Veřejný detail projektu

Informace o projektu

„Stále mám co nabídnout" - podpora a uplatnění na trhu práce pro nízkokvalifikované osoby nad 50 let věku

Tento projekt je realizován Asociací občanských poraden a jeho partnerů Občanské poradny Třebíč, Slezskou Diakonií a Centrem nové naděje.

Smyslem projektu je poskytnout poradenské a motivační aktivity osobám starším 50 let, na které navazuje zprostředkování zaměstnání. Lidé starší 50 let jsou jednou z nejohroženějších skupin z hlediska ztráty zaměstnání a současně mají největší obtíže při uplatňování na trhu práce, proto je projekt zaměřen právě na tuto cílovou skupinu. Pro realizaci projektu byly vybrány regiony Třebíč, Karviná a Frýdek - Místek, kde je vysoká nezaměstnanost osob starších 50 let.

Doba realizace: 15. 4. 2012 - 14. 4. 2014

Hlavními cíli projektu jsou:

1) Vytvoření pracovních míst či zprostředkování zaměstnání pro 42 osob starších 50 let žijících v lokalitách Třebíč, Karviná a Frýdek - Místek,

2) Zvýšení možnosti uplatnění pro 240 osob starších 50 let na trhu práce prostřednictvím:

- provedení osobnostní diagnostiky a individuálním poradenstvím- realizací rekvalifikačních vzdělávacích kurzů (základy práce s PC, Pracovník sociální péče pro obslužnou péči)- poskytnutím individuálního pracovně - právního poradenství- mzdovými příspěvky pro zaměstnavatele osob účastnících se projekt

 

Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.

Smyslem projektu je poskytnout poradenské a motivační aktivity osobám starším 50 let, na které navazuje zprostředkování zaměstnání. Lidé starší 50 let jsou jednou z nejohroženějších skupin z hlediska ztráty zaměstnání a současně mají největší obtíže při uplatňování na trhu práce, proto je projekt zaměřen právě na tuto cílovou skupinu. Pro realizaci projektu byly vybrány regiony Třebíč, Karviná a Frýdek - Místek, kde je vysoká nezaměstnanost osob starších 50 let.
Občanská poradna Karviná Občanská poradna Třebíč Občanská poradna Frýdek-Místek
Projekt začal k 15.4.2012. Byla nastavena spolupráce s partnery projektu a vyhlášeno výběrové řízení na rekvalifikační kurzy a osobnostní diagnostiku. Rekvalifikační kurz Základy práce na pc a kurz Pracovník sociální péče pro obslužnou péči již všechny proběhly. Osobnostní diagnostika bude ještě nadále probíhat. Osobnostní diagnostika Osobnostní diagnostika představuje nástroj, který pomůže člověku zjistit, jaké má silné stránky, o kterých třeba ani dosud nevěděl a nebyl si jich vědom. Díky osobní diagnostice se odhalí i přednosti a předpoklady pro výkon různých druhů povolání. Hodnotí se schopnosti a možnosti účastníka projektu vzhledem k jeho pracovnímu uplatnění a zjišťují se reálné předpoklady na trh práce. Realizace této aktivity se skládá z těchto činností: zjištění osobnostní charakteristiky, identifikace silných a slabých stránek účastníka cílové skupiny a zjištění předpokladů pro výkon povolání. Na závěr účastník získá seznam doporučených druhů povolání. Osobnostní diagnostiky se zatím zúčastnilo 72 účastníků v Třebíči, 68 v Havířově a 25 ve Frýdku-Místku, celkem tedy 165 účastníků cílové skupiny. Rekvalifikační kurz - Základy práce s pc Cílem tohoto kurzu je vybavit osoby základními znalostmi v oblasti práce s informačními technologiemi, což je na dnešním trhu práce velice důležité. Absolventi tohoto kurzu jsou pak schopni základní uživatelské obsluhy pc (vypnutí a zapnutí počítače, kopírování a přesun objektů, hledání souborů a složek), pracovat s textovým editorem (práce se soubory, formátování písma, kopírování a přesun textu) a aktivně využívat možností internetu (elektronická pošta, hledání informací v internetu, viry a další). Rekvalifikační kurz proběhl na Úřadu práce ČR v Havířově v termínu od 17.9.2012 do 26.9.2012 a od 14. 1. do 23. 1. 2013. Rozsah kurzů byl celkem 47 hodin, z toho bylo 45 hodin teoretické přípravy a 2 hodiny ověření získaných znalostí a dovedností. První program úspěšně dokončilo 15 osob a druhý 14 osob. Úspěšní účastníci získali po dokončení kurzu osvědčení o rekvalifikaci. Kurz probíhal podle této struktury: První částí byl operační systém Microsoft Windows, který měl dotaci 10 hodin. V této části se účastníci kurzu naučili pracovat s klávesnicí a myší, naučili se zapínat a vypínat počítač, přihlašovat do sítě, prozkoumávat strukturu složek, hledat soubory a složky, přepínání mezi spuštěnými programy, kopírovat a přesouvat objekty a další elementární činnosti, které jsou důležité pro další práci s počítačem. Další část se věnovala práci s textem, jejíž dotace byla 25 hodin. Stěžejním úkolem pro účastníky bylo se naučit spustit textový editor MS Word, vytvořit nový dokument, uložení souboru na disk, upravení vzhledu stránky, vložení objektu do textu, upravit zápatí a záhlaví a další činnosti v tomto programu. Třetí a poslední částí bylo využití služeb internetu, kde rozsah výuky byl 10 hodin. Kde se účastník naučil pracovat s internetem, elektronickou poštou a mnoho dalších činností. V termínech 17.9.-26.9.2012 a 11.-20.2.2013 proběhly v Třebíči další kurzy „Základy obsluhy osobního počítače.“ Prvního kurzu se zúčastnilo celkem 15 lidí, z nichž kurz úspěšně dokončilo 13 osob, stejný počet úspěšných absolventů byl i u druhého kurzu. Třetí oblastí, kde kurzy Základy obsluhy osobního počítače probíhaly, je Frýdek- Místek. Zde proběhl kurz v termínu 17.9.-26.9.2012, který úspěšně dokončilo 14 osob a 6.5.-16.5.2013 s počtem 11 úspěšných absolventů. Kurzu se celkem zúčastnilo 26 jednotlivců v Třebíči, 29 v Havířově a 25 ve Frýdku-Místku. Celkem tedy 80 jednotlivců z cílové skupiny. Vzdělávací program Pracovník v sociálních službách Tento rekvalifikační kurz proběhl v Třebíči v termínu 12. 11. 2012- 31. 01. 2013 a 14. 3. 2013-30. 4. 2013. Rozsah byl stanoven na 150 hodin, z toho bylo 120 hodin teorie a 30 hodin praxe. Kurz byl zakončen hodnocením zpracované kazuistické části a zpracováním znalostního testu. Pro získání osvědčení byla potřeba 70% úspěšnost v znalostním testu a 70% úspěšného zvládnutí kazuistické části. Celkem první kurz absolvovalo 18 účastníků, kteří ho také úspěšně dokončili a druhý kurz dokončilo 21 účastníků. Kurz byl zaměřen na standardy kvality sociálních služeb, komunikaci, zdravovědu, psychologii, krizovou intervenci, péči o nemocné a na mnoho dalších oblastí. Další kurzy Pracovník v sociálních službách proběhly v Havířově v termínech 25. 10. 2012 -13. 12. 2013 28.2.2013-25. 4. 2013. Do prvního rekvalifikačního kurzu nastoupilo celkem 16 osob, ale úspěšně kurz dokončilo 15 osob. Jedna osoba odstoupila. Do druhého kurzu nastoupilo 28 osob, v průběhu se však nedostavilo 6 osob a 1 osoba neudělala znalostní test. Úspěšně tedy dokončilo druhý kurz 21 osob. Celkový počet úspěšných absolventů kurzu Pracovník v sociálních službách je 75 osob. V současné době probíhá zaměstnávání cílové skupiny. Program je financován z operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost ESF a ze státního rozpočtu ČR
Zhodnocení projektu: Projekt byl zaměřen na fyzické osoby starší 50 let s nízkou úrovní kvalifikace, kterým byla poskytnuta série diagnostických, vzdělávacích, poradenských a personálně-motivačních služeb, díky kterým mohou snáze nalézt uplatnění v podmínkách současného trhu práce. Cílová skupina: fyzické osoby starší 50 let s nízkou úrovní kvalifikace První monitorovací období 15.4.2012 – 14.10.2012 (MZ2) V prvních monitorovacím obdobím jsme se zaměřili na kontaktování cílové skupiny při osobních rozhovorech v poradnách v jednotlivých lokalitách realizace projektu a prostřednictvím informačních schůzek na úřadech práce. Po celou dobu byl projekt propagován letáky a propagace byla zajišťována i v místním tisku. Na začátku projektu byla navázána spolupráce s úřady práce jako prostředníkem pro kontaktování cílové skupiny projektu. V poradnách bylo poskytováno poradenství na to, jak si hledat práci, jak se připravit na přijímací pohovor a na poradenství v oblasti pracovněprávní legislativy, na nároky zaměstnance v pracovním poměru a pracovní podmínky. Současně byla poskytována pomoc v přípravě na pracovní pohovory se zaměstnavateli a poradenství při formulaci motivačního dopisu nebo zpracování životopisu. Současně probíhaly osobnostní diagnostiky, jejímž účelem bylo zjistit pracovní historii a pracovní předpoklady účastníků projektu, tak aby jim byly nabídnuty vhodné rekvalifikační kurzy a snáze se uplatňovali na pracovním trhu. Již v prvním monitorovacím období byly zahájeny rekvalifikační kurzy „Základy obsluhy PC“. Druhé monitorovací období 15.10.2012 – 14.4.2013 (MZ3) Ve druhém monitorovacím období se pokračovalo ve všech lokalitách v realizaci individuálního poradenství a osobnostní diagnostiky. Kromě realizace rekvalifikačních kurzů PC byl zahájen rekvalifikační kurz „Pracovník v sociálních službách“. Ve všech lokalitách realizace projektu byl zpracován plán zaměstnávání cílové skupiny se seznamem potencionálních zaměstnavatelů. Postupně se podařilo vytvořit seznam zaměstnavatelů ochotných zaměstnávat cílovou skupinu projektu. Jako problém se ukázalo přiblížit očekávání účastníků k potřebám zaměstnavatelů. Poradenství a vzdělávací aktivity i osobnostní diagnostika probíhaly dle plánu. Třetí monitorovací období 15.4.2013 – 14.10.2013 (MZ4) I v tomto období probíhaly vzdělávací aktivity, individuální poradenství, osobnostní diagnostiky. Ve třetím monitorovacím období jsme se hlavně zaměřili na kontaktování firem, vyhledávání potencionálních zaměstnavatelů, motivaci k uzavření pracovního poměru. Další část byla věnována práci s CS, kariérovému poradenství, motivaci k uplatnění na trhu práce, případně další zvýšení si kvalifikace. Při snaze umístit účastníky projektu na konkrétní pracovní místa se objevily problémy se zdravotním omezením , se špatnou dopravní obslužností, s handicapem chybějícího řidičského oprávnění. Byla navázána spolupráce s Krajským úřadem Vysočina a přislíbena podpora uplatnění osob v krajských zařízeních sociálních služeb. V Havířově a Frýdku se podařilo navázat kontakt se zaměstnavateli v soukromé i veřejné sféře. Podařilo se uplatnit první účastníku projektu na konkrétní nově vytvořená pracovní místa. Čtvrté monitorovací období 15.10.2013 – 14.4.2014 (MZ5) Poslední projektové období bylo zaměřeno na uplatnění osob na trhu práce a poradenství. V lokalitě Havířov byla realizována diagnostika. Poslední monitorovací období bylo věnováno zejména zaměstnání účastníku projektu. Ve všech lokalitách bylo zintenzivněno úsilí při uplatňování cílové skupiny na pracovním trhu. Účastníci projektu byli umisťovány na nově vytvořená místa v soukromé sféře, ve státních organizacích, v neziskovém sektoru i v církevních organizacích. Výsledky: Kurzy PC celkem: 80 Kurzy pracovník v sociálních službách: 75 Osobní diagnostika celkem: 224 Poradenství celkem: 254

Operační struktura


Příjemce


Přehled zdrojů financování projektu


Termíny

v
v
v

Dopad projektu

Fyzické osoby starší 50 let