| | |
Celoživotní vzdělávání a zaměstnatelnost | Schválený | Celoživotní učení je důležitým tématem
a páteří mnoha rozvojových strategií. Je mnoho
důvodů, proč v dnešní době se i dospělí lidé po ukončení školního vzdělání
a po nástupu do zaměstnání musí dále vzdělávat. Jedním z důvodů může být
ekonomická stránka. K dalším důvodům patří např. technologický pokrok a
s ním související modernizace pracovních prostředků a techniky vůbec.
Potřeba dalšího vzdělávání bývá také často vyvolána ztrátou zaměstnání či
změnou zaměstnavatele kvůli získání lepšího místa, zahájení soukromého
podnikání, ale i v důsledku vydání nových zákonů a předpisů nebo jejich
novelizace. U nás se pojem celoživotní vzdělávání zažil více než obecnější
celoživotní učení – z anglického Life Long Learning (LLL). Je třeba si
uvědomit, že celoživotní vzdělávání je proces, který probíhá napříč všemi
životními situacemi. Má svou historii, která se odvíjí v závislosti na
společenském rozvoji. Výzkumná služba Evropského Parlamentu (EPRS) pokud jde o otázku
celoživotního učení uvádí následující skutečnost: učení není omezeno pouze na jedinou,
specifickou fázi života, na léta strávená ve škole, ale také se objevuje v
různých kontextech v průběhu celého života. I když organizace a obsah
vzdělávání zůstávají ve výhradní odpovědnosti jednotlivých členských států,
Evropská unie podporuje celoživotní vzdělávání koordinací spolupráce mezi nimi. Ministři
školství se v roce 2009 dohodli na strategii spolupráce v oblasti vzdělávání a
odborné přípravy v příštích deseti letech, až do roku 2020. Tato strategie se
běžně označuje jako ET2020. Vymezuje čtyři sekce, z nichž každá je věnována
určité etapě celoživotního učení. Sekce se zabývají jednotlivými typy
vzdělávání a
školení a jejich cíli, personálními otázkami, financováním, dostupností, mírou
účasti a dopadu. Jedná se o následující sekce:
1.
Vzdělávání a péče v raném dětství, která zahrnuje
veškeré organizované předškolní vzdělávání dětí mimo rodinu, ke kterému dochází
dříve, než děti dosáhnou věku povinné školní docházky a které je upraveno
vnitrostátními předpisy.
2.
Povinná školní docházka
3. Terciární vzdělávání (všechny členské státy
mají nyní univerzitní programy se třemi po sobě jdoucími úrovněmi: bakalářské,
magisterské a doktorandské)
4.
Vzdělávání dospělých, které představuje široký pojem,
od sebevzdělávání po programy, které výslovně nebo implicitně poskytují
základní dovednosti,
otevřené či distanční vzdělávání, školení na pracovišti a kurzy rekvalifikace,
kurzy, které kombinují teorii s praxí a další jiné vzdělávací činnosti
prováděné za účelem dosažení zvláštního zájmu. |
Dopad pandemie COVID-19 na pracovní trh a budoucnost práce | Schválený |
Pandemie COVID-19 vyvolala nejzávažnější hospodářskou krizi
od druhé světové války. Většina zemí, regionů a měst nebyla na tuto pandemii
dobře připravena z několika důvodů. Jednak bylo podceněno riziko vzniku
epidemie a u mnohých z nich chyběly plány krizového řízení pro pandemie (s
výjimkou asijských zemí, které bojovaly proti pandemii SARs, a některé další,
například severské země, kde jsou plány krizového řízení vyžadovány). Všechna
hospodářská odvětví byla ovlivněna narušeným globálním dodavatelstvím, slabší
poptávkou po dováženém zboží a službách a poklesem mezinárodního cestovního
ruchu. Dopad krize na různá odvětví v České republice, na Slovensku, v Polsku a
v Německu je podobný. Silně byl zasažen automobilový průmysl, i když jsou mezi
jednotlivými zeměmi velké rozdíly. Kromě přerušení výroby se projevil i propad
poptávky, která klesla především kvůli velmi přísným uzávěrám a nejistotě
ohledně vývoje pandemie. Dalším silně zasaženým sektorem je doprava a
logistika, zatímco ve všech čtyřech uvedených zemích dosáhl nejlepšího výkonu
farmaceutický sektor. Kromě toho se zvýšila domácí produkce, protože
celosvětová zdravotní krize zvyšuje poptávku po lécích. Opatření k omezení
šíření viru zasáhla zejména malé a střední podniky a sociální podniky.
Společnosti si dnes velmi dobře uvědomují, že pracovní síly po krizi budou
potřebovat nové schopnosti, aby byly schopny čelit digitální a environmentální
budoucnosti, budou muset disponovat novými dovednostmi včetně sociálních a
emociálních, kognitivních a digitálních schopností. Krize poukázala na
nezbytnost sociálního dialogu, který představuje klíčovou strategii pro
management i pracovníky při hledání řešení prospěšných pro obě strany.
Aktuálním úkolem nyní je zajistit důsledné a spravedlivé
hospodářské oživení. Světové ekonomické fórum spojilo odborníky, aby
identifikovali nejnaléhavější ekonomické a sociální výzvy a prozkoumali řadu
možností, které by oživení napomohly.
Budoucnost práce přišla rychleji spolu s jejími výzvami (z
nichž mnohé se potenciálně znásobily), jako je polarizace příjmů, zranitelnost
pracovníků, více práce na pracovišti a potřeba, aby se pracovníci přizpůsobili
pracovním transformacím. Toto zrychlení je výsledkem nejen technologického
pokroku, ale také nových úvah o zdraví a bezpečnosti. Zotavení ekonomik a trhů
práce bude chvíli trvat a pravděpodobně se změní. Se zesílením těchto trendů
vyvolala realita této krize přehodnocení několika přesvědčení s možnými dopady
na dlouhodobá rozhodnutí pro ekonomiku a 55 společnost. Tyto dopady sahají od
postojů k efektivitě versus odolnosti, budoucnosti kapitalismu, průmyslové
politice, až po úlohu vlády a institucí. Jak ukázaly dějiny, rozhodnutí učiněná
během krizí mohou utvářet svět v nadcházejících desetiletích. Zásadní bude i
nadále potřeba kolektivních opatření k vybudování ekonomik, které přinášejí
inkluzivní hospodářský růst, prosperitu a bezpečnost. Pokud budou společnosti
chtít zůstat relevantní i v tomto novém světě, budou muset spolupracovat s více
zúčastněnými stranami, aby přeformulovaly svou budoucnost, vybudovaly
dlouhodobou hodnotu a novou ekonomiku založenou na hodnotách.
|
Ekonomika platforem | Schválený |
Digitální platformy
jsou dnes na vrcholu popularity. Vytvářejí spotřebitelské trhy obrovského
rozsahu a efektivity. Kromě toho umožňují nové úrovně spolupráce mezi
společnostmi z různých průmyslových odvětví, což může vést k další vlně
technologického a sociálního narušení, ale i hospodářskému růstu a průlomové
inovaci. Když hovoříme o platformě obchodního modelu, zmiňujeme společnosti,
které nepotřebují příliš představovat, jako je Google, Facebook, Twitter,
Instagram, LinkedIn, Amazon, Spotify, Uber, BlablaCar, AirBnB, Etsy, eBay atd.
Lidé, kteří se snaží definovat transformace v digitálně založené ekonomice, ji
nazývají kreativní ekonomikou či sdílenou ekonomikou. V dnešní době je moderní
pojem platformová ekonomika. Jde o neutrálnější a zobecněný pojem, který
zahrnuje rostoucí počet digitálně aktivních činností v oblasti obchodu,
politiky a sociální interakce. Jednoduše řečeno, platformová ekonomika znamená
ekonomické a sociální aktivity podporované platformami, jejichž majitelé
zdánlivě rozvíjejí bezprecedentní moc a kontrolu nad mnoha segmenty
spotřebitelských trhů. Jejich úspěch je založen na digitalizaci lidských
činností vytvářejících hodnotu.
Uvedené
informace naznačují, že nechat algoritmy řídit ekonomickou aktivitu dále
zvýhodňuje privilegované. Kromě toho sektor platforem z velké části
neodměňuje přiměřeně ty, kteří nemají bezpečné alternativní zdroje příjmů a
zhoršuje stávající formy sociální nerovnosti. Pokud chceme těžit z výhod
platforem (a jich je mnoho) bez této temné stránky, bude bezpochyby nutná vyšší
úroveň regulace a nové vzorce řízení. Výsledky dosavadních výzkumů napovídají,
že platformy fungují nejlépe, pokud mají zaměstnanci alternativní prostředky
podpory a účastní se aktivit platformy volně a bez donucení.
Platformová ekonomika umožňuje pracovat těm
lidem, kteří dříve pracovat nemohli. Pracovníci platforem mohou využít svůj
pracovní čas na jiné časově náročné povinnosti. Mohou se také připojit k práci
na dálku a dělat úkoly, které pro ně nejsou k dispozici na místě. Nabídka práce
z hlediska svobody v zaměstnání je vzrušující, ale rozmazala staré klasifikace
práce. To je to, co způsobuje narušení. Pokud dojde k porušování základních
práv, dojde ke snížení standardů. Z tohoto důvodu je třeba upravit právní
postavení pracovníků na platformě.
Dopady digitálních pracovních platforem na
práci a zaměstnanost mohou na jedné straně snížit překážky vstupu na trh práce,
a usnadnit pracovní podmínky konkrétních skupin (tj. pracovníků se silnými
rodinnými povinnostmi, lidí se zdravotním postižením, mládeže, starších
pracovníků, dlouhodobě nezaměstnaných, lidí z rodin migrantů). Na druhé straně
se platformy pro digitální práci obvykle opírají o pracovní sílu nezávislých
dodavatelů, jejichž podmínky zaměstnání, zastoupení a sociální ochrany jsou
přinejlepším nejasné, v nejhorším případě zjevně nepříznivé. Skutečná
povaha pracovního poměru je ve většině případů mlhavá. To je obzvláště problematické,
protože status zaměstnání je klíčový pro přístup k sociálnímu zabezpečení,
nároky na vzdělání a pokrytí právními předpisy o pracovních podmínkách. Z
tohoto důvodu se jeví nezbytné vyjasnění pracovního statusu pracovníků
platformy.
Zaměstnanecký status zůstává nadále hlavní
výzvou na vnitrostátní úrovni i na úrovni EU. Právní pojmy „pracovník“ nebo
„zaměstnanec“ jak na úrovni EU, tak i na vnitrostátní úrovni nejsou zcela jasné
a konzistentní.
Dobrovolná a
nelegislativní opatření měla na některé pracovníky platformy pozitivní účinky.
Některé platformy spolupracovaly mezi sebou a se sociálními partnery při
zavádění důstojných pracovních podmínek. Příklady v Německu a
v Itálii prokazují, že taková opatření lze zavést do praxe a zlepšit
podmínky pro online a místní formy práce na platformě. Vnitrostátní orgány a
orgány EU by proto měly zvážit organizaci a podporu dobrovolných a
nelegislativních opatření. Jednou z možností je zavedení mechanismu řešení
sporů pro pracovníky platformy. EU a členské státy by také měly zvážit podporu
dobrovolných kodexů chování pro platformy, které by se zavázaly k zajištění
spravedlivých pracovních podmínek.
Platformová
ekonomika díky své schopnosti navrhovat nové formy sociální interakce a
inteligentně využívat digitální technologie, může být jedním z hnacích motorů
inovací družstevních společností.
Jednou z
možností je snížit závislost pracovníků prostřednictvím širokých sociálních
opatření. Jedná se o silnější podporu sociálního zabezpečení nezaměstnaných,
základní příjem nebo hromadnější zajištění základních potřeb. Alternativně by
mohlo být vyžadováno, aby platformy poskytovaly pravidelné výhody a ochranu
pracovníkům, kteří v jejich rámci pracují v podstatě na plný úvazek.
|
Evropský prostor vzdělávání a jeho přínos pro trh práce | Schválený |
Politický cíl
Komise vytvořit do roku 2025 Evropský prostor vzdělávání (EEA) je třeba vnímat
v širším historickém kontextu. Vize Evropy jako společného kulturního a
vzdělávacího prostoru je nedílnou součástí evropského integračního procesu již
od druhé světové války a že ji lze vysledovat až hluboko do dvacátého století.
V tomto ohledu je zdůrazněna úloha renesančního humanismu patnáctého a
šestnáctého století a jeho univerzální koncepce vzdělávání, stejně jako
„výchovný tah“ osvícenské filozofie a konkrétních vzdělávacích reforem
zavedených osvícenými absolutistickými vládci. Se vzestupem nacionalismu v
devatenáctém a v první polovině dvacátého století se hlasy prosazující evropský
rozměr ve vzdělávání staly méně zřetelnými. Od počátku „evropského projektu“ a
zejména od 80. let 20. století, tedy dlouho předtím, než se myšlenka společného
evropského vzdělávacího prostoru stala výslovným politickým cílem EU,
připravily významné iniciativy cestu pro vznik EEA, přičemž nejvýznamnější z
nich bylo zahájení programu Erasmus (1987), Sorbonnské deklarace (1998),
Boloňského procesu (1999) a vytvoření Evropského prostoru vysokoškolského
vzdělávání (EHEA) (2010).
Autoři této
studie se podíleli na přijímání několika čerstvých stanovisek Evropského
hospodářského a sociálního výboru k problematice vzdělávání. Jejich doporučení
se tak do značné míry kryjí s těmito stanovisky.
Doporučujeme
stanovit v rámci Evropského prostoru vzdělávání dosažitelné dlouhodobé cíle a
zavést systém soustavného sledování pro jednotlivé členské státy s cílem
dosáhnout vysoce kvalitního a inkluzivního vzdělávání a odborné přípravy a
celoživotního učení pro všechny a zajistit, aby měl každý znalosti, dovednosti,
kompetence a postoje, které jsou v Evropě zapotřebí k vytvoření spravedlivější,
soudržnější, udržitelnější, digitálnější a odolnější společnosti.
Poukazujeme na to, že demokratické řízení systémů vzdělávání a odborné
přípravy – například prostřednictvím sociálního dialogu – v příštím
strategickém rámci EU představuje základní nástroj pro úspěšný rozvoj a
provádění politik na úrovni EU a na vnitrostátní úrovni. Je zapotřebí takové
řízení zajistit, posílit jej a začlenit do něj smysluplné konzultace s
organizovanou občanskou společností.
Doporučujeme, aby každá budoucí pracovní skupina pro otevřenou metodu
koordinace předkládala výstupy své činnosti v oblasti dané politiky, a pokud
možno politická doporučení, k projednání Radě ve složení pro vzdělávání.
Výstupy činnosti pracovních skupin by měly být zveřejňovány a účinně prováděny
a měla by jim být věnována velká pozornost na odpovídající úrovni tvorby
politik i mezi odborníky, a to jak na úrovni EU, tak i na vnitrostátní úrovni.
Je proto důležité, aby mezi členy těchto skupin byli příslušní sociální
partneři a zainteresované subjekty působící v oblasti rozvoje vzdělávacích
politik a také zástupci vedení škol, učitelů a studentů z každé země.
V zájmu splnění ukazatelů, referenčních kritérií a cílů stanovených v
akčním plánu týkajícím se evropského pilíře sociálních práv, usnesení Rady o
Evropském prostoru vzdělávání (z roku 2020), doporučení Rady o odborném
vzdělávání a přípravě a prohlášení z Osnabrücku navrhuje EHSV provést další
šetření a posouzení dopadu s cílem upravit tyto ukazatele a přidat k nim v
případě potřeby další, které pomáhají zemím lépe podávat zprávy o provádění,
neboť celkový dopad krize COVID-19 na vzdělávací systémy, studenty a učitele
není zatím jasný. Tyto ukazatele by rovněž měly vést k opatřením na podporu
sociálně a ekonomicky znevýhodněných studentů a účastníků vzdělávání a také
osob se zdravotním postižením, a to prostřednictvím společných sociálních a
vzdělávacích politik na vnitrostátní úrovni. Výsledky, jichž bylo dosaženo při
plnění referenčních kritérií a ukazatelů, by měly být vykazovány po konzultaci
s příslušnými sociálními partnery a zainteresovanými subjekty na evropské,
celostátní, regionální a místní úrovni.
Navrhujeme, aby se pokračovalo v klíčové práci, jež je odváděna na
neformálních zasedáních pořádaných předsednictvím za účelem spolupráce v
různých oblastech vzdělávání (GŘ pro školství, GŘ pro odborné vzdělávání a
přípravu, GŘ pro vysokoškolské vzdělávání) a v hledání součinnosti mezi nimi a
aby se na ně více poukazovalo, a to za účasti příslušných sociálních partnerů z
každé země EU a po konzultaci s příslušnými organizacemi občanské společnosti,
jak je tomu kupříkladu v případě poradního výboru pro odborné vzdělávání a
přípravu.
Dále doporučujeme, aby v rámci účinného partnerství mezi ministerstvy,
sociálními partnery a občanskou společností a jejich řízení byly propojeny
politiky na úrovni EU a vnitrostátní/regionální politiky.
Poukazujeme na nutnost uceleného přístupu ke vzdělávání a odborné
přípravě a na to, jak je důležité zaujmout takový přístup i k provádění všech
nedávných iniciativ EU v oblasti vzdělávání (Evropský prostor vzdělávání),
odborného vzdělávání a přípravy (doporučení o odborném vzdělávání a přípravě),
dovedností (Evropská agenda dovedností), vzdělávání mládeže (Most k pracovním
místům) a digitálních dovedností (Akční plán digitálního vzdělávání 2021–27), a
současně dbát na to, aby přispěly k zajištění rovného přístupu ke kvalitnímu
vzdělávání a odborné přípravě, rekvalifikaci a zvyšování kvalifikace pracovníků
za účelem spravedlivé transformace na trhu práce, poskytly podporu dospělým s
nízkou kvalifikací při hledání zaměstnání a získávání podnikatelských
dovedností a pomohly podnikům držet krok s inovacemi a konkurencí na
celosvětové úrovni.
|
Katalog integrovaných služeb a procesů | Schválený |
V roce 2020 tvoří podíl tzv. mileniálů více než 50 % globální pracovní
síly. Ti, kteří vstoupili do práce během internetového věku, jsou téměř všichni
instinktivně digitální. Jsou také mobilní – k internetu jsou připojeni celý
den. Očekávání pracovníků ohledně digitální interakce s firmami, vládou a
organizacemi tím značně narůstá. A to je samozřejmě zásadní téma také pro
sociální partnery a sociální dialog jako takový.
Cílem Katalogu integrovaných služeb a procesů je vytvořit podklad a
předpoklady pro soulad dalšího rozvoje Integrovaného informačního systému
iPodpora s aktuálními trendy v oblasti digitalizace, které půjdou ruku v ruce s
potřebami cílových skupin. Mapování existujících a chybějících služeb a procesů
je nezbytné pro přípravu výběrových řízení pro pokračující integraci aplikací a
služeb, které mohou zvýšit kapacitu příjemce a partnera projektu Asociace
samostatných odborů (ASO) a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských
svazů ČR (KZPS ČR). Katalog je důležitým podkladem pro systémovou analýzu i
technickou dokumentaci projektu systému iPodpora.
Metodami pro zajištění informací byla kombinace řízených rozhovorů,
fyzické prověřování hardwarového i softwarového vybavení, procesních i
aplikačních systémů organizací.
Na počátku aktivity byl realizován detailní průzkum informačních potřeb
cílových skupin projektu. Na základě průzkumu byl vypracován podrobný katalog
konkrétních služeb a procesů.
Katalog umožnil zmapovat existující a postrádané služby a procesy,
navrhnout nové. Katalog obsahuje integraci vyhovujících aplikací a nahrazení
nevyhovujících, nové interní služby a procesy (řídící, schvalovací, rozhodovací
procesy, distribuce rozhodnutí atd). Katalog obsahuje popis konkrétních služeb,
které systém poskytuje ve veřejné části určené všem zaměstnancům a
zaměstnavatelům.
|
Minimální mzda v Evropské unii a institut celoevropské minimální mzdy | Schválený |
Evropská komise na podzim roku
2020 předložila návrh vyzývající unijní státy k zavedení adekvátní hranice
minimální mzdy. Cílem je snížit rozdíl mezi průměrnými a nejnižšími příjmy,
zatím bez stanovení přesné hranice. Minimální mzdy mají podle návrhů Evropské
komise dosáhnout takové úrovně, aby nejen v probíhající pandemické krizi
opravdu chránily před chudobou.
Nízké mzdy v některých
členských státech nedokázaly v posledních desetiletích držet krok s vývojem
ostatních mezd. Strukturální trendy přetvářející trhy práce, jako je
globalizace, digitalizace a nástup nestandardních forem práce, zejména v
odvětví služeb, zapříčinily zvýšenou polarizaci pracovních míst, což následně
vedlo ke zvýšení podílu špatně placených a málo kvalifikovaných povolání, a
tyto trendy přispěly i k tomu, že tradiční struktury kolektivního vyjednávání ztratily
na významu. Tento vývoj vedl k větší chudobě pracujících osob a mzdové
nerovnosti.
Lepší pracovní a životní
podmínky, zajištěné mimo jiné přiměřenou výší minimálních mezd, jsou ku
prospěchu pracovníků i podniků v Unii. Snižování značných rozdílů v rozšíření
minimální mzdy a její přiměřenosti přispívá k lepší spravedlnosti na trhu práce
EU, stimuluje zvyšování produktivity a podporuje hospodářský a sociální pokrok.
Hospodářská soutěž na jednotném trhu by měla být založena na inovacích a
zvyšování produktivity, jakož i na vysokých sociálních standardech.
Přestože myšlenka adekvátní
mzdy zní samozřejmě, přichází do politicky, ale hlavně ekonomicky pestrého
prostředí. Zatímco odbory by rády navázaly výši minimálních mezd napříč Evropou
na místní mzdové mediány či průměry, zaměstnavatelé jsou k celému tématu
přinejmenším rezervovaní. Debata navíc zasahuje do dlouhodobě komplikovaného
procesu snah o sbližování pracovních a sociálních standardů západních zemí s
novějšími členy Unie.
Při hospodářském útlumu je
úloha minimálních mezd ještě důležitější. Koronavirová krize zasáhla zejména
odvětví s větším podílem pracovníků s nízkými mzdami, jako je maloobchod a
cestovní ruch, a její dopady silněji pocítily znevýhodněné skupiny
obyvatelstva. K podpoře udržitelného a inkluzivního hospodářského oživení je
zásadní, aby měli pracovníci v Unii přístup k pracovním příležitostem a
přiměřeným minimálním mzdám.
Ochranu, kterou minimální
mzda poskytuje, lze zajistit kolektivními smlouvami (tak je tomu v šesti
členských státech) nebo zákonnou minimální mzdou stanovenou zákonem (tak je
tomu v 21 členských státech).
Krize koronaviru ukázala, že v
Evropské unii je potřeba zajistit spravedlivou výši minimální mzdy. Mnoho
pracovníků v první linii boje proti pandemii, jako jsou pečovatelé,
zdravotničtí pracovníci, lidé starající se o děti a uklízečky, totiž dostávají
plat pouze ve výši minimální mzdy. Téměř 60 % osob s minimální mzdou v EU navíc
tvoří ženy.
Minimální mzda je nejnižší
odměna, kterou musí zaměstnavatel vyplatit svým zaměstnancům za jejich práci.
Přestože všechny země EU mají stanovenou určitou hranici minimální mzdy, ve
většině případů tato odměna nepokrývá všechny životní náklady. Pro přibližně
sedm z deseti pracovníků s minimální mzdou v EU bylo v roce 2018 obtížné se
vůbec uživit.
Měsíční minimální mzdy se
napříč EU výrazně liší, od 312 eur v Bulharsku do 2142 eur v Lucembursku
(čísla za rok 2020). Jedním z hlavních faktorů širokého spektra je rozdíl
v životních nákladech v jednotlivých zemích sedmadvacítky.
V státech EU existují dvě formy
minimální mzdy:
·
Zákonné minimální mzdy: jsou regulovány
stanovami nebo formálními zákony. Většina členských států má taková pravidla.
· Kolektivně dohodnuté minimální mzdy: v šesti
zemích EU jsou mzdy stanovovány prostřednictvím kolektivních smluv mezi odbory
a zaměstnavateli, v některých případech se to týká i výše minimálních mezd:
Rakousko, Kypr, Dánsko, Finsko, Itálie a Švédsko.
Česká republika aktuálně
zaujímá postavení mezi těmi horšími výkony v rámci členských zemí a
lichotivou se pro ni nejeví ani srovnání s novými metodami posuzování
spravedlivosti odměň a zajištění důstojného odměňování. Nově používaná tzv.
minimální důstojná mzda v současnosti nedosahuje úrovně národního mediánu
a úkolem české ekonomiky tak není ani reagovat na vnější podměty ze strany
Evropské komise, jako na vlastní čísla.
V roce 2020 ovšem zveřejnila
Komise návrh směrnice pro zlepšení přiměřené úrovně minimálních mezd v EU.
Účelem je nejen chránit pracovníky v Unii, ale také pomoci odstranit rozdíly v
odměňování žen a mužů, posílit pobídky k práci a vytvořit rovné podmínky na
jednotném trhu.
Návrh ovšem zohledňuje národní
kompetence a smluvní volnost sociálních partnerů a výši minimálních mezd tak
nestanovuje.
Směrnice chce pouze podpořit
společné vyjednávání o mzdách ve všech zemích EU. U zemí se zákonem stanovenými
minimálními mzdami si klade za cíl zajistit, aby minimální mzdy byly stanoveny
na adekvátní úrovni – a to v souladu se socioekonomickými podmínkami dané země,
ale také regionálními a sektorovými rozdíly. Plán Komise nepočítá se zavedením
jednotné úrovně minimální mzdy pro celou Unii, ale navrhuje postup, jak by
jednotlivé země měly dospět k její dostatečné výši. Státy by měly mimo jiné
změnit často nejasná kritéria jejího výpočtu, pravidelně je aktualizovat podle
ekonomického vývoje nebo omezit výjimky, pro něž minimální mzda neplatí.
|
Moderní technologie, zaměstnanci a bezpečnost | Schválený |
Vědecko-technický vývoj v posledních letech nabral nevídaným
způsobem na rychlosti, a to až takovým způsobem, že leckdy je na hranici sil
odborníků veškerý vývoj postřehnout. S tím jde ruku v ruce nárůst
počtu obyvatel na Zemi, přičemž mnoho z těchto lidí pracuje intenzivně
v mnoha oborech hospodářství, kde jsou na ně kladeny vysoké nároky
z hlediska objemu odvedené práce. To sebou nese nebezpečí nárustu chyb a
úrazů.
Průmyslové revoluce způsobily nejen zásadní změnu
v hospodářské oblasti, ale velmi významným způsobem ovlivnily růst lidské
populace na Zemi. Mnohem větší procento lidí pracuje s mnohem větší
intenzitou a s větší produktivitou, než tomu bylo dříve, na každého
pracovníka je vyvíjen stále větší tlak na podání většího výkonu. To sebou nese
potřebu mnohem většího soustředění při práci, potřebnou větší míru kvalifikace,
pracuje se mnohem častěji s použitím pokročilých strojů (spolupráce člověk
+ stroj) a to sebou nese nebezpečí možných úrazů. Bezpečnost a ochrana zdraví
pracovníků při práci musí být jedním ze základních hledisek každé moderní firmy
a rovněž tak musí být prioritu každého jednotlivého pracovníka.
Ovšem na bezpečnost práce se v dnešních moderních,
technologiemi zaplněných pracovních postupech musíme dívat i z jiného
pohledu. Zavedením počítačového řízení a použití digitálních přístrojů
v téměř každém oboru hospodářství se nám objevil nový význam pracovní
bezpečnosti. Musíme věnovat pozornost i bezpečnosti kybernetické, zpracování
dat, jejich přenosu, ochraně před jejich zneužitím a odcizením, ochraně proti
kybernetickým útokům. Toto je oblast pracovní bezpečnosti, která před zavedením
výpočetní techniky nebyla známa, respektive neexistovala.
Navíc není možné na klasickou oblast bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci a na oblast kybernetické bezpečnosti nahlížet jako na dva
oddělené obory. Obě zmíněné oblasti, zdánlivě rozdílné, totiž mají velmi mnoho
společného. Respektive nedostatky v jedné oblasti se mohou
s nečekanou razancí a nečekaně objevit v oblasti druhé. Například
chyba v kybernetické bezpečnosti, například při hackerském útoku, může
způsobit nečekaný pohyb průmyslového robota například i zranění osoby, a to i
fatálním způsobem (nezapomínejme, že průmyslové roboty mohou být až
několikatunové, velmi silné kolosy).
Nejen vlastní technologický vývoj, ale i nepředvídatelné
události posledních měsíců velmi změnily přístup k práci, k řízení,
ke vzdělávání, k osobnímu a rodinnému životu, k oddechu. Co přinese
další období, to se teprve ukáže.
Prudký nárůst lidské populace posledních desetiletí, nástup
Průmyslu 4.0 – tedy zavádění moderních digitálních technologií, rozvoj
komunikačních sítí křížem krážem celou planetou, rozvoj satelitní komunikace,
mobilních sítí 5. generace, obchod s daty, restrukturalizace průmyslových
odvětví, to vše má dopady na každého jednotlivce na Zemi.
Hustota zalidnění a jednoduché cestování má neblahý dopad na
rychlost šíření epidemií až do rozměrů celosvětové pandemie, kterou
v současné době zažíváme. Naštěstí máme k dispozici technologie,
které ještě před několika lety byly výsadou majetnějších obyvatel, a ještě o
něco zpět v historii vůbec nebyly k dispozici, můžeme alespoň
částečně pracovat z našich domovů – to dříve nebylo možné.
Tyto prudké změny mají také přímý dopad na vnímání
bezpečnosti. Máme nová digitální rizika, která jsme dříve neznali,
s možným obrovským dopadem v případě selhání techniky, lidské chyby
nebo útoku. V rámci bezpečnosti práce se musíme nově vyrovnávat se
stresovými faktory, novými funkčními chorobami způsobenými strnulou prací
v sedavých zaměstnáních s minimem pohybu. Rovněž řešení bezpečnosti
práce s ohledem na práci z domova v tak velkém objemu je
novinkou.
Progresivní a inovativní přístup mnohých firem spolu se
zapojením pracovníků do prevence bezpečnosti práce a ochrany zdraví,
vyhlašování nadnárodních kampaní, které jsou doplněny osvětovou činností a
účast firem v nich, nás přesvědčuje o tom, že výkon práce v budoucnu
bude zase o něco šetrnější k našemu zdraví, a to ve svém důsledku přispěje
ke spokojenějšímu životu všech.
|
Ohrožené skupiny zaměstnanců v roce 2020 a možnosti využití práce z domova pro jejich podporu | Schválený |
Rok 2020
znamenal vážný otřes pro český trh práce, došlo k vytěsňování okrajových skupin
zaměstnaných. Nezaměstnanost se zvýšila především u mladších věkových skupin.
Ovšem mezi ohroženými skupinami se objevují například i zaměstnanci
vzdělanostně znevýhodněni, ženy, zdravotně postižené osoby nebo osoby
vyžadující zvláštní pomoc nebo oproti mladým opačné spektrum věkově
znevýhodněných osob – senioři.
V rámci
studie jsou poté vybrány 4 kategorie ohrožených skupin, které jsou detailněji
popsány a v rámci studie rozebrány. Každá ze skupin má poté v rámci
uplatnění na trhu práce v době Covidu specifické překážky – ať už ekonomické
nebo i sociální.
Přestože
mladí lidé byli v roce 2020 jednou z nejčastěji propouštěních skupin
zaměstnanců, je nutné poukázat na to, že se zaváděním možnosti flexibilních
pracovních míst by nemělo docházet k jejich dlouhodobému vyčlenění na trhu
práce. U mladých lidí se dá předpokládat snadnější adaptace na nové prvky
zaměstnávání a do budoucna by měl být kladen důraz hlavně na zajištění jejich
dalšího pracovního rozvoje, aby nedocházelo ke ztrátě příležitostí
z důvodu rozdílného pohledu na zaměstnance v tradičních formách
zaměstnávání a těch flexibilních. Kromě ekonomických aspektů spojených
s prací je potřeba u mladých lidí pozorovat i jistou potřebu se po
ukončení studií aktivně zapojit na trhu práce z hlediska sociálních
potřeb.
Flexibilní
formy zaměstnávání mohou dlouhodobě podpořit i postavení žen na trhu práce, kdy
jim usnadní návrat například po mateřské, ale i celkovou pracovní zátěž
například pro rodiny s jedním rodičem, kdy samoživitelky tvoří podle
posledního sčítání lidu více jak 90 %. Možnost flexibilnějších pracovních pozic
pro ženy sebou stejně jako u mladých a ostatních ohrožených skupin zase nenese
pouze stránku zajišťovací, ale umožňuje se dále realizovat a rozvíjet.
V rámci roku 2020 pak flexibilní formy zaměstnávání nebo částečný přechod
na ně umožňují i pokračující práci během uzavření škol, což zase ovlivnilo
možnost pracovního nasazení například samoživitelek. Během roku 2020 se zvýšil totiž
hlavně počet ekonomicky neaktivních žen ve věku do 45 let, u nichž lze
předpokládat péči o děti. Tvoří totiž 80 % nových ekonomicky neaktivních osob.
Detailnější
rozbor vývoje (ne)zaměstnanosti jednotlivých skupin a popis vybraných je
zpracován v kapitolách 1 a 2. Například ztráta zaměstnání postihovala více
jak 3krát častěji ženy než muže. V rámci 3. kapitoly studie je popsáno,
jakých forem flexibilního zaměstnávání můžeme například využít a jejich výhody
a nevýhody v době Covidu-19.
V rámci
flexibilních forem zaměstnávání je zvláštní pohled vyhrazen pro práci
z domova neboli homeworking. Dřívější forma benefitu pro zaměstnance je
v dnešní době jednou z hlavních zbraní zaměstnavatelů proti přerušení
či ukončení činnosti. Do budoucna bude zajímavé, jaké dopady na obory, v kterých
je to možné uplatnit, bude mít zrychlený nástup práce z domova. Jestli
zaměstnavatelé zjistí snížení pracovních nákladů – bez jejich přenesení na
zaměstnance – a budou v tomto trendu pokračovat.
|
Podpora a vývoj CSR ve světle trendů 21. století a možnosti jeho uplatnění vybranými subjekty v sektoru dopravy | Schválený |
Dnešní doba je charakteristická
neustálými a rychle probíhajícími změnami v celé naší společnosti. Dynamika
vývoje s sebou přináší mnoho problémů, ale i výzev, kterým čelí jednotlivé
vlády, společnosti a společenství, celá průmyslová odvětví, management podniků,
rodiny, ale vlastně i každý jednotlivý člověk. Vzhledem ke značně turbulentnímu
prostředí zesílenému v posledních měsících ještě důsledky (dosud
neskončené) koronavirové pandemie celosvětových rozměrů, si musíme klást otázky
týkající se naší budoucnosti a dalšího vývoje a to na úrovni hodnotové,
společenské i podnikatelské. Jak se
přizpůsobit všem změnám, které se nám „dějí“, jak se adaptovat, jakým způsobem
reagovat nyní, abychom neznámou a nezřetelnou budoucnost už dnes ovlivňovali ve
prospěch blaha co největšího počtu lidí nejen v naší zemi, ale i globálně
na celém světě? Co teď máme vlastně dělat?
Tváří v tvář současné situaci si
mnoho lidí uvědomuje více či naléhavěji než dříve svou vlastní odpovědnost za
svět, za planetu, za vlastní způsob života, za své podnikání a za důsledky
svých rozhodnutí. Nežijeme izolovaně, ale propojeně. Dotýká se nás, co dělají
druzí (v našem sousedství, stejně ale někde na druhé straně světa) a ostatních
se může dotýkat a dotýká to, co děláme my. Uvědomují si to stále více nejenom
jednotlivci, ale také firmy a podniky, resp. jejich management.
Uvědomovat si zodpovědnost za širší
dopady činnosti podnikatelských subjektů samo o sobě není nijak nová myšlenka.
Již cca 70 let se v teorii i v praxi můžeme setkávat
s myšlenkami konceptu společenské
odpovědnosti organizací (corporate social responsibility – CSR), který
z myšlenky uvědomované zodpovědnosti za zamýšlené i nezamýšlené důsledky
činnosti podnikatelského subjektu a širší zodpovědnosti za okolí, ve kterém
podnikatelský subjekt působí, vychází. A tento koncept se stal
v posledních letech široce rozšířeným nástrojem pro strategické řízení
organizací, zejména v některých odvětvích, zejména v některých
zemích.
To, co je ale nového, je právě
naléhavost, vycházející z turbulentně měnícího se světa, čelícího novým a
neznámým výzvám, která nás nutí přemýšlet o těchto věcech i v zemích či
odvětvích, které se dosud k podobným konceptům a myšlenkám stavěli spíše
vlažně. Pro mnoho subjektů z tržního i netržního prostředí se totiž může
jednat o náročný úkol udržení své konkurenceschopnosti na trhu, na kterém
působí. Spotřebitelé, veřejnost i konkurence si více všímají, jak se podnik
chová ke spotřebitelům, k životnímu prostředí, k zaměstnancům a k sociálním
potřebám společnosti. Pro to být úspěšnou firmou již nestačí orientovat se
pouze na dosažení zisku. Objevují se nové zájmy a očekávání ze strany občanů,
spotřebitelů i investorů, zvyšuje se zájem o dopady ekonomických aktivit na
životní prostředí a média i moderní komunikační technologie včetně sociálních
sítí si vynucují transparentnost podnikatelských i nepodnikatelských aktivit.
To vše proto, že svět kolem nás se mění a mnoho lidí si tuto změnu uvědomuje a
přizpůsobuje ji své očekávání a své chování.
V České republice je koncept
společenské zodpovědnosti v základních rysech znám, ale je nutné
konstatovat, že stále ještě není ještě efektivně rozvinut a široce aplikován,
setkáváme se s ním u některých větších či menších komerčních firem. U státní
správy a samosprávy a dalších organizací veřejného sektoru je jeho význam dokonce
stále podceňován. Jenže právě organizace veřejného sektoru a podnikatelské
subjekty napojené na státní správu či samosprávu mohou hrát v podpoře myšlenek
společenské odpovědnosti organizací klíčovou roli. Mohou totiž propagovat společensky
odpovědný přístup k podnikání a zaměstnávání jako jednoznačně žádoucí stav
pro celou společnost. Přitom zvláště u státní správy a samosprávy a na ně
napojeným subjektům by mělo být jednání v kontextu filosofie společenské
odpovědnosti naprosto přirozené, protože posláním státu, krajů a obcí je
pečovat o všestranný a dlouhodobě udržitelný rozvoj svého území a ze svého
jednání skládat účty svým voličům.
Hlavním smyslem filosofie společenské
odpovědnosti organizací je podnikat, rozvíjet se, pečovat o svěřené hodnoty
nebo svěřená území nebo poskytovat veřejně prospěšné služby s cílem dlouhodobé udržitelnosti. A to
je téma, které se týká nás všech, každého z nás, právě ve světle
globálních změn a otřesů, kterým čelíme.
Právě proto jsme si vybrali toto téma o
možné aplikaci principů společensky odpovědného podnikání v sektoru
dopravy jako příspěvek k hledání cesty pro budoucnost a reakci na výzvy
moderní doby, které se navíc dotýkají i tématu sociálního dialogu. Protože
realizace principů společenské odpovědnosti podporuje komunikaci a dialog
zainteresovaných stran a přináší množství nefinančních benefitů, důležitých pro
pracovníky i management organizace a přispívá tak k dlouhodobé
konkurenceschopnosti a udržitelnosti podniků, firem i organizací.
|
Podpora sociálních podniků | Schválený | Pojetí sociálního podniku nebo
sociálního podnikání jako jedné z možností, jak řešit nebo přispět k řešení
sociálních a ekonomických problémů společnosti, se začalo objevovat v 90.
letech minulého století, a to jak v Evropě, tak v Americe.
Sociální podnikání nemá přesně
vymezenou definici. Spíše jde o vnímání určitého spektra podnikání - označuje
se tak činnost, která je sice podnikatelskou, ale zároveň má určitý přesah
směrem k řešení společenských problémů. Někdy bývá označována jako
"společensky prospěšné podnikání", což není úplně přesné, neboť
společensky prospěšné je (mělo by být) každé podnikání, minimálně to, které je
legální a směřuje k vytváření hodnot pro jednotlivce a pro společnost.
Vzhledem k neustálenému chápání
pojmu si lze pod sociálním podnikáním představit celou řadu aktivit. Obecně lze
říci, že se jedná o oblast ekonomické činnosti, která spojuje ekonomické a
sociální, obecně nebo veřejně prospěšné aspekty, mající příznivý dopad na rozvoj
společnosti, se zvláštním vztahem k lokalitě, ve které je toto podnikání
provozováno. Toto je nebo by mělo být základním principem sociální ekonomiky
tak, jak je tato oblast v současnosti nejčastěji vnímána.
Doporučení
zahrnují způsoby, jak účinně zvýšit viditelnost a uznání sociálních podniků a
podpořit lepší porozumění tomu, co sociální podnik znamená a jaká je jeho
přidaná hodnota. Opatření umožňující dosáhnout tyto cíle zahrnují shromažďování
údajů na různých úrovních, společné vytváření komunikační strategie a sdílení
řízení sociálních dopadů. Bylo by vhodné provést komparativní analýzu měření
sociálního dopadu v členských státech. Měření sociálního dopadu může sociálním
podnikům pomoci stanovit realistické cíle, sledovat a zlepšovat výkonnost a zvyšovat
svou konkurenceschopnost.
Přínosem může být i vytvoření
rozmanitých a inkluzivních reprezentativních sítí, které umožní využít synergií
a zároveň podpoří vzájemné učení a předávání zkušeností a případů dobré praxe
v sociálním podnikání. Sociální ekonomika by rovněž měla být na všech
úrovních zařazena do všech příslušných
politik, programů a postupů.
Nástrojem zvýšení viditelnosti
sociálního podniku a zvýšení povědomí
veřejnosti o něm může být i zavedení systému certifikace sociálních podniků.
Značka sociální ekonomiky by mohla být udělována na základě žádosti při splnění
stanovených kritérií. |
Posílení spolupráce sociálních partnerů k podpoře uplatnění pracovního potenciálu osob se zdravotním postižením | Schválený |
Situace v ČR, pokud jde o
zaměstnávání osob se zdravotním postižením na volném trhu práce, není
optimální. Veřejnost vnímá zdravotní postižení jako něco, co předurčuje
omezenou schopnost pracovat jaksi automaticky, tento přístup zatím vnímá i část
zaměstnavatelů. Osoba se zdravotním postižením je potenciální problém, strach
z neznámých komplikací vede k odmítání těchto uchazečů, často
preventivně.
Podpora zaměstnávání OZP – jak osvěta, tak
i nástroje politiky zaměstnanosti, příspěvky, financování jednotlivých
nástrojů, je v ČR téměř výhradně v působnosti Ministerstva práce a
sociálních věcí. Úřady práce jako jeho výkonná složka jsou jediným kompetentním
nositelem veřejných služeb zaměstnanosti státu. Velkým negativem a brzdou je,
že opatření politiky zaměstnanosti nejsou dostatečně koordinována
s ostatními fázemi rehabilitace a mimopracovní podpory.
Lidé, kteří v důsledku vrozeného
postižení, nemoci nebo úrazu získají statut invalidy, nejsou dostatečně rychle
vtaženi do procesu rehabilitace, často stráví dlouhé měsíce v nemoci,
rehabilitačním ústavu nebo ve speciálním zařízení. Ztratí tak pracovní návyky a
potom i motivaci k zaměstnání. Nejsou dostatečně informováni o možnostech
programů podpory, nedůvěřují jim a obávají se navíc ztráty invalidity,
s níž jsou spojeny ekonomické jistoty důchodu, případně dalších dávek a
příspěvků.
Podobně je to s informovaností
zaměstnavatelů, kterým chybí dostatečná motivace zajímat se o tento okruh
uchazečů, případně klientů sociálních služeb, kteří mají aktuální pracovní potenciál
a jsou v produktivním věku. I v případě, že v rámci své
společenské odpovědnosti projeví zájem o tyto uchazeče o práci, chybí jim často
praktická odborná pomoc nad rámec finanční podpory, dané nástroji aktivní
politiky zaměstnanosti (zákon o zaměstnanosti). Nástroje politiky zaměstnanosti
motivující a podporující obě strany trhu práce jsou již zastaralé
a neúčinné.
Ani v současné situaci na trhu práce,
kdy je nedostatek zaměstnanců, se nedaří motivovat zaměstnavatele
k využití aktuálního pracovního potenciálu OZP. Povinnost ze zákona
zaměstnat nejméně 4 % OZP platí pouze pro zaměstnavatele více než 25
zaměstnanců. Přitom roste podíl firem s méně jak 25 zaměstnanci.
Této oblasti se systematicky nevěnuje ani
většina podnikatelských sdružení a svazů. Rovněž odborové organizace mají
jen málo informací a nevěnují se odborně tomuto segmentu svých členů. Podobně i
organizace sdružující osoby se zdravotním postižením, většinou orientované na
určitý typ postižení (tělesných, smyslových, psychických, duševních a podobně)
se zaměřují spíše na kompenzaci a pomoc podle typu postižení – logicky zejména
na nepracovní oblast života svých členů a dalších zainteresovaných osob.
Cílem této aktivity je podpořit vznik sítě
„ambasadorů“ ve všech organizacích sociálních partnerů, kteří budou vybaveni
základními informacemi a znalostmi pro posílení zájmu a spolupráce ve prospěch
vstupu OZP na trh práce.
Tato síť může spolupracovat nejen
s úřadem práce a jeho odborníky, ale i s externími
spolupracujícími organizacemi, například s poskytovateli sociálních služeb.
Především se může stát základem pro
praktické využití diverzity přístupu společensky odpovědných zaměstnavatelů,
pro vytváření a šíření příkladů dobré praxe navenek i uvnitř podniků.
Roli ambasadora může v praxi přijmout
zástupce dvou sociálních partnerů: zaměstnavatele nebo odborové organizace,
případně i spolupracujícího partnera některé z takových organizací.
Optimální variantou je situace, kdy se
ambasadory stanou lidé s osobní zkušeností se zdravotním postižením, kteří
jsou aktivní a relativně úspěšní, kteří prošli procesem rehabilitace. Spojení
zde získaného „know-how“ s osobní zkušeností je ideální cestou
k prolomení bariér, často vyplývajících z neznalosti a obav
z neznámého.
Vzhledem k identifikovaným rozdílům
ve velikosti, oborovém zaměření, v personálních požadavcích velmi širokého
spektra zaměstnavatelů je zvolen základ v podobě široké a univerzálně
pojaté osnovy, která zahrnuje všechny aspekty, podmínky a okolnosti potřebné
k úspěšnému pochopení podstaty problému.
|
Pracovní právo 2020 | Schválený |
Vzhledem k tomu, že studie se zaměřuje na
změny v pracovním právu v roce 2020, vycházeli autoři při jejím psaní především
z textů zákoníku práce, zákona o zaměstnanosti a souvisejících předpisů,
vyhlášených ve Sbírce zákonů, důvodových zpráv, a ze svých poznatků a
zkušeností, mj. i z přímé účasti při přípravě uvedených změn. V kapitole
věnující se trhu práce pak také z dostupných statistických údajů a
výpočtů autora.
Novela zákoníku práce č. 285/2020 Sb.
přináší s účinností od 1. ledna 2021 po dlouhé době zcela zásadní změnu
koncepce dovolené, která by měla napomoci odstranit některé letité problémy, na
které praxe naráží. Současná právní úprava dovolené byla do platného zákoníku
práce převzata z původního zákoníku práce (zákon č. 65/1965 Sb., ve znění
pozdějších předpisů). Ačkoli se tedy jedná o v zásadě konstantní a řadu desítek
let v praxi aplikovanou úpravu, vykazuje některé dobře známé, avšak dlouhodobě
trpěné nedostatky, které způsobují nedůvodné rozdíly při stanovení délky
dovolené a při jejím čerpání mezi zaměstnanci v rozdílných režimech
rozvržení pracovní doby do směn.
V souvislosti s novým institutem
se ze zákoníku práce (§ 209) vypustí pojem „částečná nezaměstnanost“ a vloží se
ustanovení § 209a: „Při překážkách v práci podle § 207 až 209 nepřísluší
zaměstnanci náhrada mzdy po dobu, po kterou mu byla poskytována podpora
v době částečné zaměstnanosti podle části páté hlavy VII zákona o
zaměstnanosti“.
|
Principy pro sociálnější Česko do roku 2O27 | Schválený |
Studie „Principy pro sociálnější Česko do roku 2027“ navazuje
na předchozí studii, zpracovanou
ekonomickým týmem ASO v roce 2020 věnovanou zejména přípravě
důchodové reformy a problematice stárnutí
v ČR s názvem „Změny důchodového pojištění v ČR po roce 2020“.
V průběhu roku 2021 s ohledem na neočekávané
sociální problémy způsobené zejména
pandemii COVID-19 dokončení důchodové reformy, spojené s přípravou
změny legislativy, bylo odloženo na
pozdější období a pozornost odborníků i MPSV byla věnována zejména nutným změnám v sociálním zabezpečení
zaměstnanců, malých a středních podniků a v neposlední řadě i možnosti
dalšího rozpracování a využití
Evropského pilíře sociálních práv,
odsouhlaseného členskými státy EU
v roce 2017 v Göteborgu.
Evropská komise vydala v březnu 2021 „Akční plán pro
Evropský pilíř sociálních práv (Sdělení
EK Evropskému parlamentu, Radě – COM
2021-102 final ), kde uvádí nejen přehled svých dokumentů
připravovaných pro období 2021-24 k tomuto tématu, ale rovněž i
řadu doporučení v této oblasti pro
členské státy EU, zahrnující i doporučení týkající se přiměřených minimálních mezd EU ( Směrnice
EP a rady COM (2020) 682 final.) Současně v květnu
2020 vydala EK i Nařízení Rady (EU)2020/672 o zřízení evropského nástroje pro
dočasnou podporu na zmírnění rizik nezaměstnanosti v mimořádných situacích
(SURE) v důsledku rozšíření onemocnění COVID-19.
Z uvedených
důvodů se studie více zabývá možnostmi změn v sociální oblasti rozpracovávanými v EU související i
s problémem zvládání pandemie COVID 19
a způsobem aplikace těchto
opatření v působnosti ČR. S ohledem
na odložení legislativních prací na důchodové reformě se studie touto
problematikou v úvodu nezabývá a nahrazuje tuto část v 1. kapitole
širší charakteristikou sociálně tržní ekonomiky související v současnosti
i s Evropským pilířem sociálních práv.
V závěru studie jsou získané informace promítnuty i do
doporučení pro úlohu Předsednictva ČR v Radě EU v 2. pololetí roku
2022.
|
Režijní výhody v železniční dopravě v ČR a praxe v zemích EU | Schválený | Režijní výhody zaměstnanců pracujících
v drážních profesích či firmách hýbou v poslední době diskusí
v manažerských, odborových i politických kruzích. Znovu a opět se řeší
jejich oprávněnost, právní postavení, rozsah, způsob zajištění a náklady.
Ačkoliv takovou diskusi můžeme
sledovat opakovaně v průběhu celé historie poskytování režijních výhod,
v posledních letech se k již známým argumentům a diskusním pozicím
přidal jeden nový podnět a tím je otázka zachování a nastavení režijních výhod
vzhledem k tématu liberalizace železniční dopravy v rámci EU. Ačkoliv
ani téma liberalizace není úplně nové, nová je aktuálnost tohoto tématu
v prostoru České republiky po uplynutí doby 10 let, kdy byla železniční
doprava až na výjimky politicky chráněna před důsledky liberalizace. Dnes ovšem
jsme v situaci, kdy se nově přistupuje k zadávání služeb ve veřejném
zájmu, platí pravidla pro vyrovnávací platby, kontroluje se nediskriminační
přístup na trhy a chystá se soutěžení dopravců. Díky tomu se tlak na vyjasnění
postavení tohoto historicky daného benefitu ve vztahu pravidlům veřejných
soutěží a zadávání veřejných zakázek zesiluje a stává se velmi aktuálním
tématem.
Již v roce 2017 proběhlo první
kolo této diskuse, jehož výsledkem bylo memorandum zúčastněných stran
v diskusi (Ministerstvo, České dráhy, odborové svazy), které částečně
posunulo zajištění režijních výhod od obecně zákonem garantovaného nároku
k charakteru zaměstnaneckého benefitu, byť se tato skutečnost týkala pouze
části vlakových spojů (tzv. komerční vlaky apod.). Memorandum, uzavřené na dva
roky, které právě v těchto měsících končí, naznačilo cestu, ale nevyřešilo
celou záležitost systémově, jen na nějakou dobu zachovalo sociální smír. Dosavadní výhody vybojované v rámci
sociálního dialogu zůstaly zachovány, ale mění se jejich statut a přesouvají se
náklady na jejich zajištění, zároveň dochází k jejich omezování
z hlediska oprávněných osob. Široce
pojaté režijní výhody se totiž stávají pro České dráhy nevítanou zátěží či
konkurenční nevýhodou v situaci, kdy musí soutěžit a obhajovat svou cenu
na trhu železniční dopravy.
Nastává tedy situaci sociálního střetu
mezi zájmy zaměstnanců a zájmy zaměstnavatelů. Přičemž výzva je to pro obě
strany. Dosavadní systém se ukazuje na liberalizovaném trhu minimálně jako
právně neudržitelný, ekonomická udržitelnost je však také předmětem diskusí.
Impulsem pro novou diskusi se kromě
končícího memoranda nově stala také role a postoje krajských samospráv, které
v roli objednavatele veřejných služeb doplnili dosavadní vyjednávací
trojici (ministerstvo, české dráhy, odborové svazy) a se svými nároky, pohledem
na věc a chystanými pravidly do diskuse rázně vstoupili.
Proto jsme si téma režijních výhod
zvolili jako téma této studie, jejímž záměrem a ambicí je stručně popsat celou
problematiku poskytování režijních výhod, nastínit vlivy liberalizace
železniční dopravy na toto téma a zpracovat podklady pro pokračující sociální
dialog na toto téma. |
Současná situace v podpoře zaměstnávání OZP, podmínky a motivace ke spolupráci zaměstnavatelů na volném a na chráněném trhu práce | Schválený |
Studie je zaměřena na mapování, analýzu prostředí a
doporučení v oblasti integračního potenciálu stávajícího systému podpory
uplatnění osob se zdravotním postižením (dále jen OZP) na trhu práce v ČR.
Přestože těžiště opatření na podporu zaměstnávání OZP leží
v působnosti ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV ČR“),
zejména zákona o zaměstnanosti, podmínky a motivaci k přijetí
zaměstnání ovlivňuje celá řada dalších právních norem.
Současné znění zákoníku práce neobsahuje žádné ustanovení
týkající se speciální pracovněprávní ochrany osob se zdravotním pojištěním
(ochrana před výpovědí, úprava pracovní doby aj). Rovněž byla od 1. 1. 2016
zrušena výjimka dle § 4 Nařízení vlády upravující výši nároku na doplatek do
minimální mzdy a výše minimálních mzdových tarifů pro zaměstnance se zdravotním
postižením. Zejména v tomto kontextu se jeví použití názvu „chráněný“ trh práce
jako nevhodné a zavádějící, „uznaní“ specifičtí zaměstnavatelé více než 50 %
OZP jsou za zákonem stanovených podmínek finančně podporováni, nejsou však
chráněni ani oni, ani pracovní místa zaměstnaných OZP. Jsou na trhu, obchodním
i na trhu práce, vystaveni plné konkurenci.
Z přehledu stavu systému podpory pracovního uplatnění a
výčtu aktivit, jednání a projektů za poslední dekádu je zřejmé, že na zásadní
reformu, reagující na změny prostředí, k nimž došlo v uplynulých cca 20 letech,
stále čekáme. Trh práce se mění stále rychleji směrem k trhu práce 4.0, vyžaduje
kvalifikaci, vyšší flexibilitu, roli hraje digitalizace, technický rozvoj. To
vše jsou požadavky, které pro významnou část osob se zdravotním postižením v
praxi vytváří nepřekonatelnou bariéru pro vstup na volný trh práce. Změnu
vyžaduje zastaralý systém posuzování zdravotního postižení, těžkopádný a
nespojitý systém rehabilitace, zaměstnavatelé volají po zjednodušení a
zefektivnění
Zaměstnavatelé na volném trhu práce potřebují nejen samotnou
(finanční) podporu, ale také podporu věcnou, praktickou, přitom stále větší
podíl z nich je připraven integrovat a individuálně pracovat s postiženými
lidmi, kteří jsou motivovaní a mají jasně identifikovaný pracovní potenciál
a pracovní kompetence nezbytné pro výkon práce přiměřený jejich možnostem.
Také na tzv. „chráněném“ trhu práce se situace změnila,
velmi různorodé portfolio podporovaných zaměstnavatelů vyžaduje změnu struktury
příspěvku, nejen na tradiční subvenci osobních nákladů, ale i na podporu
technického rozvoje a osobního – profesního rozvoje zaměstnaných OZP. Bez
osvojení nových technologií a postupů práce nemají ani teoretickou šanci přejít
do volného trhu práce.
Na obsahu a rozsahu změn navržených v závěru studie se
nezávisle a opakovaně shoduje většina odborníků, dosud však chybělo
politické zadání a prostor pro zodpovědnou přípravu a ověření navrhovaných
změn.
|
Technologie, lidé a „Q“ocienty | Schválený | Uvedené informace, hodnoty, žebříčky, grafy apod. jsou
podloženy výsledky výzkumů, bádání a statistického zpracování vědeckých
kapacit, státních a mezistátních institucí (jako je např. Eurostat, OSN, WHO),
jedná se o data otevřená, veřejně přístupná a jsou zde uváděna jako momentálně
dostupná fakta.
Cílem studie bylo především korelovat tyto výsledky navzájem
a speciálně s ohledem na ekonomický a technologický vývoj v určitých
regionech v posledním období a v žádném případě je nespojujeme
s jakýmkoliv rasovým, etnickým či jakýmkoliv jiným původem případně
zmíněné skupiny osob.
Po mnoha prostudovaných materiálech docházíme ke
zjištění, že s metrikou nazývanou IQ, je třeba pracovat velmi obezřetně
a není zcela jisté, zda nějakým způsobem vůbec může popisovat inteligenci
jednotlivce nebo skupiny. Mezi vědci je na toto téma mnoho navzájem zcela
rozdílných názorů. IQ zcela jistě velmi záleží na příležitostech, na místech,
kde jednotlivec vyrostl, zda vyrůstal v chudobě nebo bohatství. IQ bylo
vymyšleno v západní civilizaci pro měření západní civilizace. Je velmi
odvážné srovnávat IQ sousedních národů, natož jiných kultur.
Základem všeho by měla být snaha o snížení chudoby a zvýšení
kvality života celé lidské populace. Bohaté a rozvinuté ekonomiky by se měly
zasadit o zlepšení situace v oblastech, které to potřebují. Na světě je
nesmírné bohatství, na jedné straně plýtváme, na druhé straně je nouze a hlad.
Nějakou nepříjemnou lidskou vlastností je toto bohatství koncentrovat na
několika málo hromádkách bez zájmu o své široké okolí.
O to více je třeba vzdát hold jednotlivcům, kteří i za cenu
snížení vlastního bohatství a luxusu jsou ochotni se o své zdroje podělit a
přispět k rozvoji a blahu ostatních. |
Umíme distančně řídit a být distančně řízeni? | Schválený |
Rok 2020 a s největší
pravděpodobností minimálně první pololetí roku 2021, přineslo a přináší do
našich životů z důvodů pandemické nákazy obrovské změny. Mnohé se změnilo také
v pracovních postupech, z důvodu ochrany se tam, kde to je možné, ve velkém
měřítku přechází na práci z domova, ve školách probíhá distanční výuka. Toto
vše je možné díky neobyčejnému rozvoji IT technologií, rozšíření internetu i
navýšení jeho přenosových kapacit. Technika a programové vybavení dnes umožňuje
vzájemně komunikovat téměř odkudkoliv a téměř komukoliv.
Je ovšem třeba se kriticky podívat na to, zda se majitelé
firem, generální ředitelé, ředitelé útvarů či jednotliví vedoucí dostatečně
adaptovali na distanční způsob řízení svých podřízených a jak funguje jejich
kontrola nebo zda s hrůzou sledují, jak dlouho ještě jejich podřízení budou na
„home office“. Zda jim využívání technologií v řízení pomáhá a spoléhají na ně
nebo stále vyžadují občasné osobní schůzky s podřízenými a těší je, když vidí
zapisovat poznámky do bloku.
A naopak zda podřízení jsou ochotni přijímat vedení a úkoly
od svých nadřízených elektronickou formou, zda jsou ochotni a schopni odvádět
práci pro svého zaměstnavatele v nejvyšší kvalitě i kvantitě nebo zda pracovní
nasazení klesá a „home office“ se stává spíše příjemnou placenou dovolenou, kdy
se jen tak občas pro zaměstnavatele něco udělá.
Je také otázkou, jak funguje distanční spolupráce kolegů,
kteří běžně spolupracují ve stejné hierarchické úrovni, zda distanční způsob
vedl k omezení nebo naopak k rozvoji spolupráce a jaký toto mělo vliv na
odvedenou práci.
Je jistě též zajímavé
se ohlídnout do minulosti a zamyslet se nad budoucností distanční práce, nad
tím, jak je řešena bezpečnost distančního řízení, vzdělávání i financování
s tím spojených záležitostí. Otázkou
jsou také celospolečenské dopady masivního přesunu zaměstnanců do režimu
distanční práce.
V současnosti se celá společnost nachází ve značně
turbulentním období. Pracovní trh nevyjímaje. Distanční práce a distanční
řízení mají obrovský potenciál do budoucna, nicméně mohou vývoj trhu práce,
ekonomiky ale i celé společnosti ovlivnit pozitivním i negativním způsobem. Je
otázkou, jak opatření, které můžeme udělat dnes, mohou ovlivnit naši budoucnost.
Jednou z hlavních výzev, kterým musí v současnosti
zaměstnavatelé čelit je nastavení optimálního pracovního prostředí pro
zaměstnance pracujících na dálku. Ve čtvrté kapitole jsme si vyjmenovali čtyři
hlavní složky, které toto optimální pracovní prostředí tvoří. Jsou jimi
kvalitní ICT, firemní kultura, domácí prostředí zaměstnanců a individuální
faktory. Vyplývá zde, že optimalizace pracovního prostředí je sice zaměstnanci
ovlivnitelná, ale do velké míry je spíše v rukou zaměstnavatelů, případně
vedoucích pracovníků. Podrobně je zde pak rozebrána hlavně firemní kultura,
která ovlivňuje chod a úspěšnost distančního řízení, stejně jako úspěšnost
celých firem. Firemní kultura je nejen jedním ze základních determinantů
úspěchu společnosti, ale zároveň pro většinu zaměstnanců jedním z
nejdůležitějších faktorů, podle kterých hodnotí svou spokojenost v zaměstnání.
Firemní kultura je zde analyzována pomocí modelu, který rozděluje její
charakteristiky do 8 základních skupin a 2 hlavních atributů, kterými jsou
flexibilita a nezávislost. Poté jsou jednotlivé charakteristiky analyzovány z
hlediska distanční práce a distančního řízení zaměstnanců. S pomocí
dedukce je vysvětleno, že v případě teleworkingu je vhodné zaměřit firemní
kulturu primárně směrem k větší flexibilitě. Mezi charakteristické vlastnosti
kultury společnosti, která je flexibilní, náleží důraz na účel, péče o
zaměstnance, a proces učení se. Naopak hraje menší roli důraz na autoritu nebo
výsledky. To však ale záleží do velké
míry na individuálních charakteristikách každé společnosti a jejich cílech.
Kromě firemní kultury má významný vliv na správné distanční
řízení i vhodná kvalita ICT, a to ve smyslu správné volby hardwaru i softwaru,
jejich nastavení, poruchovosti, servisu, ale také technologické zdatnosti
zaměstnanců. Jedná se o samostatný obor, kterému se věnuje mnoho vysoce
specializovaných pracovníků. Není tedy v možnostech této práce se tímto témat
zabývat do podrobna, ale je důležité zdůraznit jejich význam. Nekvalitní ICT se
značně projevuje na efektivním distančním řízení, spokojenosti zaměstnanců i
celkové efektivitě společnosti.
Závěrem lze dodat, že téma řízení distanční práce nemá
evokovat dichotomii, zda je práce a řízení na dálku žádoucí či nikoliv. Jedná
se o společenský požadavek, kterému je třeba vyhovět. Otázkou však je, jak
hledat optimální cesty k distančnímu řízení, které zajistí, že všechny
zúčastněné strany budou moci distanční práci optimálně využívat a maximalizovat
její benefity.
|
Uplatnění principů udržitelného a společensky odpovědného jednání organizací (CSR) v sektoru dopravy (se zaměřením na prostření železniční dopravy), uskutečňovaných v rámci Evropského roku železnice 2021 | Schválený |
Ve studii zpracované naší pracovní
skupinou v roce 2020 jsme se věnovali tématu společenské odpovědnosti (CSR) a
možností jejího uplatňování v sektoru dopravy. Téma společensky
odpovědného jednání v činnosti podnikatelů či organizací není nijak nové,
ale často je stále přehlížené a marginalizované. S takovým postojem se
můžeme setkávat v České republice. Snahou naší studie bylo stručně popsat
celý koncept společensky odpovědného podnikání, jeho historii, různé posuny
jeho důrazů a pojetí, seznámit se s metodikou jeho zavádění
v organizacích a nabídnout některé nástroje k jeho možné implementaci
a to nejenom v případě podnikatelských subjektů, kam je tento koncept
mylně odkazován, ale v životě a působnosti jakékoliv instituce,
organizace, která svou činností ovlivňuje své okolí.
Jednou
z klíčových charakteristik konceptu společensky odpovědného jednání je
téma udržitelnosti, udržitelného
podnikání, udržitelného života. Tomuto tématu se chceme věnovat více
v této aktuální studii.
Vzhledem
k celosvětovým výzvám, kterým čelíme, z nich jedna z největších
je klimatická změna, stojí lidstvo před výzvou najít nové cesty
k udržitelné prosperitě a zvyšování kvality života, ovšem nikoliv už bez
ohledu na lokální nebo globální dopady, které lidské jednání a podnikání
má. Potřebujeme novou vizi, nový náhled
na řešení problémů udržitelnosti našeho světa tak, jak ho známe. Vizi světa,
který je místem k životu pro všechny, včetně budoucích generací.
Pokusem
definovat nový cíl pro náš svět, kterého bychom se mohli držet a který by nám
mohl být inspirací, je Agenda 2030
vytvořená na půdě OSN, která obsahuje definici 17 Cílů udržitelného rozvoje (SDGs). Tyto cíle - s trochou nadsázky - můžeme
považovat za stávající vrchol ve vývoji konceptu společenské odpovědnosti.
Ukazují směr, jakým uvažovat, pokud chceme být společensky odpovědní ve svém
jednání, ve své práci, při výkonu managementu v organizacích, při řízení
státní správy a výkonu samosprávy. Koncept CSR (tak, jak jsme si ho
představili) nabízí různé, během let jeho vývoje vytvořené postupy a nástroje,
cíle udržitelného rozvoje popisují vizi a cíl odpovědného jednání.
Udržitelný
rozvoj je celosvětová výzva, není to jenom výmysl několika od reality
odtržených lidí. Je to reakce na měnící se svět a změny, které lidstvo svým
dosavadním jednáním způsobilo, nebo tyto změny výrazně ovlivnilo. Pokud však
sledujeme obecnou politickou a společenskou diskusi v České republice,
zjistíme, že mnohé z výzev současného svět nebereme dostatečně vážně,
ignorujeme je, strkáme před nimi hlavu do písku, zkrátka nechceme slyšet,
vidět, vnímat nepříjemnou skutečnost, které čelíme. A když už ji vezmeme na
vědomí (např. klimatickou změnu, jejíž projevy jsme v posledních letech
mohli zažít na vlastní kůži), pak vidíme jen malou ochotu změnit své jednání,
pokud se to týká našeho pohodlí, nebo našeho blahobytu.
Smyslem
této studie je představit si podrobněji koncept cílů udržitelného rozvoje a
zamyslet se na tím, jak je aplikovatelný (například prostřednictvím procesů
CSR, představených v předešlé studii) v každodenní praxi vybraných
aktérů v železniční dopravě. Věnovat se také budeme Evropskému roku
železnic, který byl vyhlášen právě na rok 2021.
Udržitelný rozvoj je
klíčová myšlenka současnosti, která má reagovat na klíčové globální výzvy,
kterým čelíme, zejména z pohledu dramatické klimatické změny.
Myšlenka udržitelného
rozvoje je také integrována do konceptu společenské odpovědnosti organizací
(CSR), jako cíle odpovědného jednání. Udržitelnost našeho jednání a podnikání
v různých aspektech života a práce můžeme tedy chápat, jako cíl (proč
bychom to měli dělat), postupy konceptu společenské odpovědnosti organizací
můžeme chápat jako nástroje (jak to máme dělat). Oba koncepty se tedy vhodně
doplňují a integrují.
Myšlenky udržitelného
rozvoje jsou jako výzva ke změně a program pro náš svět formulovány v Agendě 2030, která vznikla na půdě OSN
pro roky 2015-2030, jako společná práce členských organizací OSN. Tato agenda
také definuje 17 cílů udržitelného
rozvoje (SDGs), které se nám mají stát vodítkem a inspirací pro udržitelný
svět.
Udržitelné jednání není
jen záležitostí vlád a politiků, i když ti nesou za tento svět a za naše životy
svou odpovědnost a zavázali se k naplnění Agendy 2030. Udržitelné jednání
je výzvou a závazkem pro každého z nás, pro organizace, firmy, podnikatele
i jednotlivce. Bez pochopení této skutečnosti zůstanou tyto myšlenky jen na
papíře, jako jedna z dalších nenaplněných koncepcí. V takovém případě
však poneseme my a především naše děti následky ve formě zničeného a
vydrancovaného světa. 17 cílů udržitelného
rozvoje a koncept společenské odpovědnosti organizací, jsou vize a myšlenky
propojeného světa, světa pro všechny, světa, který má budoucnost, světa, ve
kterém nepřevládá třídní boj ani bezcitné kořistění, ale zodpovědnost,
spolupráce a naděje, že každý zde může najít své místo.
I v sektoru
železniční dopravy je třeba reagovat na tyto výzvy. Železniční doprava má
v současném světě velkou výhodu v tom, že může nabízet udržitelná
řešení dopravy osob a zboží a propojování světa. Ale i železniční doprava se
musí změnit a opustit stereotypy a řešení 19. a 20. století a přizpůsobit se
potřebám a představám současnosti a udržitelné budoucnosti.
Instituce, organizace a
firmy působící v sektoru železniční dopravy mají velkou šanci stát se
vizionáři udržitelných řešení a ukazovat cestu širší společnosti. To ovšem
předpokládá vědomě, důsledně a profesionálně nastavovat způsoby organizačního
řízení, organizačního chování a poskytovaných služeb v souladu
s principy společenské odpovědnosti organizací.
Evropský rok železnice
2021 vyhlášený Evropskou komisí je propagací a připomínkou potenciálu, který
železnice v sobě pro budoucnost má.
Aplikace a obhajoba
principů udržitelného jednání a podnikání a společenské odpovědnosti organizací
je výzvou pro zástupce zaměstnanců (odbory) a pro sociální dialog. Odborové
organizace se mohou stát ambasadory změny. Znamená to však pro ně potřebu
rozšířit své vnímání světa i o další rozměry.
Každá organizace, firma i
jednotlivec mohou udělat svůj dobrovolný osobní závazek, jak chtějí přispívat
k udržitelnému světu. Inspirovat se mohou u firem a jednotlivců, kteří
něco takového již udělali. Jedna firma nebo jeden
člověk nezmění svět, ale když se přidají k vizi, za kterou jdou i ostatní,
mohou změnit mnohé.
|
Význam EU pro prosperitu České republiky | Schválený | Cílem studie v roce 2019 je v návaznosti na studii
z roku 2018 „Přínosy členství ČR v EU a jejich vliv na hospodářský
růst ČR“ objektivizovat postavení ČR v EU, společné cíle EU v letech
2020-30 na základě objektivních údajů o struktuře institucí EU, jejich práv a
povinností a postavení zástupců ČR v institucích EU. Studie se proto
zaměřila na:
a) principy
spolupráce členských států EU v institucích EU podle Lisabonské smlouvy
z roku 2009 (Smlouva o fungování EU, Smlouva o EU)
b) společné politiky EU
c) cíle EU do roku 2030
d) celkový vliv změn EU na budoucnost ČR
f) závěrečná doporučení (zejména pro předsednictví ČR
v EU)
V roce 2019 slavíme patnácté výročí našeho členství
v Evropské unii, kterému předcházelo čtrnáctileté období přípravné
spolupráce, jež byla zahájena v roce 199O ještě československou federální
vládou a po roce 1992 v ní pokračovaly vlády obou nástupnických států ČR i
SR. Po tak dlouhé době je možné
předpokládat, že podstatný počet obyvatel ČR, zejména pak politici i
představitelé různých občanských sdružení mají dostatečné znalosti o našich
právech a povinnostech souvisejících s členstvím ČR v EU. Bohužel
opak je pravdou a vede k řadě desinformací, které ve veřejném prostoru za
pomocí sociálních sítí mohou velmi negativně působit na celkový názor jak
politiků, tak i jednotlivých občanů i na cíle, které sleduje dlouhodobě EU
v Evropě a význam, který EU má pro jednotlivé členské státy a jejich
obyvatele. O tom myslím může názorně
hovořit i současná situace Spojeného království Velké Británie před jeho
odchodem z EU koncem ledna 2020.
Proto by bylo vhodné i v rámci podnikatelských a zaměstnaneckých,
případně odborových aktivit si upřesnit podle jakých pravidel EU pracuje a jaké
povinnosti a práva má každý členský stát. |
Zaměstnanec v exekuci na trhu práce | Schválený |
Fenomén zadlužení, exekucí a osobních
bankrotů stále více ovlivňuje chování nejen zaměstnanců ale
i zaměstnavatelů na trhu práce. Cílem studie je porovnat výsledky
teoretických materiálů s praktickými zkušenostmi zaměstnavatelů na základě
provedených šetření u zaměstnavatelů na volném a chráněném trhu práce.
Stále
větší počet zaměstnavatelů se setkává s následky dluhů svých zaměstnanců,
které jsou provázeny jejich exekučním vymáháním srážkami ze mzdy za práci.
Zaměstnavatelé se tak stávají pasivními účastníky poměrně složitého a
administrativně náročného procesu uspokojení nároku věřitelů na základě
exekučních příkazů soudu.
Pokud
je mezi zaměstnanci velký počet takových případů, znamená to nejen
administrativu navíc – tedy i vyšší náklady zaměstnavatele na práci odborného
personálu. Daleko vážnějším problémem je snížení motivace k práci u
takových zaměstnanců. Obstavení příjmů – části mzdy vede k jejich
pasivitě, ztrátě iniciativy, zájmu o vyšší výdělek, kterého by dosáhli třeba
zvýšením kvalifikace nebo jen vyšším výkonem.
Reakce
zaměstnavatelů jsou různé: od aktivní pomoci těmto zaměstnancům až po zcela
bezprecedentní diskriminaci, snahu zbavit se takových zaměstnanců a odmítat
v náboru jejich přijetí.
Liší
se i postoje takto postižených zaměstnanců: od aktivního přístupu ve snaze
efektivně řešit své zadlužení, případně oddlužení až po únik do agenturního
zaměstnání či do šedé ekonomiky.
Je
to bezesporu společenský problém, zdaleka nejen v České republice, ale
podle dostupných informací je český trh práce zdaleka nejvíce postiženou zemí
tímto problémem.
Průměrný věk
dlužníka je 45 let, problém postihuje ekonomicky nejaktivnější skupiny na
vrcholu pracovního potenciálu.
Nepřekvapí ani statistiky
regionálního rozložení největšího počtu a podílu dlužníků v exekuci.
Ústecký kraj, Karlovarský kraj, Moravskoslezský kraj, vyčnívají ještě okresy
Domažlice, Klatovy, Bruntál, Jeseník. Více jak 10 exekucí je vedeno proti cca
151 000 tis. osob; přitom nominální částka nižší než 10 000 Kč se
týká více jak 50 % dlužníků. Nejzávažnější informace je, že 90 % vyměřených exekucí
je reálně nevymahatelných.
Především je
nutno si uvědomit, že exekuce není příčinou problému, ale jeho následkem. Je
produktem nezvládnutého dluhu, často řetězeného v dluhové spirále. Dluhy
jsou produktem nedostatku finanční gramotnosti a nezvládnuté osobní
odpovědnosti.
|
     |