Veřejný detail projektu

Informace o projektu

V současné době na trhu práce neustále roste tlak na flexibilitu a dostupnost zaměstnanců, zároveň se zaměstnavatelé snaží efektivně snižovat náklady a hledají úspory k provozu a často tak krátí i prostředky určené zaměstnancům. Koncentrace pracovních míst do měst nutí velkou většinu pracujících dojíždět do práce i několik desítek minut; tento čas se nezapočítává do pracovní doby, na druhou stranu však negativně zasahuje do rovnováhy pracovního a osobního života.

Přes uvedené skutečnosti probíhá na trhu práce jen malý rozvoj a využívání nových a inovativních přístupů k zaměstnávání, především formou práce na dálku (PND). K využití PND dochází v zahraničí v mnohem větší míře než u nás. 

Vhodné zavedení PND napomůže i k proaktivní politice daného zaměstnavatele ve vztahu k rovným příležitostem pro současné nebo budoucí pracovníky/ice. PND zajistí i vstřícnější prostředí pro osoby pečující o osobu blízkou nebo osoby, které jsou z důvodu zdravotního stavu limitovány v docházení na pracoviště.

PND je také vhodný nástroj pro úsporu energií a snížení znečištění ovzduší.

Díky PND mohou zaměstnavatelé uvést do života opravdové flexibilní formy práce.

1) Získání know-how od zahraničního partnera v oblasti práce na dálku 2) Analýza způsobu implementace práce na dálku a dopadů na pracovní trh ČR 3) Implementace práce na dálku do profesního života CS 4) Propagace způsobu práce na dálku Cílů bude dosaženo za pomoci zahraničního partnera, vytvořením metodiky práce na dálku, analýz její implementace a dopadů do prostředí ČR, realizací školení, osobních schůzek u zaměstnavatelů, webinářů, seminářů, vybudováním webového portálu, propagací projektu na konferencích, pořádáním konference, budováním vztahů s klíčovými aktéry pracujícími s CS.
Úřad práce České Republiky Work Wise UK
Projekt bude probíhat v 6 klíčových aktivitách KA1 - Transfer dobré praxe od zahraničního partnera, vývoj metodiky a oslovení CS Bude zahájena komunikace RT se ZP. Během ledna-června se uskuteční 3 návštěvy RT (4 osoby) u ZP za účelem seznámení RT s prací na dálku (PND), její implementací a přínosy pro CS. Bude také zahájena tvorba MT, která bude vytvářena na základě získaného know-how od ZP a zpětné vazby od CS ZAM. Finálně bude doladěna v rámci 3. návštěvy u ZP. Metodik/čka bude průběžně konzultovat vývoj MT prostřednictvím videohovorů se ZP. MT bude shrnovat veškeré informace o tomto, v ČR inovativním, způsobu práce a bude sloužit jako návod pro zavádění PND v prostředí ČR. Do MT budou zahrnuty zjištění z analýzy místních specifik - součást KA2. MT bude využívána v průběhu KA3 jako podklad a v KA5 při propagaci. Bude také umístěna na WP k volnému šíření a prezentována na závěrečné konferenci projektu. Po získání dostatečného množství informací o PND od ZP bude RT vytvářet informační materiály, které budou využity v KA5 - brožury, obsah WP. V průběhu KA1 koordinátoři/ky aktivit zahájí komunikaci s klíčovými aktéry v ČR - začne vytváření tématické sítě. Spolu s ÚP a dalšími klíčovými aktéry bude zahájena koordinátory/kami aktivit propagace směrem k CS za pomoci letáků (rozdávají ÚP), PR článků (regionální tisk, web), sítě klíčových aktérů. V závěru aktivity bude spuštěn WP, na kterém budou umístěny získané materiály o PND od ZP. KA2- Analýza místních specifik a možnosti transferu - Analýzy místních specifik a možnosti transferu know-how zpracované RT - Konzultace zjištěných výsledků se ZP Výchozí stav: Souběžně s touto aktivitou probíhá také KA1, během které je sepisována metodika PND a probíhají zahraniční návštěvy RT u ZP. Průběh: Hlavní náplní této KA bude zjištění místních specifik ovlivňujících implementaci získaného know-how od ZP do prostředí ČR. RT vypracuje analýzy: Legislativa ve vztahu k PND (zákoník práce a související zákony), Technická vybavenost CS, Analýza nezaměstnanosti dle pohlaví, věku, odvětví a velikosti firem, Vzdělání a kvalifikace CS. Při přípravné fázi projektu byl již realizován zběžný průzkum zaměstnanosti a rozšířenosti PND. Nejednalo se však o detailní analýzu. Cílem analýz bude identifikovat nejvýraznější trendy, které mohou ovlivnit implementaci PND do prostředí ČR. Analýzy budou realizovány průběžně koordinátory/kami aktivit (KOOR) s podporou ostatních členů RT. CS bude oslovena k vyplnění dotazníků prostřednictvím sítě klíčových aktérů. Data pro zpracování analýz budou poskytovat vyplněním dotazníků také vybraní regionální zaměstnavatelé, které osloví KOOR projektu. Poznatky získané z analýz budou předávány metodikovi/čce, který/á je bude před jejich zapracováním do metodiky PND konzultovat při zahraničních návštěvách nebo pomocí videohovorů se ZP. Zjištění analýz budou shrnuta do souhrnného dokumentu, který bude v rámci KA5 propagován na konferencích, seminářích a na WP. KA3 - Implementace systému práce na dálku a implementace Bude realizována implementace PND do pracovního života CS. WP bude doplněn o nástroje pro podporu PND, které budou dostupné všem CS zdarma a bez omezení. Koordinátoři/ky aktivit budou iniciovat schůzky se ZAM, na kterých prezentují přínosy implementace PND pro ZAM (proběhne cca 30 schůzek). Budou poskytovat také osobní konzultace pro CS v místě koordinačního centra nebo pomocí Skype. RT bude průběžně organizovat školení pro CS (s vyloučením ZAM), která budou dodána externím dodavatelem (15 školení - min. 15 osob/škol. + 15 webinářů - min. 5 osob/web.). Školení budou realizována v prostorách koordinačního centra nebo formou webinářů, aby byla dostupná všem osobám z CS. Během školení bude zajištěno hlídání dětí. Témata školení a webinářů budou vybírána RT dle výsledků analýz z KA2. Předběžně vytipovaná témata seminářů: komunikace, řízení, nástroje, specifika, praktické návyky při PND. CS pomocí sem. a web. získá praktické znal. o využití PND ve svém prac. životě. Videozáznamy webinářů budou umístěny a šířeny pomocí WP. V závěru KA3 metodik/čka evaluuje metodiku PND pomocí dotazníkového šetření u CS (u 18 subjektů - 3 z každé CS) . Výsledky šetření budou konzultovány se ZP a následně bude metodika PND finálně upravena. RT zabezpečí zpracování analýz: Přínosů/nákladů implementace PND u zaměstnavatelů a Ovlivnění míry nezaměstnanosti CS po implementaci PND. Výsledky analýz budou šířeny v KA5. KA4 - Vytvoření a implementace systému práce na dálku v kooperaci s CS zaměstnavatelé KA4 detailně popisuje spolupráci s CS ZAM, která bude probíhat průřezově v KA1-5. Již v počátku projektu začne RT vytipovávat a oslovovat ZAM z JMK s cílem představit projekt a zapojit CS ZAM do projektu. V průběhu KA1 a 3 osloví koordinátoři/ky vybrané firmy z Jihomoravského kraje a zapojí je do vytváření metodiky PND způsobem poskytnutí zpětné vazby. Metodika bude připomínkována celkem 3x (2x v KA1, 1x v KA3) pomocí zaslaných dotazníků. Připomínky budou administrovány koordinátory/kami aktivit a předávány k zapracování metodikovi/čce projektu. CS ZAM bude koordinátory/kami aktivit oslovena při vypracovávání analýz, které jsou součástí KA2-3. Sběr dat bude proveden pomocí dotazníků v el. podobě. Při spuštění WP budou ZAM prostřednictvím newsletteru a přímého oslovení vyzváni k registraci na WP a vytvoření sítě firem podporujících PND. WP bude obsahovat databázi a mapu registrovaných firem s jejich popisem a detaily. Jednotliví ZAM mohou na WP prezentovat své pokroky a zkušenosti při implementaci PND. V KA3 budou koordinátoři/ky aktivit realizovat schůzky (30) se ZAM. Cílem schůzek je detailně seznámit ZAM s přínosy PND a způsoby, jakými implementovat PND do života firmy. Při závěrečné konferenci, která proběhne v rámci KA5, budou nejméně 2 vybraní ZAM přizváni k prezentaci svých zkušeností se zaváděním PND do života firmy. Za komunikaci s CS ZAM bude odpovídat koordinátor/ka aktivit vybraný/á manažerem/kou projektu. Komunikace bude probíhat prostřednictvím emailu, průběžného newsletteru, WP, videokonferencí nebo osobním kontaktem se ZAM. KA5 - Šíření výstupů projektu Specifické propagační akce výstupů: Uspořádání 1 konference v září 2014 s cílem informovat o výsledcích implementace PND a analýz a všech výstupech projektu. Vystoupí i zástupci CS ZAM. Kapacita konf.: 100 osob. Konf. bude dodána exter. dodavatelem na klíč. Každý účastník konf. obdrží brožuru a CD s ucelenými infor. o PND, které byly získány během realizace projektu. V průběhu KA5 bude RT uspořádáno 5 seminářů pro CS a KLA v okresních městech Jihomoravského kraje s cílem seznámení CS s výstupy projektu. Kapacita seminářů 10 osob. Koordinátoři/ky aktivit vystoupí na 2 konf. pro státní správu a samosprávu v průběhu roku 2014. Konkrétní konf. budou vybrány manažerem/kou projektu dle aktuální nabídky. Rozšiřování sítě KLA bude probíhat prostřednictvím osobních návštěv členů RT u KLA a Skype hovorů. Na všech pořádaných akcích bude umístěn roll-up banner/poster a pořízena fotodokumentace. Po dobu trvání projektu budou získávány údaje o počtu podpořených osob prostřednictvím prezenčních listů, potvrzeních o konzultaci, objednávkových formulářů (webináře, videokonzultace). Veškeré výstupy projektu budou šířeny pomocí WP, který bude v provozován 3 roky po ukončení projektu, pomocí newsletteru, PR článků v tisku, rozesláním výstupů v el. podobě KLA proj. KA 6 - Řízení projektu Jedná se o průběžnou a zásadní aktivitu směřující k naplnění ostatních projektových aktivit. KA komplexně zajišťuje projekt se všemi svými dílčími kroky k celkovému cíli. Za dílčí činnosti odpovídá především manažer/ka projektu, který/á zajišťuje plnění jednotlivých KA svými podřízenými v realizačním týmu (při zahájení realizace projektu je nastavena struktura RT, vnitřní směrnice projektu a komunikační kanály). Zajišťuje také řízení lidských zdrojů v průběhu projektu. Vytvoření komunikační platformy mezi osobami RT, zahraničním partnerem a partnery projektu. K řízení je dále ustanoven tzv. Řídící orgán projektu - manažer/ka projektu, finanční manažer/ka, koordinátoři/ky aktivit a zástupce žadatele a místního partnera. Setkávání je organizováno jednou za dva měsíce osobně nebo na dálku. Manažer projektu dále odpovídá za komunikaci s partnery projektu. Komunikace se zahraničním partnerem probíhá průběžně během celého projektu. Hlavními poklady pro řízení projektu je finální verze žádosti a Grantová smlouva se všemi Přílohami stanovenými Poskytovatelem dotace. Řízení projektu je dále založeno na Metodických příručkách OP LZZ - tzv. "Desatero OP LZZ". Podklady předávané Řídícímu orgánu jsou postoupeny tzv. kontrole "čtyř očí" (konkrétní osoby stanoví vždy manažer/ka projektu). Součástí je i zajištění výběrových řízení projektu, které je obsahově pod kontrolou manažera/ky projektu. Další specifikace je uvedena v záložce Výběrová řízení. V závěrečné fázi je zajištěn audit projektu - zde je uvedeno vyúčtování a dále výroky auditora.
- webový portál - propagační materiály - metodika - analýzy a jejich výsledky - konzultace, školení, webináře, schůzky - konference, semináře
Společnost Work Wise UK umožní v KA1 4 členům realizačního týmu (RT) (metodik/čka, koordinátoři/ky aktivit, manažer/ka projektu) v průběhu 3 zahraničních cest (5, 6 a 5denní) poznat konkrétní metody a osvědčené postupy v oblasti práce na dálku, které RT aktivně využije při realizaci klíčových aktivit projektu. Pracovníci ZP budou RT demonstrovat využívané nástroje pro podporu práce na dálku a diskutovat možnosti jejich využití. Role zahraničního partnera (ZP) je především v klíčové aktivitě 1. V průběhu realizace této a dalších KA bude i nadále docházet k přenosu zahraničních zkušeností. V KA1, 2 poskytne ZP podklady pro vytvářený webový portál (WP). V KA3 poskytne konzultace k evaluaci metodiky, při vyhodnocení analýz a celkovém vyhodnocení projektu. ZP bude poskytovat také konzultace dle potřeby prostřednictvím videokonferencí s RT v průběhu celého projektu. Využití znalostí ZP je tedy zajištěno po celou dobu projektu.

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Osoby pečující o osobu blízkou Osoby se zdravotním postižením Osoby pečující o závislého člena rodiny Uchazeči/ky o zaměstnání Ženy vracející se po rodičovské dovolené nebo péči o závislého člena rodiny na trh práce Zaměstnavatelé