Během úvodní fáze jsme provedli potřebné kroky pro samotnou realizaci projektu.
V průběhu projektu se již soustředíme na aktivity zaměřené na přímou práci s cílovou skupinou. K účastníkům projektu a k jejich životním příběhům, potřebám, schopnostem a možnostem přistupujeme individuálně. Aktivity jsou zaměřené na doprovázení ve všech oblastech života, ve kterých se musí mladý člověk odcházející z náhradní péče zorientovat tak, aby byl schopen se plnohodnotně zařadit do běžné společnosti.
V rámci doprovázení realizujeme tyto klíčové aktivity:
1. Doprovázení v oblasti trhu práce a jednání na úřadech - aktivitu realizujeme zejména formou individuálního poradenství a doprovázení. Vycházíme z aktuální situace, ve které se klient nachází a společně s ním podnikáme potřebné kroky a intervence. Mezi hlavní činnosti klíčové aktivity patří např. nácvik a směrování v oblasti vyhledávání zaměstnání, úspěšné zařazení se do pracovního procesu a udržení si práce. Dále podpora v dokončení studia a odborné přípravy, pomoc při nalezení a absolvování vhodných rekvalifikačních kurzů, doprovázení v oblasti návštěv úřadu práce, podpora studentů při využívání průběžných a letní brigád, informační servis ohledně sociálního a zdravotního pojištění, vhled do daňové problematiky, atd. Využíváme možnosti spolupráce jak na poli veřejné správy, neziskového sektoru, potencionálních zaměstnavatelů, podnikatelské sféry atd.
2. Doprovázení v oblasti finanční gramotnosti - mezi hlavní činnosti klíčové aktivity patří mapování situace klienta, zejména v oblasti dluhů a následné intervence, motivace klienta k řešení své finanční situace, vedení k zodpovědnému zacházení s vlastními finančními prostředky, prevence a osvěta v oblasti šedé ekonomiky a dluhové pasti, průprava klientů proti manipulujícím přístupům obchodníků, vhled do legislativy ochrany spotřebitele atd. Aktivitu realizujeme především na základě individuální případové práce a také formou vzdělávacího programu pro účastníky projektu.
3. Doprovázení v oblasti samostatného bydlení – v rámci aktivity se nejčastěji zabýváme činnostmi spojenými např. s přípravou na odchod z ústavní péče a zajištění samostatného bydlení. Společně s klienty hledáme reálné možnosti bydlení (domy na půli cesty, podnájmy, ubytovny), plánujeme kroky pro získání bydlení s následnou podporou a doprovázením. Pomoc a podpora se týká také podávání a sepisování žádostí o městské byty, doprovázení na jednání o pronájmech bytů, nácviky jednání, podpora při udržení si samostatného bydlení atd. Navazujeme spolupráci s organizacemi v regionu Brněnska a Jižní Moravy, u některých městských částí jsme zahájili jednání o poskytování sociálních bytů či bytů v celoměstském zájmu pro naši cílovou skupinu. Aktivita je realizována především formou individuálních konzultací a doprovázení.
4. Rozvoj praktických dovedností – od začátku projektu pomáháme mladým lidem zreálnit jejich představy o hodnotě věcí, služeb, sítí služeb a jejich využití atd. Hlavní činnosti jsou zaměřeny na vyhledávání nutných služeb k využití v běžném praktickém životě (opravy, údržby, platby za energie, poplatky za odpad atd.). Pomáháme při jednání na institucích (banky, lékařská zařízení, dopravní podnik, pošta a její služby atd.), při nákupu potravin či základního vybavení pro bydlení, učíme ruční práce – šití, starost o domácnost, drobné opravy, praní, žehlení, práce spojené se stěhováním a zařizováním samostatného bydlení.
5. Díky psychoterapii a koučování pomáháme klientům překonat prožitá traumata, porozumět jim a nalézat v těchto zkušenostech smysl, rozvíjíme jejich potenciál a podporujeme jejich emoční stabilitu. Pracujeme s tématem jejich budoucnosti a s nejistotou, která je s tím spojená, se strachy ze samoty a ztráty zázemí.
Zdárný průběh projektu je zajištěn nejen kvalitním řízením a koordinací, ale také díky průběžné supervizi, intervizi případové práce a vzděláváním členů realizačního týmu.