Učebnice B2
Učebnice je zaměřena tak, aby – po jejím zvládnutí – odpovídala jazyková kompetence popisu referenční úrovně, tj. uživatel/ka „dokáže porozumět hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru. Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce. Umí napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlit své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností.“
materiál je určen pro 250 klasických vyučovacích hodin
materiál je členěn do následujících oddílů: 1) Gramatika, 2) Lexikologie, 3) Četba, 4) Stylistika, 5) Poslech
Cvičebnice A, B
-materiál je určen pro 250 klasických vyučovacích hodin
-jazyková výbava se týká 20 konkrétních témat, která se cyklicky vracejí, a to rozšiřujícím a doplňujícím způsobem.
-každá lekce obsahuje obrazový materiál.
-každá lekce obsahuje text k poslechu.
-každá lekce odkazuje k obrazové příloze v závěru materiálu.
-každá lekce odkazuje k doplňujícím aktivitám u negramotných či jinak handicapovaných cizinců, např. hluchoněmých.
-lekce obsahují aktivizující prvky – nakreslete, vybarvěte, podtrhněte, vypište atd.
-lekce doporučují i cvičení v reálných situacích – najděte názvy obchodů, napište druhy výrobků, vyhledejte v návodu na použití léku atd.
-v tematických okruzích jsou i základní informace o kontaktových profesích, a to z pohledu žadatelů o příslušnou službu – např. čistírna, optika, zdravotnické zařízení.
Ediční řada „Profesní čeština“
V letech 2006–2007 vzniklo pět učebních materiálů specializovaných vždy na jedno pracovní odvětví. Každý z nich je o rozsahu min. 100 stran, s audio-přílohou; komunikační úroveň uživatelů těchto učebních textů je stanovena na min. A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Primárním cílem je zavedení, resp. rozšíření lexikálního základu jazyka o speciální termíny, obraty, označení základních činností, nástrojů a produktů používaných v dané oblasti, s implicitním procvičením základních i pokročilých komunikačních schémat a gramatických a pragmatických struktur a jednotek.
Každá z částí je určena pro kurz v trvání 100 vyučovacích hodin.
Vstupní, průběžné a závěrečné testy
Objektivním kritériem pro zařazení do kurzu je absolvování diagnostického testu. Je nutné počítat s tím, že jeden klient či klientka může v jednotlivých oblastech dosahovat rozdílných jazykových úrovní a nelze u něj tedy odpovídající úroveň jednoznačně specifikovat – v tom případě bude zařazen/a dle nejslabšího jednotlivého výsledku.Klienti s nulovou znalostí českého jazyka, klienti bez znalosti latinky nebo klienti negramotní diagnostický test neabsolvují a budou zařazeni do kurzu začátečnické úrovně.
Závěrečná zkouška se skládá z 5 částí.
1. část: Čtení s porozuměním (45 minut)
2. část: Mluvnický test (90 minut)
3. část: Poslech s porozuměním (30 minut)
4. část: Produkce psaného textu (60 minut)
5. část: Ústní zkouška (20 minut)
Při vyhodnocování testu je nutné diferencovat mezi mírou porušení normy (např. za chybnou osobní nebo pádovou koncovku se nepřidělí bod, oproti tomu za menší prohřešek se pokládá odchylka v kvantitě), za nejzávažnější je třeba považovat chyby bránící srozumitelnosti komunikace.
V části Produkce psaného textu kritéria hodnocení zahrnují:
- porozumění zadání + adekvátní styl
- gramatická správnost
- pravopis + interpunkce
- bohatství lexikálních prostředků
- myšlenková originalita
- délka textu |