Pro splnění cílů projetu bylo ustanoveno 8 pracovních skupin dle 8 klíčových aktivit:
PS 1 – Informační centra
PS 2 – Analytika
PS 3 – Informační portál DAMI
PS 4 – Poradenství
PS 5 – Vzdělávání a rekvalifikace
PS 6 – Trénink trenérů a školitelů
PS 7 – Pilot
PS 8 – TCA
1. Vytvoření fungující regionální struktury pro podporu systematického přístupu rovných příležitostí žen a mužů na pracovní trh v Ústeckém kraji
V rámci této klíčové aktivity RP NÁVRATY vytvořilo a pilotně ověřilo experiment „IMPULS“. V rámci tohoto experimentu byla metodicky, technicky i personálně vytvořena 3 Poradenská a informační místa (1x Most, 1x Ústí nad Labem, 1x Roudnice nad Labem) pro podporu informační vybavenosti cílových skupin a pro realizaci řady poradenských a vzdělávacích služeb. Dále se RP NÁVRATY zaměřilo na prezentaci relevantních informací pro veřejnost – formou internetového portálu - www.iks-navraty.cz, prostřednictvím článků v tisku a dalších médiích a propagačními a informačními materiály.
2. Regionální analýza nejvýraznějších bariér se zvláštním ohledem na gender mainstreaming v Ústeckém kraji
Tato klíčová aktivita byla zaměřena na vypracování vícezdrojové genderové analýzy nejvýraznějších bariér přístupu cílových skupin na trh práce. Byly analyzovány důvody nerovného přístupu mužů a žen na trhu práce a navržena související opatření. Regionální šetření se uskutečnilo v regionu Ústeckého kraje. RP NÁVRATY se též zaměřilo na identifikaci možných nabídek a příležitostí získat udržitelné zaměstnání pro cílové skupiny. Byly vytvořeny 3 analýzy a to následovně:
1. analýza „Bariéry“ se zaměřila na identifikaci nejvýraznějších bariér bránících cílovým skupinám aktivně se začlenit na trh práce v Ústeckém kraji,
2. analýza „Nabídka“ se zaměřila na možné příležitosti a nabídku zaměstnavatelů pro cílové skupiny v Ústeckém kraji.
3. „Finální analýza včetně swot-analýzy silných a slabých stránek regionu s ohledem na gender mainstreaming v Ústeckém kraji“, která zahrnuje analýzy BARIÉRY a NABÍDKA byla verifikována po 12 měsících a zaměřila se na vyhodnocení silných a slabých stránek regionu s ohledem na gender mainstreaming v Ústeckém kraji prostřednictvím swot-analýzy. Výsledkem bylo určení silných a slabých stránek Ústeckého kraje s ohledem možnosti uplatnění gender mainstreamingu v praxi.
3. Rozvoj informačního a komunikačního systému IKS DAMI - vytvoření komplexního informačního portálu IKS DAMI
Pro podporu komunikace uvnitř RP NÁVRATY a komunikace s cílovými skupinami, dalšími partnery i partnery v rámci TCA byl vytvořen na základě projektové dokumentace komplexní informační portál DAMI – www.iks-navraty.cz. Tento portál obsahuje 2 úrovně dat:
1.úroveň - slouží k podpoře komunikace partnerů projektů včetně nadnárodní spolupráce.
2. úroveň - byla vytvořena pro podporu komunikace s cílovými skupinami.
Výstupem této klíčové aktivity je Komplexní informační portál IKS DAMI, který byl určen cílové skupině, široké veřejnosti a partnerům projektu. Vytvořený portál obsahuje všechny nové inovativní produkty, které byly vytvořeny RP NÁVRATY pro podporu nerovného postavení cílových skupin na trhu práce.
4. Nové, podpůrné poradenské programy
Pro cílovou skupinu byly vytvořeny poradenské programy pro podporu jejich kariérového rozhodování, pro zhodnocení jejich osobnostní dispozice pro výkon povolání. Dále byly vytvořeny nové, podpůrné poradenské programy pro podporu jejich aktivního přístupu při přijímání zaměstnání či podporu jejich úsilí zahájit samostatnou výdělečnou činnost.
5. Nové, vzdělávací a rekvalifikační programy
Tato klíčová aktivita se soustředila na vytvoření nových inovativních podpůrných poradenských programů, které odrážely potřeby cílové skupiny. Pro cílovou skupinu byly vytvořeny poradenské programy pro podporu jejich kariérového rozhodování, pro zhodnocení jejich osobnostní dispozice pro výkon povolání. Dále byly vytvořeny nové, podpůrné poradenské programy pro podporu jejich aktivního přístupu při přijímání zaměstnání či podporu jejich úsilí zahájit samostatnou výdělečnou činnost.
RP NÁVRATY vytvořilo řadu inovativních poradenských programů, které byly zpracovány v „Souhrnném manuálu poradenských programů“. Souhrnný manuál poradenských programů byl vytvořen týmem odborných poradců. Poradenské programy vytvořené v projektu lze běžně využít pro široké spektrum cílových skupin např. uchazečů o zaměstnání, zájemců o zaměstnání a po určitých úpravách i v oblasti rámcových vzdělávacích plánů škol a školských zařízení. Poradenské programy nelze akreditovat MŠMT ČR, protože to současná legislativa neumožňuje.
Souhrnný manuál poradenských programů zahrnuje:
1) Poradenský program „PODPORA” byl zpracován pro ověření osobnostního potenciálu cílových skupin a uskutečnění kariérového růstu. Cílová skupina získala v tomto programu díky kvalifikovanému přístupu odborníků expertní pomoc a doporučení kariérového postupu. Výstupem poradenského programu „PODPORA“ byla závěrečná zpráva – doporučení pro další kroky v kariérovém rozhodování s ohledem na osobnostní předpoklady každého jedince – časová dotace programu byla 40 hodin.
2) Poradenský program „AKTIVIZACE“ byl zpracován pro tu část cílové skupiny, která již rezignovala na své úsilí aktivního hledání zaměstnání. Poradenský program byl koncipován tak, aby znovu zaktivizoval cílovou skupinu. Metodika programu byla založena na skupinové poradenské práci s vnitřní dynamikou skupiny. Výstupem poradenského programu “AKTIVIZACE” jsou uzavřené individuální akční plány pro každého jednotlivce - časová dotace programu byla 60 hodin.
3) Poradenský program „DOKÁŽU TO“ vznikl z důvodů podpory podnikatelských dovedností cílových skupin. Poradenský program poskytoval cílovým skupinám kvalifikované poradenství pro získání relevantních informací v oblasti zakládání a rozvoje malých a středních podniků - časová dotace programu byla 80 hodin.
6. Trénink trenérů a školitelů
Tato klíčová aktivita byla do projektu zařazena pro posílení dovedností lektorů, školitelů a trenérů v oblasti vytvořených vzdělávacích a poradenských programů pro cílové skupiny v Ústeckém kraji.
7. Pilotní ověření poradenských a vzdělávacích programů
Dále probíhalo pilotní ověření poradenských a vzdělávacích programů „PODPORA“, „AKTIVIZACE“, „DOKÁŽU TO (podnikání)“, „MULTIMÉDIA A INFORMAČNÍ GRAMOTNOST“, „UČENÍ A PRAXE“, „KROK DO EVROPY“.
V rámci projektu byly také vytvořeny dětské koutky „SLUNCE“ a vytvořená metodika výchovně – vzdělávacího programu „SLUNÍČKO“. Dětské koutky byly určeny především pro krátkodobý pobyt dětí s cílem umožnit rodičům navštívit poradenská a informační místa „IMPULS“ a zúčastnit se poradenských a vzdělávacích aktivit za účelem zvyšování si kvalifikace.
8. Zahraniční spolupráce v rámci TCA
Viz část k mezin. spolupráci.