| | |
Analytický dokument - Zavedení bezdoplatkových zón v Chomutově: vyhodnocení efektů | Schválený | Tato zpráva se zabývá zhodnocením situace po zavedení opatření obecné povahy ve městě Chomutov, které vyhlásilo oblasti se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích jevů (jinak známé jako bezdoplatkové zóny; OOP BZ). Veřejná vyhláška Magistrátu města Chomutova vešla v platnost dne 5. 6. 2018 a byla zrušena k 31. 8. 2021. Zahrnovala lokality sídliště Březenecká, Kamenná, Zahradní, Písečná,1 střed města. Ke zhodnocení situace byla využita analýza podkladů pro vyhlášení OOP BZ a dostupných údajů z období před 06/2018, sběr charakteristických údajů a porovnání stavu před zavedením OOP BZ a po zavedení OOP BZ. Nicméně nedostatek datových podkladů a absence průběžné evaluace výrazně komplikují snahu zhodnotit dopady vyhodnocující opatření OOP ex post. |
Analytické podklady pro spolupráci s Olomouckým krajem | Schválený | V rámci dosavadní spolupráce Olomouckého kraje s Odborem (Agenturou) pro sociální začleňování MMR v průběhu projektu „Agentura pro sociální začleňování jako inovační aktér politiky sociálního začleňování“ Agentura připravila do října 2021 několik dílčích podkladů. Tyto podklady slouží jako základní orientační vodítko při rozhodování o směřování aktivit Olomouckého kraje v oblasti sociálního začleňování. Obsahem následujícího dokumentu je shrnutí dosavadních dílčích analytických podkladů do jednoho dokumentu tak, aby mohl být dostupný všem aktérům zapojeným do ustanovené krajské platformy pro sociální začleňování a s ohledem na diskuzi o výběru těch ukazatelů, které bude Agentura pro účely kraje aktualizovat, resp., které v přehledu chybí a je žádoucí, aby byly za účelem rozhodování ve věci krajských politik sociálního začleňování doplněny. |
Analýza rozsahu sociálního vyloučení v Libereckém kraji v roce 2019 | Schválený | Všeobecné analytické podklady pro tvorbu Strategie sociálního začleňování Libereckého kraje
vycházejí z dat zpracovávaných Odborem (Agenturou) pro sociální začleňování Ministerstva pro místní
rozvoj ČR. Agentura vytvořila pro posouzení míry a rozsahu sociálního vyloučení nástroj Indexu
sociálního vyloučení (dále jen Index SV), který je založen na každoročně zpracovávaných
administrativních datech. Díky tomu je možné sledovat a popsat situaci, vývoj a trendy v této oblasti.
Základem analýzy je popis rozsahu sociálního vyloučení podle Indexu SV v roce 2019, změny oproti
předcházejícím rokům a náčrt souvisejících trendů. |
Evaluační zpráva závěrečná | Schválený | Realizátorem projektu, jehož evaluaci je věnován následující text, byla Agentura pro sociální začleňování (dále ASZ), v době zahájení projektu jako součást Úřadu vlády ČR, jejíž kompetence přešly od 1.1.2019 na Odbor sociálního začleňování Ministerstva pro místní rozvoj. Partnery projektu byli Olomoucký kraj (OLK), Královéhradecký kraj (KHK, prostřednictvím Centra investic, rozvoje a inovací, dále CIRI), Liberecký kraj (LK) a město Chomutov, od září 2021 pak také Karlovarský kraj (KVK). Projekt vycházel z problémů zjištěných v rámci předchozí činnosti ASZ, kterými jsou zejména nízká efektivita řešení otázky sociálně vyloučených lokalit (dále SVL), resp. sociálního vyloučení (dále SV), nedostupnost a/nebo nevyužívání dat o situaci a trendech změn v oblasti SV, omezené kapacity pro analytickou a strategickou práci. Ambicí projektu bylo na tyto problémy reagovat prosazováním tzv. evidence-based přístupů k tvorbě politik sociálního začleňování (dále politik SZ), tzn. rozhodnutí činěná na základě průkazných dat. Cílem projektu deklarovaným v projektové žádosti bylo vytváření sdílené infrastruktury a kapacit pro využívání těchto dat - vytvoření tzv. „generativní produkční sítě“, tzn. sítě spolupracujících institucí na národní a lokální úrovni pro řešení problematiky SZ, které budou společně vytvářet přidanou hodnotu v oblasti SZ (dále „síť“). Vzhledem k realizaci projektu prostřednictvím převážně krajské úrovně (viz partneři projektu) se realizátoři zaměřili zejména na otázky, jaká je role kraje v daných oblastech, tj. jakou podporu může kraj nabídnout a které agendy SZ vykazují potenciál k řešení z krajské úrovně, jak může kraj průběžně sledovat situaci v sociálním vyloučení (SV) a intervence SZ na svém území? Jak může kraj koordinovat problematiku SZ na svém území? Jak vzájemně interagují kompetence krajů, potřeby území a práce s daty při řešení problémů SV? Cílem evaluace pak bylo ověřit, zda postupy a nástroje vytvořené a realizované v projektu přispěly k dosažení cíle projektu (vytvoření sítě), zda reagovaly na potřeby aktérů v oblasti SZ a zda podpořily mechanismus vedoucí k využívání evidence-based přístupů při tvorbě a realizaci politik SZ. Tyto premisy byly promítnuty do stanovených evaluačních otázek. |
CHOMUTOV: RÁMCOVÝ NÁVRH KATEGORIZACE BYTŮ Z HLEDISKA MOŽNÝCH ROZDÍLŮ VÝŠE NÁJEMNÉHO V ROZSAHU CHOMUTOVSKÝCH SÍDLIŠŤ | Schválený | Předmětem tohoto dokumentu je rámcový přehled stavu bytového fondu města Chomutova z hlediska aktuální a budoucí možné výše nájemného. Základní vstupní podklady tvořily údaje z Českého statistického úřadu a informace od stakeholderů, k nimž v tomto případě patřili zástupci vlastníků významné části chomutovského bytového fondu a současně dlouholetí odborníci na socioekonomický vývoj v Chomutově. Dalšími důležitými podklady byla místní šetření v červnu 2022 a platný územní plán Chomutova. Územní plán v zásadě potvrzuje informace od stakeholderů, že rozvoj nové rezidenční výstavby se očekává převážně v segmentu rodinných domů, a to zejména v severní části města v návaznosti na již existující enklávy individuálního bydlení. Výstavba nových obecních bytových domů není městskou municipální prioritou, pro privátní developerské investice v Chomutově zase chybí dostatečná relevantní/koupěschopná poptávka. Zjednodušeně lze konstatovat, že ti z obyvatel bytových domů v Chomutově, kteří neodcházejí do centrálních poloh ČR (Praha, Středočeský kraj), a přitom změní svoji bytovou situaci, nepřecházejí do větších/lépe vybavených bytů, ale stěhují se do nových rodinných domů zejména v nově vzniklých lokalitách (Kamenný vrch, Březový vrch, Šípková apod.). |
KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ BYDLENÍ JAKO EXPLICITNÍ AGENDA KRAJE | Schválený | Dostupnost bydlení a zabezpečení sociálního bydlení pro domácnosti v nouzi je dlouhodobě významným tématem odborné, politické i veřejné debaty. Veřejné politiky do této oblasti zasahují jednak na úrovni centrální vlády, jednak obcí, kterým bylo bydlení svěřeno do samostatné působnosti. Velké rozdíly v nabídce, poptávce, cenách bydlení i rozsahu obecního bytového fondu v různých regionech vedou k otázce, jak řešit některá specifika bydlení i na úrovni krajských samospráv. Projekt „Agentura pro sociální začleňování jako inovační aktér politiky sociálního začleňování“ (dále jen projekt) se zabývá možnými cíli, aktivitami a příležitostmi krajů v oblasti bydlení ve vztahu k jeho působnosti a potřebám obcí. Ověřuje relevanci aktivního zapojení krajů do politiky dostupného bydlení a přináší návrhy systémových řešení. V souhrnném návrhovém dokumentu je uvedeno šest témat navazujících na analytickou část projektu. Všechna tato témata se týkají problematiky bydlení. Příslušné dílčí návrhy směřují k vnímání problematiky bydlení jako explicitní agendy kraje. |
Metodika pro inovační aktéry v politikách sociálního začleňování | Schválený | Agentura pro sociální začleňování, která je od ledna 2020 odborem Ministerstva pro místní rozvoj (předtím byla od svého založení v lednu 2008) usiluje o řešení sociálního vyloučení a vícenásobné deprivace obyvatel sociálně vyloučených lokalit. Intervence Agentury od jejího založení stály dvou pilířích, a) intenzivní spolupráci s obcemi a dalšími místními aktéry a b) meziresortní spolupráci na národní úrovni s ministerstvy, která mají na starosti agendy bydlení, zaměstnanosti, sociální práce a služeb zadluženosti, exekucí, prevence kriminality, zdraví či implementaci programů ESIF v těchto oblastech. Spolupráce s širokým spektrem aktérů, získávání a sdílení znalostí v řadě oblastí, potřeba jejich prohlubování a ověřování, vytváření interního analytického oddělení od roku 2016 či velký zájem vedení Agentury o evaluaci vlastní činnosti vedly až k přípravě projektu sociálních inovací v OZP „Agentura pro sociální začleňování jako inovační aktér politiky sociálního začleňování“1 a jeho realizaci v letech 2020 - 2023. Projekt byl zaměřen na prosazování proaktivních, evidence-based přístupů k tvorbě politik sociálního začleňování na všech úrovních veřejné správy (tj. rozhodnutí činěná na základě průkazných dat) a vytvoření a sdílení infrastruktury a kapacit pro jejich návrh a vyhodnocování. Vedle řady dílčích výstupů, které jsou představeny v příloze, nových aktivit partnerů projektu či konkrétních podnětů pro aktivity MMR v Národním plánu obnovy, vznikla v projektu také řada praktických zkušeností s navazováním spolupráce s novými partnery, vytvářením analýz a jejich využívání při tvorbě politik či s následným prosazováním praktické realizace těchto návrhů. Předkládaná „Metodika pro inovační aktéry v politikách sociálního začleňování“ tyto zkušenosti zachycuje. |
Podpora dluhového poradenství z krajské úrovně | Schválený | Návrhový dokument vznikl na základě spolupráce Olomouckého kraje a Odboru pro sociální začleňování Ministerstva pro místní rozvoj ČR (dále také „MMR“). Při tvorbě dokumentu bylo východiskem Programové prohlášení Rady Olomouckého kraje pro volební období 2020–2024, které v části zabývající se sociální oblastí deklaruje: „Zaměříme se na podporu dluhového poradenství". Na základě této skutečnosti vznikla pod Platformou pro sociální začleňování Olomouckého kraje skupina pro podporu dluhového poradenství pod záštitou pana 1. náměstka hejtmana Olomouckého kraje. |
PODPORA MULTIDISCIPLINÁRNÍHO PŘÍSTUPU V ŘEŠENÍ PŘEDČASNÝCH ODCHODŮ ZE VZDĚLÁVÁNÍ Pracovní materiál pro návrhové opatření č. V Strategie sociálního začleňování Libereckého kraje Odbor ( | Schválený | V Libereckém kraji ukončí každoročně zhruba 200 žáků školní docházku bez dosažení základního vzdělání. V roce 2021 to bylo 4,1 % všech žáků, kteří v tomto roce ukončili povinnou školní docházku. Nedokončené základní vzdělání má zásadní dopad na celý profesní život jedince i veřejné rozpočty. Ve srovnání s úspěšným dokončením střední školy s maturitou představuje bilance veřejných rozpočtů minus 22 milionů korun. Nejvíce žáků opouští základní školu předčasně v ORP Česká Lípa (6,3 %), Frýdlant (7,6 %), Nový Bor (6,9 %), ve srovnání s průměrem 4,1 % v Libereckém kraji. V listopadu 2021 schválená Strategie sociálního začleňování Libereckého kraje na tyto problémy reaguje zejm. opatřením V. “systém multidisciplinární spolupráce – case management jako prevence předčasných odchodů ze vzdělávání”. |
Průběžná evaluační zpráva projektu | Schválený | Dokument představuje průběžné hodnocení intervence realizované prostřednictvím projektu „Agentura pro sociální začleňování jako inovační aktér politiky sociálního začleňování“, spolufinancovaného z Operačního programu zaměstnanost a ze státního rozpočtu ČR. Realizátorem projektu je Odbor sociálního začleňování Ministerstva pro místní rozvoj (dále OSZ, dříve ASZ1 – Agentura pro sociální začleňování) a partnery projektu jsou Královéhradecký kraj (KHK, CIRI-Centrum investic, rozvoje a inovací), Liberecký kraj (LBK), Olomoucký kraj (OLK), statutární město Chomutov a Sdružení místních samospráv (SMS). K uváděným zjištěním je nezbytné přistupovat jako k průběžným evaluačním zjištěním. |
Přínosy sociálního bydlení pro obce Královéhradecký kraj | Schválený | O sociálním a dostupném bydlení vzniká množství dokumentů, které dokládají jeho potřebnost, efektivnost při řešení problémů cílových skupin a také úspory z veřejných financí na celostátní úrovni. Méně se však zdůrazňuje fakt, že z podpory dostupného a sociálního bydlení na svém území mohou výrazně profitovat i obce. Účelem tohoto textu je proto představit hlavní výhody, které poskytování sociálního a dostupného bydlení přináší na obecní úrovni. V dokumentu vycházíme zejména ze zkušeností obcí, které sociální bydlení na svém území zaváděly, a z evaluačních zpráv jejich projektů. Dokument byl vypracován zejména s ohledem na obce v Královéhradeckém, Libereckém a Olomouckém kraji v rámci projektu Agentura pro sociální začleňování jako inovační aktér politiky sociálního začleňování. Představené výhody však mají obecnější platnost a mohou být využity k diskusi i v jiných regionech. |
Strategie sociálního začleňování Libereckého kraje 2021+ | Schválený | Tato strategie ukazuje směr, kterým by se řešení sociálního vyloučení mělo ubírat, prosazuje společensky odpovědné hodnoty vztahující se k boji se sociálním vyloučením, upozorňuje na nedostatky při hledání řešení sociálního vyloučení a zasazuje se o šíření principu mainstreamingu sociálního začleňování na všech správních úrovních v rámci kraje. |
STRATEGIE SOCIÁLNÍHO ZAČLEŇOVÁNÍ V KARLOVARSKÉM KRAJI | Schválený | Strategická vize Karlovarského kraje, která byla vyjádřena v Programu rozvoje kraje na roky 2021–2027, propojuje ekonomickou prosperitu regionu s prostorem pro kvalitní život v sociálně vstřícném prostředí. Společně s dostupnou a kvalitní zdravotní péčí nebo vzděláváním, pozitivním vnímáním regionu, patriotizmem a aktivní občanskou společností je nedílnou součástí sociálně vstřícného prostředí také široký soubor aktivit, které pomáhají rodinám nebo jednotlivcům ve složitých životních situacích. Zejména kombinace několika problémů – např. dlouhodobé nezaměstnanosti, špatného zdravotního stavu, dluhů, špatného bydlení nebo rizika jeho ztráty, chybějící opory v rodině – může vést k dlouhodobému vyloučení ze společnosti. Kumulace osob s těmito problémy do některých obcí nebo jejich částí (sociálně vyloučených lokalit) vede nejen k prohloubení těchto problémů, ale zhoršují také vnímání obcí a regionu jako celku. Karlovarský kraj, odbory jeho úřadu a další krajské instituce, mnohé obce a jejich úřady, neziskové organizace, školy, zaměstnanci Úřadu práce, příslušníci státní i obecní policie a další aktéři si jsou těchto problémů vědomi a snaží se je svými aktivitami řešit, a to s finanční podporou státu a Evropských strukturálních a investičních fondů. I přes tyto aktivity však některé problémy dlouhodobě přetrvávají. Vedle zhoršené kvality života části obyvatel kraje s sebou tyto problémy nesou také nemalé finanční dopady pro stát, kraj i obce. Smyslem této strategie je z krajské úrovně dále rozvíjet aktivity zaměřené na sociální začleňování a zavádět opatření směřující k systémovému uchopení snižování chudoby a jejího mezigeneračního přenosu v Karlovarském kraji. Klade si za cíl propojovat a podporovat jejich realizátory a spektrum těchto aktivit rozšířit o doposud neřešená nebo jen okrajově řešená témata. Zkušenosti aktérů v Karlovarském kraji poskytly cennou zpětnou vazbu jak k analýze aktuální situace v Karlovarském kraji, tak při formulaci a prioritizaci cílů a opatření v návrhové části dokumentu. |
Vstupní evaluační zpráva projektu | Schválený | Dokument představuje evaluační plán projektu OPZ „Agentura pro sociální začleňování jako inovační aktér politiky sociálního začleňování“. Přináší jednak stručné představení problému, na který projekt reaguje a inovativní změnu, která je v souvislosti s jeho realizací očekávána. Dále zachycuje kontextuální rámec, v němž se řešení odehrává a popisuje metodologické zázemí evaluace. Realizátorem projektu je Odbor sociálního začleňování Ministerstva pro místní rozvoj (dále OSZ, dříve ASZ) a partnery projektu jsou Královéhradecký kraj (Centrum investic, rozvoje a inovací), Liberecký kraj, Olomoucký kraj a statutární město Chomutov.
|