Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Vytvoření nabídky podpůrných služeb komplexního charakteru pro široký okruh definované cílové skupiny (CS) zaměřených na zkvalitnění práce a zvýšení kompetencí. Posílení odborných znalostí CS povede ke zvýšení efektivity a transparentnosti rozhodovacích procesů ve VS. Informovaný, vzdělaný a odpovědný zastupitel a úředník jsou nejlepší prevencí proti korupci a zárukou kvalitních služeb pro občany.

Dílčí cíle:1. Zajistit odborný servis pro CS při výkonu funkcí.2. Zpřístupnit znalosti CS formou školení a e-learningu.3. Zefektivnit práci obcí vytvořením uceleného seznamu nejpoužívanějších vzorů dokumentů a podání a přispět tak k větší právní jistotě občanů.4. Posilovat kvalitu řízení rozvoje obcí a posílit vazbu strateg. řízení na proces rozpočtování.

Cílem projektu Odpovědný zastupitel je na základě realizace vzdělávacích programů a zprovozněním systému komplexních služeb zvýšit efektivitu, transparentnost a kvalitu rozhodovacích procesů na úrovni měst a obcí, jejichž nositeli jsou místní zastupitelé a zaměstnanci měst a obcí (hlavní CS). Pro odpovědnou a transparentní činnost obcí je nutné zvládat složité procesní postupy při výkonu samostatné i přenesené působnosti. Chceme zajistit odborné zázemí dostupné pro obce v ČR bez ohledu na jejich typ nebo charakter. Kvalitní řízení a fungování obce přispívá k zvyšování důvěry občanů v činnost veřejné správy jako takové. Projekt průřezově podporuje vytváření protikorupčního prostředí a prosazování etických principů na úrovni místní veřejné správy s důrazem na období po komunálních volbách v roce 2014.
Projekt „Odpovědný zastupitel“ probíhal od 1. ledna 2014 do 30. 11. 2015. Celkem bylo podpořeno 4933 osob z celé ČR. První měsíce realizace projektu byly věnovány přípravě a realizaci výběrových řízení, přípravě aktualizované Příručky pro zastupitele, aby byla již dostupná po komunálních volbách. Od září 2014 byla provozována bezplatná právní poradna pro zastupitele a zaměstnance obcí. Tazatelé se na poradnu mohli obracet buď telefonicky, nebo e-mailem. Celkem bylo za dobu realizace projektu zodpovězeno celkem 13 554 dotazů. V rámci poskytování služeb právní poradny bylo zpracováno 212 vzorových dotazů - výběr z nejčastěji pokládaných dotazů během realizace projektu, v elektronické podobě jsou volně ke stažení na stránkách projektu. Na stránkách projektu je také volně ke stažení 153 vzorů smluv dle nového občanského zákoníku (Smluvní vztahy obce, Pracovní právo, Vyhlášky a nařízení, Obec, obecní orgány a jejich fungování, Správní řád, Pozemní komunikace, Poskytování informací, Plné moci). Na podzim 2014 vyšla aktualizovaná „Příručka pro člena zastupitelstva obce po volbách 2014“ v nákladu 6 500 kusů, která je dostupná elektronicky a i jako audionahrávka na stránkách projektu www.odpovednyzastupitel.cz. Začátkem roku 2015 vyšla Sbírka případových studií, která obsahuje studie z oblasti ekonomiky a rozvoje obcí. Zabývá se i dalšími tématy, která nejvíc trápí města a obce, konkrétně: dopady rozpínání měst, bydlením a s ním spojenou sociální sférou, dopravní obslužností, odpadovým hospodářstvím či celkovou kvalitou a dostupností veřejných služeb. Od ledna 2015 – do listopadu 2015 bylo zrealizováno 62 vzdělávacích seminářů pro zastupitele přímo v území, kde bylo proškoleno 1 113 zastupitelů. Uskutečnilo se také pět pilotních „Dnů zastupitelů“, při kterých byly sdíleny příklady dobré praxe. V rámci těchto setkáních byla diskutována témata: problematika zaměstnanosti, administrativní podpory, dopravní obslužnosti nebo cestovního ruchu a dotačních možností. „Dnů zastupitelů“ se celkem zúčastnilo 115 účastníků. Vedle prezenční formy vzdělávání měli a stále v rámci udržitelnosti projektu mají, zastupitelé a zaměstnanci měst a obcí možnost účastnit se e-learningového vzdělávání, které je zaměřeno na problematiku nového občanského zákoníku. E-learningový kurz je akreditovaný u Ministerstva vnitra a lze jej započítat do průběžného vzdělávání úředníků a vedoucích úředníků v rozsahu 10, 10 a 11 hodin. Za dobu trvání projektu ho úspěšně absolvovalo 1739 účastníků. Na podzim 2014 bylo zrealizováno 13 seminářů k problematice nového občanského zákoníku, druhá část dalších 13 seminářů bylo zrealizováno na jaře 2015. Celkem bylo proškoleno 1091 osob. 13 „Kurzů základních znalostí pro starosty“ bylo zrealizováno na jaře 2015, bylo proškoleno 562 nově zvolených starostů/starostek. Poslední částí realizovaného projektu bylo Poradenství a metodická pomoc v řízení rozvoje měst a obcí a nakládání s majetkem. Byly zpracovány dvě analýzy potřeb / priorit měst a obcí a dvě ekonomické analýzy. První analýza byla zpracována na téma Role obcí a měst v podpoře místní zaměstnanosti, druhá analýza na téma Sociálního bydlení a ekonomické analýzy potřeb na téma Sociální služby a téma Dopravy a mobility. Dále bylo poskytnuto poradenství obcím v celkovém rozsahu 100 konzultačních dnů. Převážná většina konzultací byla zaměřena na strategické a finanční řízení obcí, a to s důrazem na zmapování možností financování jejich projektových záměrů z fondů EU. Byl zrealizován benchmarking měst. Pro první cyklus/etapu benchmarkingu bylo vybráno téma energetiky. Benchmarkingového cyklu se zúčastnilo 20 měst napříč celé České republiky. Zapojená města byla Česká Třebová, Děčín, Hradec Králové, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Karlovy Vary, Kyjov, Mladá Boleslav, Most, Náchod, Olomouc, Opava, Prachatice, Pardubice, Plzeň, Přerov, Rychnov nad Kněžnou, Uherské Hradiště, Ústí nad Labem a Zlín. V oblasti energetiky se benchmarking zaměřil na témata přístupu měst k energetickému managementu, mapování tržní situace a energetické náročnosti budov v majetku města Byly vypracovány Individuální zprávy pro zapojená města a „Celková souhrnná zpráva“.
Příručka pro zastupitele po volbách 2014 Odpovědi na 212 vzorových dotazů z právní poradny Sbírka případových studií 153 vzorů smluv dle nového občanského zákoníku Ekonomická analýza potřeb - Sociální služby, Doprava a mobilita Analýza potřeb / priorit měst a obcí - Sociální bydlení, Role obcí a měst v podpoře místní zaměstnanosti Benchmarking – energetika - celková souhrnná zpráva

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

1.Politici územných samosprávných celků včetně volených zástupců územných samosprávných celků 2. Územní samosprávné celky a úřady územních samosprávných celků, jejich orgány a jejich zaměstnanci