Projekt byl zahájen 1. srpna 2009 a úspěšně ukončen 31. července 2011.
Projektu se zúčastnilo 75 zaměstnanců – 18 žen a 57 mužů,
kteří se pravidelně účastnili seminářů v oblasti měkkých dovedností, PC kurzů a kurzů cizích jazyků.
Celkem obdrželi 358 osvědčení.
V rámci projektu se podařilo úspěšně realizovat všechny plánované aktivity:
1. Projektový tým a řízení projektu
V úvodu projektu byl stanoven projektový tým, který celý projekt řídil a koordinoval.
Minimálně jednou týdně probíhaly koordinační schůzky. Byl kontrolován plán plnění projektu, sestavován seznam účastníků seminářů, tak aby byla zajištěna maximální účast zaměstnanců a nebyl ohrožen provoz společnosti a cíl projektu. Dále probíhalo hodnocení seminářů, školících organizací, plánování a řešení organizační záležitosti.
2. Výběrová řízení na dodavatele vzdělávání
Před zahájením vzdělávání zaměstnanců bylo potřeba vybrat vhodné dodavatele vzdělávání.
V září 2009 byla provedena tři výběrová řízení dodavatelů služeb dle Metodického pokynu pro zadávání zakázek OP LZZ – MAD 99 s předpokládanou hodnotou nad 200 000,- Kč bez DPH.
Z každého vypsaného výběrového řízení byl vybrán nejvýhodnější dodavatel a s těmito vítězi byla uzavřena smlouva. Jiná výběrová řízení nebyla v projektu plánována.
3. Vzdělávání v měkkých dovednostech
V průběhu projektu proběhly všechny naplánované semináře v plánovaných termínech a z výsledků hodnocení vyplývá vysoká spokojenost s odbornou a profesionální úrovní dodavatele vzdělávání společností Aperta, s.r.o.
Zaměstnanci se zúčastnili seminářů v rozsahu:
A. Manažerské dovednosti pro management - 9 vedoucích zaměstnanců
Dvoudenní semináře na téma:
- Leadership - manažerské techniky vedení a řízení lidí
- Komunikační dovednosti
- Budování a vedení týmu, prevence a zvládání konfliktů v týmu
B. Komunikační a obchodní dovednosti pro obchodníky a administrativní pracovníky -
9 zaměstnanců z oddělení nákupu, obchodu, ekonomie, personalistiky, sekretariátu
Dvoudenní semináře na téma:
- Komunikační dovednosti pro obchodníky
- Proklientská orientace, jednání a vyjednávání
Jednodenní seminář na téma:
- Obchodní korespondence
C. Komunikační dovednosti pro techniky - 28 techniků z oddělení SW, IT a projekce
Dvoudenní semináře na téma:
- Komunikační dovednosti pro technické pracovníky
- Vedení týmu, prevence a zvládání konfliktů v týmu
D. Procesní řízení a řízení změn pro techniky a management - 32 zaměstnanců ve 2 tréninkových skupinách.
Dvoudenní semináře:
- Řízení změn v organizacích
- Procesní řízení
4. Jazykové vzdělávání
V září 2009 byly zahájeny kurzy anglického jazyka pro 20 zaměstnanců společnosti. Kurzy probíhají každý týden v prostorách dodavatele po celou dobu realizace projektu (s výjimkou prázdnin 07-08/2010).
Účastníci kurzů při první hodině absolvovali písemný test a konverzaci s lektorem na základě, kterého byli rozděleni do skupin.
Každý účastník jednou měsíčně absolvovali krátký test prověřující získané znalostí. V červnu r.2010 a 2011 všichni účastníci absolvovali závěrečný test, který prověřil schopnost účastníků postoupit do dalšího ročníku. Každý účastník kurzu obdržel certifikát.
Účastníci vzdělávání hodnotí kurzy velice pozitivně.
V lednu r. 2011 byla také zahájena Business English, o kterou ze strany zaměstnanců byl velký zájem, protože tento typ kurzů společnost ještě nepořádala.
5. Nastavení systému hodnocení zaměstnanců
Tuto aktivitu zajišťoval stejný dodavatel, který realizoval vzdělávání v měkkých dovednostech. Pro vytvoření systému hodnocení zaměstnanců jsme vytvořili malý tým, jehož členové byli z řad managementu, zaměstnanců a dodavatele. Tento tým byl proškolen v rámci semináře Zaměstnanec… zisk nebo ztráta, ze způsobu jak vést hodnotící pohovory.
V květnu r. 2010 proběhlo dotazníkové hodnocení osobnosti všech vedoucích zaměstnanců
a do konce roku 2010 proběhly hodnotící pohovory podřízených zaměstnanců.
Byl dokončen systém evidence výsledků hodnocení na podnikovém serveru. Přístup
k hodnocení je přidělování přístupovými právy.
Na základě výsledků hodnotících pohovorů byl vydán plán vzdělávání na r. 2011.
V prosinci r. 2009 a 2010 v rámci interního semináře (aktivita č. 06) byli všichni zaměstnanci seznámeni se zavedením nového systému hodnocení zaměstnanců, o výsledcích hodnotících pohovorů r. 2010 a plánu vzdělávání na r. 2011.
Navržené metody a principy hodnocení se dají velmi dobře použít pro výběr nových zaměstnanců a jsou využívány při vstupních pohovorech.
Vedoucí zaměstnanci získali znalosti jak provádět hodnotící pohovory se svými zaměstnanci s jasnými výstupy, které slouží k řízení jejich pracovních výkonů a k jejich dalšímu vzdělávání
a rozvoji. Výstupy přináší jasné informace o zaměstnancích z oblasti produktivity, motivace, ochoty na sobě pracovat a osobnosti.
Z oblasti produktivity – zaměřenost zaměstnanců na dosahování pracovních výsledků. Typy
jak zvýšit pracovní výsledky.
Z oblasti motivace – zjistit kde se jejich zaměstnanci pohybují a jak dále s těmito informacemi naložit, jak lépe motivovat své zaměstnance.
Z oblasti osobnosti – jak podpořit vlastní zaměstnance, zjistit silné a slabé stránky.
Jedná se o nově vytvořený produktů, který společnost potřebovala a bude v dalších letech nadále rozvíjet.
6. Interní semináře
18. prosince 2009 proběhl interní seminář o zahájení projektu pro všechny zaměstnance společností – přítomno bylo 60 zaměstnanců z celkového počtu 72 zaměstnanců.
22. a 23. prosince 2010 proběhl druhý interní seminář pro všechny zaměstnance společností – přítomno bylo 60 zaměstnanců z celkového počtu 65 zaměstnanců.
Seminář vedli dva interní lektoři a byl realizován poslední pracovní dny v roce 2010 v duchu zhodnocení realizovaných aktivit projektu a seznámení s plány na posledních šest měsíců realizace projektu.
Interní seminář byl rozdělen do osmi bloků:
1. blok - Evropský sociální fond ČR
2. blok - Projekt „Rozšíření klíčových dovedností a znalostí zaměstnanců ZPA Industry a.s.!“
3. blok - Systém hodnocení zaměstnanců
4. blok - Firemní kultura
5. blok - Týmová práce
6. blok - Aktivní naslouchání
7. blok - Vedení rozhovorů
8. blok - Závěr, rekapitulace a shrnutí poznatků
Na semináři proběhlo několik workshopů zaměřených zejména na komunikační dovednosti
s využitelností nových poznatků ze vzdělávání.
Zaměstnanci byli aktivní, se zájmem dále se rozvíjet. Toto nepracovní setkání vedoucích zaměstnanců a jejich podřízených zaměstnanců bylo hodnoceno velice pozitivně a přispělo
k prohloubení vzájemných vztahů a k novým námětům pro rozvoj zaměstnanců a celé společnosti.
7. PC kurzy
V této aktivitě byly v průběhu projektu realizovány tři typy PC kurzů:
- kreslící programy - proškoleno 21 projektantů
- IT systémy – proškoleno 20 techniků
- řídící a vizualizační systémy – proškoleno 10 techniků.
8. Další odborné vzdělávání
Zaměstnanci se dále účastní otevřených seminářů v oblasti - personalistika, celnice a tendry
a profesionální asistentka.