Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Vedení podniku si uvědomuje význam lidského potenciálu pro udržení jeho konkurenceschopnosti na trhu a roli, jež v něm hraje další rozvoj zaměstnanců. Pociťuje potřebu analyzovat funkčnost zavedeného systému řízení a rozvoje lidských zdrojů a inovovat ho modernizací jeho prvků tak, aby odpovídal stávajícím, ale zejména budoucím potřebám podniku. Priority spatřuje v posílení motivace, zdokonalení procesu hodnocení, vytvoření a ověření programu dalšího profesního vzdělávání zaměstnanců.

K tomu však postrádá dostatečné vnitřní kapacity a v současné ekonomické recesi volné finanční zdroje. Rozhodl se proto využít možnosti čerpání dotací z fondů Evropské unie v rámci OP LZZ.

První etapa projektu zahrnuje analýzu funkčnosti stávajícího systému řízení lidských zdrojů, včetně detailnějšího zjištění vzdělávacích potřeb jednotlivých kategorií zaměstnanců a možností jejich realizace (z hlediska optimalizace struktury programu, doby konání, forem a metod výuky apod.).

Na základě výsledků analýzy bude navržena inovace systému řízení lidských zdrojů a navrženého vzdělávacího programu podniku pro jednotlivé kategorie zaměstnanců. Bude upřesněn obsah (tématická skladba) jednotlivých kurzů, rozsah, formy a metody výuky, způsob a harmonogram realizace.

Poté bude zahájena realizace vzdělávání zaměstnanců. V průběhu projektu budou realizovány následující vzdělávací aktivity:

Modul „Obecné znalosti a dovednosti“

· Obsluha PC

· Angličtina pro začátečníky

· Angličtina pro pokročilé

· Bezpečně v práci i v silničním provozu

· Rozvoj měkkých dovedností

Modul "Odborné (profesní) znalosti a dovednosti"

· Obchodní dovednosti

· Řízení kvality

· Podnikové finance a účetnictví

· Manažerské dovednosti

· Lektorské minimum (k přípravě vnitropodnikových lektorů)

· Elektrická zařízení

V průběhu projektu se předpokládá, že kurzy projde 400 účastníků, z nichž je 300 úspěšně absolvuje. Cílová skupina bude, po ukončení každého kurzu, zapojena do jeho evaluace. Hodnocení bude využito podnikem k dalšímu vylepšení vzdělávacího programu.

Aktivity projektu vycházejí z potřeb identifikovaných vedením podniku na základě výsledků interních hodnocení a reflektují potřeby cílové skupiny. Hlavím cílem projektu je vytvořit podmínky k posílení konkurenceschopnosti podniku a růstu adaptability jeho zaměstnanců modernizací (inovací) systému řízení a rozvoje lidských zdrojů. Specifické cíle: - inovovat vzdělávací proces (jeho obsah i formy), vytvořit a v praxi ověřit program dalšího profesního vzdělávání jednotlivých kategorií (skupin) zaměstnanců, včetně přípravy interních lektorů (instruktorů) s ohledem na potřeby a možnosti podniku, - posílit motivační a aktivizační složky systému řízení a rozvoje lidských zdrojů.
Přípravná fáze zahrnovala sestavení projektového týmu, vytvoření materiálně technického zázemí pro jeho činnost, nákup techniky pro prezenční a e-learningovou formu výuky, vyhlášení výběrového řízení na dodavatele poradenských a vzdělávacích služeb. V prosinci 2010 byla podepsána smlouva s vybraným dodavatelem, firmou Edukol - vzdělávací a poradenské sdružení. Předpokládána cena zakázky je 1 584 000 Kč. Projekt je prezentovaný na internetových stránkách příjemce podpory a ESF v ČR. V první polovině ledna 2011 připravil dodavatel služeb v součinnosti se zadavatelem harmonogram realizace analýzy systému řízení lidských zdrojů, stanovil metodologický postup a zahájil přípravné práce realizaci. Ve druhé polovině ledna bylo zahájeno vlastní šetření a to jednak studiem interní podnikové dokumentace a dále individuálními řízenými rozhovory s vedením podniku, dalšími manažery a odbornými pracovníky. Ve druhé polovině února byly zpracovány a vyhodnoceny získané materiály, vypracována závěrečná zpráva o výsledcích analýzy, která byla dne 28.února předána zadavateli. Záměrem této aktivity bylo posouzení funkčnosti personálních procesů, činností a příslušné dokumentace využívané ve společnosti Hanácká kyselka s.r.o. Na základě zjištění poskytnout jednak ucelené informace o systému řízení lidských zdrojů v organizaci, jednak formulovat návrhy a doporučení na jeho inovaci a to rovněž ve vztahu ke vzdělávacímu programu, jehož realizace je další fází celého projektu. Od druhé poloviny února 2011 byla postupně zahájena realizace kurzů následujících vzdělávacích modulech: • Obsluha PC, • Angličtina pro začátečníky, • Angličtina pro pokročilé, • Bezpečně v práci i v silničním provozu, • Rozvoj měkkých dovedností, • Obchodní dovednosti, • Řízení kvality, • Podnikové finance a účetnictví, • Manažerské dovednosti, • Lektorské minimum, • Elektrická zařízení.
Dodavatel vypracoval zprávu o výsledcích analýzy systému řízení a rozvoje lidských zdrojů podniku, kterou předal 28.února zadavateli. Zpráva rovněž obsahuje závěry a doporučení pro vedení podniku k realizaci změn stávajícího systému. Na základě hlubšího poznání a posouzení současného systému vzdělávání zaměstnanců podniku a jejich vzdělávacích potřeb byl inovovaný vzdělávací program, definovaný v projektové žádosti a zadávací dokumentaci. Byla upřesněna jeho skladba, formy a harmonogram výuky. V únoru 2011 byla zahájena rozhodující etapa projektu a to realizace vzdělávání zaměstnanců. Vzdělávací program byl rozdělený do dvou bloků - „Obecné znalosti a dovednosti“, který zahrnoval kurzy sledující zdokonalení počítačových, jazykových a tzv. měkkých dovedností a zvýšení bezpečnosti práce. Část kurzů byla realizována formou kombinace prezenční a e-learningové výuky s využitím firemního portálu, vybudovaného v rámci projektu. V rámci tohoto bloku byla realizována výuka v následujících vzdělávacích modulech: „Obsluha PC“, který zahrnoval kurzy: - „Informační systém KARAT“, - „MS Excel“, ve dvou skupinách (pro začátečníky a pro pokročilé), - „MS Excel: Datový sklad a řízení výstupů“. Do modulu se celkem zapojilo 25 osob a jednotlivými kurzy prošlo 31 účastníků, kteří splnili podmínky pro úspěšné absolvování. „Angličtina pro začátečníky“, kterého se zúčastnilo 13 osob, z toho jej 12 úspěšně ukončilo. „Angličtina pro pokročilé“, kterého se zúčastnilo 13 osob, a všichni jej ukončili stanoveným způsobem. „Bezpečně v práci i v silničním provozu“, který obsahoval tyto kurzy/samostatná témata: - „BOZP a PO“ byly uskutečněny 2 kurzy, po jednom v každém roce realizace programu. - „Bezpečně v silničním provozu“, byly uskutečněny rovněž 2 kurzy. - „Bezpečnost v provozu vysokozdvižných vozíků“, byl uskutečněný 1 kurz. - „Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami“, byl realizovaný 1 kurz. - „Souhrnná provozní evidence a její podání prostřednictvím ISPOP“, výuka proběhla externě formou. Za dobu realizace modulu bylo celkem uskutečněno 7 kurzů, kterými prošlo 235 účastníků a všichni je úspěšně ukončili. „Rozvoj měkkých dovedností“ ve kterém byly uskutečněny dva kurzy. Obou se celkem zúčastnilo 18 zaměstnanců a všichni splnili podmínky pro jeho úspěšné ukončení. Další blok s názvem Odborné (profesní) znalosti a dovednosti obsahoval kurzy k rozvoji obchodních, manažerských a lektorských dovedností (pro interní lektory), zvýšení kvality produkce, aktualizaci znalostí financí a účetnictví, obsluhy elektrických zařízení,. Část kurzů byla realizována formou kombinace prezenční a e-learningové výuky s využitím firemního portálu, vybudovaného v rámci projektu. Do jednotlivých kurzů byli zaměstnanci zapojování dle vzdělávacích potřeb, plynoucích z jejich stávajícího, případně předpokládaného pracovního zařazení v podniku. V rámci tohoto bloku byla realizována výuka v následujících vzdělávacích modulech: „Obchodní dovednosti“, který zahrnoval kurzy: - „Obchodní dovednosti - I“ - „Obchodní dovednosti - II“ - „Obchodní dovednosti - odborná část“, který obsahoval 4 témata, z nichž si zaměstnanci vybrali alespoň jedno dle svého pracovního zařazení a specializace. V průběhu realizace modulu prošlo všemi jeho kurzy 43 účastníků, všichni jej úspěšně ukončili. „Řízení kvality“ zahrnoval tyto kurzy: - „Systém jakosti a bezpečnosti potravin“, - „Interní auditor systému kvality a bezpečnosti“, - „Legislativa v oblasti kvality“. Od zahájení modulu se jednotlivých kurzů zúčastnilo celkem 56 zaměstnanců. Všichni účastníci je úspěšně absolvovali. „Podnikové finance a účetnictví“, který zahrnoval 2 kurzy k aktuální problematice daní (DPH, DPPO, DPFO,daně z nemovitosti), odměňování zaměstnanců, účetnictví, majetku, správy pohledávek. Výuka probíhala externí a interní formou. Od zahájení modulu se do obou kurzů celkem zapojilo 27 osob z nichž 25 splnilo podmínky pro jeho úspěšné absolvování. „Lektorské minimum“, který zahrnoval obecnou a odbornou část (dle profesního zaměření účastníka). Jeho realizace probíhala převážně interním způsobem kombinací prezenční výuky a samostatnou přípravou prezentace ve svém odborném zaměření. Modulu se zúčastnilo 9 osob a úspěšně jej absolvovalo 6 osob. „Manažerské dovednosti“, který obsahoval dva kurzy: - „Manažerské dovednosti – I“ pro skupinu 10 zaměstnanců interním způsobem a - „Manažerské dovednosti – II“ pro skupinu 5 zaměstnanců vrcholového managementu podniku externí formou. Od zahájení modulu prošlo těmito kurzy 15 účastníků a všichni je úspěšně ukončili. „Elektrická zařízení“ zahrnoval následující kurzy: - „S7 – Micro“, - „S7 – 200K“, - „S7 – SERV 3“, - „S7 – SERV 1,2“ a - „Frekvenční měniče“. Od zahájení modulu se jednotlivých kurzů, které se uskutečnily externí formou, zúčastnilo celkem 6 zaměstnanců. Všichni účastníci kurzy úspěšně absolvovali. V průběhu ověřování vzdělávacího programu (únor 2011 až září 2012) bylo uskutečněno všech 11 plánovaných vzdělávacích modulů. Do vzdělávacích aktivit bylo zapojeno 96 zaměstnanců a prošlo jimi 466 účastníků z nichž je 460 úspěšně absolvovalo. Evaluace veškerých vzdělávacích akcí probíhala formou vyplnění hodnotícího dotazníku jejich účastníky, kterých bylo celkem shromážděno 505. Z jejich rozboru vyplývá, že očekávání naprosté většiny účastníků (96%) byla naplněna. Přes 60 % všech dotazovaných uvádí, že očekávání byla naplněna v plné míře, další více jak třetina zkonstatovala, že byla naplněna z větší části. Jen minimum dotazovaných uvádí opak, tedy naplnění z menší části nebo dokonce vůbec. Hodnocení obsahové úrovně a využitelnosti získaných vědomostí/dovedností v praxi dopadlo rovněž pozitivně. Průměrná známka k obsahové úrovni 1,4 a k využitelnosti vědomostí 1,7 značí, že účastníci vnímají velmi pozitivně hodnotu získaných informací pro praxi. Byl vybudovaný a zprovozněný podnikový e-learningový portál včetně proškoleného lektorského týmu a správce portálu, manuál pro účastníky a pilotní e-learningové kurzy. S jeho využitím se počítá i po ukončení projektu. Vedení podniku má k dispozici náměty a doporučení k inovaci stávajícího systému řízení a rozvoje lidských zdrojů podniku, vzešlé z jeho analýzy. V měsíci září bylo za účasti vedení podniku a dodavatele služeb uskutečněno závěrečné vyhodnocení projektu.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílovou skupinu tvoří všechny kategorie zaměstnanců podniku Hanácká kyselka s.r.o. V průběhu realizace projektu se předpokládá zapojit do vzdělávání celkem 100 zaměstnanců, včetně osob na mateřské (rodičovské) dovolené. Do projektu se zapojí již v průběhu analýzy systému řízení a rozvoje lidských zdrojů podniku, svých vzdělávacích potřeb a možností jejich realizace (z hlediska optimalizace struktury programu, doby konání, forem a metod výuky apod.).