotlivých složkách, 5) navázání spolupráce se zahraničními partnery (Německo, Polsko, Slovensko) a porovnání situace v zemích / výměna zkušeností a přístupu k osobám pozitivním na HIV/AIDS ve silových a záchranných složkách státu, 6) zpracování studie o zaměstnávání osob

 

pozitivních na HIV/AIDS ve služebním poměru, která by předcházela možné diskriminaci a řešila vhodné pracovní uplatnění osob na základě příkladů z praxe a zjištění zmezinárodní výměny zkušeností, 7) implementace metodik, postupů,pravidel, směrnic apod. u jednotlivých složek do praxe, 8) prezentace výsledků projektu (konference, publikace).

 

Hlavním cílem projektu je vytvoření Mezinárodní tematické sítě a realizace mezinárodní spolupráce za účelem výměny zkušeností a prosazení prospěšných změn v oblasti zaměstnávání osob HIV+ v silových a záchranných složkách státu, tedy zejména v tzv. služebním poměru. Jedná se o vydiskutování a stanovení možností, principů, pravidel a legislativy (nařízení, předpisů a vyhlášek) , na jejichž základě mohou osoby infikované HIV dále v bezpečnostních a záchranných složkách působit. Současný stav tuto problematiku řeší nedostatečně. Právní memorandum, které bylo na žádost naší společnosti zpracováno ze současných zkušeností z praxe při propuštění policistů a pracovníků ze služebního poměru kvůli infekci virem HIV uvádí, že stávající právní úprava není v souladu s ústavním pořádkem ČR.
Deutsche AIDS-Hilfe e.V. , Berlín Německo Deutsche AIDS-Hilfe e.V. je sdružením organizovaných, nezávislých a nevýdělečných spolků autonomních členských organizací AIDS - a protidrogové pomoci, preventivních projektů, gay/lesbických center a pečovatelských projektů, které se nejrůznějšími způsoby společně angažují ve strukturální prevenci a v zájmových seskupeních. Social AIDS Committee , Varšava Polsko Social AIDS Committee (dále jen SKA) byla založena v únoru 1993. Její tréninkové centrum pak následně, v roce 2005. Od té doby se v centru uskutečnilo více než 70 mezinárodních školení a seminářů. SKA dále realizovala poradenské projekty, výměnné studijní stáže a vedlo programy pro více než 600 příjemců. Tým SKA v letech 2005-2008 pracoval na projektu financovaném vládou Nizozemí v oblasti duševního zdraví a HIV / AIDS. Pracovníci realizují školení dohlíží na realizaci 4 vzdělávacích modulů v 9 zemích bývalého Sovětského svazu a ve východní Evropě. Dom svetla Slovensko, Bratislava Slovensko Cílem a posláním Domu svetla Slovensko je v prvních letech existence zvýšit povědomí slovenské veřejnosti o infekci HIV a nemoci AIDS, šíření prevence, preventivních materiálů a informací a otevření otázky HIV a AIDS vůbec (v současné době je toto téma na Slovensku silně tabuizováno). Společnost vytvořila neveřejnou databázi zdravotnických, právnických a dalších zařízení, která poskytují péči HIV pozitivním osobám
Hlavním cílem tohoto projektu bylo vytvoření mezinárodní tematické sítě a realizace mezinárodní spolupráce za účelem výměny zkušeností a prosazení prospěšných změn v oblasti zaměstnávání HIV+ osob v silových a záchranných složkách státu. Stávající právní úprava a zavedená praxe není v souladu s ústavním pořádkem a dochází k porušování antidiskriminačního zákona. K vytvoření partnerské sítě a expertních skupin pro jednotlivé složky byly osloveny relevantní instituce veřejné správy (jednotlivé bezpečnostní sbory, ministerstva, zřizovací instituce zdravotnických záchranných služeb). Při realizaci prvních aktivit jsme se v jednotlivých oslovených resortech setkali s velmi rozdílným přístupem. Od nadšeného a vstřícného, až po panický strach některých pracovníků. Je vidět, že se jedná o senzitivní problematiku nejen z hlediska široké veřejnosti, ale také u zástupců ministerstev a jednotlivých složek. Téma HIV na pracovišti bylo dosud tabu a vzniklé problémy se řešily rozdílně a někdy i v rozporu s platnou legislativou. Prvotní písemné reakce některých vedoucích pracovníků jednotlivých složek tvrdily, že se jich problematika HIV netýká, protože se jedná o nemoc homosexuálů, a ti u nich nepracují, nebo že téma vyvolá paniku apod. Po několika konzultacích s odbornými poradci bylo rozhodnuto, že expertní skupiny budou tři a jednotliví, předem určení specialisté se budou účastnit jednání více skupin. Důvodem byl překryv mezi jednotlivými silovými a záchrannými složkami v jejich působnosti a také rozdílná legislativa pro zaměstnávání. Byly sestaveny skupiny pro armádu, bezpečnostní sbory a zdravotnictví. Za pomoci expertních skupin a dalších odborníků byla zjištěna situace v legislativě a vnitřních předpisech. Byly porovnány stávající oficiální postupy, metodiky a zjištěno, jak jednotlivé složky v minulosti řešily pracovně-právní vztahy ve služebním poměru s HIV+ osobami v realitě. Vždy došlo k jejich propuštění. Byl například řešen případ propuštěného policisty (ombudsman již zpracoval případ, jasně zaznamenal diskriminaci a doporučil změnu legislativy, protože je v rozporu s Ústavou a evropskou legislativou). Několik případů propuštění HIV pozitivního příslušníka AČR zaznamenalo i MO ČR. Bohužel stigmatizace HIV pozitivních osob ve společnosti způsobila, že tyto osoby nechtějí zveřejnit svůj HIV status. Ve spolupráci s jednotlivými resorty se nám podařilo realizovat výzkum mínění ve sborech. Po počátečním nezájmu příslušníků sborů o účast ve výzkumu se nám díky lepší public relations na intranetových stránkách jednotlivých ministerstev podařilo realizovat výzkum u 834 příslušníků. Armáda - 62, celní správa – 347, hasiči – 79, policie - 256, vězeňská služba – 0, záchranáři – 90. Bohužel, výzkumu se zúčastnili jen 4 příslušníci vězeňské služby, kteří nebyli započítaní z důvodu nerelevantnosti vzorku. Pro členy expertních skupin jsme zorganizovali dvě školení po 15 lidech v oblasti zdravotní, pracovně- právní a legislativní problematiky s ohledem na HIV/AIDS. K identifikaci příkladů dobré praxe jsme využili studijních cest k našim partnerům. Pracovních cest se zúčastnili i experti z jednotlivých resortů. Zorganizovali jsme setkání s jejich protějšky v jednotlivých zemích, navíc se nám podařilo setkat i se zástupci kanceláře veřejného ochránce práv v Polsku a ombudsmankou Slovenské republiky. Tato aktivita nám pomohla přesvědčit některé skeptické zástupce českých resortů a prolomila ledy. Vzájemná spolupráce se pak dostala kvalitativně na mnohem vyšší úroveň. Podařilo se nám získat záštitu ministra vnitra ČR a ministra zdravotnictví ČR nad projektem, to v delším horizontu umožňuje akceptaci našich návrhů zpracovaných v metodice řešící problematiku zaměstnávání HIV pozitivních osob ve služebním poměru. V rámci jejího sestavování jsme úzce spolupracovali s experty z jednotlivých sborů. V této fázi už ne jenom se členy jednotlivých skupin, ale i s dalšími odborníky. Příkladem je přístup úřadu vojenského zdravotnictví, který nám zprostředkoval i komunikaci s úřadem zdravotnictví královské Britské armády. V rámci jednání o návrzích změn a doporučení do praxe vzešly požadavky na dopracování příloh připravované metodiky, které jsou samostatně využitelné v procesu prosazování změn v budoucnu. Na základě těchto požadavků a po dohodě s řídícím orgánem jsme s odborníky uvedené přílohy pro každý sbor zpracovali. Základním krokem, ke kterému se na základě jednání zavázala všechna spolupracující ministerstva, je, že bude probíhat posuzování skutečného zdravotního stavu HIV pozitivního příslušníka. Až na základě výsledků lékařského posouzení bude rozhodovat posudková komise o zdravotním stavu a jeho způsobilosti pro výkon služby. Proces propouštění tedy nebude automatický. Návrhy na legislativní změny- tedy změny Zákona o bezpečnostních sborech a vojácích s povolání v současnosti nejsou v legislativním plánu jednotlivých ministerstev. Na základě jednání s úřadem veřejného ochránce práv, v případě úprav uvedených zákonů v budoucnu, budou trvat na odstranění diskriminačních znění zákona, na které v metodice upozorňujeme a které navrhujeme změnit. V listopadu proběhl závěrečný jednodenní mezinárodní seminář. Uvedené akce se zúčastnilo 63 účastníků. Účastníkům byly prezentovány podrobné výsledky výzkumu mínění jak veřejnosti, tak v jednotlivých sborech. Odborně se diskutovalo o navrhovaných doporučeních a postupu na jejich implementaci v praxi, ke kterým se vyjadřovali zástupci jednotlivých ministerstev – vnitra, obrany, spravedlnosti a zdravotnictví. Kromě nich se semináře zúčastnil i zástupce kanceláře veřejného ochránce práv ČR a odborníci na problematiku HIV/AIDS jak z ČR tak i Německa, Polska a Slovenska. V průběhu celého projektu jsme plnili požadavky povinné publicity. V průběhu studijních cest jsme zahraničním odborníkům, se kterými jsme se setkali, předali propagační předměty- hrnky, podobně jsme pro všechny účastníky konference zabezpečili poznámkové bloky, pera a USB klíče opatřeny povinnými logy. Realizované aktivity projektu mají do budoucna udržitelný charakter. Udržitelnost spočívá ve využívání nově získaných znalostí a dovednosti pracovníky ministerstev a organizací zapojených v tematické síti. Vytvořená metodika a její přílohy přinášejí návrhy na řešení problematiky HIV pozitivních osob u záchranných a bezpečnostních složek státu a napomáhají v nastavování interních opatření, aby nedocházelo k diskriminaci osob ve služebním poměru.
Pro členy expertních skupin jsme zorganizovali dvě školení po 15 lidech v oblasti zdravotní, pracovně- právní a legislativní problematiky s ohledem na HIV/AIDS. V listopadu proběhl závěrečný jednodenní mezinárodní seminář. Uvedené akce se zúčastnilo 63 účastníků. Účastníkům byly prezentovány podrobné výsledky výzkumu mínění jak veřejnosti, tak v jednotlivých sborech. Odborně se diskutovalo o navrhovaných doporučeních a postupu na jejich implementaci v praxi, ke kterým se vyjadřovali zástupci jednotlivých ministerstev – vnitra, obrany, spravedlnosti a zdravotnictví. Členové expertních skupin na základě získaných zkušeností a poznatků z předchozích aktivit (mapování stavu, zjištění příkladů dobré praxe, legislativních zkoumání, kulatých stolů expertních skupin, studijní cesty) připravili doporučení na změny v současné praxi pro oblast uplatnění a zaměstnávání HIV+ osob ve služebním poměru v silových a záchranných složkách státu. Doporučení pro jednotlivé sbory byli zpracovány do souhrnné metodiky, která uvedenou problematiku řeší komplexně. Součástí metodiky jsou konkrétní návrhy na změny např. legislativy, interních předpisů a směrnic. S metodikou byli seznámení zástupci všech spolupracujících organizací a byla distribuována i účastníkům závěrečné konference. Z jednání s odborníky z MO, MZ a MV (kde jsme získali od pana ministra vnitra záštitu nad projektem) vzešli požadavky na dopracování příloh připravované Metodiky, které budou samostatně využitelné v procesu prosazování změn v budoucnu.
Na projektu se s námi podíleli zahraniční partneři. Deutsch AIDS Hilfe, Spoleczny komitet ds. AIDS a Dom svetla Slovensko. Zejména s pomocí zahraničních partnerů se nám v rámci klíčové aktivity č.5 podařilo zrealizovat mezinárodní porovnání situace v jednotlivých zemích (Česko, Slovensko, Německo, Polsko) a výměna zkušeností formou studijních a konzultačních návštěv u partnerských organizací . Zjištění z cest byla zásadní a průlomová v oblasti chápání HIV u ozbrojených a silových složek v Německu, Polsku i na Slovensku.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Nestátní neziskové organizace Osoby se zdravotním postižením Odborové organizace a sociální partneři Zaměstnavatelé