Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Obsahem projektu jsou na základě závěrů z provedeného průzkumu mezi členskými firmami OHK Šumperk aktivity vedoucí k rovnému zacházení žen a mužů v organizacích.

Hlavní klíčovou aktivitou projektu je provádění genderových auditů a následná implementace jejich výsledků do praxe auditovaných firem.

Cílem genderových auditů bude evaluace života firmy s pomocí kategorie genderu, zjištění stavu firmy, respektive rovnosti žen a mužů v personálních oblastech, propagace principu rovných příležitostí, zvýšení genderové citlivosti firem, nastavení cesty směrem ke změně firemní kultury.

Současně s prováděním genderových auditů bude v deseti členských firmách Okresní hospodářské komory Šumperk realizováno genderové vzdělávání zaměstnanců těchto firem.

Cílem genderového školení je uvést management a vedoucí pracovníky/ice do problematiky genderu za účelem zvýšení jejich genderové citlivosti, získání podkladů a argumentů k uplatňování politiky rovných příležitostí v daných firmách a k vytvoření plánů, které pomohou sladit pracovní a rodinný život zaměstnanců/kyň firem.

 

Cílem projektu je: 1. Uskutečňovat politiku rovných příležitostí žen a mužů v členských firmách OHK Šumperk. 2. Prosazovat slaďování pracovního a rodinného života zaměstnanců a zaměstnankyň členských firem OHK Šumperk. 3. Posílit postavení a sebeuvědomění zaměstnankyň členských firem OHK Šumperk. 4. Vytvořit příklady dobré praxe v členských firmách OHK Šumperk. 5. Podpořit vytvoření nových pracovních míst s možností flexibilní pracovní doby a flexibilního pracoviště pro ženy, případně pro muže po rodičovské dovolené. 6. Zvýšit povědomí managementu a personalistů členských firem OHK Šumperk o politice rovných příležitosti a možnostech jejího uplatňování v organizacích.
Projekt nemá partnera.
1. Šíření výstupů projektu a osvěta - seznámení firem i veřejnosti s obsahem genderové politiky. 2. Monitoring a evaluace projektu 3. Genderové audity ve členských firmách OHKŠ 4. Vzdělávací aktivity v oblasti rovných příležitostí žen a mužů OHK Šumperk realizovala projekt s názvem „ Genderové audity ve členských firmách OHK Šumperk“ spolufinancovaný ESF a státním rozpočtem ČR částkou 6 335 052,32 Kč od 1.11.2012 do 31.1.2015. Jeho hlavním cílem bylo informovat a motivovat zaměstnavatele v Ol. kraji k uplatňování rovných příležitostí žen a mužů a vytvořit tak podmínky pro spojení pracovního uplatnění a osobního života žen a mužů a podpořit vytvoření nových pracovních míst s možností flexibilní pracovní doby pro ženy, případně muže, po rodičovské dovolené. Cílovou skupinu projektu tvoří 10 členských firem OHKŠ. Do cílové skupiny byli vybráni zaměstnanci z různých pracovních pozic – management firem, TOP management, střední management a zaměstnanci personálních útvarů, kteří byli v projektu podpořenými osobami formou genderového vzdělávání, dále zaměstnanci, kteří se v rámci genderových auditů účastnili rozhovorů a dotazníkových šetření. Další cílovou skupinou projektu byly ženy vracející se po RD nebo péči o závislého člena rodiny na trh práce. V rámci projektu byla vytvořena nová pracovní místa pro 20 žen, vracejících se po RD do zaměstnání. Projekt byl realizován prostřednictvím klíčových aktivit a časového harmonogramu, vymezených v žádosti o dotaci. Došlo pouze ke třem podstatným změnám projektu: 1/ Rozhodnutí o změně č.1 ze dne 7.5.2013 – se týkalo prodloužení lhůt pro předkládání monitorovacích zpráv projektu 2/ Rozhodnutí o změně č.2 ze dne 7.8.2014 – se týkalo prodloužení data ukončení projektu do 31.12.2014 3/ Rozhodnutí o změně č.3 ze dne 16.12.2014 – se týkalo prodloužení data ukončení projektu do 31.1.2015 Řízení projektu zabezpečoval čtyřčlenný projektový tým, složený z manažerky projektu, expertky na RP žen a mužů, koordinátorky projektu a finanční manažerky. V rámci projektu bylo realizováno jedno výběrové řízení: - výběrové řízení na provedení genderových auditů a vzdělávání v oblasti rovných příležitostí žen a mužů - zakázka byla vyhlášena dne 31.1.2013, lhůta pro podání nabídek byla do 18.2.2013 - výběrové řízení bylo ukončeno dne 19.3.2013 - v rámci výběrového řízení byl vybrán dodavatel – firma Grant Help Advisory s.r.o. Po ukončení výběrového řízení zintenzivnil projektový tým schůzky ve členských firmách OHKŠ za účelem představení genderové problematiky a možnosti zapojení firem do projektu. Výsledkem osobních návštěv a monitoringu RP ve členských firmách bylo uzavření dohod s některými členskými firmami o účasti v projektu. V roce 2013 byly uzavřeny Dohody o účasti v projektu s těmito členskými firmami OHKŠ: - SHM,s.r.o. – dohoda uzavřena dne 3.6.2013 - Ing. Karel Kolomazník – dohoda uzavřena dne 22.7.2013 - FGH plus s.r.o. – dohoda uzavřena dne 25.11.2013 - Generi s.r.o. – dohoda uzavřena dne 1.12.2013 V roce 2014 byly uzavřeny Dohody o účasti v projektu s těmito členskými firmami OHKŠ: - ANAD HCB oděvy s.r.o. – dohoda uzavřena dne 17.2.2014 - WHA systém CZ s.r.o. – dohoda uzavřena dne 13.2.2014 - EKOZIS s.r.o. – dohoda uzavřena dne 17.3.2014 - DOLS,a.s. – dohoda uzavřena dne 17.3.2014 - AKTOS Okna s.r.o. – dohoda uzavřena dne 1.5.2014 - ENTER s.r.o. – dohoda uzavřena dne 6.5.2014 Ve druhé polovině roku 2013 bylo realizováno genderové vzdělávání zaměstnanců zapojených firem do projektu: SHM s.r.o., Ing. Karel Kolomazník, FGH plus s.r.o., Generi s.r.o. Vzdělávání probíhalo vždy před provedením genderového auditu a mělo za účel motivovat vedoucí pracovníky a management firem k podpoře a zavádění programů slaďování práce a rodiny do praxe. V roce 2014 byla zahájena další realizace vzdělávacího programu v oblasti RP u dalších členských firem: ANAD HCB oděvy s.r.o., WHA systém CZ s.r.o., EKOZIS s.r.o., DOLS,a.s., AKTOS Okna s.r.o. a ENTER s.r.o. Vzdělávací aktivity obsahovaly tyto vzdělávací bloky: - Úvod do genderové problematiky - Genderová rovnost jako otázka lidských práv. Institucionální zabezpečení - politiky genderové rovnosti v EU a ČR. Genderový mainstreaming - Gender ve firemní praxi. Rovné příležitosti v organizaci. Genderové statistiky - Slaďování pracovního a rodinného života zaměstnanců/kyň - Personální management z pohledu genderu - Genderový audit, jeho postupy a přínosy - Rovné příležitosti jako součást společenské odpovědnosti firem. - Příklady dobré praxe Celkem bylo realizováno 10 dvoudenních kurzů genderového vzdělávání pro zapojené členské firmy a dále 2 otevřené jednodenní kurzy pro členské firmy nezapojené do projektu. Genderového vzdělávání se zúčastnilo 167 zaměstnanců členských firem OHKŠ, kteří se stali úspěšnými absolventy kurzů genderového vzdělávání. V rámci realizace projektu byly všechny monitorovací indikátory splněny, v oblasti genderového vzdělávání byly překročeny.
1.Projektem bude podpořeno formou poskytování mzdových prostředků vytvoření: 20 nových pracovních míst pro ženy a muže na rodičovské dovolené (nebo po jejich návratu z RD), ve firmách bude podporováno využívání flexibilní formy práce. 2.Formou genderového vzdělávání bude podpořeno v projektu 100 osob. Podpořené osoby budou absolventy školení prováděného ve firmách ke genderové problematice - Rovné přiležitosti do firem. Monitorovací indikátory projektu: MI plánované: 1/Počet nově vytvořených pracovních míst pro znevýhodněné skupiny - 15,00 2/Počet podpořených osob - celkem - 100 3/Počet úspěšných absolventů kurzů-celkem - 95 MI dosažené: 1/Počet nově vytvořených pracovních míst pro znevýhodněné skupiny - 15,00 2/Počet podpořených osob - celkem - 167 3/Počet úspěšných absolventů kurzů-celkem - 167 V rámci projektu bylo vytvořeno 10 PM na plný pracovní úvazek po dobu 6 měsíců a mzdový příspěvek činil 1 252 800,- Kč (na jedno PM to bylo 20 880,- Kč na měsíc). Dále bylo v rámci projektu podpořeno mzdovým příspěvkem 10 PM pro osoby pracující na flexibilní pracovní úvazek po dobu 6 měsíců (tzn. přepočtený počet na plné úvazky = 5). Na jedno PM to tedy bylo 10 440,- Kč na měsíc. Jednalo se o změněnou pracovní dobu, homeworking, volnou pracovní dobu, flexibilní začátek nebo konec pracovního dne. Mzdové příspěvky na PM byly v celkové výši 1 879 200,- Kč, vyčerpáno bylo 1 861 957,- Kč. Formou vzdělávání bylo podpořeno v projektu celkem 167 osob. Podpořené osoby v počtu 107 osob byli zaměstnanci 10 zapojených firem do projektu (členských firem OHKŠ). Cílovou skupinou byl především management firem (top a střední management, dále management 1. linie - mistři a zaměstnanci personálních útvarů, dále zaměstnanci, kteří byli zapojeni do genderových rozhovorů). Dalších 60 osob podpořených formou vzdělávání bylo z důvodu zájmu o genderovou problematiku ze strany ostatních členských firem OHKŠ. Z tohoto důvodu byl navýšen počet genderových školení a dle provedeného průzkumu u členských firem došlo k realizaci 2 jednodenních kurzů genderového školení dne 6.11.2014 v počtu 30 osob a dne 25.11.2014 v počtu 30 osob. V projektu bylo celkem 167 osob úspěšných absolventů kurzu. Podpořené osoby byly absolventy vzdělávací aktivity v oblasti rovných příležitostí žen a mužů. Úspěšně podpořené osoby představují 100% z počtu podpořených osob. Hodnota monitorovacích indikátorů byla splněna. K překročení hodnot monitorovacích indikátorů došlo především projeveným zájmem ze strany zaměstnavatelů o generovou problematiku a také vlivem kvality realizovaného genderového vzdělávání a odborností členů auditorského týmu. Realizace projektu přispěla k rozvoji informovanosti o RP a motivaci zaměstnavatelů ve členských firmách uplatňovat rovné příležitosti žen a mužů a také k vytvoření podmínek pro spojení pracovního uplatnění a osobního života žen a mužů. Došlo ke zvýšení povědomí zaměstnanců o genderu a možnostech slaďování pracovního a osobního života. Genderový audit dal 10 zapojeným firmám odpověď zejména na otázky: - kolik zaměstnanců je třeba mít ve firmě, aby zastali současný objem práce - kdo ze zaměstnanců je ideální pro danou pracovní pozici - jsou uplatňovány rovné příležitosti žen a mužů - jak je nastavený personální systém ve společnosti - je systém příznivý pro slaďování pracovního a rodinného života zaměstnanců - jaké jsou výhody flexibilních forem práce Tím, že došlo v rámci projektu k podpoře vytvoření nových pracovních míst nebo obsazení uvolněných PM u zaměstnavatelů pro ženy (případně muže) po návratu z rodičovské dovolené, byla využita i flexibilní pracovní doba pro ženy, případně muže, po rodičovské dovolené. Po ukončení vzdělávacích aktivit v oblasti rovných příležitostí žen a mužů a po ukončení genderových auditů ve většině zapojených firem, byla dne 27.11.2014 uspořádaná závěrečná konference, jejímž cílem bylo seznámit účastníky s realizovanými klíčovými aktivitami projektu a dále seznámit potenciální zájemce o danou problematiku s výsledky provedených auditů. Této konference se zúčastnilo 63 osob. Účastníkům konference byla předána publikace, jejímž obsahem byly závěrečné zprávy z provedených genderových auditů - shrnutí auditu, průběh auditu, plán rovnosti, vyhodnocení krátkodobých cílů, střednědobé a dlouhodobé cíle, analýza současného stavu v jednotlivých profesích, úprava vnitřních předpisů týkajících se aplikace flexibilních forem zaměstnání, sexuálního obtěžování a změn poměrů žen a mužů v jednotlivých profesích. Dále byl účastníkům předán CD-ROM - rovné příležitosti do firem, který obsahuje základní pojmy rovných příležitostí, praktické informace z auditů a příklady dobré praxe. Tyto publikace a CD-ROMy byly poskytnuty členským i nečlenským firmám OHK Šumperk.
Projekt nemá zahraničního partnera.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Cílovou skupinou projektu je 10 členských firem OHK Šumperk, které v rámci provedeného šetření projevily zájem zapojit se do projektu.