Veřejný detail projektu

Informace o projektu

 

Komise pro podmíněné propuštění (KPP) fungují v ČR od roku 2009 ve 3 věznicích. Projekt "Křehká šance" chce zavést praxi Komisí do 9 věznic a na základě dosavadních zkušeností a inspirace parolovými radami, jež jsou součástí systému podmíněného propuštění ve Velké Británii, Kanadě a Chorvatsku, ji inovovat a vytvořit systém začlenění práce KPP do praxe trestní justice. Zaměříme se na Severočeský a Severomoravský soudní kraj, kde jsou stávající KPP již zavedeny do praxe některých věznic a do povědomosti justičních partnerů, a dále na kraj Středočeský.

 

V rámci projektu proběhne monitoring a vyhodnocení systému podmíněného propuštění. Dále pak budou inovovány metodické standardy činnosti KPP a modelu spolupráce KPP s orgány činnými v trestním řízení, VS a PMS, síťování spolupracujících subjektů. Dojde k vytvoření skupiny členů KPP a systému jejich práce v KPP a bude provedena případová praxe KPP. Součástí projektu bude i evaluace případů podmíněně propuštěných, evaluace inovovaných metodik a jejich diseminace a dále přípravy a předložení návrhů na možné legislativní změny institutu podmíněného propuštění v ČR k zajištění dlouhodobé udržitelnosti projektu.

 

Cílem projektu je umožnit odsouzeným ve věznici, kteří prokázali svoji připravenost na předčasné propuštění, časnější návrat na svobodu. Cílem je rovněž rozšířit ověřenou praxi Komisí pro podmíněné propuštění, v rámci kterých při projednávání případu odsouzeného spolupracuje Vězeňská služba ČR, Probační a mediační služba ČR a zástupci veřejnosti (státní a nestátní subjekty, laici). Výsledky práce Komisí pro podmínečné propuštění jsou a budou využívány soudy a státními zástupci při rozhodování o podmínečném propuštění.
Vězeňská služba ČR
Projekt „Křehká šance“ byl realizován od 1. 6. 2012 do 30. 11. 2015. Jednalo se partnerský projekt realizovaný Probační a mediační službou (PMS) ve spolupráci s partnerem projektu, Vězeňskou službou ČR (VS ČR). Tato spolupráce byla formálně ukotvena a definována ve Smlouvě o partnerství, která byla mezi oběma službami uzavřena a podepsána nejvyššími představiteli ke dni 6. 6. 2013. Koordinace projektových aktivit byla po celou dobu zajištěna prostřednictvím Rady pro podmíněné propuštění (RPP), ustanovené na dobu realizace projektu generálním ředitelem VS ČR jako jeho poradní orgán sestavený ze zástupců PMS, Generálního ředitelství VS ČR, ředitele jedné ze zapojených věznic a zástupce neziskového sektoru. Místem realizace projektu bylo 9 věznic České republiky. Konkrétně se jedná o věznice Stráž pod Ralskem, Rýnovice, Liberec, Heřmanice, Opava, Karviná, Bělušice, Příbram a Plzeň. Věznice Plzeň byla mezi projektové věznice zařazena až v průběhu realizace projektu, kdy nahradila pobočku Vazební věznice Praha – Ruzyně ve Velkých Přílepech, která byla uzavřena v důsledku amnestie prezidenta republiky. V počátku realizace projektu byla ve spolupráci expertů PMS a VS ČR vytvořena inovovaná Metodika práce Komisí pro podmíněné propuštění (KPP), která vycházela zejména ze zkušeností z realizace pilotního projektu Komisí pro podmíněné propuštění v letech 2008 – 2012. Následně byl sestaven a proškolen tým odborných zaměstnanců projektu skládající se z administrátorek KPP, koordinátorů ve vězení, členů Komisí pro podmíněné propuštění a asistentů pro oběti trestných činů. Pravidelný harmonogram zasedání KPP trval od září 2013 do října 2015 ve všech devíti zapojených věznicích. Tříčlenné Komise složené ze zástupce PMS, VS ČR a odborné veřejnosti projednávaly v dvouměsíčním intervalu nejčastěji 3 případy odsouzených v průběhu jednoho dne. Celkem bylo takto projednáno 302 případů odsouzených. Po celou dobu realizace projektu byly realizovány aktivity monitoringu, kdy byla sbírána a sumarizována data o odsouzených, kteří vstoupili do projektu, obětech jejich trestné činnosti, průběhu a výsledku jednání Komisí pro podmíněné propuštění a výsledku projednání žádostí o podmíněné propuštění. Před započetím zasedání KPP byly uspořádány osvětové semináře pro zástupce OČTŘ v projektových lokalitách. V průběhu realizace projektu byly také provedeny řízené rozhovory se soudci a státními zástupci. Mezi zaměstnanci projektu bylo provedeno několik rozhovorů formou fokusních skupina a dotazníkové šetření. Všechna tato data a informace se staly podkladem pro vypracování závěrečné evaluační zprávy V rámci klíčové aktivity vzdělávání bylo uspořádáno navazující školení pro zaměstnance projektu působící na pozicích asistent pro oběti trestné činnosti, člen Komise pro podmíněné propuštění a koordinátor ve věznici. Tato navazující školení využívající praktických zkušeností a poznatků získaných zejm. realizací KA 03 absolvovalo celkem 60 osob. Pro další využití při výukových a osvětových aktivitách byly prostřednictvím veřejné zakázky vytvořeny dva výukové filmy (dokumentární film Komise pro podmíněné propuštění a hraný film Komise pro podmíněné propuštění z pohledu oběti a pachatele). Projekt Křehká šance byl uzavřen a odborně vyhodnocen v průběhu třech regionálních závěrečných konferencí, které se konaly 16. 10. 2015 v Ostravě, 18. 11. 2015 v Liberci a 26. 11. 2015 v Praze. Konferencí se účastnili zástupci věznic zapojených do projektu, zaměstnanci PMS ze středisek příslušných zapojeným věznicím, zaměstnanci projektu Křehká šance z řad PMS i ostatních zapojených organizací, zástupci příslušných okresních soudů a okresních státních zastupitelství, zástupci neziskového sektoru a akademické obce.
V rámci projektu byla inovována Metodika práce Komisí pro podmíněné propuštění, která byla následně aplikována v praxi činnosti KPP. Vzdělávací aktivity v rámci projektu absolvovalo celkem 60 osob a byly vytvořeny dva výukové filmy. Během projektu prošlo jednáním KPP celkem 302 osob – odsouzených připravujících se na podmíněné propuštění z VTOS. Z celkového počtu projednaných případů bylo ve 218 případech vysloveno Komisemi kladné Stanovisko k připravenosti odsouzeného na podmíněné propuštění, v 84 případech negativní Stanovisko. Celkem jsme ve spisek k jednotlivým případům evidovali 1 199 obětí trestných činů, z toho se ve většině (73 %) případů jednalo o fyzické osoby (858 osob), zbývající počet – 341 osob tvořily právnické osoby. S nabídkou spolupráce jsme oslovili až na výjimky všechny oběti – fyzické osoby (96%). Z 824 oslovených fyzických obětí na nabídku spolupráce kladně reagovalo 37 % obětí. V těchto případech se asistenti s oběťmi poté osobně sešli zhruba ve 43 % případů, v 19 % případů se oběť rozhodla sepsat Prohlášení o dopadu trestného činu na život oběti. S nabídkou spolupráce jsme oslovili 66 % obětí – právnických osob. Na nabídku spolupráce kladně reagovalo 42 % z oslovených.
Není

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

osoby opouštějící výkon trestu odnětí svobody orgány veřejné správy působící v oblasti sociální integrace