ZPRÁVA O PRŮBĚHU PROJEKTU
PODPOROVANÉ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Projekt Podporované zaměstnávání se pomalu blíží ke svému závěru. Rádi bychom se tedy opět podělili o dosavadní výsledky a dění v projektu od 14. dubna 2013 do dnešního dne.
Práce s klienty začala v měsíci červnu 2013. Ke konci ledna 2015 bylo do projektu zařazeno celkem 30 zájemců, čímž byl úspěšně splněn cíl projektu v počtu zařazených účastníků. Složení účastníků projektu je 16 žen a 14 mužů.
Se všemi zájemci o službu Podporovaného zaměstnávání, kteří získali kontakty od spolupracujících organizací a předchozích spokojených klientů, proběhly osobní schůzky v sídle Aspektu či v pronajatých prostorách v Rychnově nad Kněžnou a Jaroměři. Při setkání byl kladen důraz na to, aby zájemci pochopili základní principy služby PZ s důrazem na individuální přístup a rozvoj samostatnosti a jejich dovedností a znalostí. Při úvodních konzultacích bylo používáno tzv. mapování, pokud to bylo vhodné, které vychází ze sociodynamického poradenského přístupu kanadského poradce R. Vance Peavyho. Díky tomuto přístupu se podporuje získání náhledu a lepší pochopení vlastní situace, požadovaných změn v životě a možných řešení. Probíhalo rovněž informování formou letáků a plakátů s informací o projektu a nabídkou zapojení do projektu. Osvěta o službách pro osoby se zdravotním postižením je důležitá vzhledem ke zkušenostem s cílovou skupinou a zaměstnavateli v regionu, z nichž vyplývá, že povědomí zaměstnavatelů o zaměstnávání OZP je hlavně o zaměstnavatelích s více než 50% OZP a s tím spojenými příspěvky.
Se stávajícími klienty probíhá intenzivní spolupráce formou individuálního poradenství, a pokud to složení a možnosti klientů dovolují, i formou skupinových schůzek, tzv. kluby práce. Pracovní konzultanti k práci s klienty přistupují v souladu s Metodikou podporovaného zaměstnávání a zároveň se pod vedením metodika práce s klienty a předsedkyní organizace snaží uplatňovat nové přístupy v poradenství, hlavně sociodynamický přístup Vance Peavyho a strategie Trona Inglara.
Po celu dobu účasti v projektu klienti využívají doplňkových aktivit k poradenství – psychologického či sociálněprávního poradenství, ergodiagnostiky, rekvalifikace. Další z možností, jak si ujasnit své představy o vysněném zaměstnání, je exkurze u vhodného zaměstnavatele Tato možnost nabízí klientům nahlédnout pod pokličku dané profese a zjistit tak, co dané zaměstnání obnáší a náročnost, která nemusí být při pohledu zvenčí zřejmá. Tímto nástrojem si mohou klienti rychle zhodnotit své možnosti s ohledem na potřeby konkrétního povolání.
Celkem 7 klientů během trvání projektu absolvovalo a úspěšně ukončilo rekvalifikační kurzy, které jim umožnily získat pracovní uplatnění nebo rozšířit jejich profesní vzdělání a posílit tak možnosti při hledání zaměstnání. Jedna klientka úspěšně dokončila dlouhodobý rekvalifikační kurz „Zubní instrumentářka“, díky kterému získala pracovní uplatnění v ordinaci zubního lékaře. Celkem tři klientky a jeden klient úspěšně absolvovali kurzy zaměřené na získání či rozšíření si dovedností obsluhy PC. Jedna klientka absolvovala kurz „Čtení a kreslení technické dokumentace (se zaměřením na AutoCAD) a jeden klient absolvoval rekvalifikační kurz „Pracovník v sociálních službách – přímá obslužná činnost“. V současné době je naplánován kurz pro klienta projektu „Vazba květin do nádob“, který bude zahájen 15. 3.
Klienti využívají úhrady související s aktivitami projektu. Jsou jim hrazeny náklady spojené s cestou - jízdné jak na konzultační schůzky, tak například na rekvalifikaci, ergodiagnostiku či poradenství. Dále jim je hrazeno stravné a ubytování na rekvalifikaci, očkování a veškeré nutné poplatky související s hledáním práce, jako např. výpis z rejstříku trestů či lékařské prohlídky. Tato možnost je v mnoha případech s ohledem na tíživou finanční situaci pro naše klienty důležitá.
Při pravidelném setkávání v rámci konzultačních schůzek získávají účastníci projektu široké znalosti např. - jak a kde hledat práci na internetu, jak správně zpracovat životopis a napsat motivační dopis, připravují se na jednání se zaměstnavatelem a řeší možné podmínky pracovněprávních vztahů. Díky tomu dochází k posílení dovedností orientace a hledání zaměstnání na otevřeném trhu práce. Dosud celkem 18 klientů získalo pracovní uplatnění a zlepšilo si tak svou pracovní situaci. Od 1. 3. 2014 se podařilo ve spolupráci s Městským úřadem v Broumově vytvořit nové pracovní místo pro klienta ve III. stupni ID - obsluha kamerového systému u Městské policie Broumov, které je podpořeno mzdovým příspěvkem. Klientka projektu, která již delší dobu spolupracovala pouze na DPP s technikem požární bezpečnosti a připravovala pro něj pracovní podklady a ve speciálním programu vytvářela nákresy tzv. únikových plánů, nejprve zvažovala SVČ. Zaměstnavatel ji však nabídl spolupráci na pracovní smlouvu. Klientce tak bylo vytvořeno nové pracovní místo „vedení administrativy“ bez mzdového příspěvku. K 1. 10. 2014 byla ve spolupráci s Obcí České Meziříčí zaměstnaná na nově vytvořené pracovní místo klientka ve III. stupni ID na úklid prostor v Kině a v Technických službách České Meziříčí. Toto nově vytvořené pracovní místo je podpořeno mzdovým příspěvkem.
O informace se můžete obracet na manažerku projektu, paní Evu Stárovou, email:eva.starova@aspektos.cz či kontaktujte přímo metodika pro práci s klienty, pana Michala Pejskara, email: michal.pejskar@aspektos.cz, nebo telefon 774 120 712.
Děkujeme.
Za Aspekt Eva Stárová, manažerka projektu.