Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Projekt je zaměřen na osoby se zdravotním postižením s cílem posílení jejich pracovní integrace prostřednictvím metody podporované zaměstnávání. K 31. 12. 2011 bylo v evidenci ÚP 63,1 tis. uchazečů o zaměstnání – osob se zdravotním postižením (OZP). Na celkovém počtu uchazečů o zaměstnání se OZP podílely 12,4 %. Mezi zaměstnanými OZP jsou poměrně silné obavy z nezaměstnanosti. Uvedené údaje opravňují použití individuálně cílené metody podporované zaměstnávání u OZP, která může podstatně přispět ke zlepšení jejich života.

K překonání bariér v zařazení nebo znovuzařazení do společnosti potřebují osoby se zdravotním postižením specifický, individuální, dle jejich objednávky cílený přístup, v jehož rámci dojde k získání či obnovení kompetencí k zvládnutí běžných nároků integrovaného pracovního života. Klíčové aktivity projektu umožní účastníkům posílit své sebevědomí, soustředit se na svůj osobní rozvoj, získat nové znalosti a především praktické dovednosti a seznámit se s novými lidmi.

V rámci projektu bude metoda podporované zaměstnávání u některých účastníků, kde to bude vhodné, rozšířena o speciální systemické poradenství. Podstatou systemického poradenství je práce s významy a jejich přerámcování, což umožňuje klientovi vystoupit ze zaběhnutých stereotypů v myšlení a dosáhnout žádoucí změny v chování.

Použití doprovodných a podpůrných opatření umožní uskutečnění třídenního intenzivního výcviku sociálních dovedností pro dvanáct účastníků projektu. Výcviku se mohou zúčastnit i těžce postižené osoby a v případě potřeby mohou mít i doprovod rodinného příslušníka či jiné osoby, např. osobního asistenta. Zkušenost pobytu mimo bydliště, pobyt se skupinou osob s podobnými problémy mohou být pro osoby se zdravotním postižením, které jsou často sociálně exkludované, velmi přínosné.

Místy realizace projektu budou centrála v Písku a pobočky v Jindřichově Hradci a Vimperku. Projekt bude realizován 24 měsíců. 

 

Cílem projektu je zvýšit zaměstnanost a zaměstnatelnost účastníků projektu z řad sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených osob se zdravotním postižením prostřednictvím metody podporovaného zaměstnávání obsahující systém komplexně provázaných, logicky uspořádaných, na získání a udržení zaměstnání zaměřených aktivit. Snahou je aktivizovat a motivovat cílovou skupinu k vyhledávání zaměstnání a přispět k udržení některých pracovních míst motivováním zaměstnavatelů poskytnutím mzdového příspěvku. Jedná se o přímou finanční podporu na mzdu na vytvořená pracovní místa pro účastníky projektu ve výši až 100% mzdových nákladů.
Projekt nemá partnery
Projekt obsahuje osm klíčových aktivit, které budou probíhat dle harmonogramu realizace projektu. První klíčová aktivita je dojednání spolupráce s účastníkem. Účastníci budou do projektu vstupovat a vystupovat průběžně po celou dobu realizace. Do služby budou doporučováni především kontaktními pracovišti úřadu práce, kde také budou probíhat informační schůzky, nebo mohou uchazeči o zaměstnání vstupovat do projektu individuálně. Další zájemci o vstup do projektu budou informováni prostřednictvím letáků. Součástí aktivity bude také informování zdravotnických zařízení, jejímž jsou OZP pacienty, a návštěva pracovních konzultantů v těchto zařízeních za účelem poskytnutí relevantních informací o projektu a umístění informačních letáků pro cílovou skupinu v prostorách těchto organizací. Na první schůzce konzultanta a zájemce o vstupu do projektu dojde k jeho informování o průběhu služby, v ideálním případě podepíše na konci první schůzky Dohodu o vstupu do projektu. Druhou klíčovou aktivitou je plánování kariéry. Cílem této aktivity je vytvořit, popř. ověřit představu vhodného pracovního místa a společně s účastníkem projektu, který bude docházet na pravidelné konzultace, popsat cestu k jejímu uskutečnění. Zahrnuje vytváření osobního profilu, získávání informací o potřebách trhu, vytváření představy vhodného pracovního místa a plánování cesty k jeho získání. Výstupem této aktivity budou první individuální plány na získání vhodného pracovního místa, jejichž realizací začíná další fáze podporovaného zaměstnávání. Třetí klíčovou aktivitou je zprostředkování vhodného pracovního místa a trénink dovedností potřebných k získání a udržení vhodného pracovního místa. Cílem této aktivity je získání dovedností potřebných k vyhledání a udržení pracovního místa a uzavření pracovněprávního vztahu mezi účastníkem projektu a zaměstnavatelem. Účastník bude dále docházet na pravidelné konzultace s pracovním konzultantem a společně pracovat na rozvoji dovedností potřebných pro nalezení a udržení pracovního místa. Všechny aktivity budou probíhat na základě společně sestaveného individuálního plánu. Účastník se bude cca 1x za 2 měsíce účastnit skupinové aktivity, tzv. job klubu, který je zaměřen na procvičování získaných dovedností. Podaří-li se vyhledat vhodného zaměstnavatele, bude pracovní konzultant pomáhat účastníkovi projektu při dojednávání pracovních podmínek a vyřizování náležitostí při nástupu do zaměstnání. Výstupem této aktivity bude zvýšená úroveň dovedností a uzavření pracovněprávního vztahu. Čtvrtou klíčovou aktivitou je podpora účastníka po uzavření pracovněprávního vztahu. Cílem této aktivity je udržení pracovního místa účastníkem projektu. Aktivita zahrnuje plánování podpory vedoucí k udržení pracovního místa, trénink pracovních a dalších dovedností přímo na pracovišti a/nebo mimo pracoviště a postupné snižování podpory. U části účastníků se podpora zde ještě zintenzivní, když jim bude poskytována tzv. pracovní asistence. Pracovní asistence znamená přítomnost pracovního konzultanta na pracovišti s účastníkem po celou dobu nebo po její část. Konzultant bude vést systematicky a cíleně účastníka ke zvládnutí požadovaných úkolů, ale bude mu pomáhat i se sociálním začleněním na pracovišti. Podpora poskytovaná mimo pracoviště bude probíhat formou konzultací po pracovní době účastníka. Dál může účastník docházet i na job kluby. Pátou klíčovou aktivitou je ukončení spolupráce s účastníkem. Služba podporované zaměstnávání bude ukončena v ideálním případě, když bude mít účastník uzavřen pracovněprávní vztah a jeho situace bude na pracovišti stabilizovaná. Ukončena může být také, pokud dojde ke zvýšení úrovně dovedností účastníka, jestliže se dlouhodobě nebude dařit nalézt pro něj pracovní uplatnění a další setrvání v projektu by mu nepřineslo další rozvoj. Spolupráce může být ukončena i v případě nedodržování jejích podmínek. Při ukončení podepíše účastník Dohodu o ukončení účasti v projektu, jejíž součástí bude závěrečný plán pro další pracovní kariéru. Dále obdrží Osvědčení o úspěšném absolvování projektu. Šestou klíčovou aktivitou je monitoring zaměstnavatelů. Pracovní konzultanti budou intenzivně pracovat se zaměstnavateli v daných regionech. Cílem aktivity bude vytvoření stabilního pozitivního vztahu mezi zaměstnavatelem a účastníkem. Pracovní konzultanti budou nabízet zaměstnavateli pomoc při vytváření vhodné pracovní náplně pro účastníky, podporu při vyřizování formalit souvisejících s nástupem účastníka do zaměstnání včetně asistence při přípravě žádosti o poskytnutí mzdového příspěvku, pomoc zaměstnavateli při komunikaci s účastníky, budou poskytovat poradenství v oblasti legislativy pro zaměstnávání OZP, pomoc při řešení problémů se zapracováním účastníků projektu a s jejich začlenění do pracovního kolektivu. Na centrále a pobočkách je pracovním konzultantům k dispozici registr již oslovených zaměstnavatelů vytvořený v rámci předchozích projektů. Sedmou klíčovou aktivitou je výcvik sociálních dovedností. Jedná se o třídenní výcvik pro účastníky projektu ve vybraném školícím zařízení. Výcvik bude spojen s exkurzemi do vybraných firem. Program bude připraven ve spolupráci s účastníky projektu, s jejichž pomocí budou vytipovány a připraveny tématické okruhy. Účastníkům bude poskytnut příspěvek na cestovné, stravné a ubytování a osobám s těžkým postižením příspěvek na doprovod. V rámci výcviku budou procvičeny dovednosti potřebné k hledání a udržení zaměstnání, a to především praktickou formou, zařazena budou témata týkající se pracovněprávní legislativy, přednášky o stresu a jeho zvládání včetně vyzkoušení si autogenního tréninku a jiných antistresových technik atd. Výcviku se zúčastní prvních 12 přihlášených osob. Osmá klíčová aktivita systemické poradenství je blíže uvedena v „Popisu projektu“. Publicita bude zajištěna prostřednictvím poskytnutí informací veřejnosti, příslušným organizacím a institucím o zahájení realizace projektu, o aktivitách projektu a o možnostech, které projekt nabízí pro účastníky i zaměstnavatele, a to prostřednictvím letáků, inzerátů, webových stránek, informačních schůzek.
Za dobu realizace projektu bude podpořeno 84 osob, z toho 82 osob by mělo absolvovat projekt úspěšně. V projektu bude vytvořeno 18,0 pracovních úvazků s využitím mzdového příspěvku a 6,0 úvazků bez mzdového příspěvku, celkem tedy 24,0 pracovních úvazků. Odhadujeme, že by mohlo být v rámci těchto úvazků zaměstnáno 35 OZP, tj. 41% podpořených osob. Výsledky budou vkládány v průběhu realizace projektu za každé monitorovací období. Za 1. monitorovací období bylo v projektu podpořeno celkem 15 účastníků, z toho 6 mužů a 9 žen. S účastníky projektu se pracuje na zvýšení úrovně znalostí a dovedností potřebných pro získání zaměstnání. Zatím nikdo nebyl zaměstnán, ale již probíhá vyřizování žádosti na mzdový příspěvek pro 1 účastníka. Osloveno bylo celkem 28 zaměstnavatelů, z toho 6 z nich má zájem o budoucí spolupráci nebo již vstoupili v jednání. Za 2. monitorovací období bylo v projektu podpořeno 45 účastníků, z toho 18 mužů a 27 žen. Celkem 8 účastníků bylo podpořeno mzdovým příspěvkem od příjemce na nově vytvořená pracovní místa a 18 účastníků bylo podpořeno z jiných veřejných zdrojů nebo si našli zaměstnání sami nebo za podpory pracovních konzultantů. Účast v projektu již ukončilo úspěšně 10 účastníků. Se stávajícími účastníky projektu se dále pracuje na zvýšení úrovně znalostí a dovedností potřebných pro získání zaměstnání. Za 3. mimořádné monitorovací období bylo v projektu nově podpořeno 14 účastníků, z toho 5 mužů a 9 žen. Celkem 10 účastníků získalo zaměstnání, které bylo podpořeno mzdovým příspěvkem od příjemce na nově vytvořené pracovní místo, 1 účastník byl obsazen na nově vytvořené pracovní místo, které nebylo podpořeno mzdovým příspěvkem od příjemce a zároveň nebylo financované z jiných veřejných zdrojů, 7 účastníků získalo zaměstnání, které bylo podpořeno z jiných veřejných zdrojů. Účast v projektu ukončilo úspěšně v tomto mimořádném monitorovacím období 10 účastníků. Se stávajícími účastníky projektu se dále pracuje na zvýšení úrovně znalostí a dovedností potřebných pro získání zaměstnání. Za 4. mimořádné monitorovací období bylo v projektu nově podpořeno 10 účastníků, z toho 6 mužů a 4 ženy. Celkem 4 účastníci získali zaměstnání, které nebylo podpořeno mzdovým příspěvkem od příjemce a ani z jiných zdrojů, 3 účastníci získali zaměstnání, které bylo podpořeno z jiných zdrojů a 2 účastníci přeobsadili pracovní místa podpořená mzdovým příspěvkem od příjemce. Ve sledovaném období proběhla také klíčová aktivita „Výcvik sociálních dovedností“, kterou úspěšně absolvovalo 12 účastníků. Účast v projektu ukončilo úspěšně v tomto mimořádném monitorovacím období 8 účastníků. Se stávajícími účastníky projektu se dále pracuje na zvýšení úrovně znalostí a dovedností potřebných pro získání zaměstnání. Za 5. mimořádné monitorovací období bylo v projektu nově podpořeno 10 účastníků, z toho 2 muži a 8 žen. Celkem 6 účastníků získalo zaměstnání, které bylo podpořeno mzdovým příspěvkem od příjemce na nově vytvořené pracovní místo, 7 účastníků získalo zaměstnání, které bylo podpořeno mzdovým příspěvkem od příjemce na uvolněné pracovní místo, 4 účastníci získali zaměstnání, které bylo podpořeno z jiných zdrojů, 2 účastníci získali zaměstnání, které nebylo podpořeno mzdovým příspěvkem od příjemce a zároveň z jiných zdrojů. Účast v projektu ukončilo úspěšně v tomto mimořádném monitorovacím období 17 účastníků. Se stávajícími účastníky projektu se dále pracuje na zvýšení úrovně znalostí a dovedností potřebných pro získání zaměstnání. Od 15. 4. 2013 do 14. 4. 2015 se podařilo v projektu podpořit celkem 95 účastníků. 27 účastníků bylo podpořeno mzdovým příspěvkem na nově vytvořená pracovní místa a 8 účastníků bylo podpořeno mzdovým příspěvkem na uvolněná pracovní místa, 1 účastník získal nově vytvořené místo bez mzdového příspěvku, 38 účastníků bylo podpořeno z veřejných zdrojů nebo si našli zaměstnání sami nebo za podpory pracovních konzultantů v Písku, Jindřichově Hradci a Vimperku (v těchto případech se ale většinou jednalo o uvolněná pracovní místa nebo pracovní místa na DPP či DPČ). Někteří účastníci byli zaměstnáni opakovaně. U účastníků, kteří nebyli zaměstnáni, došlo ke zvýšení úrovně znalostí a dovedností v oblasti práce. Projekt úspěšně absolvovalo 86 účastníků, z toho 52 žen a 34 mužů; 9 účastníků ukončilo projekt neúspěšně. Celkově lze hodnotit projekt v mnoha ohledech jako přínosný, a to jak pro účastníky, tak pro samotnou organizaci.
Projekt nemá mezinárodní spolupráci.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílovou skupinou projektu jsou osoby se zdravotním postižením (dále OZP).