Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Hlavním cílem projektu je prostřednictvím mezinárodní tematické sítě založené za účelem výměny zkušeností se zahraničními partnery, kteří mají v rámci EU bohatší zkušenosti s nástroji a prostředky prosazování opatření pro plnění principu rovných příležitostí žen a mužů, optimalizovat zajištění rovných příležitostí žen a mužů v ČR, a to zejména na základě nově vytvořené střednědobé strategie rovných příležitostí žen a mužů pro ČR.Dalšími cíli projektu jsou:- analyzování rovnosti žen a mužů v ČR,- optimalizace fungování Rady vlády, jejích 4 výborů a pracovní skupiny,- optimalizace sběru statistických dat k dané problematice,- analyzování systému hodnocení dopadů legislativních a nelegislativních materiálů předkládaných Vládě ČR do oblasti rovných příležitostí.

V ČR v porovnání se zahraničím nadále přetrvávají problémy týkající se nižší zaměstnanosti žen v porovnání se zaměstnaností mužů, velmi nízké míry využívání flexibilních forem práce, velkých bariér návratu matek na trh práce, významného rozdílu v odměňování žen a mužů (tzv. gender pay gap), nízkého procentuálního zastoupení žen v rozhodovacích pozicích, genderové segregace ve vzdělávání a v mnoho dalších oblastech. Přesto neexistuje v České republice ucelenější dokument, který by stanovoval cíle a priority alespoň ve střednědobém horizontu. Jako vhodný krok se jeví zpracovat střednědobou strategii pro oblast rovnosti žen a mužů v ČR. Díky takovéto strategii s dobře zvolenými oblastmi, cíli a indikátory je možné průběžně naplňovat stanovené cíle a také zpětně hodnotit pokrok a modifikovat opatření k jejich naplňování. Jako jeden ze základních inspiračních zdrojů slouží Strategie EU, a poté zejména obdobné dokumenty a zkušenosti zahraničních partnerů. K naplňování cílů Strategie by měly sloužit již v současné době každoročně vládou přijímané Priority a postupy vlády při prosazování rovných příležitostí pro ženy a muže a zejména pak jejich část - Aktualizovaná opatření.

V souvislosti s vytvořenou Strategií a se snahou zefektivnit činnosti jednotlivých zapojených subjektů a zefektivnit procesy týkající se oblasti rovných příležitostí žen a mužů bude potřeba revidovat statut a jednací řád Rady vlády, jejích 4 výborů a pracovní skupiny, optimalizovat sběr příslušných statistických dat a analyzovat současný proces posuzování dopadů materiálů předkládaných vládě ČR do oblasti rovných příležitostí žen a mužů.

Projekt reaguje na současnou neuspokojivou situaci v oblasti rovných příležitostí žen a mužů v ČR. Cílem projektu je prostřednictvím mezinárodního partnerství identifikovat, porovnat a vyhodnotit přenositelné nástroje a politiky v oblasti podpory rovných příležitostí žen a mužů v zahraničí a následně stanovit dobrou praxi v ČR, která přispěje ke zlepšení přístupu k oblasti rovných příležitostí žen a mužů v ČR.
Mezinárodní partnerství: Federální ministerstvo pro ženy a vzdělávání Rakouska; Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Neformální partner projektu: Český statistický úřad
Projekt se nachází ve svém posledním, šestém monitorovacím období. Byly zrealizovány obě mezinárodní konference, vnitrostátní i mezinárodní workshopy a úspěšně dokončeny všechny plánované výstupy projektu. Ke dni 1. července 2014 došlo na základě usnesení vlády ČR ze dne 25. června 2014 č. 492 k přesunu projektu z Ministerstva práce a sociálních věcí na Úřad vlády ČR. Ke dni 13. listopadu 2014 byla schválena podstatná změna projektu, na základě které se prodlužuje doba realizace projektu do 30. listopadu 2015, vznikne zcela nová klíčová aktivita a potřebným způsobem se navýší projektová pracovní místa.
Ke dni 12. listopadu 2014 byla vládou ČR schválena „Vládní strategie rovnosti žen a mužů na léta 2014 – 2020“ a „Zpráva o možnostech optimalizace sběru dat k hodnocení naplňování principů rovnosti žen a mužů“. Byla vytvořena Metodika hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě, kterou doporučila vláda ČR používat svým usnesením ze dne 8. července 2015 č. 542. Dále byl novelizován jednací řád a statut Rady vlády pro rovnost žen a mužů, stejně jako jejích výborů a pracovních skupin. Byl vytvořen Standard genderového auditu, a vznikla mezinárodní kontaktní tematická síť.
Rakousko - předání zkušeností s tvorbou národního strategického dokumentu rovných příležitostí s ohledem na zaměření na trh práce. Předání zkušeností probíhá také v oblasti implementace strategického dokumentu pro genderovou rovnost, který má Rakousko velmi dobře rozpracovaný. Rakousko přijalo v roce 2008 Národní akční plán pro genderovou rovnost na pracovním trhu, a to na období do roku 2013. Tento Národní akční plán spadá do gesce ministryně pro ženy a státní službu, která spadá přímo pod úřad rakouského kancléře. Úřadem ministryně pro ženy a státní službu je každoročně zpracovávána výroční zpráva hodnotící naplňování Národního akčního plánu. Tato výroční zpráva je předkládána federální vládě. Obdobný mechanismus je plánován také v rámci projektu, kdy by Strategie pro Českou republiku byla naplňována prostřednictvím každoročně vládou přijímaných Priorit. Součástí materiálu s Prioritami rovněž bude také hodnotící zpráva plnění za předešlý rok a zhodnocení naplňování daného cíle stanoveného v Prioritách. Rakousko má také poměrně dobře rozpracovaný systém kontroly a implementace Národního akčního plánu pro genderovou rovnost na pracovním trhu. Slovenská republika přijala strategický dokument vztahující se k rovnosti žen a mužů s názvem Národná stratégia rodovej rovnosti na roky 2009 - 2013. Strategie navazuje na důležité mezinárodní dokumenty, kterými je např. Úmluva o odstranění všech forem diskriminace žen a její Opční protokol a dále také samozřejmě na důležité materiály EU týkající se rovnosti žen a mužů. Kromě vymezení základních pojmů, je ve strategii obsaženo také zdůvodnění jejího předložení. Toto je oblast, ve které byla se Slovenskou republikou navázána intenzivní spolupráce, neboť lze předpokládat, že v návaznosti na velmi podobné kontexty České a Slovenské republiky, se mohl slovenský partner potýkat s podobnými problémy,které bude nutné řešit i v ČR. Svými zkušenostmi s přípravou, tvorbou a realizací Strategie tak SR přispěje k lepšímu zabezpečení přijetí obdobné Strategie u nás. Slovenský Úřad vlády, v jehož rámci je zařazen koordinační orgán agendy rovných příležitostí žen a mužů Slovenské republiky také spolupracuje se Statistickým úřadem ve sběru statistických údajů k rovnosti žen a mužů. Hlavním přínosem spolupráce se SR by bylo nejen porovnání objemu sbíraných statistických údajů a inspirace v možnostech jejich rozšíření, ale zejména by bylo možné analyzovat, zda jsou sbíraná statistická data srovnatelná v obou zemích. Takové srovnání se jeví jako nadmíru účelné, a to zejména s ohledem na členství obou zemí v EU a nezbytné nutnosti vykazování srovnatelných statistických dat, jež jsou pak dále používána nejenom Eurostatem, ale i ke srovnávání mnoha jiných ukazatelů (např. také Gender equality indexu, na jehož tvorbě v současné době pracuje EIGE).

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílovou skupinou projektu jsou orgány státní správy a jimi zřízené organizace. Jedná se konkrétně o všechna ministerstva ČR, Radu vlády pro rovné příležitosti žen a mužů (včetně všech 4 výborů a pracovní skupiny) a Český statistický úřad. Sekundární dopad projektu však bude mnohem širší, zahrne i další orgány státní správy, bude mít vliv na všechny občany ČR a na další instituce zapojené do problematiky rovných příležitostí žen a mužů.