Veřejný detail projektu

Informace o projektu

V tuto chvíli je v České republice jen málo úřadů státní správy, kde dochází k zavádění některého z modelů kvality. Stejná situace souvisí také se systémovým přístupem ke vzdělávání. Z hlediska své velikosti, organizační struktury a celostátní působnosti je SÚIP organizací, která je model CAF schopna příkladně zavést do praxe a být tak inspirací a vzorem i pro další úřady spadajících jak do působnosti MPSV, tak případně i jiných ministerstev. SÚIP spolupracuje na úrovni členských států EU s partnerskými úřady, které mají model CAF i systém práce s lidskými zdroji zavedeny (např. Belgie, Estonsko, Finsko, Kypr, Maďarsko, Rakousko, Španělsko). Vzhledem k dobře fungující spolupráci věříme, že nám naši kolegové pomohou s inspirací pro zavádění dobré praxe do našich podmínek.

Za velmi podstatnou inovaci považujeme také skutečnost, že v rámci pořádaných workshopů, porad a dalšího vzdělávání bude docházet k setkávání příslušníků organizace, kteří spolu často zatím nepřicházejí do přímého kontaktu, a to i přesto, že pracují na stejných pracovních pozicích, ale v rámci jiných oblastních inspektorátů práce. Sebehodnocení na úrovni jednotlivých oblastí tak bude posuzováno, oponováno a objektivizováno kolegy z jiných oblastí.

Díky projektu budou aplikovány moderní metody vedoucí ke zvýšení efektivity, výkonnosti, kvality a transparentnosti činností a služeb SÚIP. Dojde také ke zkvalitnění kompetencí a výkonu odborných pracovníků. Projekt doplňuje jiný projekt SÚIP předkládaný v rámci výzvy 58 (zavedení systému práce s lidskými zdroji) a uvádí ve skutečnost řešení oblastí doporučených dříve proběhlým Twinnig projektem.

V rámci vedení SÚIP dojde k ustanovení garanta projektu, který bude zodpovídat za odbornou stránku realizace projektu a bude mít na starost zavádění výsledků projektu do praxe. V rámci centrály a 8 oblastních inspektorátů práce budou pověřeni účastí tzv. manažer kvality a oblastní manažeři kvality. Ti budou předsedat oblastním týmům kvality a zároveň budou součástí rady kvality SÚIP, které bude předsedat garant projektu - náměstek generálního inspektora. V oblasti zavádění systému řízení lidských zdrojů bude garantovi projektu podřízen manažer vzdělávání zodpovědný za inovace personální politiky SÚIP, týkající se změn systému vzdělávání. Účast v projektu se dotkne všech zaměstnanců úřadu. Cca 30% bude do realizace projektu zapojeno přímo např. formou spolupráce na vytváření koncepce inspekce práce či analýz a zavádění aktivit souvisejících s modelem CAF. Všichni ostatní budou zapojeni alespoň zprostředkovaně, neboť dopady budou souviset s celou organizací.

Předkládaný projekt si klade za cíl zavést do organizace model řízení kvality CAF (Společný hodnotící rámec) a využít tento komplexní model řízení kvality jako prostředek pro realizaci změn týkajících se VŠECH šesti vrcholů hexagonu veřejné správy. Model CAF povede prostřednictvím formulace sebehodnotících zpráv k identifikaci stavu organizace jako celku, včetně všech osmi oblastních inspektorátů práce. Projekt tak bude mít celostátní rozsah. Tato činnost bude zaměřena na způsoby řízení organizace, normy a směrnice práce, strategii a plánování a bude směřovat k definování opatření zlepšujících jednotlivé procesy týkající se občanů/klientů, řízení organizace, fungování úředníků/zaměstnanců, využívání vhodné technologie, efektivního vynakládání finančních prostředků i aplikace legislativy do procesů tak, aby docházelo k omezování byrokracie a na druhé straně k růstu efektivity výkonu státní správy. V rámci projektu budou probíhat vzdělávací aktivity směřující k získávání nových znalostí a dovedností v oblasti hodnocení chodu organizace a znalostí nutných ke zlepšování organizace pomocí sebehodnocení metodou CAF. Součástí projektu budou také poradenské služby při zavádění této metody, organizovaná výměna zkušeností formou workshopů a spolupráce jednotlivých účastníků. Při porovnávání dosažených výsledků budou využívány metody benchmarkingu a benchlearningu, které zabezpečí další zvýšení efektivity v rámci procesu zavádění změn. Rovněž hodláme využít systému získávání zpětné vazby od zaměstnanců a klientů SÚIP formou pravidelných sociologických analýz. Dalším významným přínosem z aplikace modelu CAF budou změny týkající se vzdělávání zaměstnanců. Za podstatné považujeme zejména změny v odborné přípravě a v prohlubování kvalifikace u klíčových (nejen) inspektorských pozic, kde navíc v těchto letech dochází k výrazné generační obměně a zároveň se neustále zvyšuje tlak na jejich odbornost. Jedná se o celospolečensky velmi významný cíl.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

V rámci projektu dojde k přímému ovlivnění efektivity chodu státního úřadu a zaměstnanců v něm působících. SÚIP díky realizaci projektu bude schopen zavést velmi významné změny do řízení organizace, které pomohou při naplňování zásad Usnesení vlády č. 757/2007 a právních dokumentů ČR a EU usilující o posilování kvality, hospodárnosti, efektivnosti a přátelské veřejné služby. V oblasti budování systému řízení lidských zdrojů bude prospěch čerpán rovněž jak na straně organizace, tak u zaměstnanců, a to především sjednocením personálních procesů a postupů, definicí procesů nových, zpracováním příslušné dokumentace, ale také vytvořením nových metodických nástrojů a realizací nových typů vzdělávacích kurzů a workshopů prohlubujících odbornou úroveň zaměstnanců SÚIP. Seznam cílových skupin projektem přímo podpořených zaměstnanců (kurzy / vzdělávání) - rozpis po jednotlivých klíčových aktivitách: KA2: - členové Rady kvality (RK) a Oblastních rad kvality (ORK) - (45 osob - 3 denní školení: CAF model) - členové RK (10 osob - 3 denní workshop) - hodnotitelé/vedoucí pracovníci (66 osob - školení hodnotitelů hodnocení zaměstnanců) KA4: - inspektoři práce (348 osob - kurz měkkých dovedností) - lektoři nově vzniklých specializačních inspektorských kurzů (24 osob - lektorské dovednosti) KA5: - vedoucí pracovníci / klíčoví zaměstnanci (56 osob - 8 kurzů - cílové skupiny se mohou lišit v závislosti na zaměření daného kurzu: manažerské dovednosti; týmové dovednosti; strategické myšlení a řízení změn; psychologie osobnosti a řízení konfliktů; management času; komunikace a vyjednávání; org. kultura; projektové řízení) Mimo výše zmíněných školení a workshopů proběhnou také seznamovací akce související s úvodem a implementací modelu CAF, kterých se účastní všichni zaměstnanci.