Charakteristika hlavních cílů projektu:
Hl. cílem projektu je rozvoj odbornosti 250 zam. společnosti K-PROTOS, a.s., což přinese podniku dostatečný počet kvalifikovaných zam., a zajistí tak možnost ucházet se o významné zakázky.
Specifické cíle:
- Zavedení mechanismu interního vzd. do podniku, včetně přípravy interních lektorů
- Rozvoj kvalifikace prostřednictvím praktického nácviku a rozšíření vzdělávání o nová témata
- Podpora klíč. dovedností pro efektivní vedení zam. a úspěšná obchodní jednání
- Podpora konceptu rovných příležitostí s důrazem na věkově znevýhodněné zam.
Těchto cílů bude dosaženo prostř. realizace série odborných školení, která byla zvolena s ohledem na kvalifikaci zaměstnanců a slabé stránky podniku. Projekt kombinuje externí i interní kurzy, většina z nich bude probíhat v moderním školicím středisku.
Zdůvodnění potřebnosti projektu:
Díky oblasti, ve které se společnost pohybuje (dodávky pro chemický a petrochemický průmysl), jsou ze strany zákazníků kladeny extrémní nároky na kvalitu prováděné práce. Je třeba tedy zaměstnancům poskytnout kvalitní vzdělávací program, který zajistí jejich odborný rozvoj a vysokou úroveň poskytovaných služeb, jak to vyžadují specifické podmínky kvalitní údržby chemicko-technologického zařízení.
Společnost se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců v oblasti výroby, především svářečů a potrubářů, proto se rozhodla pro realizaci předkládaného projektu, který v návaznosti na existenci moderního školicího střediska umožní vysoce odborný výcvik s důrazem na praktické osvojení zkušeností. V důsledku toho budou zaměstnanci schopni zastat různé fáze výrobního procesu, což jim zaručí lepší uplatnění na trhu práce a flexibilní využití pracovních sil v závislosti na množství a objemu zakázek. THP pracovníci si rozšíří přehled v problematice legislativních předpisů, management se zaměří na posílení komunikačních a prezentačních dovednosti a motivace podřízených.
S ohledem na zaměření společnosti byly definovány následující vzdělávací potřeby, k jejichž naplnění dojde realizací předkládaného projektu:
1.Rozvoj praktického nácviku pro udržení kvalifikace - kombinací praktické stránky kurzů s praktickým nácvikem urychlí osvojení nabytých informací.
2.Rozšíření kvalifikace o nové metody a postupy - umožní orientovat se na nové typy zakázek
3.Vznik a podpora interního školení - úspora nákladů, využití interních zaměstnanců a vlastního školicího střediska, předávání informací uvnitř firmy jako nástroj pro uchování jedinečného know-how
4.Podpora klíčových dovedností vedoucích zaměstnanců - zaměřit se na motivaci zaměstnanců, sledování jejich výkonu, stanovení individuálních cílů a jejich měření
Inovativnost projektu:
Hlavním inovativním prvkem projektu je zavedení interního způsobu vzdělávání zaměstnanců. Vzhledem k existenci moderního školicího střediska se jedná o logický krok pro jeho maximální využití. V rámci projektu tak dojde nejprve k externímu proškolení lektorů formou lektorské akademie. Skupina interních lektorů tak posílí lektorské a komunikační dovednosti, při následných školeních tak budou předány odborné znalosti způsobem, který zaručí maximální efektivitu předaných informací. Interní školení zároveň ušetří podniku čas a náklady na zaškolování nových zaměstnanců ve vybraných oblastech. Dalším prvkem, který navazuje na metodu interních školení je důraz na praktickou stránku nácviku: dokonalá simulace reálného provozu eliminuje chybovost zaměstnanců a vznik dodatečných nákladů, ale také zajistí standardizovaný přístup k řešení typových situací.
Podnik se také díky projektu zaměří na rozšíření témat vzdělávání o nové oblasti. Vyšší kvalifikace zam. Umožní realizovat širší okruh zakázek - investice do vzdělávání nad rámec aktuálně nabízených služeb posune organizaci o krok dopředu.
Vzdělávací systém podniku bude výrazněji inovován ve smyslu hodnocení plánu vzdělávání –plánování vzdělávání jde ruku v ruce s identifikací dalšího směřování společnosti, je proto potřeba ho dopředu promýšlet, vyhodnocovat a flexibilně upravovat - to zajistí organizaci jednodušší realizaci vzdělávacích aktivit a také přehled o jejich kvalitě. Sledování plnění stanovených cílů jednotlivých zaměstnanců nebo jejich skupin přinese vedení zpětnou vazbu a usnadní rozhodování při výběru zakázek a stanovení strategie firmy.
Nespornou novinkou je také speciální přístup k věkově ohroženým skupinám zam.: osob mladších 25 let a starších 50 let, kterým bude při realizaci aktivit věnována speciální péče.