Veřejný detail projektu

Informace o projektu

 

V současné době podle platné legislativy Úřad práce organizuje provádění sociálních služeb v území. Jedná se o jeho novou agendu; i z tohoto důvodu nástroje a postupy, které přitom úřad používá, nejsou stále ještě optimalizovány. Při zlepšování tohoto stavu bychom se rádi inspirovali dobrými příklady, kterých bylo dosaženo v jiných zemích EU.

 

Podle zákona o sociálních službách (č. 108/2006 Sb.) má každá osoba v nepříznivé sociální situaci nárok na individuální poradenství a takovou aktivní pomoc, která zachovává jeho lidskou důstojnost a posílí možnosti sociální začleňování. V reálné praxi je ale často obtížné tohoto stavu dosáhnout. Naší snahou proto je, aby sociální služby definované výše uvedeným zákonem byly poskytovány na celém území Jihomoravského kraje v plné kvalitě, bez ohledu na velikost města či obce.

 

V rámci ustavené tematické sítě chceme v první řadě se svými partnery diskutovat o možnostech efektivně provádět sociální služby s cílem najít možnosti a příklady dobré praxe směřující jak k úspoře veřejných prostředků, tak především ke zkvalitnění sociálních služeb.

 

Záměrem projektu "Inovace v sociálních službách" je vytvoření tematické sítě, v jejímž rámci bude periodicky docházet k výměně informací, dat a know-how mezi žadatelem a jeho zahraničními partnery. Sdílením zkušeností, výměnou informací, přenosem know-how mezi jednotlivými zahraničními partnery dojde k vytvoření, resp. přenosu inovace, tedy souboru nových postupů, metod a nástrojů, a následně k aplikaci této inovace do stávajícího zavedeného systému sociálních služeb. Cílem tematické sítě je tedy zaměřit se v partnerských zemích na již existující a v praxi úspěšně využívané nástroje účelného formování sociálních služeb, na jejich vyhodnocení, porovnání a přenos. Konkrétní specifické cíle projektu jsou následující: 1. Uspořádání tří odborných workshopů na předem stanovené téma 2. Zpracování analýzy v předmětné oblasti, tedy v oblasti sociálních služeb 3. Uspořádání závěrečné mezinárodní konference na téma sociálních služeb a to za účasti všech zahraničních partnerů. 4. Vytvoření příručky dobré praxe. V rámci projektu bude vytvořena tematická síť mezi partnery z pěti zemí Evropské Unie (ČR, Slovensko, Švédsko, Rakousko a Německo). Do práce tematické sítě budou zapojeny úřady práce z ČR, Slovenska a Švédska, Rakousko a Německo budou zastupovat renomované soukromé instituce, dlouhodobě vyvíjející činnost v oblasti zajišťování sociálních služeb. Cílem tematické sítě je tedy poznání existujících a v praxi úspěšně využívaných nástrojů a postupů používaných v našich partnerských zemích v této agendě. Při realizaci projektu budou řešena 3 základní témata; ke každému z nich bude připraven odborný mezinárodní workshop, z něhož bude vydán sborník, a to vždy v českém i anglickém jazyce. Dalším výstupem projektu bude příručka dobré praxe, vydaná v českém i anglickém jazyce.
T-Systems International GmbH Family Business Arbetsförmedlingen Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny Bratislava
V průběhu realizace projektu bylo 151 osob cílové skupiny detailně seznámeno s inovativními přístupy používanými při realizaci sociálních služeb ve čtyřech zemích Evropské Unie. V průběhu uskutečněných odborných seminářů a na závěrečné konferenci byly vyhodnoceny silné a slabé stránky řešení používaných v jednotlivých partnerských zemích a byly oceněny reálné možnosti přebírat zahraniční zkušenosti a efektivně je aplikovat v naší praxi. Na těchto aktivitách vystupovala cílová skupina aktivně; na každém semináři bylo zajištěno vystoupení vždy nejméně 2 zaměstnanců ÚP. K účasti na projektu byla cílová skupina motivována především možností zlepšit si kvalifikaci.
Konkrétní specifické cíle projektu byly splněny. 1. Uspořádání tří odborných workshopů na předem stanovené téma Tyto workshopy se uskutečnily v červnu 2014, říjnu 2014 a březnu 2015. 1.workshop: Postavení odvětví sociálních služeb v systému národního hospodářství v ČR, v EU a v jednotlivých do projektu zapojených zemí. Charakteristika současného stavu a odhad dalšího vývoje. Dopady hospodářské recese na rozsah, intenzitu a kvalitu poskytovaných služeb. Tohoto workshopu se účastnilo celkem 113 osob, některé i opakovaně. 2.workshop: Poskytování sociálních služeb - hlavní principy fungování těchto služeb v jednotlivých partnerských zemích, hlavní nedostatky a hlavní výhody jednotlivých "národních" přístupů. Úkoly veřejné správy a regionální samosprávy na tomto úseku, iniciativy nestátních neziskových organizací a jejich možnosti efektivně působit v oblasti sociálních služeb. Sociální služby a veřejné rozpočty. Tohoto workshopu se účastnilo celkem 110 osob, některé i opakovaně. 3.workshop: Postavení úřadů práce v systému poskytování sociální služeb v jednotlivých partnerských zemích. Možnosti spolufinancování sociálních služeb z prostředků aktivní politiky zaměstnanosti. Možnosti rekvalifikace nezaměstnaných osob pro práci v odvětví sociálních služeb. Tohoto workshopu se účastnilo celkem 108 osob, některé i opakovaně. 2. Zpracování studií "Analýza stávajícího systému zajištění sociálních služeb v zemích EU" a "Možnosti rozvoje systému sociálních služeb v současných podmínkách ČR a zvlášť Jihomoravského kraje". Obě studie byly zpracovány v dubnu 2015. 3. Uspořádání závěrečné mezinárodní konference, a to za účasti vrcholných představitelů veřejných správ zaměstnanosti z jednotlivých partnerských zemí. V závěru realizace projektu (dne 28. května 2015) se v Brně konala závěrečná konference k ukončení projektu. Za účasti realizátora, zahraničních partnerů a hostů z řad našich sociálních partnerů z organizací, např. Sdružení NERATOV, o. s. nebo FOKUS Vysočina, byly na této konferenci vyhodnoceny dosažené cíle projektu. Na závěrečné konferenci byla všem zúčastněným předána Příručka dobré praxe, která shrnuje výsledky práce tematické sítě v jednotlivých projednávaných tématech. Zároveň byly rozdány (oproti podpisu) i propagační předměty zakoupené z prostředku projektu – zápisníky a USB disky a skládací deštníky. 4. Vytvoření příručky dobré praxe. V rámci ustavené tematické sítě se v první řadě s partnery projektu diskutovalo o možnostech efektivně provádět sociální služby s cílem najít možnosti a příklady dobré praxe, směřující jak k úspoře veřejných prostředků, tak i ke zkvalitnění samotných sociálních služeb. Výsledky byly zapracovány do Příručky dobré praxe. Tato příručka byla zpracována v měsících duben – květen 2015 a v české a anglické verzi byla distribuována účastníkům na závěrečné konferenci dne 28. 5. 2015.
Zaměření se v jednotlivých partnerských zemích na již existující a v praxi úspěšně využívané nástroje účelného formování sociálních služeb, na jejich vyhodnocení, porovnání a přenos.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Úřad práce ČR - zaměstnanci ÚP ČR Sociální partneři - instituce podnikatelské samosprávy