Veřejný detail projektu

Informace o projektu

Projekt vycházel ze současných zkušeností a potřeb příjemce, který poskytuje služby v relativně náročném prostředí souvisejícím s exportem. Jelikož většina příjemců jeho služeb jsou podnikatelé a zejména ti, kteří exportují nebo se chystají exportovat, musí být tyto služby vysoce nadstandardní a flexibilní. Z tohoto důvodu se žadatel rozhodl realizovat projekt, který zajistil výrazné zkvalitnění a ucelenost vzdělávání pro osoby zapojené do poskytování těchto služeb a zkvalitnil procesy při vlastní realizaci služeb podnikatelům a orgánům veřejné správy. Realizací projektu došlo k vytvoření vzdělávacích modulů, komplexních vzdělávacích materiálů, ověření jejich obsahu a kvality při vlastním vzdělávání, nastavení systému práce s cílovou skupinou a zlepšení procesů při poskytování služeb (lepší sdílení znalostí, komplexněji pojaté služby, systém sledování kvality a efektivity poskytování takových služeb).

Hlavním cílem projektu bylo zavést ucelený systém vzdělávání pracovníků v oblasti poskytování exportních služeb podnikatelům a orgánům veřejné správy, který se skládal ze základního vzdělávacího modulu a navazujícího kontinuálního vzdělávání. Dílčí cíle - zhodnotit dosavadní úroveň pracovníků, kteří poskytují poradenství v oblasti mezinárodního obchodu - vytvořit ucelený modulový vzdělávací program k prohloubení a rozšíření kompetencí těchto pracovníků, vytvořit tak jednotnou úroveň znalostí na základě požadavků klientů - zvýšit úroveň služeb poskytovaných v oblasti exportních příležitostí zavedením standardizovaných procesů - zvýšit otevřenost a transparentnost úřadů, dostupnost relevantních informací a úroveň poskytovaných služeb
Projekt nemá partnera.
Projekt CZ.1.04/4.1.00/59.00020 byl zaměřen, jak už ostatně vypovídá sám název, na zefektivňování poskytování exportních služeb určených podnikatelům a rozvoj pracovníků státní správy v oblasti mezinárodního obchodu. Jeho efektivní běh byl zajištěn prostřednictvím kontinuálně probíhající a na sebe navazující realizace konkrétních činností spadajících do šesti ucelených klíčových aktivit rozprostřených do celého dotčeného období (tj. období vymezeného roky 2011 – 2014). V rámci zmiňovaných aktivit byly vyhotoveny potřebné analýzy a zhodnocení, proběhla příprava komplexních vzdělávacích a rozvojových programů v součinnosti s komunikací s cílovou skupinou projektu a následně samotná realizace těchto aktivit zahrnující rovněž analýzu rozvojových potřeb účastníků projektu. Dále byl v rámci projektu zaveden a průběžně aktualizován systém vzdělávání a rozvoje v oblasti mezinárodního obchodu zahrnující jak nastavení konkrétních procesů a standardů, tak evaluace a návrhy na zlepšení rozvoje zástupců státu v návaznosti na úroveň poskytování služeb podnikatelům. Podstatnou částí realizace byla též tvorba Portálu Exportní Akademie CT a samozřejmě též vlastní řízení a administrace projektu včetně zajištění související publicity. Publicita byla v rámci projektu realizována všemi dostupnými prostředky, přičemž využití jednotlivých způsobů záviselo vždy na fázi realizace projektu. Průběžně pak byli účastníci z řad CS o projektu a jeho aktivitách informováni především prostřednictvím informačních seminářů či vybraných tištěných materiálů. V průběhu realizace projektu došlo též k vytvoření samolepek povinných log a několika druhů propagačních předmětů. Všechny dokumenty a materiály s projektem bezprostředně související byly vždy označeny povinným logolinkem, stejně tak byly řádně označeny i místnosti, v nichž probíhalo samotné vzdělávání CS. Z důvodu zvýšení efektivity (jakož i transparentnosti) celého průběhu realizace byly v rámci projektu průběžně uskutečňovány odpovídající potřebné – podstatné i nepodstatné – změny. Při realizaci jednotlivých aktivit se příjemce v průběhu projektu nepotýkal s žádnými problémy, které by svou závažností přímo ohrožovaly zdárné plnění vytčených cílů. Pokud se již nějaké problémy vyskytly, byly převážně přechodného charakteru a ovlivňovaly povětšinou pouze harmonogram realizace jednotlivých KA (či přesněji – dílčích výstupů KA), nikoliv jejich zdárný průběh, neřku-li náplň či podstatu. V rámci projektu bylo naplánováno celkem 14 výběrových řízení, z tohoto počtu bylo 11 VŘ úspěšně ukončeno výběrem dodavatele. Zbývající VŘ byla zrušena (pro zrušení/neexistenci samotného předmětu VŘ nebo pro nesplnění požadavků zadávacího řízení v nabídkách jednotlivých uchazečů). Vzhledem k velmi problematické spolupráci s vítězným dodavatelem zůstala podstata jednoho úspěšně zakončeného VŘ nenaplněna a VŘ bylo nutno realizovat opětovně.
V rámci projektu došlo k dosažení všech předpokládaných hodnot relevantních monitorovacích indikátorů. Zdárným uzavřením běhu všech aktivit v souvislosti s koncem realizace projektu došlo dále samozřejmě k naplnění podstaty všech 5 stanovených nově vytvořených/inovovaných produktů (MI 07.57.00) – Metodiky práce s cílovou skupinou, Rozvojového programu I, Rozvojového programu II, Prohlubujících kurzů a Portálu Exportní akademie CT. Postupnou realizací všech aktivit a implementací jednotlivých výstupů do procesu exportního vzdělávání došlo též k naplnění všech stanovených dílčích cílů projektu a především pak toho hlavního – byl zaveden ucelený systém vzdělávání pracovníků v oblasti poskytování exportních služeb. V rámci prezenčních či distančních forem vzdělávání proběhlo/bylo realizováno více než 240 jednotlivých odborně vzdělávacích/rozvojových aktivit – nadpoloviční většina z nich byla zahrnuta do pravidelně revidovaných ucelených běhů/kurzů. Aktivity zahrnovaly rovněž všechny proběhnuvší prohlubující kurzy, workshopy, jednotlivé realizace veškerých typů koučinku či všechny výstupy e-forem vzdělávání včetně zahrnutých případových studií. Uceleně jsou všechny aktivity popsány v rámci materiálů vztahujícím se k příslušným výstupům MI 07.57.00. Vzhledem k úspěšnosti celého projektu a jeho vzdělávacích a rozvojových aktivit i vzhledem k udržitelnosti přetrvá řada činností i do dalších období.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Správní úřady, organizační složky státu, zaměstnanci těchto úřadů a organizace a organizační složky zřizované/řízené těmito úřady a jejich zaměstnanci Primární cílová skupina: Pracovníci státní správy působící v oblasti mezinárodního obchodu, kteří pomáhají české podnikatelské veřejnosti se zahraničním obchodem a - pracují v zahraničí, nebo - se připravují na výjezd do zahraničí, nebo - pracují v České republice Pracovníci: • CzechTrade • Ministerstvo průmyslu a obchodu • CzechInvest • Ministerstvo zahraničních věcí • Česká exportní banka, a.s. (ČEB je specializovaná bankovní instituce pro státní podporu vývozu přímo a nepřímo vlastněná státem. Vznikla v roce 1995 a tvoří nedílnou součást systému státní proexportní politiky) • Exportní garanční a pojišťovací společnost, a.s. (EGAP vznikla v červnu 1992 jako státní úvěrová pojišťovna se zaměřením na pojišťování vývozních úvěrů proti teritoriálním a tržně nepojistitelným komerčním rizikům spojeným s vývozem zboží a služeb z České republiky. Společnost EGAP se stala součástí systému státní podpory exportu a poskytuje pojišťovací služby všem vývozcům českého zboží, služeb a investic bez rozdílu jejich velikosti, právní formy a objemu pojištěného vývozu) Počet zúčastněných/podpořených osob z CS (stanovené minimum): 235 Primární CS poskytuje profesionální služby klientům (podnikům i veřejným orgánům) spojené se zahraničním obchodem a přípravou a realizací exportní politiky ČR. Vzhledem k udržení a zvyšování profesionality a úrovně poskytování daných služeb je nezbytné se pro vykonávání daných pozic CS neustále rozvíjet a zdokonalovat obchodní znalosti a dovednosti, komunikační dovednosti, vytvářet efektivnější prostředí pro klienty a také reprezentovat ČR. Úroveň poskytování služeb je měřitelná především spokojeností klientů. CS je tím vysoce motivována. Rozvojový program (některé jeho části) je zároveň součástí povinné přípravy na pozice diplomatů v zahraničí. Účastníky vždy přihlašoval do programu jejich zaměstnavatel. Sekundární CS: České firmy, podnikatelé využívající služeb agentur CzechTrade, CzechInvest a zastupitelských úřadů ČR v zahraničí. Tato skupina nebyla zapojena do projektu a nečerpala podporu, ale využívá/bude využívat benefitů (zvýšení kvality poskytovaných služeb).