Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Projekt cílí na řešení problematiky zaměstnanosti usazených přistěhovalců, kteří mají v ČR trvalý pobyt, popř. i občanství ČR a na trhu práce tak mají de iure naprosto rovné postavení. Fakticky jsou ovšem tyto osoby často znevýhodněny z důvodu svých jazykových schopností, absence kontaktů mimo svou etnickou komunitu, problémů při uznávání zahraniční kvalifikace a diskriminace. Projekt má za úkol posílit strukturální nástroje zlepšující integraci těchto přistěhovalců na trhu práce, a to včetně přistěhovalců druhé či třetí generace. Inspiraci přitom bere ze Španělska a z Německa.

Zvýšit pozornost věnovanou tématu integrace usazených migrantů na českém trhu práce. Za tímto účelem projekt přenáší dobrou praxi z Německa a Španělska a zavést v České republice inovativní řešení: německou praxi dobrovolníků, tzv. integračních průvodců a systematické využívání kritéria místa narození osoby při státní politice zaměstnanosti.
Německo: Verband fur Interkulturelle Arbeit (VIA)- Berlin, JUDr. Dana Krejčí - Mnichov. Španělsko: SOS Racismo - Mugak
Projekt byl zahájen v dubnu 2012 a Poradna pro občanství tímto projektem navázala na své původní služby v oblasti postavení migrantů a migrantek v České republice. Projekt se specificky a inovativně zaměřil na skupinu dlouhodobě usazených migrantů a migrantek, kteří jsou v činnosti řady institucí i nevládních organizacích opomíjeni. Jednou z hlavních služeb projektu bylo sociálně-právní poradenství pro dlouhodobě usazené migranty a migrantky. Vedle toho byl zahájen vývoj zcela nové služby tzv. integračních průvodců. Jde o službu inspirovanou německými Lotsen. Integrační průvodci působí jako podpůrné osoby pro migranty a migrantky, kteří potřebují pomoc s problémy na trhu práce či v jiných segmentech české společnosti. Důležitá je také celková orientace a navazování kontaktů. Důležitou složkou celého projektu byly také mediální a lobbingové aktivity zaměřené na změnu české legislativy a rozvoj systémových mechanismů (např. místo narození) souvisejících s migrací. V této souvislosti byly realizovány také kulatém stoly v regionech a závěrečná mezinárodní konference. Zcela zásadní složkou projektu byla mezinárodní spolupráce s partnerskými organizacemi z Německa a Španělska. Ta přispěla k identifikaci příkladů dobré praxe a rovněž k rozvoji mechanismů poskytování specifických služeb migrantům a migrantkám v ČR. Projekt byl realizován z Prahy, jednotlivé aktivity a služby však byly poskytovány i zájemcům z dalších regionů ČR.
V rámci projektu bylo vymezeno těchto 8 základních aktivit: Provedení dotazníkového šetření mezi cizinci, Založení a provoz informační a diskusní platformy na webu www.poradnaprava.cz, Integrační průvodci, Lobbying, Bezplatné sociálně-právní poradenství, Mediální osvěta, Krátkodobé stáže a Kulaté stoly v regionech a závěrečná konference. Veškeré klíčové aktivity s výjimkou realizace dotazníkového šetření (realizováno od 2. projektového měsíce) byly realizovány od prvního měsíce realizace projektu. 1) Provedení dotazníkového šetření mezi cizinci V projektu bylo realizováno rozsáhlé výzkumné šetření mezi migranty s dlouhodobým pobytem na území ČR (např. trvalý pobyt, občanství nebo i příslušníci tzv. druhé generace). Celkově se tohoto šetření zúčastnilo 402 respondentů – 200 z EU a 202 mimo EU. Se 132 respondenty byly realizovány hloubkové face-to-face rozhovory, zbylý počet respondentů vyplnil dotazník. Data do kvantitativní části šetření byla sbírána formou papírových dotazníků, ale také prostřednictvím on-line modulu. On-line dotazník slouží ke snadnějšímu sbírání odpovědí od vytipovaných migrantů a migrantek, pro získání zcela nových respondentů a respondentek i mimo Prahu. V případě on-line dotazníků je namátkově ověřována totožnost respondentů, aby byly vyloučeny nepravdivě vyplněné dotazníky. Dotazník byl dostupný na tomto odkazu: http://www.survio.com/survey/d/I3I5K8H6E9C6H7X8U. Realizovaný výzkum je inovativní jednak z hlediska volby cílové skupiny, ale také z důvodu volby některých oblastí zaměření: předsudky a etnicita a především se výzkum zaměřil na doposud opomíjenou oblast získávání českého státní občanství a postojů migrantů k němu. I z důvodu aktuální změny legislativy si výsledky výzkumu získaly zájem ze strany médií a rovněž klíčových institucí, jako jsou krajské úřady či neziskové organizace poskytující odbornou pomoc migrantům a migrantkám. Výzkum rovněž napomohl navázání kontaktů s různými komunitami cizinců v ČR a šíření informací o poskytování sociálně-právního poradenství a služeb integračních poradců. 2) Založení a provoz informační a diskusní platformy na webu www.poradnaprava.cz Na webu www.poradna-prava.cz byla provozována internetová platforma shrnující informace k hlavním aktivitám a výstupům projektu. Postupně se tato platforma stala místem, kde jednotliví klienti mohli nalézet informace k tématům, které je nejvíce zajímaly: občanství, problémy na trhu práce atp. Ve speciální rubrice Cizinci jsou dostupné rovněž aktuality z oblasti migrace v ČR a zahraničí, zápisy ze zahraničních cest atp. Za celý projekt bylo publikováno 72 novinek. 3) Integrační průvodci Jde o inovativní službu, jejíž zavedení do ČR bylo inspirováno německou zkušeností. Základ služba našla v německých Lotsen, což jsou odborní pracovníci, v ČR nejbližší asistentům v sociálních službách, kteří poskytují specializované a velmi úzce definované služby migrantům a migrantkám. Často jsou také z jejich jazykového a kulturního okruhu, což zvyšuje jejich důvěryhodnost a efektivitu služby. I v české verzi této služby se podařilo vytvořit diverzifikovanou skupinu poskytovatelů této služby, klienti a klientky si volili integrační průvodce podle rodného jazyka atp. V řadě případů však měli zájem o české občany pro rozšíření svých sociálních vazeb v české společnosti. Největším rozdílem oproti německé zkušenosti bylo využívání integračních průvodců jako dobrovolníků. Toto se ukázalo být jako největší překážkou– dobrovolníky bylo nutné velmi silně koordinovat po organizační i odborné stránce a do jejich činnosti musel být velmi silně zapojen projektový tým, často z důvodu zachování kvality služeb. Tato služba se ukázala být životaschopnou a migranti o ni projevili zájem, pro další realizaci by však bylo vhodné zahrnout jako integrační průvodce profesionály a dobrovolníky pouze jako doplňkovou složku. Služby integračních průvodců celkově v projektu využilo 50 osob, ty nejčastěji využívaly možnost asistence na úřadech, mediaci se zaměstnavateli a také úpravu životopisů, motivačních dopisů a vyhledávání nových pracovních nabídek a případnou komunikaci s potencionálními zaměstnavateli. Zájem mezi klienty byl rovněž o jazykové kurzy a zprostředkování informací z české společnosti a fungování českého vzdělávacího, sociálního či pracovního systému. V rámci projektu bylo proškoleno 30 integračních průvodců, kteří fungovali jako dobrovolníci. Hlavním doporučením pro další realizaci této služby je využívání profesionálních pracovníků minimálně na úrovni pracovníků v sociálních službách. 4) Lobbying Projektové cíle v této oblasti byly naplněny, v mnohém také překonány. Především v oblasti prosazování změn v novém zákoně o českém státním občanství, kde se podařilo prosadit řadu změn, které napomáhají zlepšit postavení migrantů v české společnosti a přispět tak k oboustranné integraci do české společnosti. V průběhu celého projektu vzniklo 5 policy paperů k tématům nového zákona o českém státním občanství (2), paragrafové znění ke změnám v novém zákoně o českém státním občanství, o postavení migrantů v českém sociálním systému a o místě narození. Především v průběhu lobby aktivit v oblasti nového zákona o českém státním občanství bylo realizováno více jak 10 setkání s osobami v rozhodovacích pozicích. Částečné problémy vznikly při lobbyngových aktivitách zaměřených na místo narození, protože v rámci sociální reformy byly změněny informační systémy, které spolu nekomunikují. Změny související s využitím tohoto údaje jsou tudíž po změně systému mnohem náročnější, než v době plánování projektu. 5) Bezplatné sociálně-právní poradenství V průběhu celého projektu bylo v rámci sociálně-právního poradenství podpořeno 238 osob. Nejčastější zájem byl o řešení problémů spojených s jednáním s úřady – neplnění správních lhůt, nekorektní jednání ze strany úřadů atp., vyřizování trvalého pobytu v ČR, diskriminace a nerovné postavení cizinců v ČR. V závěrečné fázi projektu začal být velký zájem o poskytování poradenství v oblasti získávání občanství. To se soustředilo na poskytování základního právního poradenství, ale také jednání s úřady, úpravy životopisů, žádostí atp. Do této činnosti byli velmi intenzivně zapojeni integrační průvodci, kteří působili jako doprovod v procesu žádosti o české státní občanství v jednotlivých fázích. 6) Mediální osvěta Jedním z hlavních cílů projektu bylo zvýšit pozornost médií a české veřejnosti k tématu migrace a postavení migrantů a migrantek v ČR. To se díky realizaci projektových aktivit a také díky vnějším vlivům, jako je nový zákon o českém státním občanství či návrh celé nové cizinecké legislativy, podařilo. Projektové výstupy zaujaly i mainstreamová média jako Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková kancelář nebo MF Dnes či Právo. Podpůrnými mediálními nástroji byly lobbingové aktivity nebo výzkum. 7) Krátkodobé stáže V projektu proběhlo celkově 7 krátkodobých studijních stáží (2 v Berlíně, 2 v Mnichově a 3 ve Španělsku), které přispěly k rozvoji know-how zaměstnanců Poradny pro občanství a rozvoji služeb, které poskytují migrantům a migrantkám. Hlavní důraz byl kladen na rozvoj klíčové aktivity působení integračních průvodců, jejichž vznik byl inspirovány německými Lotsen. Studijní stáže zároveň přispěly k navazování mezinárodních kontaktů. Vedle toho se uskutečnily i dvě studijní stáže zahraničních partnerů v České republice, které přinesly větší pochopení otázek spojených s migrací a integračními politikami v ČR pro zahraniční partnery. S výstupy zahraničních stáží má možnost se seznámit také česká veřejnost prostřednictvím zápisů z těchto stáži, které jsou zveřejněny na webových stránkách. 8) Kulaté stoly v regionech a závěrečná konference V rámci projektu se celkově uskutečnilo 6 kulatých stolů – v Praze, Olomouci, Ústí nad Labem, Plzni, Ostravě a Brně, dva z těchto kulatých stolů se konaly s mezinárodní účastí (Praha, Brno – zástupci zahraničních partnerů z Německa a Španělska). Celkově se jich zúčastnilo 116 účastníků a účastnic. Nejčastější zájemci o účast byli z řad ministerstev, veřejné správy, neziskových organizací a organizací sdružujících samotné migranty. Kulaté stoly byly především platformou pro výměnu informací a vzdělávání v oblasti postavení cizinců v české společnosti a na trhu práce. V závěru projektu potom proběhla závěrečná mezinárodní konference, která představila projektové oblasti v mezinárodním kontextu. 25. března se uskutečnila závěrečná mezinárodní konference projektu v Praze, které se zúčastnili zástupci ministerstev, neziskových a výzkumných institucí a organizací i zájemců z řad samotných migrantů. Důležitá byla účast mezinárodních partnerů projektu. Význam projektu potvrdila i účast ministryně práce a sociálních věcí M. Marksové. Konference se zúčastnilo 54 účastníků a účastnic. V průběhu realizace projektu bylo celkem podpořeno na 313 osob.
Cílem mezinárodní spolupráce bylo přinést dobrou praxi z Německa a Španělska a zavést v České republice 2 inovativní řešení: 1) německou praxi dobrovolníků doprovázejících cizince při jednáních s úřady a při důležity´ch krocích na trhu práce a na trhu s bydlením a 2) systematicky využívat kritérium místa narození osoby (popř. místa narození rodičů) při státní politice zaměstnanosti. Projekt přinesl v obou případech pilotní testování obou integračních nástrojů; jejich zavedení do široké praxe v České republice je pouze na rozhodnutí legislativní moci ČR.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu