Příjemce se v pilotním projektu zaměřuje v souladu s výzvou na osoby opouštějící výkon trestu odnětí svobody ve Věznici Jiřice. Jak GŘ VS, tak nový zákon o výkonu trestu odnětí svobody (2014) tuto definici nepoužívá. Zákon hovoří o možnosti věznic zřizovat výstupní oddělení, do nichž se přiměřenou dobu (12-6 měsíců) před očekávaným skončením výkonu trestu zařazují odsouzení, kterým byl uložen trest na dobu delší než 3 roky a kteří se zařadí do programu na přípravu pro samostatný způsob života. Po dohodě s GŘ VS budeme pracovat v pilotním projektu s CS odsouzených osob, které jsou dle zákona připravovány vězeňskou službou na výstup a budou tedy v souladu s výzvou v době realizace projektu propuštěny.
Pilotní CS projektu - 20 osob bude vybrána ze skupiny níže uvedených osob:
Jiřice jako jedna z 36 věznic v ČR má 725 míst, většina odsouzených je s ostrahou, menší část s dozorem. Nyní je obsazenost cca 80%. Cca 30% osob není práceschopných, ať již ze zdrav. či jiných důvodů.
Věkové složení:
18-30 let 51%
31-50 let 29%
51-70 let 20%
Složení podle dosaženého stupně vzdělání:
Zvláštní škola 10%
Základní vzdělání 25%
Vyučení bez maturity 48%
Vyučení s maturitou 12%
Vyšší odborné 1%
Vysoká škola 4%
Pro pilotní projekt budou ve spolupráci s pracovníky Věznice Jiřice (RT) vybírány a motivovány osoby, které:
-opouštějí výkon trestu odnětí svobody ve Věznici Jiřice
-nejsou v důchodovém věku
-jsou zdravotně způsobilé
-jsou bez sociálního zázemí
-mají zájem pracovat
-mají předpoklady pro manuální/pásovou výrobu
-mají zájem se dále vzdělávat
Při zahájení projektu bude CS oslovena a motivována. V průběhu realizace bude mít CS možnost formou zpětné vazby reagovat, připravit podněty a dotazy. Součástí programu je i zapojení členů RT z řad bývalých odsouzených, tak zapojení CS po propuštění do pozic mentorů v ubytovacích zařízeních.
Pro motivaci CS pro účast a setrvání v projektu bude sloužit nejen možnost spolupráce s AP v oblasti ubytování a poradenství, ale i reálná možnost nalezení perspektivního zaměstnání.
Společnosti Příjemce i Partnera pracují nebo pracovaly jako agentury práce (AP) i s touto CS, znají její potřeby a současně ovládají problematiku možností využití institutu agenturního zaměstnávání. Vyhodnocení výsledků práce s CS v jinde zmíněných projektech a návazná jednání s GŘ VS, PMS, Věznicí Jiřice, Unií katolických žen, (kde působí i bývalí vězni), vybranými AP aj. definovala vstupy projektu po fázi přípravy sociální inovace. Základní potřeba CS bez sociálního zázemí je nejen najít práci, ale i ubytování, získat zálohu a mít podporu při zahájení života na svobodě. Obecně charakter těchto aktivit vyžaduje finanční podporu, ale naše zkušenosti s prací s touto CS ukazují, že je reálné řešit výrazné snížení veřejných zdrojů či dokonce samofinancovatelnost těchto aktivit, pokud do těchto procesů vstoupí podnikatelské subjekty (agentury práce). Jejich podnikatelské aktivity a komerční vazby na zaměstnavatele umožňují zajistit pro CS konkrétní zaměstnání formou dočasného přidělení (samozřejmě s možností převedení na přímý pracovní poměr po ověření schopností osoby) často bez nutnosti předkládání výpisu z trestního rejstříku (postačí pouze garance AP), což je pro mnohé propuštěné limitující. Již v předstihu se AP mohou podílet na stanovení profesního zaměření odsouzených podle provedené diagnostiky, pohovorů a konkrétních potřeb trhu práce, který detailně znají. Praxe ukazuje, že pokud AP připraví pracovníky na požadovaná pracovní místa a věnují se před nástupem k zaměstnavateli/uživateli zvýšení jejich kvalifikace, zvyšuje se jejich zaměstnatelnost a uplatnitelnost na trhu práce a mohou dokonce získat vyšší sazby od budoucích uživatelů, zaručující financování/příspěvků na další služby pro CS - ubytování a sociálně psychologické služby včetně dohledu/mentoringu/poradenství po propuštění v synergii s činností sociálního kurátora. Zajištění zaměstnání pro propuštěné je sice prioritní, ale je nutno s nimi i dále pracovat, aby o svá zaměstnání nepřišli.